Vraag: rode neus bewerken (Aperture of CS3)

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Aniras
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 13:55

Hallo allemaal,

Ik weet niet zeker of dit de correcte rubriek is voor dit soort vragen. Ik ben geen nabewerkingsvirtuoos, meestal pas ik alleen een paar minimale zaken als contrast, belichting, saturatie en scherpte. Nu ben deze foto aan het nabewerken en vroeg me twee dingen af:
1. Het is een foto tijdens een bruiloft gemaakt (vader van de bruidegom). Zijn rode neus valt me erg op en ik heb de neiging om deze wat minder rood te maken. Anderszijds vraag ik me af of ik dat wel moet doen; die beste man hééft natuurlijk gewoon een rode neus (en rode oogleden). Wat vinden jullie?
2. Indien ik die rode neus inderdaad wat minder rood moet maken; hoe doe ik dat??! zonder al het rood uit de foto te halen. Ik werk normaal gesproken met Aperture, al heb ik ook Photoshop CS3 tot mijn beschikking (voor eventuele bewerkingen die ik niet met Aperture gedaan krijg). Kan iemand mij hierover adviseren?

Alvast bedankt!
Afbeelding
Gebruikers-avatar
valkenburg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 607
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Rosmalen
CONTACTCOLON

40971

Rode gedeelte van de neus selecteren en dan kleur wijzigen. Kleur ergens anders in gezicht selecteren die het moet worden, en dan aan de schuifjes een beetje fine tunen. (Photoshop) Dit even snel gedaan met al een redelijk resultaat.

Gr. Leo
Aniras
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 13:55

Zo, wat een snelle reactie, dank je! Ziet er goed uit, ga het zometeen eens proberen, is altijd leerzaam. Ik ben er nog niet over uit of ik het überhaupt moet doen, maar vind dit toch wel iets mooier eruit zien dat het origineel.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik zou persoonlijk oppassen met het wegwerken van dergelijke punten. Het verzachten van de kleur zal geen kwaad kunnen.
Groeten,

Jichem
snarie

Hahhahaha ik moet stiekem wel lachen om die neus

maar eh goed weggewerkt, ik vind het een verbetering
Aniras
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 13:55

jichem schreefCOLONIk zou persoonlijk oppassen met het wegwerken van dergelijke punten. Het verzachten van de kleur zal geen kwaad kunnen.
Ja, precies, ik vind niet dat ik teveel moet gaan bewerken in dit geval, maar een klein beetje minder rood is misschien wel gewenst.
Hij valt wel op, ja :)
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Niet te veel werk van maken...

modbreak Fotojeroen; ik heb het grapje even weggehaald.
Misschien kan TS het wel waarderen, maar grappig is anders als een bekende van opa de foto op internet tegenkomt


:mrgreen:

sorry, grapje.... moet kunnen toch?
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Wat mij betreft moeten zulke grapjes zeker kunnen! Erg vermakelijk!

Maar, ik zou de neus niet aanpassen. Het zal bij de man horen, en daar moet je niks aan doen.
Als het een eenmalige rode neus was is het wellicht een ander verhaal...
Gebruikers-avatar
valkenburg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 607
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Rosmalen
CONTACTCOLON

C8080 schreefCOLONNiet te veel werk van maken...



sorry, grapje.... moet kunnen toch?
Super!!!
Anoniem 3

Mijn dag is weer goed :lol: :lol:
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

C8080 schreefCOLONsorry, grapje.... moet kunnen toch?
Had je deze foto ook geplaatst als het je eigen (groot)vader was geweest?
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Jawel.
Als je hier al niet om kunt lachen....

Jammer hoor, al die serieuze mensen hier :|
Aniras
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 13:55

C8080 schreefCOLONmodbreak Fotojeroen; ik heb het grapje even weggehaald.
Misschien kan TS het wel waarderen, maar grappig is anders als een bekende van opa de foto op internet tegenkomt
sorry, grapje.... moet kunnen toch?
Bedankt voor het weghalen! Ik kan er best om lachen hoor, maar dit zijn klanten van mij (daarnaast ken ik het echtpaar ook persoonlijk) en dit is toch een open forum, wie weet wie de foto kan zien. Ik zou het in ieder geval niet fijn vinden als iemand van de familie mij hierover zou aanspreken, ook al is het duidelijk dat het niet mijn grapje is.

Enneh, dat wil niet gelijk zeggen dat ik een serieus persoon ben zonder humor :| , alleen met ándere humor wellicht.

Anyway, bedankt voor het advies, ik denk dat ik het toch maar zo laat, het hoort inderdaad volgens mij echt bij die man. Ga er wel mee oefenen voor een volgende keer (voor als het een eenmalig rode neus is ;) )
Thoon_Loque
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 20:54
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Trouwens een hele mooie foto hoor. Mooi gebruik van scherpte/diepte en een beetje highkey.
maar dat was niet jouw vraag :D
Canon: | 6D | 7D | 40D | EF 24mm 1.4L | Speedlite 580II |
Sigma: | 24-70mm 1:2.8 EX DG | APO 70-200mm F2.8 EX DG HSM | 18-35mm 1:1.8 DC ART | 50mm F1.4 | 85mm F1.4
Tokina SD 11-16 F2.8 DX ATX-PRO | Peleng MC 3,5/8 A Fisheye Circ.
Anoniem 3

@Jeroen:
misschien dat je de gerelateerde opmerkingen ook weg had kunnen halen?
Die slaan nu als een tang op een...
clown?

En @TS:
eigenlijk Vraag je om deze reacties.
Anoniem 3

Pieterr schreefCOLON
C8080 schreefCOLONsorry, grapje.... moet kunnen toch?
Had je deze foto ook geplaatst als het je eigen (groot)vader was geweest?
Volmondig: JA
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@Telescoop: Het was eigenlijk een retorische vraag. ;-)
Aniras
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 13:55

Telescoop schreefCOLONEn @TS:
eigenlijk Vraag je om deze reacties.
Hoezo? Ik vraag gewoon om advies. Ik had natuurlijk ook geen foto kunnen uploaden, maar had dan waarschijnlijk de vraag gehad of ik een concreet voorbeeld heb.
Ik heb trouwens geen problemen met de lacherige reacties, zoals ik al schreef is hij ook wel erg opvallend, maar een foto van een clown gaat mij dan wel te ver, om de redenen die ik hierboven heb genoemd.
Ik maak er verder geen heisa van, hoor.
Thoon_Loque schreefCOLONTrouwens een hele mooie foto hoor. Mooi gebruik van scherpte/diepte en een beetje highkey.
maar dat was niet jouw vraag
Maar wel erg leuk om te horen, dank je!
Gebruikers-avatar
jon_205
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2008 12:35
WoonplaatsCOLON Achterhøk
CONTACTCOLON

Ik vind 't vooral leuk om te zien hoe trots de man kijkt. Ik ken 'm uiteraard niet, maar hij staat echt te stralen.

Mooi hoor!

Groet, Jon.
5DmkII+grip|Speedlite 580EXII|Canon 24-70 F2.8 L|Canon 70-200 F2.8 L|Canon 50mm F1.4|Sigma 15-30mm
Anoniem 4

Het is altijd weer de vraag en een afweging om imperfecties bij portretten al dan niet te corrigeren. Mijn stelregel is dat wat kenmerkend is voor de geportretteerde je ongemoeid moet laten. Een moedervlekje haal je niet weg, een wijnvlek ook niet, maar je mag ze wel wat verzachten. Dat mag ook met rimpels, maar helemaal wegpoetsen heeft een etalagepop tot resultaat.
Ik weet niet of hier de rode neus van de man kenmerkend voor hem is. Voor een deel misschien, maar een ander deel zie ik als fotografische foutjes.
De foto heeft een lichte roodzweem, ook te zien aan de te rode nek van de vrouw.
Dat mag natuurlijk altijd weggehaald/gecorrigeerd worden.
Verder hebben we hier te maken met een wat oudere man. Het is een bekend gegeven dat bij het ouder worden de huid dunner wordt, waardoor de onderliggende bloedvaatjes meer zichtbaar worden. Zet er een bak licht op en je krijgt bloeddoorlopen delen. Hetzelfde effect wat je ziet bij een flits recht van voren die rode ogen tot gevolg heeft.
Hier was veel natuurlijk licht aanwezig en min of meer recht van voren.
De camera heeft dat licht in het centrum gemeten en dat is het gezicht van de man.
De schaduwpartijen zijn daardoor wat donker geworden en mogen ook wat opgelicht worden.
Ik denk dat er in dit geval dus reden genoeg is om de “rode neus”, de oogleden, wangen etc iets te bewerken. Hetzelfde geldt voor de iets te rode nek en de te donkere delen in jurk en kostuum.
Ik gebruik Lightroom 5 en Photoshop CS6, daarin zijn verschillende manieren om dat te bewerkstelligen. Alleen al met Lightroom is veel mogelijk. Ik weet niet of Aperture vergelijkbare mogelijkheden heeft.
De hierna volgende bewerking heb ik met LR en een klein stukje PS en ik denk niet dat ik daarmee de kenmerkende uitstraling van de man heb geschaad.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/gallery ... e_id=41001" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar