TFT schermen voor fotobewerking. Welke? Waarom?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Froggie72 schreefCOLON Of het nu gaat om een IPS of eIPS (kun je me het verschil in kleur en/of contrast uitleggen?). Ik ben gewoon op zoek naar een monitor waar ik goed mijn foto's op kan beoordelen.
Dat kan op allebei. IPS is wel te prefereren boven eIPS, dus als je het budgettair kunt veroorloven...
http://www.prad.de/new/monitore/test/20 ... mi-bk.html

En wat betreft dat 2x beter. Is een 2x zo dure fles wijn 2x zo lekker? In z'n algemeenheid zal het moeilijk zijn daar een zinvol antwoord op te geven. :D
Jelmer
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2010 19:42

jantref schreefCOLONGekozen voor de Dell U2311H op basis van deze review http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2311h.htm. Volgens mij de beste keus in deze prijsklasse als ik dat zo lees en bij Dell te bestellen voor slechts 285 euro. Ben erg benieuwd, maar moet nog even wachten tot ik 'em in huis heb...
Hoe bevalt deze? Ik moet ook een nieuw beeldscherm hebben en dit zit een beetje in mijn prijsklasse... Als iemand anders ervaring heeft met dit beeldscherm lees ik dat graag :wink:
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Heb hem ook sinds een maandje of zo. Gekocht bij redcoon, volgens mij nog steeds voor 225 euro thuis!

Voor dit bedrag een meer dan prima beeldscherm voor fotobewerking. De reviews spreken voor zich en zijn echt niet overdreven.
Met name het ontbreken van ongewenste reflecties bevalt me uitstekend ten opzichte van mijn laptopscherm.
Zo ook de aangename kleurweergave en helderheid, zonder schreuuwerig te worden aan de oogjes.

Krijg je zeker weten geen spijt van!
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Jelmer
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2010 19:42

En hoe bevalt het gamen/filmpjes kijken op zo'n beeldscherm? Ik wil hem natuurlijk ook voor andere dingen gebruiken dan foto's bewerken...
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@Jelmer: Misschien kunnen we ons in dit topic beter beperken tot de fotobewerkingsaspecten van monitoren.
Voor gamen etc zijn er andere fora meer geschikt, bv Tweakers.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Voor games en filmpjes is ie net zo geschitk als het gemiddelde PC/laptop beeldscherm
Alleen voor de echte die hard gamers zal de snelheid tekort schieten.
oftewel, is echt niet alleen bedoeld voor uitsluitend fotobewerking.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Jelmer
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2010 19:42

Excuses voor het vervuilen van deze topic met die vraag. Maar me aanmelden bij tweakers voor 1 vraag is ook een beetje overbodig vind ik maargoed dat is een andere discussie. Ik ben geen diehard gamer maar af en toe een spelletje vooral oude vindt ik nog wel leuk dus ik ga maar voor dit beeldscherm. Bedankt voor de antwoorden!
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Vind de vraag van jelmer niet geheel vreemd. Alsof je een monitor alleen maar zou kunnen/mogen gebruiken voor fotobewerking. Daarnaast zijn we hier niet ook om elkaar te helpen?

@Jelmer : zat met hetzelfde dilemma en heb gekozen voor de Eizo FX2431. Errug tevreden :mrgreen:

http://www.eizo.nl/monitoren/widescreen ... X2431.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

fijn dat je tevreden bent met de Eizo.
Alleen koop je daar zowat 4 dells voor...
Waarvan Jelmer in zijn 1e vraag al aangeeft dat die zo'n beetje in zijn budget past.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

blij dat je blij voor mij bent ;)

Ik heb een abbo op dit topic en ik kwam er weer in 9melding leidde meteen naar zijn vraag) toen hij een vraag stelde over het gamen op de monitor. Eerlijk gezegd niet de moeite genomen om te kijken of hij ergens eerder iets anders had gevraagd of gezegd.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

no worry's, no problemo... kan gebeuren.
En ik ben blij voor iedereen die blij en tevreden is met zijn/haar materiaal hoor ;<)
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
ruud351
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2009 10:54
WoonplaatsCOLON Burgum

Ook ik zit te denken aan een nieuwe scherm en via een nieuwsbrief kwam ik deze van Iiyama tegen.
Het is een zgn ''va led panel''. Volgens hun site, http://www.iiyama.com/nl_nl/products/pr ... ecificatie" onclick="window.open(this.href);return false; zou dit uitermate geschikt zijn voor dtp werk. Dan zou ik denken, dan moet hij ook geschikt zijn voor foto bewerking.

Dit scherm is voor nog geen €200,- te krijgen, mooi prijsje dus in vergelijking met een eizo pva scherm.

Iemand ervaring/mening over dit scherm?
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@ruud351: Was dat toevallig deze nieuwsbrief? Of deze?

Wat betreft ervaring met dit scherm: het scherm is pas net aangekondigd door de fabrikant: http://www.iiyama.com/nl_nl/nieuws/?tag=x2472hd" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien ook nog interessant voor je:
Vijftig 23 en 24 inch monitoren review - Mega monitorentest.
ruud351
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2009 10:54
WoonplaatsCOLON Burgum

@Pieter, het was de wekelijkse aanbiedingenlijst van Alternate.

En idd, om ervaringen vragen is wel vroeg want deze is wel erg nieuw.
Echter ben ik wel benieuwd naar de meningen mbt deze klaarblijkelijk nieuwe techniek.

Deze http://www.benq.com/products/product_de ... =3&ptag=11" onclick="window.open(this.href);return false; heeft ook zo'n scherm, het grote verschil zit hem in het aantal kleuren. (8bits vs 24bits)

Over beide monitoren vind ik btw nog geen info op tweakers.net
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Nog niets op http://www.flatpanelshd.com/panels.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Het zou mooi zijn als zo'n paneel specifiek geschikt zou zijn voor beeldbewerking.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

ruud351 schreefCOLONOver beide monitoren vind ik btw nog geen info op tweakers.net
Er wordt over een vergelijkbaar scherm (BenQ VW2420H) gesproken in de eerder genoemde review.
De BenQ VW2420H is een van de eerste VA-monitoren met LED-achtergrondverlichting. De maximale helderheid van dit paneel is aan de lage kant, de minimale helderheid is echter ook zeer bescheiden, waardoor het contrast toch het hoogste in het testveld is.

De BenQ VW2420H krijgt een eervolle vermelding, maar we zouden voor een goed beeldbewerkingsscherm toch een paar tientjes meer uitgeven en de Dell U2311H in huis halen.
ruud351
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2009 10:54
WoonplaatsCOLON Burgum

Oeps, overheen gelezen....
Gebruikers-avatar
Kiss XII
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 170
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2010 08:54
WoonplaatsCOLON Gelaen-Noord

Bij Dynabite een Iiyama 22" full HD gekocht voor E 125,=
Zeeeeer tevreden mee.
Canon EOS 450D_Canon EF-S 18-55 IS_Canon EF-S 55-250 IS
Canon EF 35-80_Canon EF 35-135 USM_Tamron 18-200#2
Canon BG-E5_430EXII_270EX_RC-1_Vanguard Peking_Hama Star 63...Analoog glas:Pentacon_Sigma_Cosina_Hanimar_Primax
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Op dit moment werk ik continu met een laptop, nu ben ik me aan het inlezen om een goed pc te bouwen met hierbij een goede monitor....wat zou ik nu moeten kiezen?? Een Eizo vind ik overkill voor wat ik doe, maar wat is een goed alternatief tegen een goede prijs? Liefst een monitor welke goed te kalibreren is met een spider 3 pro.
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Waarom is een Eizo een overkill en wat doe je dan waarom dat niet zou kunnen. Je hoeft geen 1000 euro aan een Eizo uit te geven.

We hebben op het werk 30 inch schermen van Dell. Heel lekker groot, maar voor dat geld koop ik ook een kleinere Eizo waar ik zeker genoeg op zie en waar ik het wel beter/mooier op zie
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar