Kalibratie vraag

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
DummyPhoto
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 07 Feb 2016 13:42

Hi allemaal,

Ik zit hier al enige tijd met een behoorlijk probleem. Mijn Dell Utrasharp scherm heb ik met de Spyder 5 pro gekalibreerd. Nu na het exporteren van mijn foto's en plaatsen op het web (sRGB) Merk ik een behoorlijk verschil tussen mijn scherm en andere schermen, ipads, telefoons ect. Mijn scherm lijkt wat groener?

Hoe te handelen? Wat zijn jullie tips?
Gebruikers-avatar
D!ck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 666
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 09:26
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Heb je al een her kalibratie gedaan? Volgens mij moet je zo en toe opnieuw kalibreren met de dit apparaat.
Kritiek graag opbouwend ;)
En wat er (wel) goed gaat hoor ik graag

Eos 80D

kijk ook op http://www.dick-bosman.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
emiel_maigoda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2016 21:15

Dat zal hem meer zitten in het feit dat alle andere schermen en schermpjes die je gebruikt niet gekalibreerd zijn. Ik heb hetzelfde verschijnsel (het lijkt wat groener) als ik een foto op m'n gekalibreerde Eiso-monitor bekijk en dan dezelfde foto op m'n iPad ernaast hou.

Om de zoveel tijd her-kalibreren heeft opzich wel nut, maar niet om dit verschijnsel tegen te gaan.
Groetjes,
Emiel
Canon EOS 5D mark III + BG-E11
Canon EF 16-35mm f/4.0 L IS USM | Canon EF 24-105mm f/4.0 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM
Canon Speedlite 430EX | Adobe CC

http://www.esm-photographics.nl/
Gebruikers-avatar
Foto-Xje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2015 01:29
WoonplaatsCOLON Valthermond (Drenthe)

Hoi,

Ik heb een vraagje aan emiel_maigoda en DummyPhoto:

Hadden jullie dit probleem altijd al of is het langzamerhand ontstaan?
Als het langzamerhand is ontstaan, dan is dat een monitorprobleem.
En dat is behoorlijk irritant want het wordt dan steeds erger.

Is je iphone of ipad ook wel op de kleur ingesteld?
Als ik dit zo lees..................afwijkingen in de monitor?
Maar de basis is dan toch de afstelling van de monitor.
En de kleurbalans in je fototoestel ofwel de bekende belichtingsdriehoek.

Als het er echter altijd al was........................wel ..............geef maar een reactie.


Geert
Foto's liegen niet, mensen wel :lol:
Gebruikers-avatar
emiel_maigoda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2016 21:15

Dit probleem is bij mij niet langzamerhand ontstaan. Het is altijd zo geweest. En m'n monitor is de enige die gekalibreerd is. M'n iPad/iPhone zijn dat niet, zelfs m'n printer niet eens (ik print foto's niet zelf). En voor zover ik weet kun je een iPad/iPhone niet eens kalibreren.

Uiteraard is de basis de afstelling van de monitor. Die stel je eenmalig in en daarna laat je die staan (dus geen gebruik maken van dimstanden of verstellen van de helderheid of kleur). Daarna voer je kalibratie uit en dat herhaal je om de zoveel tijd (ik het een herinnering ingesteld per maand). Als je dus het idee hebt dat het verschil erger wordt, dan kun je beginnen met een herkalibratie. Verder kan van invloed zijn hoe oud je monitor is. Met die Spyder verwacht ik geen probleem, die is een stukje nieuwer dan de Spyder Express 3 die ik hier gebruik.

Wat betreft de kleurbalans in je camera of de belichtingsdriehoek: dat heeft geen invloed op het kalibratieproces of monitorinstelling. Dat moet je echt los van elkaar zien.

Groetjes,
Emiel
Canon EOS 5D mark III + BG-E11
Canon EF 16-35mm f/4.0 L IS USM | Canon EF 24-105mm f/4.0 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM
Canon Speedlite 430EX | Adobe CC

http://www.esm-photographics.nl/
Gebruikers-avatar
Foto-Xje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2015 01:29
WoonplaatsCOLON Valthermond (Drenthe)

Klopt Emiel je hebt gelijk t.a.v. het los van elkaar zien van kalibratie en belichtingsdriehoek.
Echter het ging mij om wat geven van hints om iets te proberen te helpen om op te lossen.

Kleurafwijking is gewoon vervelend en irritant voor een ieder die dat meemaakt.

Geert
Foto's liegen niet, mensen wel :lol:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar