Tips voor logo ontwerp

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Illustrator Dummy
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2013 21:49

Voor mijn huiswerkbegeleidingsbedrijfje heb ik een logo gemaakt.
Graag ontvang ik enkele tips.
Hoe vind je het?
Waar moet ik (nog) op letten?

Het is gemaakt in Adobe Illustrator.
Alvast heel hartelijk dank voor je feedback!

http://www.eosdigitaal.nl/forum/gallery ... e_id=42638" onclick="window.open(this.href);return false;
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

En waarom stel je die vraag hier? Het is je eerste post, het is niet gemaakt met een EOS camera en het gaat niet eens over een fotografiebedrijf.....

Ziet er overigens aardig uit.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

ehm tsja...

Ik weet ook niet hoe te reageren op een logo... als het nu een foto was :)

Zal hem wel even zichtbaar maken voor iedereen hier:

42638


Wel vind ik de blokken niet mooi, omdat ze kartels hebben.
Verder is het denk ik wenselijk om ipv wit, transparant te gebruiken.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Wat meer uitleg en een introductie van wat je van dit forum verwacht, was wenselijk geweest. Nu zijn je bedoelingen beperkt tot een advies mbt je logo.

Wat betreft het logo. Niet verkeerd. Wel erg volgens het aap-banaan principe. Met andere woorden erg voor de hand liggend en niet onderscheidend. Wil je er bovenuit springen, zul je imo iets meer met de typografie moeten doen ipv met figuren.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Illustrator Dummy
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2013 21:49

Bedankt voor de reacties.
Ik wil van creatieve mensen horen wat zij zien. Mensen die hier komen, hebben verstand van compositie, kleurgebruik, illustrator enz. Vandaar mijn vraag.
Het logo vind ik ook niet echt voor de hand liggend, nu weet ik waarom. Eens kijken of ik nog wat kan knutselen.
Nogmaals dank.
Gebruikers-avatar
romybroekkamp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2013 21:04

Hallo Dummy,

Ik ben het eens met Peter, ik denk (correct me if i'm wrong) je te snel tot een goed eindresultaat wilt komen, wat je eigenlijk heel vaak ziet.
Heb je onderzoek gedaan, voorbeelden gezocht, inspiratiemateriaal verzameld, schetsen gemaakt, typografie bestudeerd? Of gelijk begonnen met een logo? ;)

Wat mij als eerst opviel is dat de tekst niet is uitgelijnd, en dat is echt wel de basis van een goed logo. De 'n' van blokken en 't' van toekomst moeten precies uitgelijnd zijn, in illustrator makkelijk te doen met een ruler.

Heet je bedrijfje blokken voor de toekomst? Dit lijkt mij namelijk eerder een pay-off dan een bedrijfsnaam. Hoe serieus is je bedrijf al? Anders zou ik hier nog een keer naar kijken hoe je je bedrijfsnaam neer wil zetten.

Ook is het voor mij wat vreemd dat het poppetje 'plat' is, en de blokken 3d. De blokken linken naar de naam van je bedrijf, maar hebben voor mij verder geen toegevoegde waarde voor je logo. Tenzij je bij jou huiswerkbegeleiding leert hoe je blokken moet stapelen, maar dat lijkt me niet ;)

Wat ik niet sterk vind aan je logo is dat je beeldmerk (symbool van een logo) de letterlijke vertaling van je bedrijf is, en geen visueel beeld dat je bedrijf versterkt.
Je zou het eigenlijk kunnen vergelijken dat Apple een laptop/telefoon als beeldmerk zou gebruiken en Shell een benzinepompje als beeldmerk. Je kunt nog even kijken naar het Kiss principe. Je beeldmerk lijkt nu ook erg veel op stock materiaal, heb je hem zelf geschetst en overgetrokken in Illustrator of heb je een voorbeeld van het internet gebruikt?

Qua typografie is er ook nog veel meer mogelijk, het is nu net iets te simpel. Het is belangrijk dat je goed kijkt naar wie je doelgroep is en typografie begrijpt. Misschien dat je nog eens wat boeken zou kunnen doorlezen over grafisch ontwerp/typografie, mocht je dat nog niet gedaan hebben.
Adams, S & Morioka, N. (2006). Logo design workbook. (Beverly) Uitgeverij: Rockport Publishers
Pohlen, J. (2010). Letterfontein. (Roermond) Uitgeverij: Fontana
Grafisch ontwerpen. Het handboek voor visuele communicatie. (David Dabner, Sheena Calvert & Anoki Casey)

Maak gewoon nog heel veel logo's (bv elke dag 1) en kies er pas 1 wanneer je er echt tevreden over bent. Zoek voorbeelden/inspiratie op internet en om je heen (Behance.net) en kijk niet teveel naar stockmateriaal.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt :)
Gebruikers-avatar
romybroekkamp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2013 21:04

Jammer dat je niet meer gereageerd hebt.. :lol:
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

romybroekkamp schreefCOLONJammer dat je niet meer gereageerd hebt.. :lol:
Zo gaat dat, Romy. Bedankt en tot ziens. :D
Zelfs het logo weggehaald. Nu heeft niemand meer een idee, waar de opmerkingen over gaan.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ik was ook wel nieuwsgierig geworden naar het logo eigenlijk ja :D
Gebruikers-avatar
romybroekkamp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2013 21:04

Ik heb hem nog wel als print screen opgeslagen, maar weet niet of ik hem mag plaatsen? :?:
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Haha, nee hoor... laat die maar lekker op je pc! :) Zo ernstig nieuwsgierig ben ik nu ook weer niet ;)
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Maar je informatie is nuttig wat je hebt gegeven Romy.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar