uitdaging: portret van 40 mensen

ModeratorCOLON Global Moderators

kohma
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2008 10:48
CONTACTCOLON

Hallo allemaal.

Ik ben een uitdaging aangegaan. Aanstaande vrijdag moet ik een groepsportret van 40 mensen maken. Dat is op zich al lastig. Maar ik moet het ook nog eens doen 's avonds binnen in een partycentrum.
Daar is de verlichting niet zo goed natuurlijk.
Krijg ongeveer een half uur de tijd

Nu is mijn vraag: Hoe zouden jullie dat aanpakken?

Mijn apparatuur is een 40d met 17-40L lens + 430EX flitser met omnibounce.
zou ik het daar mee redden?
direct flitsen of via plafond?

eventueel heb ik de beschikking over een qihe 150 W/s flitsset.

Ben benieuwd naar jullie ideeen
en alvast bedankt voor de reacties.

grtz Martin
Ik schrijf verhalende beelden

Canon EOS 40D - 50/1.8 | 11-16/2.8 | 17-40/4.0 L | 70-200/4.0 L | 430EX - Vanguard Oregon 52 | LowePro Rover AW II | Kata 3n1-30
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

40 mensen in een partycentrum?
En met een enkel flitsertje? (Die 150w/s fliser gaat ook niet gruwelijk veel helpen hoor, zeker niet als je een half uurtje de tijd hebt)

Veel succes.

Ik zou je iso erg ver omhoog gooien en vooraf vertellen dat de verwachtingen niet te hoog moeten liggen.
Persoonlijk zou ik er nog niet eens aan beginnen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Zoals dejong1racing al aangeeft, ik hoop wel dat je opdrachtgever ook weet dat dit nieuw voor je is.
kohma schreefCOLON Daar is de verlichting niet zo goed natuurlijk.
Ben je er al geweest dan?
Hoe was het resultaat van je testopname?*hint* :P
kohma schreefCOLON direct flitsen of via plafond?
Als je een zwart plafond/muren hebt dat schiet dit bijv. nog niet echt op ;)
Met direct inflitsen krijg je vaak weer die harde schaduw, maar dat is een kwestie van goede mix tussen ambient en flitslicht vinden, ook hier weer proberen en testopname :P
kohma schreefCOLON eventueel heb ik de beschikking over een qihe 150 W/s flitsset.
Altijd makkelijk :)

Afgezien van jezelf druk maken over de belichting, heb je al nagedacht over het plaatsen van deze mensen?

Succes!
Laatst gewijzigd door 1 op WireWess, in totaal 16 keer gewijzigd.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
kohma
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2008 10:48
CONTACTCOLON

Zo, dat is snel! top!

Ja, daar was ik al bang voor.
Het verwachtingspatroon heb ik inderdaad al laag gehouden, dan kan het alleen maar meevallen. Ze zijn al lang blij dat iemand het wil doen.
Maar toch wil je zo hoog mogelijke kwaliteit leveren natuurlijk.

De stelletjes moeten gewoon half in elkaar kruipen en de kids op de grond dan houden we het zo compact mogelijk.

Ik vraag me ook vooral af of de flitsset veel meerwaarde heeft t.o.v. de 430 EX.
Scheelt me een hoop tijd als ik die niet hoef op te zetten
Ik schrijf verhalende beelden

Canon EOS 40D - 50/1.8 | 11-16/2.8 | 17-40/4.0 L | 70-200/4.0 L | 430EX - Vanguard Oregon 52 | LowePro Rover AW II | Kata 3n1-30
kohma
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2008 10:48
CONTACTCOLON

@wirewess
Ben er niet geweest nee, maar heb wel op foto's gezien dat ze lichtgele muren hebben, dus dat is redelijk gunstig

Ik denk dat ik de mensen niet te dicht bij de muur moet zetten im harde schaduwen. Maar als ik ze te ver ervanaf hou, wordt het daarachter dan een zwart gat zeg maar?
Ik schrijf verhalende beelden

Canon EOS 40D - 50/1.8 | 11-16/2.8 | 17-40/4.0 L | 70-200/4.0 L | 430EX - Vanguard Oregon 52 | LowePro Rover AW II | Kata 3n1-30
Gebruikers-avatar
capello
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 267
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2004 22:17
WoonplaatsCOLON Maastricht

Tuurlijk heeft die flitsset zin...
Alle licht wat je kunt gebruiken... Links en Rechts van je de flitset op vol vermogen en de studio flitser op je camera. Effe een proef opname maken, histogram bekijken.
Statief zeker gebruiken en vragen of ze goed stil willen staan, dan kun je voldoen met een iets langere sluitertijd waardoor je ook weer wat meer licht vangt.

Wat ik je wel aanraad: maak meer dan 1 foto van dezelfde situatie er zit er altijd 1 of meer met z'n ogen dicht, in photoshop kun je daar nog iets aan doen als je meerder beelden hebt.


en...... zou leuk zijn om hier het resultaat te zien.
bezit = Ballast
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

kohma,

Inderdaad een lastige klus! 8)

Je externe flitser en de 150watt, zullen inderdaad niet veel gaan helpen om een groep mensen van 40 personen uit te lichten.

Wat ik zou doen:

- Ga zeer zeker eerst eens kijken op de locatie; het beste rond hetzelfde tijdstip van het fotograferen.
- Zorg ervoor dat iedereen tijdens de shoot ruim op tijd aanwezig is, om iedereen goed neer te zetten.
- Camera op statief.
- Brandpunt rond de 24mm a 35mm. Alleen meer groothoek als het echt moet.
- Camera op diafragma (Av-stand) prioriteit.
- Ondanks statief, ISO-waarde toch hoog. ISO 800 a 1600.
- Diafragma rond de f8 a f11.
- Stel scherp op één van de voorste personen (middelste focuspunt).
- Maak proefopname.
- Bepaal via het histogram of je iets moet onder, over of neutraal kunt blijven belichten.
- Maak genoeg opnames!!!
- Wellicht zul je ondanks de hoge ISO-waarden toch nog redelijk lange sluitertijden krijgen. Vertel de mensen daarom dat ze muisstil moeten blijven staan, anders heb je bewogen mensen. Belangrijk! Daarom nu ook vanaf statief een hoge ISO-waarde gebruiken.
- Schiet in RAW.

Even over het scherpstellen: Ik doe dat zoals gezegd, altijd op één van de voorste personen. Ik heb de lens eerst op AF, en stel daarna scherp op iemand zijn ogen. De ontspanknop half ingedrukt blijven houden. Daarna druk ik de lens op MF, zodat de scherpstelling vergrendeld blijft.

Witbalans kun je na de tijd juist instellen. Gaat vooral makkelijk in RAW.

Ik ben er vanuit gegaan, dat het moeilijke lichtomstandigheden betreft.

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 3

En vergeet je afstandsbediening niet.
Dan kun je regisseren en ongemerkt, dwz niemand ziet dat je de ontspanknop indrukt, een foto maken op het moment wat jou goeddunkt.
Je mag hem wel van me lenen, al is het kort dag. Alleen weet ik niet of de afstandsbediening (met of zonder draad) van mijn 450D op de 40D past....
kohma
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2008 10:48
CONTACTCOLON

gvasseldonk schreefCOLONEn vergeet je afstandsbediening niet.
Dan kun je regisseren en ongemerkt, dwz niemand ziet dat je de ontspanknop indrukt, een foto maken op het moment wat jou goeddunkt.
Bedankt dat is een goede tip. Ik heb er 1 met draad dus lenen ins niet nodig. Evengoed bedankt!
Ik schrijf verhalende beelden

Canon EOS 40D - 50/1.8 | 11-16/2.8 | 17-40/4.0 L | 70-200/4.0 L | 430EX - Vanguard Oregon 52 | LowePro Rover AW II | Kata 3n1-30
Anoniem 4

Een groep van 40 personen, 's-avonds bij bestaand licht, partycentrumverlichting?????
Een groep van 40 personen w.o. kinderen vragen muisstil te staan.
Ik zou er niet eens aan beginnen.
kohma
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2008 10:48
CONTACTCOLON

@Canon Benny

Kijk, dat zijn hele handige tips!
Deze ga ik zeker gebruiken

Bedankt voor de moeite die je hebt genomen!
Ik schrijf verhalende beelden

Canon EOS 40D - 50/1.8 | 11-16/2.8 | 17-40/4.0 L | 70-200/4.0 L | 430EX - Vanguard Oregon 52 | LowePro Rover AW II | Kata 3n1-30
kohma
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2008 10:48
CONTACTCOLON

@Canon Benny,

Het is me niet helemaal duidelijk of je nu wel of niet die 150W/s set zou gebruiken. Wel toch?

Ik kan trouwens niet van tevoren al kijken want het is vrijdag al helaas.
Ik schrijf verhalende beelden

Canon EOS 40D - 50/1.8 | 11-16/2.8 | 17-40/4.0 L | 70-200/4.0 L | 430EX - Vanguard Oregon 52 | LowePro Rover AW II | Kata 3n1-30
Anoniem 4

Als ik toch gedwongen zou worden, dan

Huurde/leende ik twee extra reportageflitsers 430 en 580
ISO 600, maximaal 800
Belichting M
Sluiter 1/200
Diafragma 11
580 als master op camera iets omhoog met witte reflector uit
Twee 430’s als slave los aan twee zijden op statief of met assistenten
Zelf op trapje om iets vanuit de hoogte te werken
Groep ruim van de muur houden

Grootste kans om op eenvoudige wijze de partyverlichting de baas te blijven. Snel genoeg om geen bewogen personen te krijgen.
Wel even oefenen met die flitsers en veel bidden.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Illuminatus schreefCOLONEen groep van 40 personen, 's-avonds bij bestaand licht, partycentrumverlichting?????
Een groep van 40 personen w.o. kinderen vragen muisstil te staan.
Ik zou er niet eens aan beginnen.
Illuminatus,

Die kinderen kunnen inderdaad een probleem worden. 8)

kohma,

Nee, helemaal geen flitsers!

De flitsers zijn ontoereikend om het geheel goed uit te lichten.

Zorg dat jij de leiding hebt, en niet de mensen die je moet fotograferen. Jij bent op dat moment de baas.

De kinderen kunnen een probleem gaan vormen, aangezien ze moeilijk stil kunnen blijven zitten. Dit kun je oplossen door tegen ze te zeggen, dat als ze stil blijven zitten, dat ze dan na afloop een ballon krijgen; maar hopen dat het werkt. :D

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

@Canon Benny geen flitsers??

Als ik even jouw vorige post erbij pak, op ze best f8 en iso1600 dan kom ik bijv. hier in de huiskamer alsnog op een sluitertijd van 1/4e!
Er zal dus flink wat licht in het partycentrum moeten zijn om een fatsoenlijke sluitertijd te halen.

Het lijkt me wel verstandiger om gebruik te maken van wat extra licht ;)

Ik zou meegaan met het idee van Illuminatus en toch wat flitsers plaatsen.

Maar je kan toch evt. morgenvanavond langsgaan bij het partycentrum de shoot is pas overmorgen ?
Waar is het partycentrum?
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

WireWess,

Aangezien ik van het materiaal wat de TS beschikbaar heeft, ben uit gegaan, vind ik het niet raadzaam om met dergelijke flitsers te gaan werken. Het vermogen is gewoonweg niet groot genoeg. Zou je het wel gaan gebruiken, dan heb je kans dat het qua belichting het er alleen maar beroerder op wordt.

Ook al zouden de flitsers wel toereikend zijn, dan heb ik de indruk dat de TS niet ervaren genoeg is om met slave flitsers te werken. Dus beter een andere oplossing zoeken...

Ja, ik weet het, dat je op behoorlijke lange sluitertijden zult gaan uitkomen, ondanks de hoge ISO. Daarom ook vanaf het statief en de ISO-waarde hoog, want we willen alsnog die sluiter zo snel als kan hebben. Daarom mag niemand ook bewegen, wel risicovol met kinderen, maar dit is naar mijn mening de enige uitweg. Daarom ook genoeg foto's maken.

Met mijn materiaal, had ik hier inderdaad geflitst, ja. En had ik ook niet in de Av-stand gewerkt, maar op de M-stand.

De reden dat ik de TS de Av-stand in dit geval aanraad, is omdat de Av-stand ook al rekening houdt met het omgevingslicht. De achtergrond (ik ga uit van zonder flits!) zal dan ook goed uitgelicht worden.

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Diafragma hoeft niet op f/8

Enig idee hoeveel afstand je moet nemen van een groep van 40 personen om ze er allemaal op te krijgen? En dan nog mag je nog wel een flinke groothoeklens hebben. 17mm op een 40D = f.o.v. van 35m full-frame :lol:

Voordeel van groothoek i.c.m. APS-C sensor is de ruime(re) scherptediepte (op afstand).

Dus om de sluitertijden zo kort mogelijk te houden kun je best naar f/4.5 of f/5.6 dus maak daarom ook meerdere shots met meerdere diafragmawaarden.

Zonder professionele flitsset met 3 koppen van minimaal 600w kun je een dergelijke groep niet goed uitlichten met flitslicht. Ga je toch flitsen met de 430 op de camera, dan krijg je een oneven belichting. In het midden een lichte vlek, aan de randen donker. Ik ga daarom met Canon Benny mee, en zou proberen om de klus zonder flitser te klaren. Een partycentrum mag dan doorgaans wel donker zijn i.v.m. de sfeer, maar moet jij eens kijken hoevel licht er nog aan het plafond hangt als de schoonmakers bezig zijn. Je zou dus kunnen vragen of alle beschikbare verlichting even aan zou mogen voor het moment dat je de foto gaat maken. Werk in AV modus en schroef de ISO op tot 1600 (kan makkelijk met de 40D) en werk vanaf statief. Je zult inderdaad aan de deelnemenrs moeten vragen of ze even muis-stil willen blijven staan, maar dat moet haalbaar zijn. Ga niet onderbelichten bij dit soort ISO waarden om een snellere sluitertijd te behalen want dan krijg je wel last van storende ruis.

Probeer het van te voren een keer op locatie met één proefpersoon zodat je een idee krijgt wat voor sluitertijd je zult behalen. Als dat trager is dan 1/2 seconde, begin er dan niet aan. Als je het toch moet doen, vraag dan of iemand uit deze groep wellicht nog een paar bouwlampen in de schuur heeft staan. Daarmee zou je ook een heel eind kunnen komen.

Veel succes!
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ik zou de flitskoppen thuis laten, je gaat het jezelf te moeilijk maken, terwijl 150 watt niet echt veel doet.

Wel ervoor zorgen dat je met een diafrgama van rond de 5.6 gaat werken, kleiner hoeft niet echt (groothoek), kop van de flister omhoog (ik zou 45 graden doen), genoeg foto's nemen inderdaad (er staat altijd wel eentje met zijn ogen dicht !!), de groep proberen zo compact mogelijk te krijgen.

Mocht je toch met de flitskoppen aan de gang gaan dan deze vrij hoog aan de zijkanten zonder softboxen op vol vermogen, wel opletten dat je manueel gaat werken als je de opzetflitser ook mee wil laten doen (let op de voorflits !!).

Ook is al gezegd om hoog in je ISO te gaan, let op met hoog, vooral groepsfoto's waar details soms klein worden zou ik niet hoger gaan dan 500 of 600, 800 kan soms teveel zzijn.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

musicjohn en Closeshooter,

Ook al weet ik dat je met behoorlijk groothoek niet zo gek veel hoeft te diafragmeren, zoals jullie al zeggen f5.6, dan kies ik er persoonlijk liever wel voor om bij een dergelijke grote groep minimaal af te knijpen naar f8. Wel is het zo, dat de TS met diafragma van f5,6 > 1 stop licht winst heeft.

TS,

Maak dus gewoon even wat foto's met verschillende diafragma instellingen. Van elke diafragma instelling meerdere foto's. Begin bijvoorbeeld met f5.6 en schiet daar een serietje mee, daarna bijvoorbeeld naar f8 en schiet daar een serietje mee enz. enz.

Veel succes! :wink:

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Aanvulling nog:

Inderdaad, zoals musicjohn al zegt, kun je bij hogere ISO-waarden beter iets overbelichten. Echter, wanneer je bij een neutrale belichting op het histogram al een flinke piek ziet aan de rechterkant, vaak ongewenste overbelichting, dan kun je beter iets onderbelichten; ook al belicht ik liever iets over bij hoge ISO-waarden.

Wanneer je iets onderbelicht bij hoge ISO-waarden, helder het geheel dan na de tijd niet weer extra op in Photoshop. De ruis zal zich dan alleen maar versterken, en dat is vooral te zien in de donkere partijen van de foto.

Dus als het kan, dan liever wat overbelichten bij hoge ISO-waarden. Je belicht net zoveel over, tot het histogram net niet de rechterkant raakt. Houd hierbij ook het RGB histogram erbij in de gaten. Vooral rood wil aan de rechterkant nog weleens gaan clippen.

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar