Nachtfotografie op een varend schip

Voor al je foto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Hallo iedereen!

Vorige week heb ik een nieuw Manfrotto-statief gekocht, met de bedoeling om ook vaker foto’s te maken wanneer het donker is. Aangezien ik een paar dagen met een schip naar Newcastle ging, was dat een goede kans om ‘s avonds wat foto’s op het schip te maken. Dat was nog niet zo heel gemakkelijk: met een sluitertijd werken variërend van 1/5 seconde tot 10 seconden terwijl het ontzettend hard waait én terwijl het schip op volle toeren vaart, levert wel wat onscherpe plaatjes op. Aan de andere kant zorgt die langere sluitertijd ook voor dat het water bewogen lijkt, en dat is dan weer een erg mooi effect. Hieronder een selectie van de foto’s die ik gemaakt heb.

Tips en opbouwende kritiek zijn welkom!

#1
Afbeelding

#2
Afbeelding

#3
Afbeelding

#4
Afbeelding

#5
Afbeelding

#6
Afbeelding

#7
Afbeelding

#8
Afbeelding

#9
Afbeelding
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Opzich vind ik de foto's leuk, maar allemaal wat te blauw denk ik.
Verder geven ze wel mooi een sfeer weer op een boot in de nacht, rust...
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Het ziet er niet direkt uit als nachtfotografie, maar het heeft wel mooie platen opgeleverd :) .
Lekker frisse kleuren (al mag foto 3 iets helderder van mij) en verder heb je scherpte en compo's ook goed voor elkaar.
Mooie geslaagde serie wat mij betreft.
Was je alleen op die boot ? Ik zie verder niemand :wink: .

Jan
Canon materiaal
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Zo naar New Castle geweest :lol:

Nette foto's maar ze zijn erg blauw en licht. Zie niet echt dat het nacht is.
Wat vind je er zelf van als nachtfoto's ?

Gr. Chris
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Een geslaagde serie waarin je een mooie balans hebt kunnen vinden tussen de verlichting op het schip zelf en het licht boven de zee. En echt donker wordt het inmiddels niet meer waardoor het rondom het schip inderdaad wat lichter lijkt. Mij stoort dat niet, het plaatst het schip beter in zijn omgeving dan een "zwart gat". Verder mooi hoe je ze vanaf statief zo scherp hebt gekregen, een schip op volle snelheid trilt immers altijd op vrijwel elke plek en je statief daarmee ook.
terwijl het ontzettend hard waait...
Die wind komt denk ik door de snelheid van het schip. De meeste ferry's varen zo snel dat je er achter kunt waterskiën. Op het water zie ik geen schuimkoppen, dus met de wind boven het water valt het wel mee :wink:
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Bedankt voor jullie reactie's.

De foto's zijn inderdaad erg blauw, maar dat komt doordat het schip (en het water) ook erg blauw van kleur is.
Ik heb de foto's rond half 11 's avonds gemaakt. Door de langere sluitertijden en het licht lijkt het er niet echt op dat het donker was, maar dat was het wel.
XXXL schreefCOLONDie wind komt denk ik door de snelheid van het schip. De meeste ferry's varen zo snel dat je er achter kunt waterskiën. Op het water zie ik geen schuimkoppen, dus met de wind boven het water valt het wel mee :wink:
Oké, dan weet ik dat voor de volgende keer :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar