Foto bewerken

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,
Ik zit een beetje te zoeken waar ik dit zou moeten plaatsen, ben uiteindelijk hier terecht gekomen. Ik heb deze foto:

Afbeelding

Ik heb deze foto geschoten met het idee om de heide op de achtergrond te gebruiken aangezien het hier het circuit van Assen betreft. Ik krijg de paarse kleur van de heide er niet genoeg uit. Ik ben niet zo bedreven in fotobewerking maar ik wil toch graag het beeld bereiken wat ik in m'n hoofd had.

Kan iemand mij helpen in het bewerken van deze foto?

Alvast bedankt!
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Ik heb wat geprobeerd voor je met LR5

Is dit wat je bedoelde?

40577

Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Als totale foto niet nee, maar ik kan wellicht het effect wat je hier hebt verkregen lokaal toepassen op de heide. Deze heeft wel degelijk een duidelijke paarse kleur gekregen.
Kun je uitleggen wat je gedaan hebt? Ik beschik niet over LR5, maar ik neem aan dat de bewerkingen ook met andere programma's te doen zijn.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Anoniem 3

Bovenstaand voorbeeld is alleen maar een opschroeven van de saturatie. Alle kleuren gaan mee. Groen wordt te groen, etc etc.

Ga de foto eens bewerken met DPP, dat heb je gratis met je EOS meegekregen.
Je kunt dan de verschillende kleuren Groen Rood Blauw naar believen variëren.
Rood een beetje omhoog en je hebt je heide al mooi paars... en de rest van de foto blijft redelijk intact.
Gebruikers-avatar
marcel73
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 584
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2005 22:19
WoonplaatsCOLON Breda
CONTACTCOLON

Je kunt in LR met de " adjustment brush" (sneltoets "K") lokaal aanpassingen uitvoeren. Color/Saturation/enz...
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Je kunt in LR ook de kleuren selectief aanpassen, zowel in verzadiging als luminantie. Werkt prima!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Maar TS beschikt niet over LR5 :wink:

Ik ga mee met Telescoop's reactie :)
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Ik ook.. blijf toch alsjeblieft van de saturatie af... dat maakt veel foto's zoooo lelijk... :-(
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Er zijn hier anders vast genoeg mensen met lr die de bewerking wel uit willen voeren.

Als je de raw hebt is dat geen probleem!
Groeten,

Jichem
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Zoiets?

Afbeelding

1 curves layer met een layer mask
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Wat ik had gedaan (als iemand die amper ervaring heeft met LR) is:
LR5: Ontwikkelen

Standaard kleur:
Belichting +0,20
Hooglichten: -4
Schaduwen: +73
Zwarte tinten: -25

Presentatie:
Verzadiging: +55 (waar ik beter vanaf had kunnen blijven, maar deed ik om verschil duidelijker weer te geven)

HSL Kleurtoon:
Rood: -5
Oranje: -34
Geel: -21
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Thanks allemaal voor de tips en hulp.
Ben uiteindelijk aan het stoeien gegaan met 2 afbeeldingen omdat ik de kleur van de heide niet genoeg kon isoleren zonder daarbij ook de rest van de foto een paars/blauwe zweem te geven. Hieronder de beschrijving van mijn bewerking waarbij ik geprobeerd heb het verzadigen te beperken.
Ik had de foto in RAW geschoten en heb eerst de curve aangepast om de schaduwen op de linkerkant van de motorfiets op te lichten:

Afbeelding

Daarna heb ik hier een kopie van gemaakt om daar de paarse kleur verder door te voeren. Ik heb alleen het blauwe kanaal aangepast.

Afbeelding

Daarna heb ik de beide foto's op elk een eigen laag binnen gehaald in GIMP met de paarse foto op de achtergrond. Toen ben ik met het toverstafje de heide gaan selecteren met de volgende instellingen:

Afbeelding

en toen kwam ik uiteindelijk op dit:

Afbeelding

Wat is jullie oordeel? Naar mijn smaak ben ik iets te ver doorgeschoten met de kleur van de heide. Dat oogt nu iets te blauw. Misschien als ik daar iets meer rood aan toevoeg dat het meer als heide oogt ipv blauw druifje :oops: :mrgreen:
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Iemand op of aanmerkingen op m'n werkwijze?
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Je hebt het zo te zien beter aangepakt dan ik als ik eerlijk moet zijn :)
Ik had het me net iets te gemakkelijk vanaf gemaakt in mijn poging.

Volgens mij heb je je doel bereikt, namelijk de motor eruit laten springen en in de (ook al is het wat wazig) de achtergrond het kenmerkend paars zichtbaar krijgen.
Nu weet ik niet of dit paars ook in het echt zo was, maar daar kun je zelf beter over oordelen, jij was er immers bij :)

In vergelijking met je 1e foto, lijkt het geslaagd, toch?
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

DavevdrH schreefCOLONJe hebt het zo te zien beter aangepakt dan ik als ik eerlijk moet zijn :)
Ik had het me net iets te gemakkelijk vanaf gemaakt in mijn poging.

Volgens mij heb je je doel bereikt, namelijk de motor eruit laten springen en in de (ook al is het wat wazig) de achtergrond het kenmerkend paars zichtbaar krijgen.
Nu weet ik niet of dit paars ook in het echt zo was, maar daar kun je zelf beter over oordelen, jij was er immers bij :)

In vergelijking met je 1e foto, lijkt het geslaagd, toch?
Thanks, ja heb het iets anders aangepakt, en heb de moeite genomen om er 2 kopieen samen te voegen... maar ja, 't ging bij jouw ook alleen om een voorbeeld. Heb wel jullie input gebruikt in de bewerking, dank daarvoor.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar