Sieraden fotograferen

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Marrit
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2010 13:23

Ik ben al een tijdje bezig met sieraden maken, maar ben ik tegen het volgende probleem aangelopen.
- Te donker en met flits juist weer te licht.
- Dat het onwijs gaat glimmen, waardoor de rest er niet mooi op komt.

Ben een beginner qua fotografie.

Hoop dat het in het goede topic staat
Gebruikers-avatar
waltergriffioen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 22 Mei 2010 18:23
WoonplaatsCOLON Vleuten

Hallo,
Om je goed verder te kunnen helpen zou
een voorbeeldfoto handig zijn :D

greetzz,

walter
7D LWPro400AW 500w/s

http://www.wfoto.nl
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Jah, plaats eens wat foto's die je zelf mislukt vindt!
Misschien kunnen we dan tips geven?!? Je kunt ze in dit topic plaatsen! Als je niet goed uit vindt hoe dat moet, dan kun je altijd pb-en!!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Probeer het eens met een normale lamp in plaats van een flits, en heb je een externe flitser?
DanceTweety
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2005 07:28

Hi,

Om sieraden goed te fotograferen heb je een licht tentje nodig en lampen.
Deze kun je al kopen als set voor 35,- bij xenox en anders even zoeken op internet.
Gebruikers-avatar
A1+
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2010 12:35

Hoi,

Ik heb een lange periode glaskralen gefotografeerd voor een webshop. Uiteindelijk koos ik ook voor een "witte kubus" of ik fotografeerde buiten met een kleine lampje en blauw filter ervoor. Vervolgens op een wit, halfglanzend plastic plaatje.

Ik ben zo vrij geweest om twee foto's te tonen, misschien is dit wat je zoekt?


Afbeelding

Afbeelding

groet,

Corré
“The more I practice, the luckier I get.” (Gary Player)
Marrit
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2010 13:23

Ik kom wel regelmatig bij de xenos, maar heb nog nooit z'n lichttentje tegen gekomen.

Dit vind ik een mislukte foto
Afbeelding

@A1+: ik vind de eerste foto te fel van kleur en de 2de vind ik mooi van helderheid en kleur.
Gebruikers-avatar
A1+
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2010 12:35

Hi Marrit,

Mijn mening: Je maakt de foto vanaf boven, schuin geeft niet alleen meer diepte, het is ook iets prettiger om naar te kijken. De ondergrond is bij jou ook (bijna) wit, is het mogelijk om deze te verplaatsen naar het raam of buiten? De grote schaduwen geven aan dat je nu teveel licht van een lamp gebruikt. Probeer het eens met minder licht en dan de ISO op de camera te verhogen. Dan ontstaat er misschien meer ruis. De foliekralen zijn altijd leuk en bij sieraden nam ik vaak dat soort kralen extra cu's.

Succes!
“The more I practice, the luckier I get.” (Gary Player)
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Een goedkoop lichttentje, of een 'doe-het-zelf-oplossing' kan jou uit de brand helpen!
Nu heb je de harde reflecties van flitslicht, en da's inderdaad niet zo mooi! Beetje grijs ook, het geheel.
Met gewoon licht en temperatuur-aanpassing kom je al verder!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Als ik naar je voorbeeldofoto kijk.
Je licht komt van de camera, en van de camera alleen.
Waar licht een sierraad raakt, daar stopt het licht. Erachter valt schaduw.
Omdat de lens en flitser niet op 1 lijn zitten, ziet je lens die schaduw en zie je dat terug in je foto.
De witte pit in het midden komt omdat de achtergrond teveel licht terugreflecteerd.

Wanneer je vrijstaand wil fotograferen (dus de sierraden alleen door wit omgeven) moet je zorgen dat je het licht beter kunt sturen. Om dat alleen vanaf de camera te doen, dat zal heel moeilijk zijn.
Je zult je licht dus meer om je sierraden heen moeten krullen zodat de schaduw achter de sierraden ingevuld wordt met ander licht.

Nu kun je naar de winkel rennen en voor 600 euro een dure produkttafel kopen met lampjes erbij, maar dit wordt misschien wat gortig.
Een witte kubus, zoals geopperd, kan al helpen. Maar daar ben je er nog niet 100% mee. Als je dan vanaf de camera flitst, dan zal het licht ook wel meer gereflecteerd worden via de zijkanten en zal de schaduw zachter worden.
Beter is om een flitser van de camera af te halen en van wat meer opzij te flitsen, dan kun je de schaduw nog beter invullen.

Perfect is het natuurlijk wanneer je met zo'n kubus van meerdere kanten tegelijk kunt belichten. Liefst ook van de onderkant (ik zet mijn kubus dan meestal ook op een glasplaat zodat ik er ook een flitser onder kan zetten. Nog een flitser erboven en dan kun je waarschijnlijk al compleet schaduwloos fotograferen.

Maar het kan ook anders:
In Dit artikel over 10 dingen die je tijdens het fotograferen kan gebruiken, maar die in eerste instantie niet zo fotogerelateerd zijn zie je allemaal dingetjes die zonder een tentje zijn gefotografeerd.
Allemaal met een witte plaat en een enkele flitser. De flitser stond links van de camera met een doorschietparaplu (wat in de rode fles goed te zien is)

Nu waren deze foto's voor een blog-artikel. Zo'n artikel wordt een paar honder keer gelezen en dan raakt het weer in de vergetelheid. Dus het hoeft niet perfect te zijn (wil niet zeggen dat het niet goed hoeft te zijn)
Maar dat kleine beetje schaduw wat er dus nog overblijft, dat mag wel. Dat geeft toch iets meer diepte aan het onderwerp dan compleet zonmder schaduw.
belangrijk was dus wel dat de flitser ruim naast de camera stond, zodat de schaduw ook echt opzij viel. En dat de witte plaat goed schoon was.
Maar het licht uit die enkele flitser straalde over zoveel heen door de doorschietparaplu, dat de ondergrond wit genoeg was. Nog een klein beetje Photoshop en klaar was Jeroen. Half uurtje fotograferen voor de produkten en 15 minuten Photoshoppen. Dat vind ik voor tien foto's op een blog meer dan genoeg
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Marrit
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2010 13:23

Dank jullie wel voor alle hulp en idee, zal het morgen nog even goed doorlezen. Ik heb alleen een interne flits (heet dat zo) Ik heb ik geen flits die ik er af kan halen.

Een lichtbox, tentje is misschien wel een idee. Zal eens even kijken of ik iets ergens kan halen. Wat dan ook niet al te duur.
De hobby's zijn al duur van zichzelf.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het is dat je zover weg woont, andes zou ik zeggen: "loop eens een keer binnen."
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Marrit
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2010 13:23

@ fotojeroen: Het is inderdaad niet echt om de hoek, moet eerst heel nederland doorcrossen!

Ik ben even op internet gaan zoeken naar lichttenten/boxen sommige zijn echt 300 euro! Dat vind ik echt absurt veel en bij sommige weer 30, maar dan moet er dit en dat weer bij
Ik ben zelf wel redelijk handig (ja dat voor een meisje:P) om zelf wat in elkaar te zetten. Maar krijg niet echt een duidelijk beeld van hoe ik nu zo iets in elkaar moet zetten en wat ik daar voor nodig heb.
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
Marrit
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2010 13:23

Ja dat is wel te doen, maar het opruimen moeten we nog even een oplossing voor zoeken!
Maar dit is volgens mij makkelijk te maken!

dank jullie wel voor de hulp :D
Gebruikers-avatar
Rieva
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 03 Jul 2010 19:21
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

Beste Marrit, misschien is het volgende wel leuk om mee te beginnen en niet duur.


Mini Fotostudio
Ideaal starterssetje wanneer u productfotografie uit wilt proberen. De set wordt
compleet geleverd met verlichting en een camerastatief. Het geheel is eenvoudig
op te zetten en wordt bewaard in de opbergtas.

€ 44,90 incl. BTW
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar