Kan het iets goedkoper??

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
lautenbag
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2010 13:21
WoonplaatsCOLON Hardegarijp

Hallo allemaal,

Ik ben net nieuw op het EOS-forum en probeer heel veel te lezen en te leren. Het maken van foto's lukt nog wel, echter, we weten allemaal dat nabewerking bijna altijd noodzakelijk is. Wat mij opvalt is dat bijna iedereen hier met PhotoShop CS3 of 4 werkt. Nu weet ik ook wat dat pakket kost. Ik ontwikkel zelf professionele software en dientengevolge ben ik ook dus principieel tegen illegaal gebruik van software. Gezien de prijs van PS meen ik toch te kunnen concluderen dat er veel illegaal gebruik gemaakt wordt van dit pakket. Natuurlijk moet iedereen voor zichzelf bepalen of hij/zij dat voor zichzelf kan verantwoorden. Ook weet ik dat PS één van de beste pakketten is, maar wellicht zijn er ook werkelijk gratis opties, zoals GIMP, waarmee je misschien net zo ver kan komen? Misschien kunnen mensen die ervaringen hebben met deze software ook hun ervaringen posten???
Ik zou dat zelf erg prettig vinden. Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
De software die ik gebruik: DPP, GIMP en XNview. Doe ik mezelf tekort? Mijn beurs vindt het in elk geval wel plezierig :P
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ik gebruik Photoshop Elements 8. Je kunt er vrijwel alles mee wat je met grote broer Photoshop ook kunt, op een paar "Pro" dingen na. Helemaal eerlijk gekocht. Kost minder dan 100 euro.

Overigens opmerkelijk dat terwijl jij zelf je brood verdient met software maken, je geen cent wilt uitgeven aan een goed fotobewerkingsprogramma. :twisted:
lautenbag
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2010 13:21
WoonplaatsCOLON Hardegarijp

Pieterr schreefCOLONIk gebruik Photoshop Elements 8. Je kunt er vrijwel alles mee wat je met grote broer Photoshop ook kunt, op een paar "Pro" dingen na. Helemaal eerlijk gekocht. Kost minder dan 100 euro.

Overigens opmerkelijk dat terwijl jij zelf je brood verdient met software maken, je geen cent wilt uitgeven aan een goed fotobewerkingsprogramma. :twisted:
Ik wil best geld uitgeven aan een goed pakket, maar 600 euro (of meer) is me net iets te gek, met name omdat ik geen professioneel fotograaf ben. Wanneer PSE ook voldoende is, zoals jij al aangeeft, zal ik dat met graagte aanschaffen, maar ik zie vaak alles gebaseerd op CS3 of CS4
Navigator

Paint shop pro X2 Ultimate - prima pakket om mee te starten, nog geen zes tientjes! (Kamera Express) 80% van deze platen zijn hiermee bewerkt:

www.navigatorstudio.com
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Ik gebruik geen photoshop. Geen CS3 of CS4 maar ook geen elements (PSE). Andere opties:
- LightRoom, eigenlijk geen echte editor pur sang maar je kan er heel veel mee tegenwoordig
- Aperture (alleen op MAC), zie LightRoom
- GIMP kan heel veel maar is soms wat onhandig
- Corel PaintShop Pro (PSP, alleen voor MS-Windows), kost nog minder dan elements maar kan minstens net zo veel (zo niet meer).
- PixelMator (alleen op MAC), soort PSP maar dan voor MAC

Daarnaast zijn er nog een paar speelgoedjes als Paint.NET enzo, naar mijn bescheiden mening niet echt serieus te nemen.

Voor het gemiddelde fotowerk heb je echter genoeg aan een klein pakketje als PSP. Het kleurbeheer in PSP en PSE is beperkt tot sRGB en Adobe RGB, maar dat is meestal voldoende. PSP biedt verder layer masks en nog een paar andere features die PSE niet heeft maar PSE sluit beter aan op PS CSx (voor als je ooit nog door zou willen groeien).
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
lautenbag
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2010 13:21
WoonplaatsCOLON Hardegarijp

Navigator schreefCOLONPaint shop pro X2 Ultimate - prima pakket om mee te starten, nog geen zes tientjes! (Kamera Express) 80% van deze platen zijn hiermee bewerkt:

www.navigatorstudio.com
Even je site bezocht: ziet er fraai uit!!! Complimenten. Wellicht is PSP een goeie optie. Nadeel: bijna alle tips en trucs zijn gebaseerd op PS
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

ik gebruik Photoshop Elements 7. Kostte toen 70,- euro nieuw. Prima programma waarin je , met wat uitbreidingen van wat Plugins, alles wel kunt doen wat nodig is. Voordeel is ook dat het Nederlands is. Zie geen voordeel van uitgebreidere of duurde programma's. Gevalletje van dan door de bomen het bos niet meer zien :wink:
lautenbag
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2010 13:21
WoonplaatsCOLON Hardegarijp

jeveos schreefCOLONIk gebruik geen photoshop. Geen CS3 of CS4 maar ook geen elements (PSE). Andere opties:
- LightRoom, eigenlijk geen echte editor pur sang maar je kan er heel veel mee tegenwoordig
- Aperture (alleen op MAC), zie LightRoom
- GIMP kan heel veel maar is soms wat onhandig
- Corel PaintShop Pro (PSP, alleen voor MS-Windows), kost nog minder dan elements maar kan minstens net zo veel (zo niet meer).
- PixelMator (alleen op MAC), soort PSP maar dan voor MAC

Daarnaast zijn er nog een paar speelgoedjes als Paint.NET enzo, naar mijn bescheiden mening niet echt serieus te nemen.

Voor het gemiddelde fotowerk heb je echter genoeg aan een klein pakketje als PSP. Het kleurbeheer in PSP en PSE is beperkt tot sRGB en Adobe RGB, maar dat is meestal voldoende. PSP biedt verder layer masks en nog een paar andere features die PSE niet heeft maar PSE sluit beter aan op PS CSx (voor als je ooit nog door zou willen groeien).
Toch fijn om te lezen dat niet iedereen zich aan PS ophangt. Wellicht kunnen we als niet-PS gebruikers eens wat aardige tutorials plaatsen........ (ben ik nog niet aan toe, alhoewel ik redelijk met gimp uit de voeten kan en met verschillende layers kan werken)
lautenbag
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2010 13:21
WoonplaatsCOLON Hardegarijp

Heb nog een PSE 6 liggen. Nooit aandacht aan besteed, omdat ik alles met de andere pakketten deed. Het kan niet zoveel meer dan XNview, waarbij XNview een veel beter viewer is, maar ik zie wel een aantal voorbeelden (waaronder werken met layers). Kortom: ik ga me er even in verdiepen. Bedankt allemaal!!
HPteA
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 246
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2008 11:13

Ik gebruik gewoon de software van Canon, Digital Photo Professional.
Vooral na de update kan ik doen wat nodig is.
Gratis en voor niets
lautenbag
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2010 13:21
WoonplaatsCOLON Hardegarijp

HPteA schreefCOLONIk gebruik gewoon de software van Canon, Digital Photo Professional.
Vooral na de update kan ik doen wat nodig is.
Gratis en voor niets
DPP is voor mij ook de basis, mede omdat ik alles in RAW opneem. Daarna ga ik over naar de andere pakketten om te verfijnen.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Dat iedereen CS gebruikt legaal of niet komt natuurlijk ook omdat de bladen ervan uitgaan dat we dat doen. Als je een wilekeurig fotoblad opent is het altijd over photoshop, als mensen er in de ingezonden brieven over klagen gaan ze weer een paar dingen doen met elements en de anderen krijgen alleen aandacht als er een nieuwe versie is.

Daarbij speelt het debat over fotografie vs fotokunst. Als je goed fotografeert zul je met LR bijvoorbeeld voldoende hebben. Ben je wat minder secuur dan wordt er nog veel en kan er nog veel opgepoetst worden met CS. Maar het is een veel te duur programma voor gewoon fotowerk. En als je het niet voorelkaar krijgt om goede foto's van uit RAW naar JPG te krijgen met bijvoorbeeld LR dan moet je eens een fotografie cursus volgen en geen photoshop cursus.

Maar het wordt ook toegelaten want op die manier wordt de software wel de marktleider. Zo is dat ook met Wordperfect en Lotus 1.2.3 zo gegaan en zo heeft Microsoft deze 2 en borland de nek omgedraaid door hetzelfde effect met office voor windows 3.1 en later.

Als ze namelijk echt hun best zouden doen en de redelijk kopieer dichte software als Vista en Win7 zouden hanteren dan is er minder illegaal gebruik en dan zullen de stukjes mbt photoshop afnemen als ook de bladen in de kiosk en ik doel dan op advanced photoshop ed. En dan wordt het gebruikt door alleen zij die het financieel kunnen terug verdienen.

Maar dan zou hun markt in gevaar komen. Dus het toestaan levert ook voordelen op.

Maar ik doe het met LR en heb CS3 gehad, via een schoolaccount maar hooguit een paar keer gebruikt. Batch verwerking en workflow vind ik niet zo lekker en het overweldigende waar zit waar interfaceje werkt ook niet mee.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

lautenbag schreefCOLONWellicht kunnen we als niet-PS gebruikers eens wat aardige tutorials plaatsen........
Het meeste wat ik doe is zo recht-toe-recht-aan, daar heb je geen tutorial voor nodig. Heel veel dingen die voor PS CS omschreven worden werken op vergelijkbare wijze ook in PSP of GIMP. Het heet soms anders of de parameters voor een bepaalde functionaliteit steken soms iets anders in elkaar maar in basis is het meeste te "porteren" zal ik maar zeggen.

PSE is wat dat betreft een verhaal apart: als je actions kunt downloaden voor PS CS werken die vaak direct ook in PSE. Moet je daarentegen aan de hand van een omschrijving bepaalde handelingen zelf uitvoeren, dan loop je met PSE vaker tegen de grenzen van het pakketje aan. Bijvoorbeeld: levels met een mooie curve er in werken wel vanuit een action maar het interface om een curve zelf te maken ontbreekt grotendeels (slag om de arm: PSE8 ondersteunt wel iets aan curves maar het is wel beperkt).
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
lautenbag
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2010 13:21
WoonplaatsCOLON Hardegarijp

jvanarkel schreefCOLONDat iedereen CS gebruikt legaal of niet komt natuurlijk ook omdat de bladen ervan uitgaan dat we dat doen. Als je een wilekeurig fotoblad opent is het altijd over photoshop, als mensen er in de ingezonden brieven over klagen gaan ze weer een paar dingen doen met elements en de anderen krijgen alleen aandacht als er een nieuwe versie is.

Daarbij speelt het debat over fotografie vs fotokunst. Als je goed fotografeert zul je met LR bijvoorbeeld voldoende hebben. Ben je wat minder secuur dan wordt er nog veel en kan er nog veel opgepoetst worden met CS. Maar het is een veel te duur programma voor gewoon fotowerk. En als je het niet voorelkaar krijgt om goede foto's van uit RAW naar JPG te krijgen met bijvoorbeeld LR dan moet je eens een fotografie cursus volgen en geen photoshop cursus.

Maar het wordt ook toegelaten want op die manier wordt de software wel de marktleider. Zo is dat ook met Wordperfect en Lotus 1.2.3 zo gegaan en zo heeft Microsoft deze 2 en borland de nek omgedraaid door hetzelfde effect met office voor windows 3.1 en later.

Als ze namelijk echt hun best zouden doen en de redelijk kopieer dichte software als Vista en Win7 zouden hanteren dan is er minder illegaal gebruik en dan zullen de stukjes mbt photoshop afnemen als ook de bladen in de kiosk en ik doel dan op advanced photoshop ed. En dan wordt het gebruikt door alleen zij die het financieel kunnen terug verdienen.

Maar dan zou hun markt in gevaar komen. Dus het toestaan levert ook voordelen op.

Maar ik doe het met LR en heb CS3 gehad, via een schoolaccount maar hooguit een paar keer gebruikt. Batch verwerking en workflow vind ik niet zo lekker en het overweldigende waar zit waar interfaceje werkt ook niet mee.

Door de bank genomen zijn mijn RAW bestanden goed genoeg om een voldoende conversie naar JPG te verkrijgen. Daar zit het probleem ook niet. Ik zie daarom ook niet in waarom je daarna nog een dergelijk bombastisch pakket nog nodig hebt, tenzij de foto bijzaak is. Voor de rest kan ik in alles met je mee gaan ! Bedankt voor je uitvoerig commentaar!!
lautenbag
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2010 13:21
WoonplaatsCOLON Hardegarijp

jeveos schreefCOLON
lautenbag schreefCOLONWellicht kunnen we als niet-PS gebruikers eens wat aardige tutorials plaatsen........
Het meeste wat ik doe is zo recht-toe-recht-aan, daar heb je geen tutorial voor nodig. Heel veel dingen die voor PS CS omschreven worden werken op vergelijkbare wijze ook in PSP of GIMP. Het heet soms anders of de parameters voor een bepaalde functionaliteit steken soms iets anders in elkaar maar in basis is het meeste te "porteren" zal ik maar zeggen.

PSE is wat dat betreft een verhaal apart: als je actions kunt downloaden voor PS CS werken die vaak direct ook in PSE. Moet je daarentegen aan de hand van een omschrijving bepaalde handelingen zelf uitvoeren, dan loop je met PSE vaker tegen de grenzen van het pakketje aan. Bijvoorbeeld: levels met een mooie curve er in werken wel vanuit een action maar het interface om een curve zelf te maken ontbreekt grotendeels (slag om de arm: PSE8 ondersteunt wel iets aan curves maar het is wel beperkt).
Dat is precies wat ik ook bedoel: PSE ontstijgt niet echt in ruime mate de freeware pakketten en rechtvaardigt in die zin niet echt een aanschaf. (Dan hebben we het nog maar niet over de interface..........)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

CR2 --> DxO -> JPG

Photoshop mag dan voor professioneel gebruik zijn, het gebruikersinterface is nog steeds een giller (geldt ook voor LR 3B2).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ja en dat is als je een luie fotograaf bent qua nabewerking ook het meest begeerlijke programma sinds versie 6. Sleur en pleur en waarachtig na een enkele minuten is alles recht, van de juiste Ev en witbalans voorzien en lensfouten er ook nog uit gehaald.

Gaap, ga nog een batchje verwerken :) en ondertussen het avond eten bereiden. Doe dat maar met LR, dan moet ik er toch echt bij blijven voor het beste resultaat. Hé is dat geen reclame voor bakvet? :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
hippo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 569
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2006 16:22
CONTACTCOLON

PSP X3 nieuwe versie kan nu ook RAW-bestanden aan en al beneden de 70,00 nieuw te koop: http://www.4launch.nl/shop/product/0886 ... /vergelijk

Henk
Canon 40D/BG-E2 - Canon 50 mm F1.8 II - Canon EF 24-105 mm F4L IS USM - Canon 430 EX - Panasonic Lumix TZ 10
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

jeveos schreefCOLONSlag om de arm: PSE8 ondersteunt wel iets aan curves maar het is wel beperkt.
Klopt. Zie Adjust color curves. (Zat blijkbaar ook al in PSE6.)
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

CS4 is een programma met een grote hoeveelheid aan mogelijkheden die je niet zo maar even leert. Je moet je dus afvragen of je dit gaat gebruiken. Het hangt volgens mij ook een beetje van de soort fotografie af die je doet. Volgens mij (de anderen mogen mij corrigeren als ik echte onzin uitkraam) zitten de meeste modelfotografen meer uren achter de pc dan bv een landschaps of natuurfotograaf. Als ik in de literatuur kijk zijn de voorbeelden ook heel vaak op modelfotografie van toepassing.

Zelf gebruik ik lightroom voor de nabewerking en daar kan je tegenwoordig ook steeds meer mee. PSE vind ik qua interface en workflow niet prettig en er is naar mijn mening te veel "speelgoed" in gebouwd voor de echte consument. Als je iets verder raakt met fotografie gebruik je dit niet en is het overbodig.

Belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is wat je na wil bewerken. Gaat het alleen om van RAW naar JPG te komen dan zijn er veel goedkopere mogelijkheden zoals hier al genoemd. Wil je echt verder dan is PS wel HET programma en loop je in de praktijk vaak tegen beperkingen van PSE aan.

Succes met de keuze

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar