Nachtfotografie

ModeratorCOLON Global Moderators

Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

-Gaby- schreefCOLONStel, ik werk op iso 100 en diafragma 8. Wat is dan de beste sluitertijd..?
-Gaby- schreefCOLONIk zoek er nog 1 voor mijn 1D MKII en denk haast wel dat deze past.
Ik weet even niks te zeggen, ligt dit aan mij? :?
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

De sluitertijd hangt uiteraard af van de omgeving. Met name van de vraag hoe donker/licht het om je heen is. In een stedelijke omgeving volstaat het vaak als je de camera op AV zet en kan belicht worden tot max. 30 seconden. Als je merkt dat dit niet genoeg is, dan zet je de camera in de bulb stand en dan ga je zelf even experimenteren met de belichting.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
-Gaby-
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2009 16:37
WoonplaatsCOLON Hilversum

ik heb me niet zo goed verwoord... maar ik heb inmiddels mijn instelbare afstandsbediening binnen. dus ik kan van de week wanneer het wat droger is buiten lekker aan de slag :)
Gebruikers-avatar
Rob1
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2009 06:46
WoonplaatsCOLON Breda
CONTACTCOLON

Hoi,

Wat ik ook gebruik als ik in het donker op pad ga om de sterren te fotograferen is een rood lampje. Je ogen reageren minder snel op rood licht en blijven dus gewend aan het donker, zo zie je dus zelf ook goed wat je fotografeert. Met een los rood lampje is het ook makkelijker de knopjes te bedienen van je afstandbediening op camera, ook lcd displays zijn goed te lezen.

Groeten,
Rob.
EOS 7D mk II, EOS 7D, EOS 30D, Canon EF 50mm f/1.8, Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD, Tamron 15-30mm F/2.8 Di VC USD, Sigma APO MACRO 150mm F2.8 EX OS DG HSM

Visit me at [url]http://www.foto-photo.nl[/url]
Follow me on [url]http://www.facebook.com/foto-photo.nl[/url]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Even verplaatst naar de juiste plaats
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
ZL900
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2011 17:32
WoonplaatsCOLON Westzaan

Ik heb wel is geprobeerd een foto van de maan te maken maar kreeg hem niet scherp en vaak erg overbelicht... heeft iemand tips?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Voor het overbelichten: onderbelichten dus. Ter plekke even proberen en achterop je scherm kun je met het histogram prima zien hoe je zit in de lichte partijen

En waarom krijg je hem niet scherp?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
ZL900
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2011 17:32
WoonplaatsCOLON Westzaan

de foto werd gewoon een witte waas... zal is kijken of ik de foto's nog heb.... ik heb geen 1 krater mooi scherp gekregen

Helaas heb ik de foto's niet meer in bezit, wat mij opviel is dat ik ook vaak 2 manen zag over elkaar heen. ( en ja ik was gewoon op aarde)
Laatst gewijzigd door 1 op ZL900, in totaal 8 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Rob1
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2009 06:46
WoonplaatsCOLON Breda
CONTACTCOLON

De maan overbelicht.... je moet veel foto's maken. Het is niet echt mogelijk te zeggen wat de juiste instellingen zijn. De ene keer maak je een foto van de maan als het nog niet echt donker is en de andere keer misschien wel midden in de nacht. Dus gewoon proberen. Mijn ervaring is wel dat een mooie foto van de maan makelijker te maken is als het niet pik donker is.

Als je met de hand de maan scherp stelt en je maakt de foto als het erg donker is, dan zou het wel eens kunnen zijn dat de maan je verblind en je daarom zelf niet goed ziet en dus ook niet goed scherp stelt.

Ook het werken met een statief en een afstand bediening is handig. En de spiegel opklappen als je een statief gebruikt met een grote zoomlens.
EOS 7D mk II, EOS 7D, EOS 30D, Canon EF 50mm f/1.8, Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD, Tamron 15-30mm F/2.8 Di VC USD, Sigma APO MACRO 150mm F2.8 EX OS DG HSM

Visit me at [url]http://www.foto-photo.nl[/url]
Follow me on [url]http://www.facebook.com/foto-photo.nl[/url]
Gebruikers-avatar
ZL900
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2011 17:32
WoonplaatsCOLON Westzaan

Ik heb van een statief geschoten en had hem op zelf ontspanner staan... Dat openklappen van de spiegel heb ik niet geprobeerd (al weet ik niet zeker of mijn Cheepass 1000d dat kan)
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dat zal ook weinig uitmaken waarschijnlijk. Alleen als je lange sluitertijden gaat gebruiken kan het onscherpte door trilling van de spiegel voorkomen. En lange sluitertijden wil je niet gebruiken, want dan vang je teveel licht
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Daarbij beweegt de maan te snel voor een lange sluitertijd, dan krijg je bewegingsonscherpte. Je ziet de maan met het blote oog niet bewegen, maar wanneer je met een teleobjectief naar de maan kijkt dan zie je het wel.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

De maan fotografeer je met sluitertijden rond de 1/60e of sneller. Zet je belichting op handmatig en stel ook met het handje scherp. Maak wat proefopnames voor de juiste instellingen.
Spiegel opklappen heeft vooral zin als je sluitertijden gebruikt tussen de 1/20 en 2 sec. Fotografeer je sneller dan 1/20 s, dan zie je de trilling niet, fotografeer je langzamer dan 2 s, dan heeft de trilling te weinig invloed op de totale belichting om zichtbaar te zijn.
Gebruik je veel tele, zorg dan voor een zeer stabiele opstelling (= loodzwaar statief).

En verder: een foto van een volle maan vind ik een van de meest saaie onderwerpen, wees creatief!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar