Verscherpvragen Lightroom

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Ik heb wat vraagjes over het verscherpen:

Als ik een foto importeer en ik ga hem bewerken verscherp ik ook als laatste de foto. Dan zijn het gecropte foto's maar nog wel groot formaat.

Vervolgens exporteer ik de bump als jpeg's naar de harde schijf zonder te verkleinen.
In dat exporteer menu kun je ook weer verscherpen.
Ik denk 'niet doen' want dat heb ik al gedaan > klopt dat ?

Dan maak ik van de grote jpeg's kleinere formaten (bv. 800 x 600). Nu begrijp ik altijd dat je bij verkleinen ook weer moet verscherpen omdat je info verliest door het verkleinen. > klopt dat ook ? :-)
Ik wil zorgen dat mijn foto's scherp op facebook gaan maar ook dat mensen scherpe foto's van mij krijgen.
Ik heb echter al een paar keer gemerkt dat als ik na verkleinen nog verscherp de lucht bv. opeens heel digitaal wordt bij het plaatsen op facebook (overigens niet in de originele kleine foto, alleen op facebook)

Wat voor instellingen gebruiken jullie hiervoor (niet de exacte instellingen want dat is per foto verschillend, maar op welke manier doen jullie de dingen)

Ik heb lightroom 5 en elements 11, geen "gewone" photoshop.
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
Gebruikers-avatar
kruwt
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 14:33
WoonplaatsCOLON Urk
CONTACTCOLON

Verkleinde foto's moet je idd weer wat verscherpen.
Maar waarom gebruik je voor dat verkleinen je jpg's en niet het oorspronkelijke raw-bestand? Bewerkingen op jpg's kosten altijd kwaliteit.
In jouw geval zou ik verkleinen van niet verscherpte raw's en de export daarvan dan pas verscherpen.

Maar waarom probeer je de verschillende routes niet eens naast elkaar uit? In Lightroom heb je een mooie mogelijkheid om foto's naast elkaar te leggen en te vergelijken. Dan kun je zelf zien waar je het meest tevreden mee bent.
Mijn website www.kruwt.nl. Meer doen met je foto's. Informatie over stockfotografie en mijn eigen ervaringen daarin. 
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

kruwt schreefCOLONMaar waarom gebruik je voor dat verkleinen je jpg's en niet het oorspronkelijke raw-bestand? .
Dat is een goeie; geen idee namelijk :mrgreen:
ga ik inderdaad ook proberen, thanks !
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

De eerste bump aan export (zonder te verkleinen dus), waar gebruik je die voor? Doe je dat enkel om ze daarna weer te gaan verkleinen of is er nog een andere reden (backup oid)?

Want je hele catalogus staat in LR, en van daaruit doe je normaal gesproken je bewerkingen. Als ik exporteer dan is dat met een bepaald doel, omdat ik ze op het internet wil plaatsen of door wil sturen bijvoorbeeld. Maar daarna gooi ik die exports ook net zo hard weer weg (enkele uitzonderingen daar gelaten dan)... heb ik de foto opnieuw nodig dan exporteer ik ze gewoon nogmaals in het dan gewenste formaat.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Rocker schreefCOLON Want je hele catalogus staat in LR, en van daaruit doe je normaal gesproken je bewerkingen. Als ik exporteer dan is dat met een bepaald doel, omdat ik ze op het internet wil plaatsen of door wil sturen bijvoorbeeld. Maar daarna gooi ik die exports ook net zo hard weer weg (enkele uitzonderingen daar gelaten dan)... heb ik de foto opnieuw nodig dan exporteer ik ze gewoon nogmaals in het dan gewenste formaat.
En dat is nu precies de kracht van LR. :)

Maar over het verscherpen, ook als ik de foto niet verklein, verscherp ik bij het exporteren. De omzetting naar jpg geeft altijd verlies aan kwaliteit, en dus ook aan scherpte. De hoeveelheid die ik toepas hangt af van het gebruik van de plaat.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Rocker; dat doe ik inderdaad om te versturen bijvoorbeeld.

Maar wel goed idee om ze daarna inderdaad gelijk weer weg te gooien, want inderdaad; even opnieuw exporteren en klaar is Clara.
Goede ruimte-bespaar-tip !

Maar over het verscherpen zelf; doen jullie dat in de RAW Converter of op een andere manier of in een heel ander programma ?
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ik doe dat gewoon in LR, bij het exporteren zet ik het vinkje voor verscherpen, afhankelijk van het doel, verscherpen voor scherm of verscherpen voor mat/glanzend papier.
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

En helemaal niet bij het bewerken in de RAW converter ? Oh dat doe ik wel, dan heb ik meer controle over hoeveel ik precies wil verscherpen.
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Binnen de raw converter heb ik standaard ook nog verscherping aan staan ja ;)
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

OK duidelijk :-)
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
Canonflits

Ik heb software gekocht van NIK.
Dat heb ik gedaan op advies van een vakfotograaf. Met name het programma om te verscherpen werkt prima.
Deze vakfotograaf gaf het volgende advies: je foto bewerken en pas aan het eind verscherpen. Niet ingewikkelder maken dus.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ook ik verscherp de plaat in LR voordat ik hem exporteer, maar niet te veel maximaal 50% of zo. Ook dit is weer afhankelijk van de plaat. Mijn concertfoto's en dan vooral de ZW verscherp ik juist ernstig omdat ik dat een lekkere bite aan de foto's vind geven.
Mijn typische (standaard) settings (gebruikt bij deze foto's bijvoorbeeld: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 2&t=110178:
heldergheid +37
verscherping 40%
straal 1.1
details 50
masker 40 (kan bij "legere" foto's veel hoger staan, te controleren door de ALT toets in te drukken en dan op de masker slider te klikken)
ruisreductie laat ik meestal op 25 staan. Ik ben niet zo bang van een beetje ruis. Ook dat kan net dat kleine beetje meer bite geven. Verder zorg ik ervoor dat ik sowieso weinig ruis heb, hier heeft het masker ook mee te maken.

Een voorbeeld van de concert foto's (http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 0#p1200613
Verscherpen 90
straal 1.1
details 64
masker 56 (vanwege ruis en artefacten in de achtergrond wat hoger)

Ook hier slechts 25% ruis reductie want juist in ZW foto's doet wat ruis het goed. Ik zou deze nog extra kunnen toevoegen onder "effecten"was hier niet nodig.

In het eerste geval staat de naverscherping bij het exporteren op standaard, bij de tweede op hoog (beide voor scherm)
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Bedankt voor je uitleg MMK.

Ik las ook eens ergens dat je details precies de helft doet van de hoeveelheid verscherping.
Maar ook hier denk ik dat het vaak weer een kwestie van smaak is en maar aan de schuifjes trekken om te kijken wat je zelf het mooiste vindt.

Maar ook jij verscherpt dus eerst in de RAW converter en daarna weer bij het exporteren.


Canonflits; pas als laatste verscherpen inderdaad, dat is me bekend.
Ik vind Lightroom perfect voor fotobewerking dus houdt het hier ook lekker bij.
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Als jij LR de raw converter noemt (en dat is het opzich ook) dan wel ja :)
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

LR gebruikt dezelfde ACR als PS dus kan je zeker wel een raw converter noemen ja
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Deze tips al gevonden Ingrid ?
http://help.adobe.com/nl_NL/lightroom/u ... 49b1a-8000" onclick="window.open(this.href);return false;

Gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Bedankt Roland !
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar