dubbel importeren lightroom

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

He Hallo

Aarg ! wie wilt mij helpen

Sinds een tijdje , als ik foto's importeer vanaf mijn computer in lightroom, ... doet ie dat dubbel !
Ik heb dus alle foto's dubbel in lightroom staan. Als ik alle foto;s na ga .. om bv te verwijderen etc.... dan kom ik ineens foto's tegen die ik al eerder voorbij heb zien komen. Ik snap echt niet hoe ik het oplos, iemand een idee?
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Hallo,
Fotografeer je soms met als opslag in de camera RAW en JPEG samen ? Dan is er een instelling in de Preferences / general waarbij Lightroom die twee bestanden (per genomen foto) als aparte bestanden beschouwd. Dat vinkje kan je dan uitzetten.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ook kun je tijdens import er voor kiezen om direct een 2e kopie ergens anders neer te zetten als back up. Ik zou die instelling even nakijken als ik jou was.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

aflits: neej ik heb alleen raw bestanden, dus dat is het niet

bob: ik heb me rotgezocht, maar weet jij waar ik die instellingen kan vinden?
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

De instelling voor de tweede kopie staat rechtsboven op het import scherm.
Hans

Afbeelding
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

Die staat bij mij niet aangevinkt ! vaag he?
ik zoek verder , maar bedankt
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Staan ze ook dubbel op je schijf? Of is het enkel in LR?
Anoniem 4

Als ik het goed lees in je eerste post, importeer je foto’s in LR vanaf je computer, dus harde schijf.
Bij het importeerscherm van LR staat midden bovenin de volgende regel

Kopiëren als DNG – Kopiëren – Verplaatsen – Toevoegen

Als je daar kiest voor Kopiëren dan worden de foto’s van je Bron (linker kolom) die je hebt geselecteerd in LR geïmporteerd en gekopieerd en opgeslagen op de plaats die je hebt aangegeven bij Bestemming (rechter kolom).
Als dat een andere locatie is dan de Bron, gaat het in LR goed. Wel heb je de foto’s dan op twee plaatsen op de harde schijf, maar LR kent maar één locatie (opgegeven bij Bestemming).
Als echter Bron en Bestemming dezelfde zijn, dan heb je een probleem. In wezen wordt nu de foto gedupliceerd en krijgt een toevoeging aan de bestandsnaam, nl. “-2”

Wil je de foto’s in LR importeren als origineel en op dezelfde plaats laten staan, dan moet je bovenin het importscherm kiezen voor Toevoegen kiezen.

Ook bij Verplaatsen moet de Bestemming anders zijn dan de Bron, anders krijg je ook hiermee duplicaten.

Mogelijk is dit de oorzaak van je dubbele foto’s.

Zo niet, dan moet je toch eens heel duidelijk en stapsgewijs je manier van importeren beschrijven.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Als het inderdaad is wat Illuminatus zegt dan moet je er aan gaan denken om de foto's van je kaart te halen met Lr, niet eerst met verkenner van je kaart halen en op je HDD zetten om vervolgens in Lr te importeren, dat is dubbel werk voor je.

Gewoon Lr opstarten, kaart in de pc, importeren en klaar.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

illuminatus, ik denk inderdaad dat dit precies is wat fout is gegaan bij sommige mappen, dank je wel !!

bobvan duin: ik doe idd wat illuminatus zegt, waarom? Omdat ik mijn mapjes zo georganiseerd vindt hehehe ... ik zet ze in de map afbeeldingen... dan bijvoorbeeld 005 Mei en dan 2013-05-31 zo heb ik ze tenminste mooi op volgorde staan.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ik heb zo ook mooi op volg orde staan en dat doet Lightroom allemaal automatisch voor me.

Bij mij ziet het er zo uit:
fotografie>2013>05mei>20-05>

Ik maak zelf geen enkele map aan, het enige wat ik doe is 1 keer alles juist instellen en een importprofiel opslaan.

Afbeelding
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Anoniem 4

Ben blij dat het raadsel nu is opgelost. Voor wat betreft de map-structuur begrijp ik je wens, maar ik adviseer je net als Bob dringend om mappen voor je foto's binnen Lightroom aan te maken, net als het verplaatsen van foto's. Lightroom legt dat allemaal vast in de catalogus en weet dan altijd waar je foto's te vinden zijn.
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

Ja, hmm het zou dus ook gewoon moeten kunnen met lightroom. En wat als lightroom een keer crasht ofzo? de foto's staan gewoon op je harde schijf? alleen bepaald lightroom hoe en wat?
Ik heb al een paar keer tutorials bekeken, maar ben zo bang om mijn tot nu toe opgebouwde structuur te verpesten.
Kan ik al die mappen (vanaf nov 2010) nog met terugkerende kracht via lightroom aanpassen, of gewoon vanaf nu doen? Dat "simpel" instellen van het importsysteem zal ik dan maar eens gaan uitzoeken.
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

O [censored] !! Ik heb nu toch iets ergs gedaan.... metagegevens herstellen....
ben nu al mijn voorinstellingen die k had verzameld gewoon kwijt ! Alleen de basis staat er nog in :(:(:(
Kan ik dit nog herstellen? En neej , ik had geen back up van de presets :(
Anoniem 4

Als je ze echt weggegooid hebt, dan zitten ze misschien nog wel in de prullenbak en dan kun je ze terugzetten.
Hangt er ook van af hoe je Lightroom hebt ingericht en of je een Apple of Windows PC hebt.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar