Led LCD scherm geschikt voor fotobewerking?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Dre_Meuffels
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2010 11:35
WoonplaatsCOLON Holtum
CONTACTCOLON

Bij de Makro staat nu een scherm in de aanbieding voor 118,99
Betreft
ACER 21.5" Tye S220HQL
Contrast:100.000.000:1
Re: 1920x1080 5ms
Aansluiting VGA en DVI

Ik wil deze dan aansluiten op mijn Dell Laptop

Mijn vraag is dit scherm geschikt voor fotobeweking?
Dré
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Ik citeer even uit andermans werk, misschien heb je er iets aan:

"Allereerst moet je letten op het panel dat gebruikt is. Er zijn TN-panels, die geschikt zijn voor gaming omdat ze een snelle responstijd hebben. Deze schijnen echter minder geschikt te zijn voor fotobewerking. Dit heeft onder andere te maken met de kijkhoek geloof ik. Een MVA- of PVA-panel schijnt beter te zijn. Want een grote kijkhoek is leuk, maar niet als daarbij de kleuren veranderen. Daar heb je nou net niets aan bij fotobewerking.

Dan de aansturing: een MVA- of PVA-panel zegt niet alles. Veel panels worden door de software per kleur in 6 bits aangesproken. RGB is drie kleuren, dus je spreekt dan ook wel over een 18-bits aansturing. Daarmee is het echter niet mogelijk om 16,7 miljoen ware kleuren te projecteren. Kan het wel uitleggen, maar ik weet niet in hoeverre je goed bent in binair rekenen. Met een 6-bits aansturing kun je 262144 kleuren weergeven. Via een trucje worden dat er 16,2 miljoen. Alleen met een 8-bits aansturing (24-bits zo je wilt) kun je echt 16,7 miljoen kleuren weergeven. Het belangrijkste verschil zit hierbij in het wel of niet (goed) kunnen calibreren van het scherm. Er zijn trouwens ook schermen met 10-bits aansturing, maar dat is voor een amateur wellicht wat overdreven.

Dan is er ook nog de bouw van het scherm. Niet elk scherm heeft meerdere lampen, waardoor het probleem van niet-egale belichting optreedt.

Tenslotte zijn de meeste schermen met een glimmend oppervlak minder goed voor fotobewerking (ondanks de schijnbaar diepere kleuren) omdat de glimmende laag voor hinderlijke reflecties zorgt."


Volgens mij ben je er dus niet met een schermpje van 100 euro, wil je pro gaan bewerken dan zul je voor een goed scherm ook pro moeten gaan betalen....

Groeten,
phd.
Laatst gewijzigd door 1 op phd, in totaal 27 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik ga mee, maar vergeet ook niet dat het om een scherm voor een laptop gaat. Dus er was al een andere kwaliteit in het spel. En ik vermoed dat het gedaan wordt om gewoon op een fysiek groter oppervlak te werken. En de videokaart van menigeen laptop is ook al niet de zwaarste. Dus ik zou in dit geval gewoon zeggen lekker doen, dan kijk je naar een groter oppervlak. Misschien niet in AdobeRGB waarden maar dat deed je toch al niet en dus zal het geen teleurstelling worden.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

jvanarkel schreefCOLONIk ga mee, maar vergeet ook niet dat het om een scherm voor een laptop gaat. Dus er was al een andere kwaliteit in het spel. En ik vermoed dat het gedaan wordt om gewoon op een fysiek groter oppervlak te werken. En de videokaart van menigeen laptop is ook al niet de zwaarste. Dus ik zou in dit geval gewoon zeggen lekker doen, dan kijk je naar een groter oppervlak. Misschien niet in AdobeRGB waarden maar dat deed je toch al niet en dus zal het geen teleurstelling worden.
En hiermee ben ik het eens. :-)
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Kijk eens voor een Dell Ultrasharp U2311H.
Is een goed, en goedkoop, IPS paneel.

Linkje: http://tweakers.net/pricewatch/257381/d ... 2311h.html
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

http://www.vergelijk.nl/lcd_monitor/del ... 3godqiiOLw" onclick="window.open(this.href);return false;

is idd een betere en mooiere monitor voor weinig. Alleen vraag ik me af of shared video memory op een nog voor ons onbekende laptop ook daadwerkelijk dat aan kan. Ik weet in het verleden dat de resolutie dan wel werd geaccepteerd maar dan dan de kleurdiepte toch naar minder bits ging en dus werd er dan toch met geupsamplede kleuren gewerkt. Maar goed het scherm is wel beter en ook beter calibreerbaar.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ik sluit me aan bij C8080 en Jeroen. De Dell U2311H is een (veel) betere keuze.

Nog een alternatief: LG IPS236V.
http://tweakers.net/pricewatch/277582/lg-ips236v.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

is idd een betere en mooiere monitor voor weinig. Alleen vraag ik me af of shared video memory op een nog voor ons onbekende laptop ook daadwerkelijk dat aan kan. Ik weet in het verleden dat de resolutie dan wel werd geaccepteerd maar dan dan de kleurdiepte toch naar minder bits ging en dus werd er dan toch met geupsamplede kleuren gewerkt. Maar goed het scherm is wel beter en ook beter calibreerbaar.
Helemaal eens !

Wat dat betreft is het soms verbazingwekkend dat na de aanschaf van dure fotoapparatuur de monitor vaak vergeten lijkt te worden. Een goed scherm icm een goede videokaart is toch wel erg belangrijk (voor mij helemaal, met een bepaalde vorm van kleurenblindheid moet ik echt op m`n scherm kunnen vertrouwen).
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Dat ze tegenwoordig ips schermen maken voor zo weinig! Da's geen verkeerde ontwikkeling!
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Dat zeggen ze ook van de digitale website :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar