Welke OS op je nieuwe pc

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Bobby
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2006 18:16
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

Hoi allemaal,

Ik ga 1 deze dagen een nieuwe pc aanschaffen.
Weet eigenlijk al hoe ik hem wil hebben op het besturingssysteem na.

Voor jullie informatie:
Intel i7 4770, 16 Gb intern geheugen, 120 Gb SSD schijf, 2 Tb schijf, GTX 650 met 2Gb.
Ik ga niet voor een Mac om de eenvoudige reden dat ik dan bijna €3000 moet neertellen.
Heb ik het nog niet over de nieuwe software die ik dan moet aanschaffen.

Ik werk nu met Windows 7 met veel plezier, maar is het verstandiger om op de nieuwe pc Windows 8 te installeren ?

Wat zou jij doen ??? Windows 7 of 8, en waarom ?
Greetings Chris
www.carpediemlandscapes.com

Canon 5D Mark III, Sigma 50 f1.4 , Canon 17-40 f4 L , Canon 24-105 f4 L is , Sigma 70-200 f2.8, apo teleconverter 2.0, Canon Speedlite 430 , Canon Speedlite 580II, Lee filter set.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Wacht op Windows 8.1.

Ik gebruik zelf Windows 7 Ultimate 64-bit (Ultimate niet echt nodig, 64-bit wel) op mijn hoofd-PC, en W8-32bit op de laptop.

Denk goed na over antivirusmaatregelen; de meeste zijn toch al waardeloos en beïnvloeden de PC-prestaties negatief.
Bij normaal gebruik is Windows Defender voldoende.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Van de week mijn pc schoon geinstalleerd. Windows 8 is het voor mij nog niet. Aangezien ik de licentie van 7 al had heb ik die erop gezet. Draait soepel en vebruikt relatief weinig systeemcapaciteit. Heb er nu ook een ssd ingezet. Werkt super snel met foto's en nabewerkingen / omzetten.

Als antivirus raad ik avg free aan. Werkt perfect en is relatief weinigeisend van je pc.
Canon
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Mijn vader heeft Windows 8 en ik vind het een #%£+%#¥%} systeem. Maar speelde laatst in een winkel op een laptop met een touchscreen, en dan werkt het plots een stuk beter. Het verbaast mij dat de interface op een gewone PC zo slecht is, daar is niet goed over nagedacht imho. Misschien dat 8.1 beter wordt, maar tot die tijd zou ik voor een desktop niet kiezen voor Windows 8.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@addy101:
Daarom zei ik: wachten op W8.1 :wink:
Maar door de Desktop te kiezen krijg je wel een vertrouwder Windowsgevoel.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Ik vind Windows 8 gewoon goed werken. Eigenlijk maakt het niet uit.

Maar dat 3000 euro voor een mac dat is uit de lucht gegrepen. Een Mac mini met een i7 kost 800 euro.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@PanzerFaustNL:
Dat loopt wel uit de klauw: met SSD+16Gbyte+muis+keyboard ga je richting €1750
Geen verdere keuze in CPU en videokaart.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

PanzerFaustNL schreefCOLONEigenlijk maakt het niet uit.
+1.
PanzerFaustNL schreefCOLONMaar dat 3000 euro voor een mac dat is uit de lucht gegrepen.
+1.
PE1PQX
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2013 10:33
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON
Denk goed na over antivirusmaatregelen; de meeste zijn toch al waardeloos en beïnvloeden de PC-prestaties negatief.
Bij normaal gebruik is Windows Defender voldoende.
Dat is een draak van een opmerking (sorry dat ik hier op inhaak en me zo verwoord)
Een goede anti-virus pakket hoeft de prestaties van je computer niet nadelig te beïnvloeden.
Ik ben zelf zeer tevreden over Kasperky Anti-Virus en merk daar GEEN nadelige vertragingen in.
Groeten, André
Prettig gestoorde hobby-ist: Iedere gek zijn gebrek.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

PE1PQX schreefCOLONEen goede anti-virus pakket hoeft de prestaties van je computer niet nadelig te beïnvloeden.
Dat is een beetje tegenstrijdig: een programma doet iets en beïnvloedt daardoor de PC-prestatie, of het doet niets en is dus nutteloos.

Maar als er een doeltreffend antivirus-programma bestaat dan moet je die natuurlijk gebruiken.

Vanzelfsprekend mag aan "doeltreffend" een eigen interpretatie gegeven worden. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
PE1PQX
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2013 10:33
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON
PE1PQX schreefCOLONEen goede anti-virus pakket hoeft de prestaties van je computer niet nadelig te beïnvloeden.
Dat is een beetje tegenstrijdig: een programma doet iets en beïnvloedt daardoor de PC-prestatie, of het doet niets en is dus nutteloos.

Maar als er een doeltreffend antivirus-programma bestaat dan moet je die natuurlijk gebruiken.

Vanzelfsprekend mag aan "doeltreffend" een eigen interpretatie gegeven worden. :wink:
Misschien had ik er bij moeten zetten 'merkbaar':
"Een goede anti-virus pakket hoeft de prestaties van je computer niet merkbaar nadelig te beïnvloeden."
Groeten, André
Prettig gestoorde hobby-ist: Iedere gek zijn gebrek.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Kijk in ieder geval naar de instellingen; sommige AV's doen een viruscheck bij elke schrijf- en elke leesactie.
Dat schiet dan niet op.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Bobby
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2006 18:16
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

Iedereen bedankt voor zijn of haar reactie :D

Even voor de duidelijkheid .... kies een imac en stel die zo samen dat je een i7 met 16Gb geheugen en een 1Tb fusiondrive. Doe er ook nog dat dvd brandertje van Apple erbij en dan kom je echt op €2965,01 uit 8) .Het klopt idd als je voor de mini gaat met die spec's dan zit je op €1733,99 en mis je de "grafische kaart"

Op dit moment werk ik zelf met W7 en dat gaat heel goed, lekker stabiel en vertrouwd werken.
Mijn schoonmoeder heeft sinds kort een Dell laptop met touchscreen en W8 , moet zeggen .... anders .... maar werkt ook stabiel en heel even wennen als je W xp, vista of 7 gewend bent.
Maar die doet er alleen mee krantje lezen een emails lezen/versturen.

In mijn kennissenkring is de mening over W8 erg verdeeld, net als hier met W7 als winnaar ( met klein verschil )

Waar ik geen zin in heb is nu af te tikken voor W7 en over een jaar de upgrade naar W8 en nogmaals aftikken.

De reden van de nieuwe pc is dat ik vastloop bij HDR bewerkingen. als ik 7 foto's in jpg vorm tot HDR bewerk gaat het prima, maar durf ik het in TIFF te doen krijg ik de melding te weinig intern geheugen beschikbaar.
Mijn huidige systeem is 32bit, dus meer dan 4Gb gaat niet.
Ook Lightroom5 heeft als systeemeis 64bit.
Greetings Chris
www.carpediemlandscapes.com

Canon 5D Mark III, Sigma 50 f1.4 , Canon 17-40 f4 L , Canon 24-105 f4 L is , Sigma 70-200 f2.8, apo teleconverter 2.0, Canon Speedlite 430 , Canon Speedlite 580II, Lee filter set.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ook ik draai met veel genoegen Windows 7 64 bit. Zie voor meer info eventueel mijn topic over mijn keuzes, even zoeken op "huiskamercomputer".
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Bobby schreefCOLON Ook Lightroom5 heeft als systeemeis 64bit.
Nee hoor; draait hier als een zonnetje (en volgens mij ook sneller dan LR4) op 32 bits W7.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Maar om te draaien als een zon :D heb je toch meer nodig dan 3 Mbyte geheugen en dan is 64-bit nodig.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Wou net zeggen, je 4GB wordt nu vooral gebottleneck't op het feit dat er 32-bits inzit. Dat kan tot 3.nogwat GB nuttig gebruiken, meen ik. Hoe dan ook: doorprikken naar 16 maakt out-of-memory fouten voorlopig in ieder geval wel even verleden tijd ;).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
snarie

Waarom niet upgraden met een andere processor en meer geheugen? (of dat moet natuurlijk niet kunnen ivm de leeftijd van het moederbord)

Anderzijds zou ik kiezen voor een systeem met Windows 8 aangezien je gratis de update krijgt naar versie 8.1 (als je Windows 8 nu al koopt).
zou je voor Windows 7 kiezen (wat logisch klinkt omdat je dat gewend bent), dan koop je een verouderd besturingssysteem, en Microsoft wil Windows 8 promoten waardoor de support op Windows 7
al snel geminimaliseerd zal worden (1-2 jaar misschien), en ik weet niet dat of je daar op zit te wachten.

Afijn:

Windows 7 - Bekend, goed besturingsyteem, stabiel
Windows 8 - Goed besturingsysteem, crap op desktops zonder touchscreen, stabiel
Windows 8.1 - Onbekend maar zou beter moeten werken voor systemen zonder touchscreen.

correct me if iam wrong

Groeten
Stefan
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

snarie schreefCOLONWindows 8 - Goed besturingsysteem, crap op desktops zonder touchscreen, stabiel
Klik met de muis op "Desktop" of "Bureuablad" en je hebt vrijwel de W7 omgeving.
Bovendien werken alle sneltoetsen Windows-key + nogwat.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
snarie

boels069 schreefCOLONKlik met de muis op "Desktop" of "Bureuablad" en je hebt vrijwel de W7 omgeving.
Bovendien werken alle sneltoetsen Windows-key + nogwat.
]

Klopt ben ik wel met je eens, maar zoals je zelf zegt "vrijwel" en dat is juist net wat windows 8 op het ogenblik maakt dat het niet prettig werkt op pc zonder touchscreen
en waarom Microsoft weer het Windows 7 gevoel terug brengt in de update van versie 8.1
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar