Werkbank in zwartwit

Voor al je foto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Ik volg dit jaar het "mentoraat voor fotografen" bij 't Venster in Wageningen. Mijn opdracht voor dit seizoen is zwartwitfoto's maken zoals ik die zag in het boek Lightroom 5 ontmaskerd van Piet van der Eynde. Zo zeg je in een gekke bui iets, en een tel later is het je opdracht. Wel, eerst maar eens de techniek onder de knie krijgen met foto's die ik al heb en daarna serieus naar buiten om gericht foto's te maken.

Wat ik wilde was een foto waarbij ik op sommige punten licht kon accentueren. Na wat stoeien met de foto kwam ik er achter dat dit het mooiste uitkomt met egaal licht, maar dat deze foto juist zijn charme heeft door het licht dat van boven door een klein raampje valt. Toen maar gekeken wat ik dan wél met de foto kon doen. Origineel vond ik hem te "steriel" en te scherp voor dit tafereel. Met DxO filmpack 3 gaf ik het effect mee van een oude Velvia film. Ik vond dat veel beter uitkomen.

Hoe vinden jullie hem geworden? Alle opbouwende kritiek is welkom, daar kan ik het hele seizoen nog mijn voordeel mee doen :wink:

Afbeelding
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Wat een leuke opdracht en wat ben je er goed mee bezig! Ik vind op zich deze foto zeker iets hebben, maar eigenlijk is er naar mijn idee teveel te zien. Er staat teveel op de werkbank. Nou gaat mijn voorkeur meestal uit naar rustige beelden, dus misschien heeft het daar ook mee te maken. En de linkerkant van de foto is te donker naar mijn smaak, daar zou ik liever een klein beetje meer detail zien... De lichtval vind ik heel leuk, zo en het idee verder ook.

Veel succes verder,
Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Dankjewel Elsbeth. De werkbank is inderdaad druk, maar daar zit een verhaal achter. Hij staat in een boerderij waar het boerenleven 40 jaar geleden vrij abrupt stopte. Op de werkbank ligt 40 jaar geschiedenis: Wat er toen lag en wat er daarna nog bij is gekomen. Dat wilde ik zo laten liggen.

Links iets lichter maken heb ik geprobeerd. Daar staat een drukke stenen muur waardoor het tafereel nog drukker zou worden. Nu accentueert het licht de drukte op de werkbank. Maar met deze foto zeker nog niet klaar. Ik denk dat er zo vijf verschillende van te maken zijn qua licht.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik heb tig keer op en neer gescrolled en denk dat ik het witte stuk boven de achterwand van de werkbalk weg zou snijden. Maar ja...dat is mijn mening hoor. Een ander denkt er wellicht anders over. Ik vind het zwart/wit wel fraai en al die troep op de werkbank maakt de foto voor mij wel interessant.

Gr. Henriëtte
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Dat is inderdaad wel grappig als je aan een foto als deze begint: je blijft mogelijkheden zien!
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

ik vind de foto zeker wel wat hebben, de drukte op de werkbank stoort me in elk geval niet, je hebt wat te kijken en te ontdekken zeg maar.
de foto is erg korrelig (of ruis), dat komt denk ik door die DxO ?
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Moontje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 338
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2013 11:03

Een leuke foto. Doordat de foto zo korrelig kijkt, is hij ook drukker. Ik ben ook wel benieuwd naar een gewone zwart/wit versie.
groetjes Monica

flickr | Canon 50D | 15-85 iS USM | 55-250 iS USM | 100 USM 2.8 macro
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

De korreligheid komt door DxO. Zonder dit effect vond ik alles wat "te netjes", door de scherpte. Het is de eerste keer dat ik met deze plugin werk (die gratis download kon ik niet laten liggen...), dus het zal nog best subtieler kunnen. Ik heb nu vooral gekeken welke film ik het mooiste effect vind geven.

De foto zonder dit effect?? Ik zal kijken of ik DxO er weer af kan gummen. Maar ik heb zoveel met die foto geëxperimenteerd dat ik niet weet of dit nog echt gaat lukken :oops: :oops: De lijst met stappen in Lightroom is inmiddels echt heel lang. En net als DxO is ook Lightroom nieuw voor mij. (maar wat een handig programma als je er een beetje in thuis raakt).

Eén ding weet ik inmiddels wel, zwartwit is gewoon leuk!
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Oei oei, bewaar jij jouw basisbestanden niet gewoon puur natuur zoals ze uit de camera komen?
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Ja hoor. Hoezo dan?
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar