foto afdrukklaar maken 120x90cm

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Ik wil een foto afdrukklaar op cdrom zetten.

Afmetingen:
120x90cm
300ppi

Wanneer ik deze op dit formaat aansnij in fotosjop zegt mijn laptop dat de foto maar liefst 430MB groot is en dat er niet genoeg RAM is om de foto op te slaan.

Hoe kan ik deze foto zo opslaan dat deze bij een drukker op 90x120cm in goede kwaliteit af te drukken is?
Ik werk enkel met fotosjop.

Alvast bedankt voor de tips.
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Waarom wil je een dergelijke afbeelding in 300dpi afdrukken? Iemand met uitstekende ogen kan het verschil zien tussen 250 en 300dpi op armlengte afstand, maar zelfs op 200dpi zullen de meeste het verschil niet zien. Daar komt bij dat je een dergelijk grote afbeelding niet van zo dichtbij bekijkt, dus met 200dpi zit je nog veilig.

En waarop laat je hem afdrukken? En waar je hem gaat af laten drukken, wat raden ze daar aan?
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Nou ik maak de foto afdruk klaar zodat iemand anders (die er minder van weet) ermee naar een drukker kan.
Zij wil de foto op canvas laten drukken.
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Canvas is zo grof van structuur dat wanneer je hem op 150dpi aanlevert het het nog (ruim) voldoende is, waardoor je bestandsformaat maar liefst met 3/4 afneemt ten opzichte van 300dpi. Trekt je laptop het dan wel?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Gewoon even proberen met de software van Profotonet :wink:
http://www.profotonet.nl/content.asp?path=ztb92x8a
Mijn fiets spoort beter dan ik.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

MarieCanon schreefCOLONZij wil de foto op canvas laten drukken.
Voor canvas is 150 dpi meestal genoeg.
Er is geen box.
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Zelfs op 150 ppi niet! :twisted: Hoe kan dat nou?
Hij zegt dat er te weinig RAM is....

Ik krijg over 2 weken m'n nieuwe turbo pc die dit godzijdank aankan.

Maar moet ik hem met de snijtool ook aansnijden in 90x120cm?
Dat heb ik nu nl gedaan. Dat kan je bovenin dan invullen.
Zit hier niet het probleem? Of is dat juist goed?
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Fotosjop zegt: Try saving without optimization or as a BASELINE jpeg.
Wat betekent dat?
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Als ik 'm als tif opsla wil ie wel.
Is dat ook okay?
Of moet het echt in JPEG?
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

MarieCanon schreefCOLON120x90cm, 300ppi
Wanneer ik deze op dit formaat aansnij in fotosjop zegt mijn laptop dat de foto maar liefst 430MB groot is.
Dat klopt. 120x90cm = 47.2 x 35.4 inch @ 300ppi = 14173 x 10630 = 150.658.990 pixels!

Een TIFF met 3 bytes/pixel = 451.976.970 = 431MB.

Waarom laat je het opschalen niet over aan de drukker?
Gebruikers-avatar
Teranique
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1304
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 16:52
WoonplaatsCOLON Daar waar ik het liefste ben ...

Heb het één en ander zitten zoeken, en kwam de evt oplossing tegen.... sla hem op als tiff als je dit wel kan en gebruik een ander fotoprogramma om hem om te zetten naar jpeg.
Groetjes, Mo

~ Ochtendhumeur? Zet eens een theemuts op! ~
Gebruikers-avatar
hirzo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2009 06:26
WoonplaatsCOLON Wildervank

Misschien een stomme vraag maar kan je het bestand echt niet opslaan of krijg je alleen een waarschuwing?
Als het een waarschuwing is kan je misschien gewoon doorgaan, dus opslaan, dan nergens aanzitten en na een bakje koffie kijken of je pc is vastgelopen of dat het bestand goed is weggeschreven.
Een andere optie is misschien om het bestand op een (gratis) host te uploaden en vervolgens de download-link naar de beoogde ontvanger te mailen?

Owja, als Tiff wel wil. Naar bijv. profotonet kan je toch ook Tiff's sturen?
Mijn website: http://www.hirzo.com" onclick="window.open(this.href);return false;

30D + BG-E2 + EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM + EF 50mm f/1.8 II + EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM + 430EX II + Samsung SyncMaster 215TW
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Wanneer tiff wel wil lukken en jpg niet dan is er wat anders aan de hand. Maar wat gebeurt er als je hem eerst opslaat als tiff en daarna de zaak opslaat als jpg? En wat heb je nog meer openstaan aan programma's?
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

http://www.profotonet.nl/content.asp?path=ovhh8td1
Wat wordt bedoeld met “overdrachtsoptimalisatie”?

Met overdrachtsoptimalisatie worden uw beelden tot het bestelde formaat geschaald en gecomprimeerd. Dit versnelt het verzenden van uw bestanden, maar kan wel tot enig kwaliteitsverlies leiden. Levert u uw bestanden op de juiste resolutie aan (300 of 400dpi), dan kunt u deze optie uitvinken. Klik hiervoor op Extra (bovenin uw scherm)→ Instellingen → Overdrachtsoptimalisatie.

Met andere woorden:
Jij kunt thuis PS er pixels bij laten verzinnen, en al die verzonnen pixels opslaan en oversturen. Of je kunt het opschalen laten doen door de drukker. Resultaat zal in dit geval waarschijnlijk niet veel anders zijn.

Als je je foto op 75ppi opslaat, hou je 3543 x 2658 = 9417294 pixels ofwel een TIFF van 28MB over. Voor zo'n canvas print lijkt me dat voldoende. Het laatste opschalen kan de drukker doen. Of gebruik desnoods 100ppi.

Is hier iemand met drukkerijkennis die kan uitleggen dat dit correct, of juist complete onzin, is?
kohma
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2008 10:48
CONTACTCOLON

Normaal gesproken is 100 dpi genoeg voor canvas.
Dus dat scheelt waarschijnlijk niet eens zoveel met je originele foto als je naar de pixels kijkt.

Maar let op: Als je op canvas laat drukken moet je wel rekening houden met de dikte van de latjes. (foto gaat de hoek om) Die zijn vaak 2cm en soms 4 cm dik. Dus dan moet je aanleveren: 124 x 94 of 128 x 98.

Dus wordt je beeld nog groter.

Succes

groeten Martin
Ik schrijf verhalende beelden

Canon EOS 40D - 50/1.8 | 11-16/2.8 | 17-40/4.0 L | 70-200/4.0 L | 430EX - Vanguard Oregon 52 | LowePro Rover AW II | Kata 3n1-30
Anoniem 4

Waarom wil iedereen toch alles om rekenen in PPI c.q. DPI.
Een camera kent slechts pixels, niet meer en niet minder. Als je gaat rekenen dan kom je tot de verbijsterende conclusie dat compact camera’s vaak een hogere PPI hebben dan spiegelreflexen. Hoe dat zit ga ik hier niet uitleggen. Wie daarvoor belangstelling heeft zoekt het maar op.

PPI wordt gebruikt bij bijv. monitors en scanners. Voor de rekenaars: deel de diagonale resolutie in pixels door de diagonale afmeting in pixels. O ja de diagonale resolutie in pixels bereken je als volgt, neem de wortel uit de resolutie van de breedte in pixels in het kwadraat plus de resolutie van de hoogte in pixels in het kwadraat. Beta opgeleiden zullen iets van Pythagoras herkennen.
Is het interessant om dit te weten, nee. Geen idee wat ik er mee aan moet als ik naar mijn scherm van 94 PPI kijk.

Is DPI dan wel interessant. Ja zeker voor drukkers. Als fotograaf heb ik er geen moer aan. Mijn camera heeft alleen pixels. Ja maar in Photoshop moet je dat aangeven. OK vul maar wat in, maakt niet uit : 72 – 100 -150 – 200 – 240 – 300 – 350. Verder dan 350 zou ik niet gaan. De meeste human beings kunnen toch niet meer onderscheiden.
DPI is alleen voor drukkers, want het staat voor het aantal inktvlekken (dots) op een inch. Gemiddeld willen drukkers voor afdrukken van tijdschriftformaat zo’n 300 dpi hebben. Wel geef ze dat gewoon en verander in de Exif de DPI waarde in 300 DPI. Dat verandert totaal niets aan de foto (pixels), maar de drukker is blij. Terzijde, voor Canvas wordt meestal circa 100 DPI gebruikt.

Waar moet je als fotograaf dan wel voor zorgen. Juist voor voldoende pixels. Hoe meer pixels hoe beter de kwaliteit van de afdruk en hoe groter je kunt (laten) afdrukken.
Uit je camera komt een aantal pixels. Dat is je basis. Als je niets verandert aan de afmetingen, blijft dat gelijk. Ga je uitsnijden, dus kleiner maken dan verlies je pixels. Ga je een afbeelding vergroten, dan gaat PS er pixels bij rekenen (afleiden uit de direct omliggende pixels) en dat komt de kwaliteit niet ten goede. Als je extreem vergroot, dan groeit ook je uiteindelijke bestand extreem als je in PSD of TIFF zonder compressie opslaat. Hoe dichter je bij het oorspronkelijke aantal pixels blijft, hoe beter de kwaliteit.

Wat wel belangrijk is, is de beeldverhouding (aspect ratio). Bij de meeste spiegelreflexen is die verhouding 3 : 2. De meest gangbare afdrukformaten zijn ook in die verhouding. Als je moet croppen, probeer dan zoveel mogelijk die verhouding aan te houden. Op de afdrukken zal dan vrijwel niets wegvallen.
Het formaat 120 x 90 ligt niet in die verhouding. Persoonlijk zou ik kiezen voor het meer gangbare formaat 120 x 80. Natuurlijk zijn er uitzonderingen waar je een ander formaat kiest, zoals ook vierkant. Alleen moet je daar wat meer aandacht aan besteden.

Wat stelt de afdrukcentrale voor eisen. Ga na hoeveel pixels ze voor een bepaald formaat nodig hebben om een mooie afdruk te maken. Vraag welk verlies aan de randen daarbij optreedt (Profotonet geeft aan 2% tot en met 30x45). Bij afdrukken op Canvas ook rekening houden met de afmeting van de lat waar de afdruk meestal om heen gevouwen wordt.
Ook de vereiste kleurruimte moet bekend zijn. Mooi is als Adobe RGB wordt ondersteund, maar er kan ook uitsluitend met sRGB gewerkt worden. Zet dan in PS het profiel om.
Tot slot de vraag in welk bestandsformaat kan worden aangeleverd (PSD, TIFF of JPEG). Zorg bij JPEG voor maximale kwaliteit (12), dat gebruikt de minste compressie. Immers compressie is verlies.

Laat vervolgens het drukken, inclusief het bijrekenen, opschalen of extrapoleren, het kleurbeheer over aan de deskundigheid van de drukker.
Jij hebt verstand van fotograferen. Hij/zij van drukken.
Uiteindelijke toch niet tevreden: reclameer. Geen oplossing, de volgende keer naar een andere drukker.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar