Toekomstige Macbooker vol met vragen?!

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Sorry, weer zo iemand die met de kwestie over fotobewerking (LR of Aperture?) komt... echter werd de zoekfunctie mij niet specifiek iets duidelijk (ookal is het een kwestie van eigen voorkeur).

Met een goede aanbieding van de I-centre ben ik over om dezer dagen een Macbook (Duo Core 2.0 Ghz, 4 GB werkgeheugen, 160 GB Harde schijf) te kopen. Ik ben geheel nieuw in de Apple-world, maar design en snelheid vooral haalde mij over te gaan voor een apple-notebook.

1.) Qua fotobewerking doe ik meestal vooral de standaard snufjes (levels, curves, contrast etc.), op dit moment met PS CS2. Omdat IPhoto dan weer niet genoeg is, zoek ik een duidelijk te bedienen en helder programma. Omdat ik ook vaker op RAW wil schieten...wat raden jullie aan: Aperture of Lightroom?

2.) Als ik deze vraag ook nog mag stellen hier (er zijn immers genoeg gebruikers van Mac aanwezig). Ik twijfel nog tussen Iwork '09 of Microsoft Office. Met het oog op een studie waarvoor ik nog wel eens een Powerpoint moet maken en veel moet schrijven... IWork '09 of het vertrouwde Microsoft Office?

3.) Apple protection plan.. Ik sta er een beetje koel tegenover. De verkoper raad het natuurlijk aan, maar het is hartstikke duur en ik ben eigenlijk altijd tegen dit soort garanties, want wat als er daarna juist iets gebeurd en als je een goede back-up maakt, heb je in ieder geval niets verloren.. Wat hebben jullie?

Mochten er nog andere tips zijn voor een nog niet ervaren Apple-gebruiker (upgrade nog naar 250GB doen of externe HD?, andere software kopen?), dan is dat meer dan welkom!
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
Gebruikers-avatar
Just Be-Art
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2006 18:20
WoonplaatsCOLON Amsterdam

1.
Zelfs ben ik bij het overstappen naar de Mac gewoon voor Photoshop gegaan. Dat had voor mij te maken met het feit dat ik Photoshop van het prille begin gewend was en het tezamen met Bridge voor mij alles heeft wat ik nodig heb.
Het verschil Aperture / Lightroom is niet groot, dus de voorkeur persoonlijk.
Van Lightroom kun je bij Adobe een proefversie downloaden voor 30 dagen, dus wellicht is het prettig om daar mee te beginnen, vooral ook omdat je Adobe-programma's gewend bent.
Aperture doet - m.i. - niet onder voor LR, maar zoals gezegd, je bent de programma's van Adobe gewend, dus denk is dat dat prettiger is voor je.

2.
Voor wat betreft Office of iWork, zul je je goed moeten afvragen wat je doet met dit soort programma's en of je veel uitwisselt met anderen. Vooral met PP schijnt het uitwisselen niet altijd vlekkeloos te verlopen.

3.
Apple protection plan, je hoeft er niet direct over te beslissen, maar als je dat niet direct aanschaft, moet je het wel binnen een jaar kopen. Van anderen weet ik dat ze het ook wel eens via eBay hebben aangeschaft.
Daarvoor zou je even moeten zoeken op sites als Applebar.nl, Onemorething.nl of Macminds.net.

Verder heel veel succes met je MacBook
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Voor vraag 2: al aan open office gedacht?
Gratis en werkt op mijn iMAC perfekt.

En wat betrefd het protectionplan: doen!
Ik had het eerst ook niet maar na een probleempje toch maar genomen en direkt gebruik gemaakt van de helpdesk.
Die zeer goed werkte en zeer goede advies gaf.


Zelf gebruik ik nu LR2 en elements 6 op de iMAc en ben daar zeer tevreden mee.
Maar ben stiekem ook wat info over Aperture aan het verzamelen :wink:

Misschien dat ik binnenkort over stap :wink:
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Weer even wat gelezen... Iwork schijnt veel sneller, mooier en stabieler te werken, maar inderdaad wissel ik nog wel eens wat uit. Denk dat het een persoonlijke kwestie wordt en ik, na overleg met de verkoper, een beslissing maak... Aperture/Lightroom moet ik nog ff over denken en hoor nog graag uw ervaringen.

Nog wel ook een andere vraag gelijk:
De twijfelaar in mij zegt dat ik ook nog moet nadenken omtrent de macbook zelf. Je hebt de witte uit begin 2009, kunstof, maar qua processor en werkgeheugen ongeveer gelijk aan de aluminium-versie. Prijs: 899 euro.
De aluminium-versie is 1199 euro en bezit ook de 2.0Ghz processor van Duo Core, 2 GB werkgeheugen (DDR3 is dan wel iets sneller en nieuwer)... Betaal ik dan 300 euro meer puur voor design?
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

Ik heb exact dezelfde macbook,

Ik werk met lightroom, gewoon vanwege persoonlijke voorkeur, webfuncties, en samenwerking met PS CS4.

Als je gaat studeren meot je eens kijken voor Microsoft Office for MAC student. ( surfspot.nl ) heb je voor 60 euries een prima versie van microsoft office. Dit trok mij iig over de streep.

Apple protection plan ding, dont know, dont care... ik gebruik externe HDD voor backups van mijn RAW's.

edit: ja je betaald voor design, en een wat meer fancy onboard mousetrakpad geval.
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Als je fotobewerking met The Gimp (gratis) gaat doen spaar je voldoende geld uit om die mooie aluminium Macbook te nemen. The Gimp kan prima overweg met RAW. Ik heb op de Mac mini en iBook Open Office én MS Office draaien. Gaat ook prima. Open Source programma's vind ik het uitproberen waard, als het niks is gooi je het er gewoon weer af. Protection plan vind ik niet nodig, ik maak backups op een NAS.
kohma
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2008 10:48
CONTACTCOLON

Ik heb zelf een imac en werk met lightroom. Ik heb Aperture geprobeerd, maar ik vind lightroom wat gemakkelijker werken.
Trouwens de meeste bewerkingen die je noemt kun je ook in iPhoto doen, ook horizon rechtzetten enzo. En RAW bestanden zijn geen probleem. Dit is in iphoto 8 dus ik denk dat iphoto 9 nog wel meer kan. EN dit is gratis meegeleverd. Dat zou ik eerst proberen voordat je Lightroom koopt. Voor dat verschil kun je weer bijna een aluminium macbook kopen ;-)

Applecare heb ik nog nooit genomen. Gewoon goede back-ups draaien.

succes met je keuze!
Ik schrijf verhalende beelden

Canon EOS 40D - 50/1.8 | 11-16/2.8 | 17-40/4.0 L | 70-200/4.0 L | 430EX - Vanguard Oregon 52 | LowePro Rover AW II | Kata 3n1-30
Gebruikers-avatar
jon_205
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2008 12:35
WoonplaatsCOLON Achterhøk
CONTACTCOLON

Inderdaad, veel basisbewerkingen kun je al in iPhoto doen. Ik gebruik iPhoto om m'n fotocollectie te beheren en vind het ideaal.
Rechtzetten, croppen, kleuren, scherpte, witbalans... echt van alles kun je heel eenvoudig in iPhoto aanpassen. En ook RAW slikt hij gewoon.
Er zitten ook veel leuke extra dingen in zoals gezichtsherkenning. Ik weet niet of dat bij '08 ook al was, ik ben pas over van '06 naar '09.

Qua office werk ik met microsoft office. Over een (gratis) alternatief kan ik je weinig info geven.

Thuis sluit ik m'n MacBook nog wel 's aan op een externe monitor en een tablet. Dat werkt net iets fijner dan op 't 13" scherm.

Voor backups zou ik eerder m'n geld in een externe harde schijf steken en die gebruiken in combinatie met TimeMachine dat standaard in OSX zit.

Ik denk niet dat je spijt krijgt van je aankoop. Ikzelf computer nu zo'n 20 jaar (ben 26 :) ) maar ben nog nooit enthousiast geweest over een computer, tot ik de Mac leerde kennen. Dus succes met de aankoop en veel plezier ermee alvast.

Groet, Jon.
5DmkII+grip|Speedlite 580EXII|Canon 24-70 F2.8 L|Canon 70-200 F2.8 L|Canon 50mm F1.4|Sigma 15-30mm
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik was altijd een pro windows user tot ik een keer op een macbook pro gewerkt had.
Ik was meteen onder de indruk van de souplesse. Geen enkele vertraging en alles ging vloeiend.

Ik was toen nog student en de macbook pro was te duur voor mij. Ik heb uiteindelijk een wiite macbook gekocht en was ook zwaar onder de indruk van de batterijduur (toen bijna 6 uur). Ik haal nu ongeveer 4 uur met mijn macbook.

Ik heb die van mij wel zelf uitgebreid naar 4 gig ram en 500gig HD.

Het scherm vind ik persoonlijk wel een stuk minder dan die van de macbook pro.

Zelf heb ik voor de bewerking een Eizo s2031w aangekoppeld en gebruik ik voornamelijk Lightroom icm CS4.

Iphoto gebruik ik alleen om slideshows te maken.

Ook gebruik ik office 2008. Deze aanzienlijk trager dan Works, maar is wel wat meer compatible met windows bestanden.

''Once you go MAC, you'll never go back''
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Hou inderdaad ook rekening met het scherm van de MacBook (niet Pro) dus is in mijn ogen een stuk minder dan die van de MacBook Pro.

Ik zal zelf eerder aan een goed extern scherm denken!

Omtrent je vragen:

#1 -> Ik gebruik zelf Lightroom, maar das persoonlijk.
Aperture vind ik zelf een wat lastiger programma, maar ja zoals ik al zei dat is echt persoonlijk.
iPhoto '09 is ook zeker een aardig programmaatje voor je foto's waar je onderhand al aardig wat in kan doen.
Makkelijk programma om je foto's te beheren!

#2 -> Ik heb zelf zowel iWork '09 en Microsoft Office voor de Mac maar gebruikzelf eigenlijk alleen iWork.
Keynote is een Powerpoint-clone voor de Mac wat in mijn ogen een stuk mooier werkt dan Powerpoint.
Dus gebruik Office zelden eigenlijk...
Word -> Pages
PowerPoint -> Keynote
Excell -> Numbers
Je kan Keynote files gewoon makkelijk exporteren als PowerPoint-files om bijv. op school "af te spelen" in PowerPoint.

#3 -> Applecare vind ik altijd zelf persoonlijk (wederom persoonlijk ;)) NIET nodig. Ik vind het te duur voor wat het eigenlijk is.
Kortom gewoon niet doen...

Mocht je nog meer vragen hebben, horen we het graag of anders kan je me altijd PB-en natuurlijk of een keer uitproberen desnoods.

En zeker once a Mac...
Het grote voordeel van de Mac is dat ze zowel zelf de hardware als de software zelf maken, dus volkomen integratie!
Het wordt nog mooier zometeen met Snow Leopard (Grand Central / Open CL)...
Ik zou ook zeker niks anders meer willen (zelf een MacBook Pro 2.8 / 4GB / 320GB 7200RPM / etc. overigens).
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Super zeg! Heel hartelijk dank voor alle reacties. Zoals ik nu denk koop ik een dezer dagen een aluminium macbook 2.0ghz. Heb nog getwijfeld met de witte macbook, omdat ik drie keer per jaar ook wat monteer met filmpjes en de witte macbook heeft nog een firewire... Alleen ik kies toch voor de stevigere en 'verbeterde' aluminium-versie. De opslag van 160GB laat ik wel zo, ik koop namelijk een externe hdd erbij (voor back-up ook), maar het werkgeheugen schroef ik op naar 4GB. Tips hierover, misschien een aanrader voor upgrade naar 250 GB opslag, zijn meer dan welkom!

Ik twijfel nog tussen Iwork en Office. Ik ben wel bekend met open office, maar koop liever wel een softwarepakket (gevoelskwestie misschien?). Ik lees vooral goede verhalen over Iwork, maar met het oog dat ik wel regelmatig voor de studie word-bestanden moet uitwisselen prefereer ik microsoft office... Ik lees echter weinig of dit ook echt zo is, kan je een document, gemaakt in pages, deze niet makkelijk uitwisselen en is het daarom, met het oog op de studie, aan te raden een microsoft office aan te schaffen?

Je hebt ook een ruim aanbod van externe harde schijven, heeft iemand hier een aanrader? 320 GB of 500 Gb, eigenlijk zoek ik een betrouwbare, maar goedkope externe HDD. En dan heeft Apple ook twee muizen te koop, dit wordt mijn eerste notebook, dus ik wilde voor de zekerheid ook een muis aanschaffen. Apple heeft een leuke draadloze muis, maar kan ik niet ook gewoon een gewone muis kopen voor 20 euro? Of moet dat per se een apple zijn?

Dank vast!
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Tips geheugen -> Kingston geheugen is stuk goedkoper en werkt goed!
Maar is per MacBook anders dus kan even geen type aangeven.

Tips ext. HDD -> Neem een WDtje, 500GB 2.5" voor minder dan 100 euro!

Tips iWork -> werkt gewoon goed met Office bestanden hoor!

Tips muis -> Mighty muis ziet er goed uit, maar volgens mij moet ieder andere (USB)muis ook gewoon goed werken. Denk dat het ook wel erbij staat bij de productspecs.
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
jon_205
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2008 12:35
WoonplaatsCOLON Achterhøk
CONTACTCOLON

Ik las vandaag dat de specs van de witte MacBook opgeschroefd zijn. De witte heeft nu zelfs betere specificaties dan de duurdere aluminium versie.

Qua harddisk, ik heb mijn 80gb laatst vervangen door een 320gb en ook die is al weer bijna voor de helft gevuld...

Muis... Ik gebruik zelf nooit een muis op de macbook. Het trackpad werkt zo goed en vooral omdat je met meerdere vingers kunt werken, werkt dat (in mijn ogen) vele malen beter dan een muis.
Nu ben ik sowieso niet gek op muizen, maar ik had een Logitech cordless trackball van 85 euro en ook die gebruik ik nooit meer sinds ik de MacBook heb.

Het is uiteraard erg persoonlijk, maar als je dat trackpad gewend bent, heb je geen muis nodig. Dus ik zou eerst een standaard usb muis van 15 euro kopen. Die zijn er ook wel in het wit en ze werken prima op een Mac. Vooral op schoot is een muis bijzonder onpraktisch.

Groet, Jon.
5DmkII+grip|Speedlite 580EXII|Canon 24-70 F2.8 L|Canon 70-200 F2.8 L|Canon 50mm F1.4|Sigma 15-30mm
Gebruikers-avatar
jon_205
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2008 12:35
WoonplaatsCOLON Achterhøk
CONTACTCOLON

Ik las vandaag dat de specs van de witte MacBook opgeschroefd zijn. De witte heeft nu zelfs betere specificaties dan de duurdere aluminium versie.

Qua harddisk, ik heb mijn 80gb laatst vervangen door een 320gb en ook die is al weer bijna voor de helft gevuld...

Muis... Ik gebruik zelf nooit een muis op de macbook. Het trackpad werkt zo goed en vooral omdat je met meerdere vingers kunt werken, werkt dat (in mijn ogen) vele malen beter dan een muis.
Nu ben ik sowieso niet gek op muizen, maar ik had een Logitech cordless trackball van 85 euro en ook die gebruik ik nooit meer sinds ik de MacBook heb.

Het is uiteraard erg persoonlijk, maar als je dat trackpad gewend bent, heb je geen muis nodig. Dus ik zou eerst een standaard usb muis van 15 euro kopen. Die zijn er ook wel in het wit en ze werken prima op een Mac. Vooral op schoot is een muis bijzonder onpraktisch.

Groet, Jon.
5DmkII+grip|Speedlite 580EXII|Canon 24-70 F2.8 L|Canon 70-200 F2.8 L|Canon 50mm F1.4|Sigma 15-30mm
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Besloten om morgen de Icentre in te stappen, ze hebben namelijk een hele vriendelijke actie lopen, waarbij je 100 euro korting krijgt en ook nog een printer bij aanschaf van ms Office... Heel klein beetje om die reden, en de compatibiliteit met andere Office-bestanden, lijk ik te gaan voor MS Office. Op internet lees ik heel verschillende verhalen over kwestie Iwork vs. Office; de een kan wel gewoon bestanden uitwisselen met, de ander ondervind problemen. Om problemen te voorkomen denk ik dus te gaan voor MS Office. Maar... ik ben een twijfelaar, dus ik weet niet wat ik morgenochtend zeg.

Andere software: Lightroom vs. Aperture... Denk dat ik eerst de trial versies ga proberen. Lees over beide goede verhalen, Lightroom schijnt net wat makkelijker qua bediening te zijn, maar dat ga ik zelf maar uitvogelen.

Protection Plan zie ik vanaf met de aanschaf van een goede externe harde schijf; Western Digital heeft inderdaad wat moois voor een goede prijs, Lacie heeft ook goed spul... ff kijken morgen in de winkel. :wink:

Eigenlijk lijken al mijn twijfels weggenomen, al lees ik hieronder wel dat de witte macbook qua specs verbeterd is... Jeetje, lastig lastig. Mochten jullie nog goede tips hebben, argumenten of eventueel nog andere software/hardware/kabels/remote waar ik aan kan denken... :D Alvast heel erg bedankt voor de vele reacties.
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
NieuwZuidje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 22 Nov 2008 12:17
WoonplaatsCOLON thuis

Als student kan je via Slim.nl voor heel weinig (volgens mij betaalde ik als docent nog geen 20 euro) een officiële versie van Office 2008 voor Mac aanschaffen.
Alle updates, uitwisselen met anderen. Wat wil je nog meer. Alleen is het steeds opletten met opslaan, veel scholen/studenten werken nog met 2003 en dan kan je wel eens voor verrassingen komen te staan. Ook Access bestanden importeren vanuit 2003 naar de nieuwere versie is wat omslachtig.
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Vandaag de Macbook 2.0 ghz aangeschaft... Leuk voordeel bij de Icentre met een korting van 100 euro, op een nog nader te besteden Apple-product (geen idee nog wat eigenlijk...) en voor het eerst een voordeel ontdekt van studeren, namelijk de Apple studentenkorting. Nog geen software aangeschaft, wel de trial van Lightroom en Aperture gedownload en mogelijk een dezer dagen Office aanschaffen...
Een externe harde schijf is er ook bij gekomen, WD My Book 500 GB 2.0'' (2.5'' was niet op voorraad en was ook stuk duurder). TimeCapsule moet ik nog ff gaan lezen hoe dat werkt etc.

Bedankt voor alle tips en ik zal dit topic aanhouden voor mijn eigen ervaringen en doorslag met de keuze van een fotobewerkingsprogramma.
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
Gebruikers-avatar
jon_205
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2008 12:35
WoonplaatsCOLON Achterhøk
CONTACTCOLON

Gefeliciteerd. Het is dus de aluminium versie geworden. Dat is ook wel een strak apparaat. Succes en vooral veel plezier gewenst.

Groet, Jon.
5DmkII+grip|Speedlite 580EXII|Canon 24-70 F2.8 L|Canon 70-200 F2.8 L|Canon 50mm F1.4|Sigma 15-30mm
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Vandaag even zitten werken met Aperture en Lightroom... Lightroom oogt veel logischer, uitgebreider en vind ik tot nu toe fijner qua bediening. Ik heb het gevoel dat Aperture veel meer kan dan ik in een oogopslag zie en bij Lightroom is dat wat overzichtelijker. Nu is de trial van Lightroom in het Nederlands en is die van Aperture in het Engels, maar met het oog op de aanschaf mijn vraag. Ik zie dat je een update van Lightroom (naar de 2.3 versie) kan downloaden, welke de Nederlandse taal mogelijk maakt... kan dit ook met Aperture? Is Aperture ook in het Nederlands verkrijgbaar?

Overigens wel al vandaag tegen iets aangelopen... In de winkel kreeg ik leuk te zien hoe Iphoto beschikt over gezichtsherkenning, vandaag Iphoto bekeken blijkt de versie van ' 08 er nog op te staan... Even bellen dinsdag naar de Icentre!
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
Dexter202

ArieScanner schreefCOLONOverigens wel al vandaag tegen iets aangelopen... In de winkel kreeg ik leuk te zien hoe Iphoto beschikt over gezichtsherkenning, vandaag Iphoto bekeken blijkt de versie van ' 08 er nog op te staan... Even bellen dinsdag naar de Icentre!
Bij mijn MacBook Pro zat iLife 09 er op een extra cd bij in de doos. Waarschijnlijk moet je hem eerst updaten met de bijgeleverde iLife cd. Wellicht over het hoofd gezien?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar