Laptop met EOS utility gebruiken als viewfinder.

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik heb, toen we de camera aanschaften, meteen alle software op de laptop gezet. EOS Utility uiteraard ook, maar nooit iets concreet mee gedaan. Ik heb nooit het idee gehad om met de camera en laptop op pad te gaan om te fotograferen, gebruik makend van EOS Utility als viewfinder.
Nu speel ik een paar dagen met het idee om op deze manier paddenstoelen te fotograferen. Vaak dichtbij de grond en plat op m'n buik kan ik er af en toe net niet onder kijken. En op de gok knippen is niet echt effectief.

Mijn vraag is: heeft hier iemand ervaringen mee? Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Anoniem 3

Is een camera met draaischerm niet zoveel gemakkelijker?
Laptop in nat gras of neem je tafeltje mee, lijkt me niet zo'n succes.
En kan je laptop wel onder de paddenstoelen kijken?

Niet doen, zou ik zeggen.
Regenpak aan, camera eventueel met een plasticzak beschermen en gaan met die paddenstoelen.
EOS-utility is toch geen viewfinder?

Achteraf zit ik me te bedenken dat dit een uitdaagvraag zou kunnen zijn.

Veel succes met je laptop op je rug terwijl jij in het natte gras ligt....
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Theoretisch kan het wel, maar in de praktijk is dat ruk. Een laptop gebruiken voor bijvoorbeeld groepsfoto's ofzo werkt prima, maar macro-werk met de laptop... no-way. Dan zit je alleen maar te klungelen lijkt mij, in ieder geval wel bij het betere paddo-werk.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
snarie

Heb je een android phone dan kan je de camera ook aansluiten op je phone.
Ik heb dat een tijdje geleden ook gedaan en werkt perfect.
Via een appje kan je dan de camera volledig bedienen (sluitertijden, diafragma isowaarden....etc).
dat zou een mooi alternatief zijn ipv je laptop mee te sjouwen :)

kabeltje kost niet zoveel..

https://play.google.com/store/apps/deta ... ller&hl=nl

zelf gebruik ik niet deze app, maar het geeft een indruk van wat ik bedoel

Groeten
Stefan
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

de oplossing van Stefan is de beste, gebruik 'm zelf ook op mijn HTC One X.
een laptop is verrekte onhandig in het veld (of je moet zo'n hele kleine 10" hebben, dat is misschien nog wel te doen)
USB kabeltje, let er op dat het een OTG (on the go) USB kabel is.
het appje heet DSLR controller en de andere heet DSLR remote.
oh ja, let even op, DSLR controller kan niet álle Android apparaten aan, even checken dus

een andere oplossing zou een hoekzoeker kunnen zijn, 59 euro bij Aq4u.nl
http://www.aq4u.nl/catalog/OCWebShop/in ... path=68_69" onclick="window.open(this.href);return false;
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Bedankt voor de reacties.
Mijn EOS1100D heeft geen draaischermpje, dus ik ben min of meer gelimiteerd in het kantelen van de camera. Ik wil wel op het schermpje kunnen kijken. Daarnaast wil ik de foto controleren en eventueel een zelfde foto kunnen maken met andere instellingen terwijl de compositie hetzelfde blijft. Wanneer ik blind knip, is het grotendeels op goed geluk.
De camera bedienen met een laptop/tablet/smartphone leek mij een goede oplossing. Ik kan de camera laten liggen waar ie ligt, kan de compositie op scherm zien, kan de camera bedienen en het resultaat op het grote scherm direct zien. Het lijkt mij een goed idee.
Nadelen zijn inderdaad dat ik een laptop moet mee sjouwen. Voor de laptop had ik gedacht om een klein opklapbaar krukje mee te nemen. Een fotootje maken van een paddenstoel wordt zo wel een hele uitstap. Ik denk dat ik het dit weekend een keer ga proberen, als het weer wilt meewerken.

Rest mij nog twee vragen: Wie gebruikt wel eens EOS utility? en waarvoor?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik gebruik de EOS-utility voor alle gevallen dat ik kan blijven zitten en de camera op statief staat (binnenshuis). :wink:

Jammer dat het gratis door Canon wordt verstrekt.
Dat vermindert de neiging om het te gebruiken.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

vanmorgen met de laptop, camera, kabeltje, statief, rijststatiefje op pad gegaan. Alles in een koelbox die ik als stoel/tafel kon gebruiken. Het was even wat werk, maar eenmaal opgezet kon ik aan de slag. Totdat... de verbinding tussen camera en laptop weg ging. Althans, ik had nog wel verbinding met de SD-kaart, maar EOS utility kon de camera niet vinden. Alles bij elkaar welgeted 1 foto kunnen maken op deze manier. Ergens gaat er iets mis.
Dus tenslotte maar weer over de grond liggen kruipen. :(

Afbeelding
Groot voordeel van via laptop fotograferen is dat de foto's rechtstreeks op de laptop komen. En je kan in de live view het histogram live zien. Een takje of blaadje in de weg, die je pas op de foto ziet, kan je wegpakken zonder de camera te hoeven verplaatsen. (maar dan moet de verbinding tussen camera en laptop wel werken.)
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Steven, standpunt is mooi laag, mooie herfstkleurtjes en prima DOF.
persoonlijk zou ik een stukje van de linkerzijde croppen, zodat dat zwarte 'uitsteeksel' linksonder uit beeld is. Het leid mij af.

jammer dat het verder niet lukte met de laptop, was op zich wel benieuwd naar de resultaten.
ik kan je aanstaande zaterdag wel laten zien hoe het werkt met de smartphone.
in mijn ogen een iets handigere oplossing :wink:
je moest toch best wel wat spullekes sjouwen :mrgreen:
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik denk dat ik het probleem heb gevonden. Waarschijnlijk een kink in de kabel. Gisteren ging ik foto's van de camera naar de laptop kopiëren en toe gebeurde hetzelfde. Ik pakte de camera op en toen was de verbinding weer terug. Kabeltje stuk dus.
Ik heb de app voor afstandsbediening gezien en het werkt mooi. In sommige gevallen lijkt het me handig om wat groter beeld te hebben. Ten koste van de snelheid. Een draadloze verbinding zou misschien wel handig zijn.
Dus binnenkort weer een keertje stoeien met apparatuur.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar