Juiste belichting Flits 580EX

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Dre_Meuffels
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2010 11:35
WoonplaatsCOLON Holtum
CONTACTCOLON

Ik heb hier vanalles over gelezen maar ik begrijp het nog steeds niet.
Stel, alles staat standaard ingesteld en rechtstreeks noor voren.
Camera op M 1/45 5,6 ISO 400 en meetmethode op standaard meervlaks meting.

Nu wil ik een foto van iemand maken die achter een groepje mensen staat, ik stel dan scherp op de ogen van die persoon en door de meervlaksmeting wordt dan ook hier het licht op vergrendeld (zonder flits werkt dit prima) .
Volgens mij moet de persoon dan goed belicht zijn en het groepje over belicht, dit zou ik dus graag willen hebben.
Wat is nu het geval, het groepje is goed belicht en de persoon(waar het om gaat) is te donker.

Ik zie dat je de meetmethode van de flitser kunt wijzigen nl
* Evaluatief (standaard) en * Gemiddeld

O wie kan mij helpen,
Dré
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

ik zou de camera op spotmeting zetten en dan de meting gaan doen en de camera weer opnieuw instellen. en de flits automatisch laten staan of je moet nog een eos hebben die nog geen spotmeting heeft bv de eos 400d maar hier is wel een hack voor.
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

Dit is lastig omdat de camera het licht meet met E-TTL. De groep zorgt dat het licht teruggekaatst wordt naar de camera waarna de berekening van het licht plaats vind en de flitser ingesteld wordt. Je kun denk ik dan beter de flitser meer licht laten sturen met de flits exposure
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Of geen E-TTL-II gebruiken.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Natuurlijk is het groepje overbelicht als de man correct belicht is. De groep staat tussen jouw onderwerp en je camera in. Het licht wat wordt geproduceerd is krachtig genoeg om de man correct te belichten, en alles wat tussen jou en de camera staat zal meer licht krijgen (dus overbelicht raken) omdat het licht behoorlijk in kracht af zal nemen als het bij jouw onderwerp is.
De oplossing? Een snoot of je flitser bij die man achteraan zetten
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Janvh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2010 19:09

"en door de meervlaksmeting wordt dan ook hier het licht op vergrendeld"

Is dit wel zo?
Vergeef me als ik het fout heb, maar ik dacht dat de lichtmeting totaal onafhankelijk is van het de AF.

Omdat je de camera op meervlaksmeting hebt ingesteld, gaat hij een gemiddelde van het totale beeld uitrekenen en hier op instellen.
Daardoor zouden de mensen die dichterbij staan goed belicht moeten zijn (ik ga er vanuit dat zij een groot deel van het beeld vullen) en de persoon die verder weg staat juist onderbelicht.

Probeer het eens met de lichtmeting ingesteld spotmeting, waarschijnlijk is het probleem dan opgelost.
Janvh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2010 19:09

sorry, ik zie nu dat pkupku ongeveer het zelfde zei...
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

mmuetst schreefCOLONDit is lastig omdat de camera het licht meet met E-TTL. De groep zorgt dat het licht teruggekaatst wordt naar de camera waarna de berekening van het licht plaats vind en de flitser ingesteld wordt. Je kun denk ik dan beter de flitser meer licht laten sturen met de flits exposure
This is it. Bij (E-)TTL zal de fllitser een voorflits afgeven. Die wordt grotendeels teruggekaatst door het voorste groepje en op basis daarvan wordt de flitskracht bepaald, zodanig dat het voorste groepje goed belicht is. Licht neemt af met het kwadraat van de afstand. Zou de persoon die je eigen goed wilt belichten twee keer zo ver staan als het groepje, dan krijgt die nog maar maximaal een kwart van het licht op zich.

Wat je het beste kunt doen, is de flitser van (E-)TTL afhalen. De 580EXII heeft een richtgetal van 58m bij ISO100 en F1.0. De flitsformule is diafragma=richtgetal/afstand. Stel dat de persoon die je wilt fotograferen op 5 meter afstand staat. Vul dat in in de formule. Je krijgt dan diafragma=58/3=11,6. Stel je diafragma in op F11 (ligt het dichtst bij 11,6). De persoon op 5 meter is nu goed belicht.

Staat er een groepje voor op bijvoorbeeld 3 meter, dan krijgt die teveel licht en wordt dus overbelicht. Voor dat groepje zou je je diafragma namelijk op 58/3=F19 of daaromtrent moeten zetten. Maar je gebruikt dus een groter diafragma (kleiner getal), waardoor er meer licht van dat groepje op je sensor komt. Dat groepje is dan dus overbelicht. Maar dat is volgens mij ook wat je wilt.

N.B. Waar je denk ik wel rekening mee moet houden, is dat het groepje op de voorgrond, afhankelijk van de positie ten opzichte van de persoon op de achtergrond, licht weghoudt van die persoon op de achtergrond. Anders gezegd: de persoon op de achtergrond zou nog in de schaduw van de flitser kunnen staan, waardoor deze toch niet 100% goed belicht is met bovenstaande methode.

Andere optie is trouwens om FEC (Flash Exposure Compensation) te gebruiken, maar dan heb je minder controle. Ik denk dat je zomaar je FEC op +2.0 moet zetten om een beetje in de richting te komen van wat je wilt.

Ga je met ISO-waarden spelen, bedenk dan dat elke stop een factor 1,4 (wortel 2) meer licht oplevert. Schijnt...
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

En nu de tip van de maand! Waarom flitsen vanaf je camera? plaats de flitser van je camera en voorbij het groepje mensen!
Plaats iemand die je kent in het groepje mensen en laat hem/maar een flitser vast houden en dan op de persoon richten die je gaat fotograferen. je hebt dan wel een wireless trigger systeem nodig. Ik ben zelf nu de betaalbare Yongnuo ST-E2 aan het testen....super systeem. (nog een super tip van de maand: als de persoon die je flitser vast houdt, witte kleding laat aantrekken heb je ook eens nog mooi zacht gebounced licht...De persoon richt dan de flitser op zich zelf en kaatst het licht naar de persoon jij fotografeert.) Ja eh...meer tips heb ik niet meer. Doe je voordeel er mee.
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Even verplaatst naar het juiste onderdeel
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar