70's 80's Party Eerbeek met mijn 50mm 1.4

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Zoals jullie misschien nog weten had ik laatst een topic gestart over de 50mm 1.8/1.4 mbt party fotografie. Ik heb toen de 50mm 1.4 gekocht en inmiddels goed uitgetest. Afglopen zaterdag was er een groot 70's 80's feest in Eerbeek. Mijn vader deed samen met een vriend het licht en geluid. Zoals je je kunt voorstellen waren de lichtomstandigheden niet echt goed. Ideaal om mijn 50mm eens uit te testen. De aankoop van dit objectief heeft zijn geld dubbel en dwars opgebracht. Wat een top-lens! Zie hier een selectie van de foto's op de beatbrothers site: http://www.beatbrothers.nl/Fotoboek/page13/page13.html
Ik wil graag weten wat jullie ervan vinden. meest gebruikte instellingen 1/125 F2 ISO3200

De foto's waar mijn naam onder staat heb ik dus gemaakt. (Bas Bruijnincx)
Bedankt voor het kijken. Groet, Bas

[Mod.break JvdH]In dit toipic worden geen foto's getoont. Hierdoor kan dit niet in de Show- of testcase geplaatst worden. Verplaatst naar "overig fotogerelateerd"
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Leuke plaatjes hoor.

Maar om nou te zeggen dat dit geweldige reclame is voor een 50/1.4. Nou nee.
Zitten toch de nodige onscherpe pics tussen. Zonde
Daar moet meer uit te halen zijn.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Waar zit dat dan in Driebergen. Is dat achter de engweg waar altijd van die single avonden zijn in dat oude landhuis?
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik zie het al het is een DJ show. Ik zie de locaties. Grappig toen ik 18 was deed ik dat ook, en de mensen op de foto's van nu waren er toen geloof ik ook :) En allemaal in hetzelfde afzet gebied :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Zoals de titel al aangeeft ligt dit niet in Driebergen maar in Eerbeek. Meer richting Apeldoorn. In de zaal waren 650 mensen aanwezig. Lekker druk dus. Het betrof een disco feest "terug naar toe", speciaal voor deze groep mensen die de disco ontgroeid waren. 30+ was het gebod. Het schijnt zo populair te zijn daar dat het binnen een paar dagen uitverkocht was en er werd gehandeld in kaartjes. Het was een zeer gezellige avond.

Dat de foto's geen showcase of reclame zijn voor de 50mm, leg ik naast mij neer. In deze lichtomstandigheden, met dansende mensen, krijg je concessies. 1/125 sec was de absoluut kortste sluitertijd mogelijk. F2 het grootste diafragma omdat anders alleen de neuzen scherp worden. ISO 3200, want 6400 geeft toch wel veel ruis... Ik heb de hele avond in "M" en raw geschoten en geprobeerd het beste van te maken. De doelstelling was sfeerplaatjes neer te zetten die met flits niet mogelijk zijn. Ik vind zelf dat ondanks niet alles even scherp is, de serie toch netjes is geworden. Hier zitten dus ook platen in die ondanks iets (bewegings) onscherpte, een boodschap meegeven waardoor ik ze niet heb verwijderd.

Graag ontvang ik tips, ipv niet onderbouwde afwijzing, om de volgende keer nog mooiere plaatjes neer te zetten.

groet, Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Kippetjek
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2011 12:15

Geen tips... Complimentje ook goed? Mooie sfeerplaten! ;-)
Don't try to fix me, I'm not broken...
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Je begint met een hiep hoera verhaal dat verwachtingen schept voor mij als lezer.
En eindigt met ik citeer "Ik wil graag weten wat jullie ervan vinden"......!

Ik laat vervolgens mijn beleving en mening weten. En ook waarom. En dan zo'n reactie?
Maar leg het gerust naast je neer hoor, geen probleem. Van mij zul je geen last meer hebben.

Wel nog even 1 ding.
Met flits kun je ook heel mooie sfeerbeelden platen. Ook zonder 50 1.4. En dan is er niets bewogen.
Maar je vroeg in je opening helaas geen tips hoe het beter kan...
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Gripen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 454
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 14:03

Ik ben het met Frank64 eens. Een hoge verwachtingen scheppend verhaal, in showcase notabene, en dan een lading snapshots van een op zich best leuk feest. Zich niet kunnen herkennen in kritiek wordt een wel erg veel gebruikte opmerking op alle niveaus in de samenleving de laatste tijd. Maar ik vind het een waardeloze opmerking waar niemand wat mee kan.
Am I wrong if I don't agree?
----------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Gripen schreefCOLONin showcase notabene.
Show-case? Ik heb dit topic in test-case gezet. Zover ik weet zet iemand foto's in test-case om tips te krijgen, hoe beter te doen...
Dat ik dat er ook nog bij moest zetten, is niet in me opgekomen.
Edit: Ik zie nu dat ik ze perongeluk toch in show-case heb gezet. Dat was niet mijn insteek.
Gripen schreefCOLONZich niet kunnen herkennen in kritiek wordt een wel erg veel gebruikte opmerking op alle niveaus in de samenleving de laatste tijd. Maar ik vind het een waardeloze opmerking waar niemand wat mee kan.
Waar ik niks me kan, is dat iemand zegt dat het beter kan, zonder mee te denken hoe! Zoals ik al zei, ik ontvang graag opbouwende kritiek, zodat ik mezelf kan verbeteren.
Frank64 schreefCOLONMet flits kun je ook heel mooie sfeerbeelden platen.
Ik zou graag willen weten hoe je de disco verlichting kan vastleggen en toch flits gebruiken. Er was mij juist gevraagd om de zaal/disco verlichting te pakken. Flitsplaten hadden ze al genoeg, vandaar.

Persoonlijk ben ik hier nu klaar mee. Ik heb nu nog geen twee maanden mijn eerste reflex. Ik zet mijn foto's expres in testcase om tips te krijgen. Door de negatieve opmerkingen zal ik nu niet snel meer foto's meer plaatsen.

Voor de rest, bedankt voor de reacties.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Arnoud-79
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2011 16:52
WoonplaatsCOLON Naaldwijk (Westland)

probeer volgende keer met een lagere sluitertijd te werken bijv 1/30e met een iso van 200 of 400. en dat icm 1e gordijn flits. werkt een stuk beter.

Gr Arnoud
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Kan je reactie enerzijds wel begrijpen, maar waarschijnlijk vergeet je één ding. Men heeft wel de moeite genomen om je foto's te bekijken en een reactie te plaatsen. En zo negatief vind ik de reactie nu ook weer niet. ;-)

Je verwacht van ons dat wij op de site gaan kijken en ook nog eens opletten bij welke foto's jou naam staat. Waarom post je niet gewoon aantal foto's op het forum zelf ? Op deze manier zul je eerder gericht commentaar/tips krijgen op de foto's. Denk dat je op deze manier veel misverstanden al voorkomt ? :oops:

Zelf ben ik afgehaakt toen ik op de site aan het kijken was. Welke foto is nu door wie gemaakt. ;-)
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

@TS: Ik kan me niet herinneren of ik je topic, dat je enige tijd geleden hebt gestart, heb gezien c.q. of ik er in gereageerd heb. Ik weet ook niet precies wat je vraag was. Mijn advies, als het om partyfotografie gaat, is zeker niet om de 50mm F1.4 daar specifiek voor aan te schaffen. Eerder zou ik adviseren - grofweg afhankelijk van de omstandigheden - om de camera te gebruiken i.c.m. flitser. Als je dat goed doet, kun je zeker wel sfeer behouden. Zie als voorbeeld mijn foto's van BigDik (serie van 4 februari is door ziekte niet van mij, wel door mij bewerk).

Basale instellingen voor partypics die je als uitgangspunt kunt gebruiken zijn:
* M-stand;
* ISO800;
* F5.6;
* Tv 1/10 tot 0,3s(!);
* FEC (flitscompensatie) op -2/3e.

Als je vervolgens zorgt dat de mensen die poseren niet onder een lamp staan, maar wel tegen het licht in, dan kun je aardige plaatjes maken. Het principe werkt als volgt. De flits is zo snel, dat die de mensen als het ware bevriest. Zolang je zorgt dat die mensen niet door andere bronnen worden belicht, is je flits dus het enige dat die mensen belicht. Die zijn daardoor scherp. Vervolgens blijft je sluiter langer open staan dan de flits duurt. Daardoor vang je voldoende licht van de achtergrond op, om mensen niet in een zwart gat te laten staan (de typische sfeerloze flitsfoto's ;)). Voorbeeld van zo'n foto bij jou is die van de mannen met sombrero. Die laat voor mij absoluut de sfeer niet zien. Idem voor de 2e (is die van jou?), van de dj's. Die foto links van de manne met sombrero (vrouw met bril) is dan weer wel erg goed.

Reden dat ik je de 50mm F1.4 of F1.8 niet zou aanraden, is precies om wat je zelf al aangeeft. Allereerst moet je dan met vrijwel open diafragma werken, waarbij je scherptediepte heel kort wordt. Dat levert tegelijkertijd bij bewegende mensen onscherpte op, omdat tussen het scherpstellen en afdrukken altijd vertraging zit. Door de korte scherptediepte krijg je vrijwel nooit scherp wat je scherp wilt krijgen. Dan geldt zeker bij portretten, dat als de ogen onscherp zijn, het hele portret als onscherp ervaren wordt.

Tenslotte: je schrijft dat je pas twee maanden bezig bent met fotografie. Ik was 5 jaar bezig met fotografie, toen ik gevraagd werd om in een discotheek te komen fotograferen. Die eerste locatie was niet super en ik moest het nog leren. Ook mijn resultaten waren niet gelijk goed. Maar door te oefenen, te lezen, het forum te gebruiken en vooral de kritische teksten goed door te lezen, ben ik verder gekomen. Trek je de kritieken hier wel aan, maar niet zodanig dat het je plezier in fotograferen verziekt. Niet iedereen kan z'n verhaal even goed op papier (c.q. een forum) kwijt. Velen verkondigen hun mening ook als feit. Als je daar doorheen kunt lezen, kun je veel leren.

Succes met de volgende sessie ;)

[Edit]
URL aangepast
[/Edit]
Laatst gewijzigd door 1 op Ytos, in totaal 12 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Arnoud-79, Apple en ytos: super bedankt! hier kan ik wat mee. Ik ga oefenen met de door jullie opgegeven specs. Wanneer ik er nog niet helemaal uitkom, zal ik er nog op terugkomen.

Groet, Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
edwardmila
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 20:41

Klinkt goed Ytos...heb je voorbeeldfoto's?
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ik heb de url aangepast, zodat de link nu wel werkt. Daarnaast heb ik uiteraard wat PartyPics in m'n portfolio op m'n site.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

ik zie dat je vooral portretten maakt met de jouw opgegeven specs. Wanneer je dansende mensen fotografeerd, heb je denk ik een nieuwe uitdaging door de lange sluitertijd de je gebruikt.
Ik heb er zelf even over nagedacht. (over fotograferen van snel bewegende mensen)
Optie 1. Flits op tweede sluitergordijn. Dan bevriest de persoon als laatst en krijg je geen rare verlichting over het hoofd. F wel hoog houden omdat tussen ontspannen en flitst de nodige tijd zit. Dus ongeveer: 2e gordijns flits F6 1/10 ISO 1600
Optie 2. Toch een lichtsterke lens gebruiken met snellere sluitertijd. Dus ongeveer: 1e gordijns flits F2.8 1/60 ISO 1600
Ik ben benieuwd hoe je er over denkt Ytos.

Groet, Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
edwardmila
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 20:41

Ytos, dat zijn errug mooie foto's hoor...
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

Ytos schreefCOLON Basale instellingen voor partypics die je als uitgangspunt kunt gebruiken zijn:
* M-stand;
* ISO800;
* F5.6;
* Tv 1/10 tot 0,3s(!);
* FEC (flitscompensatie) op -2/3e.



[Edit]
URL aangepast
[/Edit]
schiet je dan op statief ? ( met zo'n lange sluitertijd ?)
ik volg dit even, schiet veel concerten maar ben nu ook gevraagd om een partypics te maken.
div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Nee, da's niet op statief. Lees onderstaande paragraaf er nog 'ns op na:
Ytos schreefCOLONHet principe werkt als volgt. De flits is zo snel, dat die de mensen als het ware bevriest. Zolang je zorgt dat die mensen niet door andere bronnen worden belicht, is je flits dus het enige dat die mensen belicht. Die zijn daardoor scherp. Vervolgens blijft je sluiter langer open staan dan de flits duurt. Daardoor vang je voldoende licht van de achtergrond op, om mensen niet in een zwart gat te laten staan (de typische sfeerloze flitsfoto's ;)).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

thnx....ik ga daarmee aan de slag de volgende keer
div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar