Foto's vooraf bekijken

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
zoefie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2014 12:43
WoonplaatsCOLON Rossum

Hallo,

Ik hoop dat dit onderwerp nog niet behandeld is, want dan heb ik niet goed gezocht.

Zou graag de foto's voordat ik ze download met EOS utility bekijken\verwijderen om zo mijn kaartje "schoon te houden" van mislukte foto's etc.
Nu neem ik er niet altijd de tijd voor en "moet" dan via het schermpje foto's gaan bekijken.

Via EOS utility kan ik de foto's wel vooraf zien, maar niet vergroten etc. (of doe ik iets niet goed?)
Canon 700D, Canon 17-85, Sigma 70-300, Canon 50mm f/1.8, Meike tussenringen set
Anoniem 3

Je kunt alle bestanden toch via bestandsbeheer (windows-verkenner) op je computer bekijken?
Kwestie van camera aansluiten, of kaartje in je computer stoppen...
Gemakkelijker kunnen we het je niet maken.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Kan je uitleggen waarom je deze werkwijze handteerd ?

Ik doe altijd het volgende:

Als ik thuis kom van foto's maken zet alle foto's vanaf het kaartje naar mijn PC. Ik doe dit met een cardreader maar je kan ze ook met de bijgeleverde kabel op je pc zetten.
Bekijk en selecteer de foto's in Lightroom. Ik gebruik Lightroom om mijn foto's te bewerken maar dit kan ook met de EOS Utility.
Niet geselecteerde foto's verwijder ik als ik zeker weet ze niet meer te gebruiken. (laat ze vaak nog een maand staan op de pc)
Als de foto's op de pc staan stop ik het kaartje terug in de camera en formateer het kaartje daar. Kaartje is dan weer leeg en klaar voor gebruik.

Hoop dat je hier wat aan hebt, hoor het graag.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
snarie

zoefie schreefCOLONZou graag de foto's voordat ik ze download met EOS utility bekijken\verwijderen om zo mijn kaartje "schoon te houden" van mislukte foto's etc.

Ik snap je niet...je hebt Lightroom en je gebruikt EOS utillity om de foto's naar de pc te tanken??
waarom gebruik je niet gewoon de importeer functie van Lightroom, kun je nml vooraf al selecteren en vergroten (om ze goed te zien) welke foto's je naar je pc wilt hebben.
De importeer functie is ook een soort verkenner.

De "mislukte" foto's die je niet naar je pc getankt hebt, formatteer je toch in je camera.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Ik zie sowieso geen reden om een voorselectie te maken.
Je loopt het risico om foto's niet te downloaden die je eigenlijk wel had willen downloaden en op een bepaald moment zijn ze wel weg na de kaart-format.

Ik download de nog niet gedownloade foto's. (dat houdt eos utility heel netjes voor me bij)
en mochten daar foto's tussen zitten die ik eigenlijk niet had hoeven nemen of beter had moeten nemen dan zou ik ze kunnen weggooien.

Als ik nou 100 foto's zou schieten waarvan er maar 2 goed zouden zijn dan zou een voorselectie misschien sneller zijn.
maar dan ben ik meer tijd kwijt met het vinden van die foto's dan met het downloaden zelf.
De netto winst lijkt me dan dus ook erg klein.
Maar als ik gewoon alle nieuwe foto's download weet ik zeker dat ik van alle foto's een kopie heb. Dat formateert een stuk prettiger lijkt me.
En dan kan ik op een later tijdstip die kopieën gaan opschonen. maar zelfs dat vind ik zonde van mijn tijd en harddisks te goedkoop om daar aan te beginnen.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
llubse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2006 18:53

Zoals hierboven door een aantal al beschreven download ik ook alle foto's van de geheugenkaart naar mijn PC (met Lightroom) en markeer de foto's die ik op dat moment goed vindt en bewerk deze. Omdat opslag relatief goedkoop is bewaar ik alle foto's.

Ik bewaar alle foto's ook om een andere redenen, namelijk:
* Een slechte foto kan voor mij toch belangrijk zijn. Bijvoorbeeld emotionele waarde van het gefotografeerde.
* Van je mindere, slechte, onscherpe of totaal mislukte foto's kun je leren. Als je vanuit de foto kunt achterhalen wat er mis is gegaan (lukt niet altijd) kun je bedenken hoe je dit de volgende keer kunt voorkomen.

En als de foto echt verwijderd is, is er geen weg meer terug.

Groetjes.
Leon
[size=75]Powershot gevalleltje met onderwaterhuis + EOS ding met variabele verrekijker er opgeschroefd.[/size]
Gebruikers-avatar
zoefie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2014 12:43
WoonplaatsCOLON Rossum

Bedankt voor jullie reactie's.

Dat van Lightroom wist ik niet, omdat ik het nog niet echt gebruikt heb/de tijd ervoor heb genomen.
Heb enige tijd geleden een avondcursus gevolgd, maar helaas niet gelijk in de praktijk gebracht.

Ga het proberen.

(toevoeging: heb het boek van Scott Kelby besteld)
Canon 700D, Canon 17-85, Sigma 70-300, Canon 50mm f/1.8, Meike tussenringen set
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar