Hoe archiveren?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

wat voor een archivering systeem gebruiken jullie? Op datum? Op onderwerp? Op nummer?
Ikzelf gebruik aparte mapjes op datum met daarachter het onderwerp geschreven. Hetzelfde systeem gebruik ik namelijk op mijn werk ook met ingekomen Autocad tekeningen. De bestanden zelf laat ik de naam behouden die ze hebben.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Voor bewerken en archiveren maak ik gebruik van LR. Het importeren van foto's doe ik ook met LR.
Op schijf heb ik een basic indeling: .\jaar\datum (notering: .\jjjj\jjjj-mm-dd).
Bij het importen voeg ik gelijk relevante keywords toe.
Na bewerking wijzig ik de bestandsnamen van de foto's in <datum>-<volgnummer> (notering: jjjjmmdd-xxx)
Voordeel is dat dit een universele indeling is die altijd toe te passen is en bruikbaar in andere programma's.
Bij sommige programma's (zoals die van Canon) kunnen geen lange bestandsnamen gebruikt worden.
Verder zijn foto's aan de hand van hun bestandsnaam snel terug te vinden.
De rest van indelingen op basis van activiteiten, projecten, etc doe ik in LR met behulp van keywords en verzamelingen.
Ik bekijk en zoek foto's alleen via LR, ik kijk vrijwel nooit direct op de schijf.

Hans
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Ik gebruik gewoon het mapsysteem van windows. Dan ben je niet afhankelijk van specifieke software.

Fotos
2011
2012
- 01 Januari 2012
- - 14.01.2012 - Ouwehands Dierenpark
- - 28.01.2012 - Speeltuin Austerlitz
- 02 Februari 2012
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Aad1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1810
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Hillegom
CONTACTCOLON

Beasar schreefCOLONIk gebruik gewoon het mapsysteem van windows. Dan ben je niet afhankelijk van specifieke software.

Fotos
2011
2012
- 01 Januari 2012
- - 14.01.2012 - Ouwehands Dierenpark
- - 28.01.2012 - Speeltuin Austerlitz
- 02 Februari 2012

+1 :wink:
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

hdb schreefCOLONVoor bewerken en archiveren maak ik gebruik van LR. Het importeren van foto's doe ik ook met LR.
Op schijf heb ik een basic indeling: .\jaar\datum (notering: .\jjjj\jjjj-mm-dd).
Bij het importen voeg ik gelijk relevante keywords toe.
Na bewerking wijzig ik de bestandsnamen van de foto's in <datum>-<volgnummer> (notering: jjjjmmdd-xxx)
Voordeel is dat dit een universele indeling is die altijd toe te passen is en bruikbaar in andere programma's.
Bij sommige programma's (zoals die van Canon) kunnen geen lange bestandsnamen gebruikt worden.
Verder zijn foto's aan de hand van hun bestandsnaam snel terug te vinden.
De rest van indelingen op basis van activiteiten, projecten, etc doe ik in LR met behulp van keywords en verzamelingen.
Ik bekijk en zoek foto's alleen via LR, ik kijk vrijwel nooit direct op de schijf.

Hans
gebruik bijna een identieke manier, enkel verander ik nooit de bestandsnamen.
Beasar schreefCOLONIk gebruik gewoon het mapsysteem van windows. Dan ben je niet afhankelijk van specifieke software.
Wij zijn ook niet afhankelijk van specifieke software en ik snap eigenlijk ook niet hoe je daar bij komt. Lightroom importeert de foto´s gewoon op een door jou gekozen manier, dus op mijn harde schijf ziet het er bijna het zelfde uit als bij jou. Gelukkig heb ik dan nog wel de kracht van Lr bij het terug vinden van een foto en moet jij gaan graven in je geheugen wanneer je die ene fotoshoot ook al weer had.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Hoezo graven? Ik geef al mijn mappen een bepaalde naam. Bijvoorbeeld "14.08.2012 - shoot Karin" Als ik zoek op "shoot" of "Karin" dan vind ik de map direct.
Als ik zoek op Ouwehand... dan heb ik meteen alles bij elkaar! ;)
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Speedybiker
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2012 16:29

Aad1 schreefCOLON
Beasar schreefCOLONIk gebruik gewoon het mapsysteem van windows. Dan ben je niet afhankelijk van specifieke software.

Fotos
2011
2012
- 01 Januari 2012
- - 14.01.2012 - Ouwehands Dierenpark
- - 28.01.2012 - Speeltuin Austerlitz
- 02 Februari 2012

+1 :wink:
+2
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Mijn bewaarpad:
- Foto's Origineel/jaar/20120814 feest x (001)
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik ben helemaal niet bekend met Lightroom. De kracht van LR bij het terug vinden van een foto? Welke kracht? Heeft het zoiets als "genres" in muziek archiveer programma's? Met een druk op de knop, alles gefilterd op bijvoorbeeld Jazz?
Ik werk nu met Photoshop Elements 8.0, volgens mij kan ik daarmee ook archiveren.
Ik heb nu een nieuwe 2TB externe harde schijf. Tot nu toe is ie nog helemaal leeg. Ik wil er alle foto's op archiveren, maar ben er nog niet uit of ik met Photoshop, Lightroom (zou ik dan nog moeten aanschaffen) of het mapsysteem van windows. Als ik het volgende systeem toepas, kan ik de bewuste foto's terugvinden:
/jaar
/maand
/datum en onderwerp
fotobestanden
De onderwerpen moeten wel systematisch zijn: De indeling van DeviantArt heeft zo'n 17 onderwerpen, met verschillende sub-onderwerpen. Als ik deze indeling aan houd, kan ik redelijk makkelijk, via windows "zoeken", de betreffende mappen zoeken.
Ik wil wel de fotobestanden laten zoals ze zijn. In het mapje zal waarschijnlijk niet zoveel foto's staan, aangezien er genoeg sub-mappen.
Maar, kan ik dit systeem (of een ander systeem) makkelijk overnemen op Lightroom of een ander programma?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Net als Hans en Bob maak ik ook gebruik van Lightroom, en ook op een soortgelijke structuur. Bij het importeren wordt alles gewoon op schijf weggeschreven volgens jjjj/mm/dd, en worden de bestanden hernoemd naar RLK-jjjjmmdd_xxxx(.cr2), waarbij elke dag de teller (xxxx) weer op 1 begint. Deze norm heb ik ooit overgenomen van het NIDF.

De kracht van Lightroom zit hem inderdaad in het terug kunnen zoeken. Want, hoe noem je een folder als je 2 weken op vakantie bent, en tijdens je vakantie maak je een uitje naar de dierentuin? Wordt het dan 14.08.2012 <Vakantieplaats> of 14.08.2012 <naam dierentuin>, etc...
Ik was afgelopen zomer in Beekbergen, en al mijn vakantiefoto's hebben die tag meegekregen. Maar tijdens een uitje naar park Berg en Bos in Apeldoorn kregen ze tevens ook die tag, en als mijn kinderen erop staan, ook een tag met de namen van mijn kinderen. Als ik over 3 jaar een foto van mijn dochter zoek waar ze met een gekke zonnebril op staat en ik weet dat ik die ooit tijdens een vakantie in Beekbergen gemaakt heb, kan ik gewoon filteren op haar naam, zonnebril en Beekbergen en de foto komt uit de bus rollen.

En je bent zelf dus volledig vrij in de keuze van je keywords, je kan er slimme verzamelingen mee maken (zodra een foto aan die criteria voldoet komt hij er automatisch in te staan), etc... Sinds ik LR heb leren kennen wil ik nooit meer iets anders :)
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

10 punten voor Rocker.

Op de vraag van steven: ja dit kan ook in Ps Elements, maar niet met het gemak van Lr.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
JohnS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 642
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 21:01
WoonplaatsCOLON Tijdelijk in het buitenland

In het blad Focus van mei 2012 staat een artikel over het organiseren van workflow, waaronder de wijze van opslaan en terugvinden.
Staat volgens mij niet op de website, maar is wellicht terug te vinden of bij iemand te leen. Dan lees je meer en wellicht wat objectieve(re) tips.
Gewoon... spullen.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Wat is er niet objectief dan?
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Adrie Janus
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2014 09:35

Light Room is een erg zwaar programma waar erg veel tijd in gaat zitten om het te leren.
Light Room verplaatst wel degelijk de foto's op de HDD naar een andere locatie, en omdat light Room een zwaar programma is reageert het traag, erg traag, zelfs op een SSD.
Mede omdat Light Room niet doet wat het moet doen heb ik het er weer heel snel af gegooid.
Maar er zijn mensen die er bij zweren.

Wat mij het meest stoort is dat er geen antwoord word gegeven op de gestelde vraag, welke naam geef je er aan, hoe nummer je, met andere worden hoe zorg je dat de vlag de lading dekt.
Als je twee keer de zelfde naam geeft gaat ook Light Room over zijn nek.

Ik worstel met het zelfde probleem hoe archiveer je, welke unieke naam geef je aan een unieke foto en dat heeft helemaal niets met een programma of map structuur te maken, maar alles met archieven.

Dus als je niet weet waar je het over hebt en alleen graag je zelf hoort wauwelen, ga dat dan ergens anders doen.
Misschien kan iemand met verstand van zaken (archieven) dan reageren.

En nog iets,
Mijn foto's zijn gekoppeld aan een andere data base daar staan veel meer gegevens in dan allen maar foto's, daar moet Light Room van afblijven, niks verplaatsen of het systeem vervuilen met Thumbnails of weet ik veel wat voor andere rommel.
Dan werkt mijn DB namelijk niet meer.
Laatst gewijzigd door 1 op Adrie Janus, in totaal 14 keer gewijzigd.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Adrie Janus schreefCOLONIk worstel met het zelfde probleem hoe archiveer je, welke unieke naam geef je aan een unieke foto en dat heeft helemaal niets met een programma of map structuur te maken, maar alles met archieven.

Dus als je niet weet waar je het over hebt en alleen graag je zelf hoort wauwelen, ga dat dan ergens anders doen.
Misschien kan iemand met verstand van zaken (archieven) dan reageren.

Denk niet dat je snel antwoord krijgt op jouw probleem als je bovenstaande taal bezigt in je eerste berichtje op dit forum !!
Doe even normaal zeg, je reageert bovendien op een post van 2 jaar geleden.

De meeste fotoprogramma's werken overigens met tags of trefwoorden, een uitstekende manier om je foto's te archiveren of terug te vinden.
LR kan dat ook.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Adrie Janus
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2014 09:35

zo een gevoelige snaar geraakt?
Spijker op zijn kop geslagen?

Lastig he, bij het onderwerp blijven!

Canon telt tot 9999 en begint dan opnieuw.
foto 10000 krijgt nummer 1 en die heb je al.

Kan jij wel op je .... getrapt zijn maar Ik heb dus wel degelijk een punt.
Laatst gewijzigd door 1 op Adrie Janus, in totaal 14 keer gewijzigd.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

helemaal niet, maar op zo'n manier gaan wij op dit forum niet met elkaar om.
gewoon de fatsoensregels blijven volgen, misschien dat je dan nog normaal antwoord krijgt.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Ik denk dat ik met jou uitgepraat ben :lol:
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Adrie Janus
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2014 09:35

Als dit onderwerp 2 jaar oud is, en in jou beleving niet actueel, haal het dan uit het forum.
Wat is er onfatsoenlijk naar het vragen om een inhoudelijke reactie.
kennelijk voel jij je aangesproken.
REAEER EENS INHOUDELIJK!

En als je geen idee hebt waar het over gaat, waar reageer je dan op?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@Adrie Janus:
Je gebruikt kennelijk een eigen database.
Bevalt dat niet, waarom niet en wat ontbreekt er aan?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar