Vervangen HD door SSD

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Anoniem 3

Ik denk er sterk over om de 280GB Harddisk van mijn laptop (HP pavilion dv7 met 4GB geheugen, Windows7) van 4 jaar oud te gaan of laten vervangen door een SSD van tenminste dezelfde grootte; dit vooral om snelheidswinst te halen bij het (opnieuw moeten) opstarten en bij de diverse toepassingen die ik draai.

Waar ik absoluut geen zin in heb is het opnieuw installeren van de talloze programma's en -maatjes die ik in de loop der tijd geïnstalleerd heb en ook gebruik.

Is mijn redenering juist als ik zeg dat: als ik een backup van het hele systeem (C en D-drive) maak met Acronis, de SSD installeer en de backup weer terugzet, dat alles gewoon weer als een zonnetje draait, alleen een stuk sneller?

De oude HD stop ik in een daarvoor bestemd omhulseltje, doe er verder niets mee en bij calamiteiten kan ik daarvan nog steeds opstarten.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Met dank,
Gabriël
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Ja, dat gaat. Acronis gebrruik ik niet maar met Norton Ghost gaat dat wel.
Addertje onder het gras : er zit een extra partitie van 100 MB op de schijf, die moet je ook zo overzetten, en ook de D:-partitie moet je al aangemaakt hebben alvorens je de nieuwe schijf vult.

Dan is er nog een aandachtpunt "sector alignment", Ghost doet dat automatisch, weet niet hoe dat bij Acronis gaat.
Succes
Anoniem 3

Vertel even dat addertje. Op welke schijf bedoel je?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik heb met Acronis (DiskImage) moeiteloos een HD vervangen door een SSD :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ook ik heb het net Acronis gedaan, moeiteloos.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 3

Dank jullie wel.
Ik ga ermee aan de slag.
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Ik heb in mijn laptop de dvd speler vervangen door een SSD. Heb ik bij Mycom laten doen. Die hebben hem keurig netjes en geïnstalleerd weer teruggegeven. Wellicht een optie.
Anoniem 3

MvdE schreefCOLONIk heb in mijn laptop de dvd speler vervangen door een SSD. Heb ik bij Mycom laten doen. Die hebben hem keurig netjes en geïnstalleerd weer teruggegeven. Wellicht een optie.
Ook een idee, nog niet aan gedacht.
Dank
snarie

Zaterdag nog net een nieuwe ssd Samsung revo 128GB gekocht
Samsung data migration gedownload en binnen 5 min alles over gezet oude schijf eruit en nieuwe erin en alles werkt weer als van ouds.

wat mij betreft een super programma..

groeten
Stefan
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Wel goed opletten dat je een SSD koopt die daadwerkelijk in jouw laptop past (zowel qua afmetingen als qua aansluitingen).
Een willekeurige SSD past vaak in alle Desktop PC's maar niet zomaar in elke laptop...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

snarie schreefCOLONZaterdag nog net een nieuwe ssd Samsung revo 128GB gekocht
Samsung data migration gedownload en binnen 5 min alles over gezet oude schijf eruit en nieuwe erin en alles werkt weer als van ouds.
wat mij betreft een super programma...
Inderdaad een superprogramma, maar het werkt alleen met Samsung drives.
Ik neem aan dat je een Samsung EVO bedoelt, de Revo is meer van OCZ.

Telescoop, het is me niet helemaal duidelijk of je al twee fysieke harde schijven hebt in je laptop. Voor zover ik weet heeft de HP Pavilion DV7 twee drive bays.
Als er geen twee zijn gemonteerd dan zit er een dummy (alleen de bracket) in de tweede drive bay.
Indien nog niet bezet, kun je de SSD ernaast monteren. Het systeem overzetten en als alles goed werkt de oude drive als data-opslag gebruiken.
Pas wel op; twee schijven met actief OS gaat problemen geven.

Hier kun je zien hoe het gaat.
http://www.youtube.com/watch?v=on0lhozEiDU" onclick="window.open(this.href);return false;
Je moet wel het goede kabeltje zien te vinden.
twistersam

Samsung EVO ssd gaat met bijgeleverde software perfect. Toevallig twee weken geleden zelf nog een in mijn laptop gedaan.
SSD die niet in een laptop past vind ik vreemd, het is een dun 2.5 inch schijfje met standaard sata en voedings aansluiting.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Niet alle laptops zijn voorzien van standaard SATA en voeding.
Heb niet gekeken naar de specs van die van Gabriël hoor, wellicht kan een 2,5 of 1,8 inch er bij hem gewoon in.
Maar wel even controleren was mijn tip :)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Ben wel benieuwd hoe dit af gaat lopen, alleen bang dat we de vraagsteller hebben afgeschrikt. :-)
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Ik denk dat Gabriël niet zo heel snel schrikt hoor, maar ben ook benieuwd!
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Heb toch gelijk gekregen of de laptop met nieuwe SSD werkt nog steeds niet. :-)
Anoniem 3

Allen dank voor jullie inbreng.
De SSD komt er na maart in. Waarom? Omdat ik nog druk bezig ben met een belangrijke cursus samenstellen. Die moet in ieder geval werken.
De tip over twee drivebays van Bavarian vind ik wel een heel nuttige.
Ik schroef hem zelf niet open. Dat gaat een oud-leerling van me doen, die een bedrijfje in dat soort zaken runt.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar