Wat zou de beste upgrade zijn

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Hoi

Sinds een paar maanden, of wellicht alweer een half jaar, loop ik met een 5Dsr rond. Je weet wel, de 5D met 50mp.

In combinatie met de 70-200 f/2.8L, de laatste versie, heb ik nu toch wel een paar duizend foto's gemaakt. Als het er niet meer zijn.

Maar er zit toch wel een nadeel aan deze camera, de bestanden zijn in RAW zo ongeveer 80Mb groot. Het op de computer zetten gaat wel redelijk snel, de 5Dsr heeft usb-3 en daar zit hem de vertraging niet in. Maar het bewerken van die bestanden in Lightroom. Traaaag. Ik heb zelfs er een paar per ongeluk weggegooid omdat LR zo traag reageerde en ik dacht dat ze niet scherp waren.

Ik dacht dat mijn iMac, i5, met een 1Tb normale harddisk, 12Gb geheugen, de grote boosdoender was, maar ook de Asus met een i7, SSD schijf en 8Gb geheugen is niet sneller, het duurt letterlijk seconden voordat de foto scherp getoond wordt ( bij een scherpe foto )

Iemand een idee voor een wat snellere afhandeling?

AfbeeldingInnocense by Marco de Boer, on Flickr
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Anoniem 3

Misschien is de beste upgrade een van jezelf.
Probeer eens rustig ouder te worden, de tijd te nemen en alle haast die je zelf creëert te vergeten.
Dan zul je merken dat je door jezelf zo aangeprezen apparatuur niet zaligmakend is en nooit zal worden.

Ik wens je veel sterkte met de fotospullen,
En ik hoop van harte dat ze je je nooit gaan inhalen of tot inhalen gaan leiden.

{Dit was een update van een eerder bericht.}
Laatst gewijzigd door 2 op Anoniem 3, in totaal 23 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Op zich natuurlijk niet, alleen als het een paar honderd zijn, dan wordt het wat lastig.

In het begin heeft het me wel een aantal foto's gekost, gewoon omdat ik te ongeduldig was. Het is trouwens ook een gek gezicht. LR laadt je foto. Laat hem dan een tijdje onscherp zien en dan plotseling toont hij hem scherp, maar daar kan dus wel een aantal seconden tussen zitten. En dat soms wel eens 300x (bij driehonderd foto's dan :D )
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

In de virusscanner van scannen uitsluiten van de directories waarin de foto 's en de Catalogus staan wil nog wel eens helpen om LR wat sneller te krijgen. Als je in LR een foto selecteert wordt deze altijd gescand op virussen en dat is nergens voor nodig en kost onnodig tijd.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Daar heb ik niet naar gekeken, ga eens kijken of dat uitmaakt, dat zou ook kunnen verklaren waarom de iMac sneller aanvoelt, ondanks de tragere configuratie.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Thuispapa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:12

Heb je al gekeken hoeveel geheugen van die 8GB op de ASUS vrij is voor Lightroom?
Draai je Lightroom in 32 of 64bit?
Is er op de SSD nog voldoende ruimte vrij om lightroom zaken te laten cachen?

Je zou kunnen proberen om er nog een SSD bij te zetten (vooropgesteld dat daar plaats voor is) en ze samen in een RAID-opstelling te plaatsen.
Dan verhoog je de leessnelheid behoorlijk.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Is het een idee om raw + jpg te schieten zodat je makkelijker een voorselectie kan maken.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Anoniem 4

Zelf heb ik die camera niet, dus ook geen grote raw bestanden.
Heb er een aantal gedownload om te testen.
Ik ondervind echter geen noemenswaardige vertraging, anders dan een klein hikje bij bijv. inzoomen.
Vertraging kan door de gebruikte hardware worden veroorzaakt, maar ook door de instellingen van Lightroom.
Heb je een geschikte grafische kaart? Staat die aangevinkt (Voorkeuren > Prestaties), laatste driver gebruikt?
https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/li ... u-faq.html

Kijk bij Systeminfo onder het help menu naar het voor LR beschikbare geheugen en het gebruikte geheugen.

Kijk naar de instelling van de cache (Voorkeuren > Bestandsafhandeling). Standaard stelt LR in op 1 GB, maak daar eens 20 GB van. Zorg ook dat de cache op een snelle schijf staat.

Als niets helpt, dan zou je gebruik kunnen maken van slimme voorvertoningen. Het beste doe je dat bij het importeren, aanvinken.
https://helpx.adobe.com/nl/lightroom/he ... views.html
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Gebruik ook het geheugen van je videokaart. Kun je meestal aanvinken in de software van de kaart.
Gebruikers-avatar
Maurice-e
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 594
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2012 22:23

Wat voor videokaart heb je in de imac computer. zelf heb ik een windows computer en deze in december geupgrade.
Er zit nu een Intel i5 4670k 16gb ddr en een Nvidia GT960 4GB
Door deze upgrade opent fotoshop ook veel sneller en slaat hij de foto,s die ik open in raw veel sneller op naar jpg.
Ik was zelf ook verbaast naar de snelheid waarmee dit ging.
Weet het niet zeker maar aan een imac kan je zeker niet zo veel upgraden?
Gebruikers-avatar
kruwt
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 14:33
WoonplaatsCOLON Urk
CONTACTCOLON

Je zit telkens een paar seconden te wachten omdat Lightroom het gehele RAW bestand gaat renderen.
Je kan ook gebruik maken van voorvertoningen (vanaf LR versie ?). Zet een keer je computer een hele nacht aan en laat van alle raw's voorvertoningen maken. Kost wat extra schijfruimte, maar daarop werk je (ook bewerkingen) veel en veel sneller.
Als je later je foto gaat exporteren worden je bewerkingen op het origineel toegepast. Je verliest dus geen kwaliteit.

Update - zie nu net dat de voorvertoningen hiervoor ook al genoemd zijn. Ok, dan maar beter dubbel dan niet ;)
Mijn website www.kruwt.nl. Meer doen met je foto's. Informatie over stockfotografie en mijn eigen ervaringen daarin. 
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar