Lightroom vraagjes

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Designer
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 588
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 16:30
WoonplaatsCOLON Gaanderen
CONTACTCOLON

Hoi,

ik heb 2 vraagjes betreffende lightroom.

Ik ben mijn pc opnieuw aan het inrichten maar loop nu tegen een probleempje,
- is het mogelijk om al je instellingen presets e.d uit je bestaande LR3 versie te exporteren naar een andere LR3 versie ?
zoja hoe, want ik kan het nergens vinden.
- Ik wil graag mijn LR catalogus op mijn NAS zetten, maar LR begint te piepen dat dit een netwerkschijf is en dus daarom deze catalogus niet kan gebruiken, is hier een oplossing voor of moet ik de catalogus gewoon op C ofzo zetten.

ik hoor het wel, en alvast bedankt voor het meedenken.

Edwin
40D | 24-105 | 70-200 | 430 EX | gereedschapskist |
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
Jan59

Die NAS is die gewoon zichtbaar in de Windows Verkenner ? Is dat niet het geval dan lukt dat niet zo best... Voorbeeldjes ;

Bij mijn Synology NAS zit een programma dat de NAS netjes aanmeld bij het systeem, en je kunt werken met de NAS alsof het
gaat om interne drives. Dan kun je met elk programma direct de data aanspreken van de NAS, maakt niks uit welk programma.

Bij mijn Buffalo NAS is een heel ander type software, dan mag je echt alles zelf gaan uitzoeken en instellen om er iets mee te kunnen doen.
En dat is knap waardeloos, want ik vergeet wel eens het een en ander. T.o.v. de Synology dus wat minder gebruikersvriendelijk...

Maar... ikzelf gebruik die twee NAS- drives puur als backup. Niks anders. En dan gewoon m.b.v. de Windows Verkenner de data
er naartoe kopieren. Geen rare programmaatjes die alleen onder Windows functioneren. Geen RAID systemen die alleen onder
Windows functioneren... niks... gewoon de foto's en andere data. Kost wat meer ruimte maar is dan ook beter, volgens mij.

M.b.v. het delen (sharen) van een drive zou het toch moeten lukken ? Zie je de NAS in de Windows verkenner ? Zoiets zou je moeten zien ;

9569


Op mijn systeem ziet het ongeveer zo uit ;
Drive -0 Partitie C:\ daar staat dus Windows op met alle programma's en is maar 250 Gb groot. Groot genoeg dus.
Drive -0 Partitie D:\ daar staat dus de data op xx Gb aan foto's xx Gb aan .MOV files van de camera etc. etc.
Drive -1 Partitie E:\ Image Backups van C:\ gemaakt m.b.v. Acronis True Image + backups van data D:\
Drive -1 Partitie D:\ hetzelfde als E:\ gewoon omdat de ruimte aanwezig is.... en ik laat echt niks aan het toeval over !
Op de 2 NAS drives alles nog een keer... maar dan meestal oude versie van backup's. Hoef ik Windows eigenlijk nooit meer
opnieuw te setuppen, zolang de hardware hetzelfde blijft. Geen uren gedoe met drivers... een paar minuutjes en het systeem is weer klaar.

Het gescheiden houden van het systeem (Windows) en de data (je foto's) lijkt me beter... en veiliger.
Op een partitie C:\ dus Windows +programmas en dan op een partitie D:\ je foto's ..........
Anoniem 4

Als iets kan, wil dat niet zeggen dat het altijd wenselijk is. Ja, de Lightroom catalogus kan op een NAS geplaatst worden. Die catalogus bestaat immers ook gewoon uit bestanden.
Ermee werken vanaf een NAS is een ander verhaal. Een NAS wordt gebruikt in een netwerk en dat veronderstelt de aanwezigheid van meerdere computers. Anders heb je geen netwerk nodig.
De vraag is dan: wil je op meerdere PC’s Lightroom draaien? Zo ja, dan heb je een probleem, want Lichtroom is niet geschreven op netwerkgebruik. Lightroom wil de programmatuur en de catalog-file op de locale computer, dus niet draaiend vanaf een netwerkschijf, NAS o.i.d. Bij gebruik wordt de catalog-file ook gelockt. Wat je wel kunt doen, is de catalog-file bij ieder gebruik vanaf een netwerkschijf inladen op een locale schijf. Dat kun je automatiseren, maar het is en blijft omslachtig en risicovol. Na gebruik moet er ook weer teruggeschreven worden naar de netwerkschijf. Dit om bij later bewerken op een andere PC de meest recente versie te hebben. Dit proces zul je dus goed moeten inrichten. De programmatuur moet op alle voor Lightroom te gebruiken PC’s geïnstalleerd worden.
Er is een andere oplossing, maar die vraagt kennis en durf. Kijk maar eens hier
http://vimeo.com/12697388

Wat de presets betreft, is de vraag niet eenvoudig en algemeen te beantwoorden. Als je LR3 installeert als upgrade van LR2, dan neemt LR3 de meeste instellingen die bruikbaar zijn in LR3 wel over. Start je een schone installatie met LR3, dan zul je het handmatig moeten doen en kijken of de betreffende presets in LR3 goed werken.
In LR3 kun je in de verschillende modules door rechtsklikken op Gebruikersvoorinstellingen (User presets) kiezen voor importeren.
In LR2 (en in LR3) kun je bij Voorkeuren (Preferences) onder de tab Voorinstellingen (Presets) vinden in welke Folder/Map de presets zijn te vinden. Je kunt ze uiteraard ook eerst verplaatsen naar de LR3 locatie.
Gebruikers-avatar
Designer
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 588
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 16:30
WoonplaatsCOLON Gaanderen
CONTACTCOLON

Het catalogus verhaal is me helemaal duidelijk, deze staat dus nu ook gewoon een interne HD.

Wat presets e.d. betreft heb ik wel wat leuks ondekt.

in de map
c:\gebruikers\edwin\Appdata\roaming\adobe\lightroom "" op de plaats edwin hoort jouw gebruikersnaam te staan "".

staan alle presets e.d. daar heb ik ook mijn plugin's geinstalleerd, ik heb deze hele map gewoon gekopieerd en op het nieuwe systeem gezet, en ALLES WERKT.

plugins,
presets,
verzamelingen
instellingen voor web
uploads naar web.
enz.

kortom niet echt vervelend.

een ieder bedankt voor het meedenken
40D | 24-105 | 70-200 | 430 EX | gereedschapskist |
Anoniem 4

Designer schreefCOLONWat presets e.d. betreft heb ik wel wat leuks ondekt.
in de map
c:\gebruikers\edwin\Appdata\roaming\adobe\lightroom "" op de plaats edwin hoort jouw gebruikersnaam te staan "".
staan alle presets e.d. daar heb ik ook mijn plugin's geinstalleerd, ik heb deze hele map gewoon gekopieerd en op het nieuwe systeem gezet, en ALLES WERKT.
Dat had ik inderdaad aangegeven
Illuminatus schreefCOLONIn LR2 (en in LR3) kun je bij Voorkeuren (Preferences) onder de tab Voorinstellingen (Presets) vinden in welke Folder/Map de presets zijn te vinden. Je kunt ze uiteraard ook eerst verplaatsen naar de LR3 locatie.
Voor presets zal dat weinig of geen problemen opleveren. Met plug-ins kan dat anders uitpakken. Zeker als je van een 32-bits naar een 64-bits omgeving gaat. Dat is en blijft een kwestie van uitproberen.
Overigens is een nieuw systeem vaak een mooie aanleiding om eens flink opruiming te houden en het overzetten van niet of nauwelijks gebruikte presets en/of plug-ins achterwege te laten. Het is een keus.
Gebruikers-avatar
Designer
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 588
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 16:30
WoonplaatsCOLON Gaanderen
CONTACTCOLON

Illuminatus schreefCOLON Overigens is een nieuw systeem vaak een mooie aanleiding om eens flink opruiming te houden en het overzetten van niet of nauwelijks gebruikte presets en/of plug-ins achterwege te laten. Het is een keus.
dat kun je idd wel stellen, ik had plugins geïnstalleerd waarvan ik niet wist wanneer ik die voor het laatst heb gebruikt, daarom maar gelijk 2 besturingssystemen geïnstalleerd
een voor het gebruik en een voor de test, samen met een fatsoenlijke bootmanager werkt dit perfect.

zit alleen nog te klooien met die NAS, performance is k#t, veel ATA errors, veel problemen met overzetten van bestanden en super traag, weet alleen nog niet wat daar de oorzaak van is, morgen maar eens kijken en van alles uitsluiten.
40D | 24-105 | 70-200 | 430 EX | gereedschapskist |
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Is je NAS traag of is het je netwerk?
Op welke snelheid draait je netwerk 10Mbps, 100Mbps, 1Gbps.
Je netwerk bestaat uit netwerk kaart PC, NAS, router en/of switches
Internet router draaien meestal op 100Mbps.
Maak je gebruik van jumbo frames en wordt dat door alle netwerk componenten ondersteund?
Een schijf via een netwerk is aanzienlijk trager dan via een interne SATA interface.

Waar treden die ATA fouten op, staan die in de log van je NAS?
Wat is het merk en type van je NAS.
Wanneer je zelf een schijf in de NAS heb gezet, moet die wel op de compatibility lijst van de NAs staan.

Een hoop vragen, maar mogelijk helpt dat je probleem op te lossen.

Hans.
Gebruikers-avatar
Designer
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 588
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 16:30
WoonplaatsCOLON Gaanderen
CONTACTCOLON

Hoi,

probleem is inmiddels opgelost, na veel zoeken.
om een of andere rede was een extra fritzbox 7170 de rotte peer, deze werd gebruikt als repeater voor de WIFI.
waarom hij de performance naar beneden gooide is mij nog onbekend.
40D | 24-105 | 70-200 | 430 EX | gereedschapskist |
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar