gebruik van de iPad

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
henk156
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2009 08:16

Welke mensen gebruiken de iPad voor fotografie? En welke apps gebruiken jullie? Ik heb bv een "Reuters" app en zo zijn er meer prachtige foto's te bekijken.

Ik heb lang getwijfeld en na 20 jaar besloot ik toch om weer eens een Apple product te kopen, na wat gespeeld te hebben in de MediaMarkt.

De kleurweergave van foto's is prachtig. Ik vind het een supergave gadget en zeker om mijn fotoalbums te bekijken. Er is ook een extra camera accessoire waarmee je je geheugenkaart rechtstreeks in kan lezen (http://www.youtube.com/watch?v=44F85wRgXdQ). En voor de freaks is het zelfs mogelijk om er een netwerk server aan te hangen waarbij je toegang hebt tot bv 7 TB aan opslag. (http://www.youtube.com/watch?v=TbSqJmJsC1s)
canon 400D | EFS 18-55mm | EFS 55-250mm 1:4-5.6 | 430 EX II
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

duur fotolijstje, meer ook niet.

De Ipad is echt een speeltje voor mensen die er gevoelig voor zijn, zeker op dit moment nu het nog in de kinderschoenen staat, denk dat na verloop van tijd het pas een handig apparaatje gaat worden als er meer applicatie's voor te krijgen zijn. Ik zie het grootste potentieel van dit apparaat in de you-tube, on-line kranten, boekn, tijdschriften achtige producten gaat liggen, maar voor fotografie nog niet, ja een duur fotolijstje.

Begrijp me niet verkeerd, vind het zelf ook een erg mooi apparaat, maar te vroeg en te duur op dit moment, wel heeft het een toekomst waar ik als conventionele blademan een beetje angstig voor ben, de toepassingen op multmediaal gebied zijn natuurlijk tov conventioneel drukwerk ongelimiteerd en erg uitdagend voor alle adverteerders, zo kun je advertentie's in een "blad" linken aan bv een website, filmpjes, extra informatie en ga zo maar door.

Dus voor fotografie, ikke niet, het apparaat kan exact hetzelfde en veel minder dan een goede laptop.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn bezwaar tegen dit soort spul en laptops: overdag nauwelijks tot niet mee te werken door slecht contrast.
Maar wel allemaal heel mooi :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Ik zou meer gaan voor een Windows minilaptop waar ik even snel wat foto's in op kan slaan en bekijken.
Het voordeel van een Windows minilaptop is ook dat ik zelf kan bepalen wat voor software er op kan staan zoals bv. een Flashplayer die niet op een Ipad draait.
Niet echt handig als je het internet op gaat met zo'n ding.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
Fishnet
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 12:17
WoonplaatsCOLON Gelderland

Ik heb hier vorige week naar kunnen kijken omdat de buurman gek is op Apple. Ik was zelf ook al wel geinteresseert maar zie ervan af.
Ik snap niet waarom er gewoon geen standaard functie is om een netwerkdrive te koppelen?
Ik heb meer fotomaterial als op een "standaard" iPad past. Of ik moet behoorlijkk veel geld besteden aan de iPads met meer geheugen, met het gevaar daarop ook tekort te krijgen.

Dus een netwerkfunctie naar de PC disk vindt ik heel belangrijk. zolang Apple op dat gebied een gesloten systeem blijft voldoet het gewoon niet aan mijn verwachtingen.

Jammer dus, want ik vind het een leuk gadget.

Groetjes,

Wim
EOS 550D, Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM, Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon EF 100mm f/2.8 IS L USM
430EX II flitser
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Flash heeft ook al zijn langste jaren achter zich hoor, meer en meer websitebouwers stappen er van af. Dingen als youtube gebruiken het al enige tijd niet meer.

@Fishnet, wilde je echt heel je fotobibliotheek als RAW op een iPad zetten.....Komt ongeveer neer als proberen te verhuizen in een Renault Clio, het spul past er met een hoop moeite misschien echt wel in, maar het is er echt niet voor gebouwd!

Op een iPad zul je misschien wel een uitgebreide portfolio neer zetten, maar meer ook niet. de schermresolutie laat het toe de foto´s behoorlijk te verkleinen en daardoor kunnen de jpg´s behoorlijk klein blijven. wedde dat je meer dan 30,000 foto´s er op kwijt kunt!

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Fishnet
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 12:17
WoonplaatsCOLON Gelderland

@bob,

Ok, realiseerde me niet dat het de foto's verkleind. Dan zal het een en ander er wel oppassen.
Maar dan mis ik toch nog de toegang naar mijn eigen netwerk. Ik streef zoveel mogelijk naar één plek voor de diverse soorten bestanden, zonder te hoeven synhroniseren.
Ik kijk films via een NAS box zowel op de TV en op de PC. Muziek wordt door het huis gestreamd naar squeezeboxjes en klinken vloeiend. Zo wil ik ook met foto's omgaan. Ieder apparaat moet bij de centrale schijf kunnen.
Op dat gebied zou de iPad zeker nog kunnen verbeteren en dan beter inzetbaar zijn in mijn situatie denk ik.

Wim
EOS 550D, Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM, Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon EF 100mm f/2.8 IS L USM
430EX II flitser
Gebruikers-avatar
robijn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2008 15:23

Ik ga volledig de Ipad integreren in mijn werk. (het is overigens niet geschikt voor echte bewerkingen van je foto's hoor)
Het opent vele perspectieven, en via mobileme heb je je werk altijd en overal binnen handbereik, Je hebt dan ook geen giga hoeveelheid aan opslag op dat ding nodig. Je hebt altijd je portfolio bij. (en niet eens opgeslagen op de Ipad!) Ook in daglicht heb je gewoon een perfect scherm waar je foto's ziet of kan laten zien. (ik weet dat ik dat ook op een laptop kan doen, alleen is die meestal wat duurder en groter :twisted: )

Je zou er zelfs aan kunnen denken om bij je vaste klanten een Ipad achter te laten, weliswaar in bruikleen, maar wel zodanig ingericht dat ze altijd je foto's direct na het maken (onbewerkt) te zien krijgen en een keus kunnen maken. Dat scheelt je een hoop werk. Weliswaar is het misschien vloeken in de kerk, maar ik maak gebruik van oa aperture (helaas voor de mac). via aperture kan ik direct aangeven of ik de foto's doorzet naar mobileme, de klant krijgt direct een bericht dat er nieuwe foto's klaar staan en kan een keuze maken. Al met al ben ik tot op heden tevreden met de Ipad, en een simpel fotoframe is me te kort door de bocht. Het biedt gewoonweg veel mogelijkheden, die men nog niet eens beroepsmatig of volledig heeft bekeken. Het is en blijft een nieuw medium, wat hier vrij onbekend is. Ik ben volop bezig de mogelijkheden te bekijken in combinatie met mobileme. Het enige wat ik doe met foto's die ik in eerste instantie doorzet is de exposure een beetje aanpassen, zodat de onbewerkte foto een beetje toont. De klant maakt een keuze en de keuze ga ik defitief bewerken (retouch) De krant is hier blij mee, want voor internet edities zijn de doorgestuurde foto's perfect te gebruiken, de bewerkte versies komen dan wat later.) Ja ik heb een Ipad bij een dagblad liggen als test, en tot op heden zijn we beiden zeer tevreden over de resultaten.

(OFFTOPIC) Ik gebruik Aperture overigens voor de geweldige Raw converter die er bij zit. Vergelijk de bestaande Raw converters eens met Aperture, en je staat versteld. De Raw converters die ik ken (de gratis versies :wink: ) heb ik vergeleken, en die kunnen niet tippen aan Aperture. Voor de verdere workflow gebruik ik PS. Overigens is mobileme ook beschikbaar voor gebruik op een pc laptop iphone enz.. :twisted:

Ik sluit de Ipad gewoon aan op mijn netwerk, via de bijbehorende kabel aan de Mac, en vervolgens kan ik hem "normaal" benaderen, dus dat probleem begrijp ik niet goed.

Maar he, mijn mening en bevindingen tot op heden, dus Don't shoot me :D

@Henk, de app gallerij is ook erg mooi.
Laatst gewijzigd door 1 op robijn, in totaal 4 keer gewijzigd.
Sexy body, some glass and light, all in one box ;-)
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Dus jij wil iedere keer als je bijvoorbeeld bij kennissen op bezoek ben, via jou umts verbinding contact gaan maken met je NAS server thuis om een paar foto´s te laten zien op full-res? Lijkt me nog al overdreven om je vakantiefoto´s te laten zien op 3500 vierkante pixels via een netwerk?

Als je in je itunes een map selecteerd synchoriseerd itunes automatisch je iPad met die map en verkleind automatisch die foto´s naar de juiste resolutie, kost dus helemaal geen extra werk.

Ik doe dit al jaren met mijn iPod Tough waarop ik automatisch al mijn foto´s die op mijn website staan synchroniseer met de Ipod, zo kan ik iedereen laten zien wat ik geschoten heb op een gepaste resolutie.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

@ Robijn, voor een hoop mensen is het ook iets nieuws en oordelen dan ook voordat ze weten waar ze over praten, erg jammer.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
robijn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2008 15:23

bobvanduin schreefCOLONDus jij wil iedere keer als je bijvoorbeeld bij kennissen op bezoek ben, via jou umts verbinding contact gaan maken met je NAS server thuis om een paar foto´s te laten zien op full-res? Lijkt me nog al overdreven om je vakantiefoto´s te laten zien op 3500 vierkante pixels via een netwerk?

Als je in je itunes een map selecteerd synchoriseerd itunes automatisch je iPad met die map en verkleind automatisch die foto´s naar de juiste resolutie, kost dus helemaal geen extra werk.

Ik doe dit al jaren met mijn iPod Tough waarop ik automatisch al mijn foto´s die op mijn website staan synchroniseer met de Ipod, zo kan ik iedereen laten zien wat ik geschoten heb op een gepaste resolutie.
Nee, ik gebruik de Ipad samen met mobileme en aperture. Dat werkt anders en ik maak geen gebruik van mijn NAS server. De foto's die ik eventueel aan kennissen wil laten zien, zet ik in een Quicktime movie als een presentatie (ook erg snel via Aperture) en die gebruik ik als "fotoalbum" voor kennissen. Geen 3g verbinding nodig dan he.

Overigens het synchroniseren doe ik nooit met mijn fotomappen, simpelweg omdat ik nagenoeg geen foto's heb staan op de Ipad. Maar is wel iets om eens uitgebreider te bekijken Thanks.
Sexy body, some glass and light, all in one box ;-)
Gebruikers-avatar
robijn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2008 15:23

@ bobvanduin

Ik had de Ipad al mogen bewonderen (nou ja) voordat hij hier op de markt kwam, en was aardig onder de indruk. Ik heb gezien hoe een collega fotograaf in Engeland hier gebruik van maakte en zag ook de mogelijkheden. En oordelen zonder dat je weet waar je het voor kan gebruiken is menselijk hoor. De ipad bedreigt toch een aantal mediums, zoals eerder in dit topic werd aangehaald.
Sexy body, some glass and light, all in one box ;-)
Gebruikers-avatar
henk156
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2009 08:16

Hahaha grappig, het is natuurlijk ook een gadget. En niet bedoeld om RAW foto's op te slaan en bewerkingen te doen. Bewerken doe je op een volwaardige PC of MAC. Dus voor professionele fotografie is de iPad niet bruikbaar.

Maar ik kan me voorstellen dat je voor een bepaalde klant een portfolio aanmaakt en die kan presenteren op een mooi klein en licht apparaat. Ik zie het meer als een tussen medium. Zelf heb ik ook net een 1 jaar oude laptop in bezit. Soms kies ik voor de laptop maar merk hoe handig en klein de iPad is.

Ik irriteer me ook mateloos aan de gesloten architectuur van Apple. Er wordt reclame gemaakt om te internetten op de iPad maar ze vertikken het om er Flash op te laten draaien... ook daar is nu weer een omweg voor maar goed.

Alle geimporteerde foto's worden omgezet naar een ander formaat bij het syncen met iTunes. De beelden worden geloof ik zelfs als .bmp opgeslagen wat niet praktisch voor de bestandsgrootte.

Het is wachten op betere soortgelijke apparaten met camera, meer opslag en andere aansluitmogelijkheden. Maar dat zijn keuzes... voor nu ben ik er blij mee. Wat ik zei het is een gadget en ben er kennelijk gevoelig voor en ben gek op "speeltjes" :D :) Had ik al gezegd dat ik ook van games houdt? Ja ook dat kan natuurlijk met dit apparaat. :P
canon 400D | EFS 18-55mm | EFS 55-250mm 1:4-5.6 | 430 EX II
Gebruikers-avatar
robijn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2008 15:23

henk156 schreefCOLON Ik irriteer me ook mateloos aan de gesloten architectuur van Apple. Er wordt reclame gemaakt om te internetten op de iPad maar ze vertikken het om er Flash op te laten draaien... ook daar is nu weer een omweg voor maar goed.
Ja daar heb je wel een punt. is inderdaad een hoog irritatie punt. Lijken hiermee wel een beetje op Gates. :(

Foto's bewerken op een ipad gaat je echt niet lukken. Met geen mogelijkheid. Daar is inderdaad een Mac of Pc voor nodig

En ja, ik ben ook gevoelig voor gadgets hoor :D
Sexy body, some glass and light, all in one box ;-)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Welk paneltype wordt voor de iPad gebruikt?
I.v.m. de kleurweergave.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Fishnet
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 12:17
WoonplaatsCOLON Gelderland

henk156 schreefCOLONHahaha grappig, het is natuurlijk ook een gadget. En niet bedoeld om RAW foto's op te slaan en bewerkingen te doen. Bewerken doe je op een volwaardige PC of MAC. Dus voor professionele fotografie is de iPad niet bruikbaar.
Henk,

ik sluit me daarbij aan. Ik ben een beetje eigenwijzer waardoor ik mij deze gaget (helaas) aan mij voorbij laat gaan. Jammer, want het had een uitkomst kunnen wezen voor mijn andere hobby, domotica (=huisautomtisering). Als tablet is het zo makkelijk van kamer naar kamer mee te slepen.
Ik ben zeker dat er binnnen enige tijd een derglijk gadget langskomt die doet wat ik wil. En dan spring ik ook, ook al is het uitindelijk omdat het alleen maar leuk is :)

Wim
EOS 550D, Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM, Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon EF 100mm f/2.8 IS L USM
430EX II flitser
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONWelk paneltype wordt voor de iPad gebruikt?
I.v.m. de kleurweergave.
Heeft een IPS display
Laatst gewijzigd door 1 op Rocker, in totaal 4 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
bobeldijk
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1526
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2004 17:57
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONWelk paneltype wordt voor de iPad gebruikt?
I.v.m. de kleurweergave.
9,7-inch (diagonaal) Multi-Touch-breedbeelddisplay met glanzende toplaag, led-achtergrondverlichting en IPS-technologie
Voor meer Circuitfoto's... kijk eens op www.circuitphoto.com
Bijverdienen met je [url=http://submit.shutterstock.com/?ref=277321]foto's[/url]?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een glanzende toplaag hoort bij Apple.
Is 'ie te kalibreren?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ik heb op het net nog niks kunnen vinden over het calibreren van het scherm, ben daar ook wel benieuwd naar eigenlijk... Ben echter bang van niet :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar