Imac 27 iinch

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
peter63
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2010 19:51

Hallo.
Ik wil de overstap maken naar een imac.
Nu kan ik deze tweedehands kopen.
Processor 2,8 GHz Intel core i5
Geheugen 4gb 1333 MHz ddr3
Videokaart ati radeon HD 5750 1024 mb
Voor 850 euro
mid 2010
Is deze goed geschikt voor Photoshop?
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Normaal gesproken zeker ik werk nog met een 24" uit 2009
Maar ik raad je aan om het geheugen naar 8gb te brengen dat kost ca 100 euro
Komt snelheid erg ten goede
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

En misschien een ssd erin voor het snelle opstarten
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
Sharky
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 262
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2009 11:24

Ik bezit dezelfde iMac als jij hier beschrijf, ben dus al bijna 5 jaar een zeer tevreden iMac gebruiker.
Heb alleen het geheugen uitgebreid naar 12GB is voor Apple Aperture waar ik voornamelijk mee werk wel aan te bevelen zeker als je de bibliotheek laat groeien.

Ja en sneller opstarten OSX is geen Windhoos dus sowieso sneller :D
En de prijs ik heb er €1800,00 voor betaald dus dit lijkt me redelijk.

Gr. Jan
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

850 vind ik toch nog wel wat aan de hoge kant. Mijn 24" iMac late 2008 doet het op zich nog prima, maar het beeldscherm gaat achteruit. Bij 20 minuten een stilstaand beeld lijkt het al gauw of dit "inbrand", dus hinderlijk bij zoiets als fotobewerken. Ik weet niet of de schermen van 2010 van hetzelfde soort/type zijn, maar als dat zo is zou dat kunnen betekenen dat je binnen twee jaar met zo'n verschijnsel zit.

Daarnaast moet je dus ook nog kosten maken om het memory uit te breiden, want 4 GB is echt krap.

Zou proberen er 150,- korting op te krijgen, dan betaal je alsnog ca 700 + 100 (voor extra memory) = 800. Niet vergeten dat het dingetje al 5 jaar oud is....meeste PC's zijn dan allang afgeschreven.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Hoi Peter,

4GB geheugen is inderdaad een beetje weinig. Gelukkig heeft deze iMac 4 geheugenslots. Twee zijn er nog vrij, waar je dus nog extra geheugen bij kunt prikken. Er kan zelfs maximaal 32GB (4x8GB) in deze iMac.

Als je er 2x8GB bij koopt, zit je aan 20GB totaal en kun je ruimschoots vooruit. 16GB kost je circa €125.
http://tweakers.net/pricewatch/299915/c ... 333c9.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Een SSD er in steken kan inderdaad ook geen kwaad, maar ik zou eerst eens met het geheugen beginnen.
En doe vooral een schone OS X installatie als je de iMac binnen hebt. Succes!
Flevospotter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2013 19:01
WoonplaatsCOLON Almere-Stad
CONTACTCOLON

Sharky schreefCOLON
Ja en sneller opstarten OSX is geen Windhoos dus sowieso sneller :D
Gr. Jan
Onzin, gewoon je boel schoon houden. Mijn Windows machine (ja, ik heb ook een iMac) start op van het moment dat ik de knop indruk in 15 seconden.
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
Kanon111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2014 13:39

Prijs is redelijk, maar uitbreiden werkgeheugen is aan te bevelen.
Ik heb een vergelijkbare en die heeft nog geen misse slag gehad.

Je moet wel beseffen dat je softwarevoorziening anders is dan bij Windows.
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

Het probleem is niet zozeer het geheugen denk ik. De processor i5 is niet bijzonder goed voor foto's te bewerken. Het kan wel en er zullen ongetwijfeld gebruikers zijn die erbij zweren maar een i7 is er juist voor het rekenwerk waar je zo graag gebruikt van maakt bij het bewerken van foto's/video. Een i3 daarin tegen is een aardige internet processor. Dan heb je een beetje een indicatie hoe de verschillen liggen. En de prijs is wel iets aan de hoge kant mijn inziens.
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Selmak schreefCOLONHet probleem is niet zozeer het geheugen denk ik. De processor i5 is niet bijzonder goed voor foto's te bewerken.
Echt onzin. De quadcore i5 die in deze iMac zit is prima in staat om foto's te bewerken.
http://www.everymac.com/systems/apple/i ... specs.html" onclick="window.open(this.href);return false;
(Ik heb jarenlang foto's bewerkt met een dualcore...)
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

Echt onzin? Tja ik werk er dagelijks mee maar je argument is in ieder geval goed onderbouwd!
Straks vertel je nog dat de vraagprijs een koopje is.....
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

@selmak
Ik heb ook moeite met je uitspraak.
Ik heb geen idee welke I7 en I5 in die imac passen maar doorsnee genomen is de winst tussen I5 en I7 uit te drukken in procenten.
Terwijl de I7 allerlei toetser en bellen biedt waar je misschien helemaal niets mee doet.

Voor bruut rekenen wil je core's en snelheid. hypertreading, vm ondersteuning bieden dan weinig extra's.
En een I5 4GHz is wellicht goedkoper dan een I7 3,5Ghz.
Maar de term I5 of I7 is zo inhoudsloos als je niet specificeert welk type. Er zijn tig I5's die de I7 het nakijken geven
Op internet staan zat vergelijkingen tussen I5 en I7 tav photoshop en wellicht ook de I5 vs I7 die in die ene imac past

@peter
Opzich is zoeken naar een snellere processor wel een idee waar je je in zou kunnen verdiepen.
Maar eerst je geheugen uitbreiden
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Selmak schreefCOLONEcht onzin? Tja ik werk er dagelijks mee maar je argument is in ieder geval goed onderbouwd!
Ja, jouw argument is ook sterk!

Serieus: leg nou eens echt uit waarom een i5 quadcore onvoldoende zou zijn voor fotobewerking. De hyperthreading die een i7 je tov een i5 geeft gaat je echt niet veel winst opleveren. Zoals seoman al aangaf praat je dan over punten achter de komma.
Selmak schreefCOLON Straks vertel je nog dat de vraagprijs een koopje is.....
Nee geen koopje. Er is voor dat bedrag meer te koop. Dus zeker onderhandelbaar.

http://www.marktplaats.nl/z/computers-e ... rom=always" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Een vraag is ook welke programma's wil je draaien.
Want Photoshop kan tegenwoordig heel wat taken uitbesteden aan de video kaart.
Daar zit veel potentionele winst.

Ik moet ook op mijn uitspraak terug komen aangezien specifieke filters in recentere photoshop beter draaien op hyper treading en andere weer niet.
Kortom het is allemaal niet zo zwart wit. (helaas)
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

Ik ga niet iedereen quoten, laat ik het kort en bondig proberen te houden (gezien de stelling vrij lastig). Ik denk dat de TS gewoon goed advies wil hebben of het een goede prijs is hetgeen er mogelijk aangekocht wordt danwel de interesse die er naar uitgaat. Gesterkt door het feit dat meerdere mensen vinden dat de prijs onderhandelbaar is, onderhandelen :-)

Tja, ik heb voor mezelf destijds gekeken wat ik belangrijk vond en wat ik dacht nodig te hebben. Daaruit bleek dat I7 de perfecte pk's opleverde tov de I5. Enja, er zijn mensen die punten achter de komma belangrijk vinden zoals ik. Heb je het prijsverschil daarvoor over, wederom dat is persoonlijk.

Geheugen is uiteraard ook belangrijk maar een goede processor zeker ook. Ligt er ook een beetje aan wat voor bewerkingen je gaat doen en wat voor foto's en hoe groot zijn je bestanden (bestandsgrootte). En dan gaan die punten achter de komma's wel tellen uit mijn ervaring.

Zoals TS aangeeft, is de Imac in de advertentie geschikt voor PS, tja, wat ga je doen in PS. Er zijn tal van mogelijkheden om de performance te verbeteren te weten (bron Adobe):


Allocate RAM to Photoshop
Assigning scratch disks
Change the scratch disk assignment
Specify history and cache settings
Free memory
Enable OpenGL and optimize GPU settings

Hier heb je wel RAM voor nodig.
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@Steve: Als je het zo brengt, ga ik een stuk makkelijker met je mee. :-)
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

We komen er wel :-)
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Leuke discussie maar ik vraag me wel af in hoeverre TS er nog interesse in heeft :roll:
Laatst bezocht: zo mei 03, 2015 22:46 pm
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
peter63
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2010 19:51

Dank je wel allemaal voor de adviezen
Maar helaas is de imac al verkocht.
Ik ben verder aan het kijken maar ik vindt de prijzen belachelijk hoog voor een imac van 5 jaar oud.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar