Integriteit met Leeftijd

ModeratorCOLON Global Moderators

E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

In een showcase topic over een serie van Marius Suiker die een 13 jarig meisje op de foto had gezet begon een behoorlijke "off-topic" discussie.
boels069 schreefCOLON
E7picture schreefCOLONIk blijf leeftijd een lastig iets vinden. Heb net een serie gepost va Roxanne en die is ook "al" 14(!!). Op foto's en TV komt leeftijd heel anders over. Is dit goed, is dit fout....geen idee.
Dit onderwerp verdient, naar mijn mening, een apart topic.
Dan kan er vrijuit gediscussseerd worden zonder dat de integriteit van de TS, die van het model en de opvoeder daarvan ter discussie komen te staan.

Welke (model)fotograaf neemt het initiatief :?:
De vraagstelling lijkt me duidelijk:
In een wereld waarin steeds meer kan en waarin steeds meer discussie ontstaat over waar de grens getrokken moet worden vervagen de grenzen.
Als fotograaf hebben we hier ook een aandeel in: immers de reportage "undercover in Nederland" liet duidelijk zien dat er genoeg rotte appels zijn.

Ik ben geen moraalridder maar open de de discussie toch graag over hoe je als fotograaf om moet gaan met leeftijd, wat wel en wat niet. Graag jullie mening en ervaring.
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Ik zie het probleem niet zo eerlijk gezegd.
Zolang een model vrijwillig op de foto gaat en aan de voorwaarden van de Nederlandse wet wordt voldaan heb ik geen problemen met het fotograferen van jonge mensen. Op wat voor manier dan ook.
De reportage van undercover in Nederland was schrijnend maar is volgens mij in dit verband niet van toepassing.
Ervaring heb ik eigenlijk niet eens zo heel veel, tot nu toe heb ik maar een paar keer samengewerkt met modellen onder de zestien. In een geval heb ik het meisje een speelgoedbeer in handen gegeven om de foto's toch wat meer 'naar haar leeftijd te trekken' en naderhand vond het meisje deze foto's de minst geslaagde. Ik bedoel maar: jonge meisjes zijn vaak gewoon een beetje jonge vrouwen.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Net zoals Martin zie ik een probleem wat gecreeerd word. In eerste instantie denk ik ook altijd als ik heftige commentaren lees, hoe kom je tot die gedachtes.
In de eerder genoemde serie bijv zie ik echt wel een meisje van 13.
In houding en uitstraling.

Natuurlijk mag je jezelf af vragen of we in deze steeds verder afglijdende maatschappij soms niet de grenzen kwijt zijn maar eerlijk gezegd is dit meer een maatschappelijk probleem.
Kinderkleding (en dan bedoel ik kleding voor kinderen vanaf kleuterleeftijd) wordt steeds meer een replica van volwassen kleding incl hoge laarzen en minirokjes. Dat soort ontwikkelingen baren mij meer zorgen omdat opvoeders soms het probleem van de sexualisering van kinderen niet eens herkennen. Dit geldt bijv ook voor de kindverkiezingen.

Waar ligt voor mij een grens? Ik denk dat de grens ligt bij die sexualisering. Wanneer stopt het model gewoon modelletje te zijn en begint ze een sexueel aantrekkelijk object te worden. Die grens mag voor mij onder de 16 niet overschreden worden. Tussen 16 en 18 vind ik een schemer gebied omdat die dames vaak bewust al een wat sexuelere presentatie van zichzelf laten zien. (en dan bedoel ik niet lingerie of naakt maar puur qua looks en uitstraling).

Onder de 16 vraag ik mij zeer af of het model die connectie zelf wel maakt (soms wel natuurlijk want ik weet ook wel dat ze met 13 al aardig wat van de wereld kunnen weten).
Ik denk dat daar voor mij de grens in te zien is. Is dat meisje van 11, 13, 15 op de foto gezet door mij als model van die leeftijd zichtbaar. Presenteert ze zich als mooi gevisageerd en gestyled model.
Is het antwoord daarop ja, dan is er voor mij totaal geen probleem.
groetjes,
Rob
Anoniem 3

Ik ben docent op een school voor VMBO. Daar hebben we een duidelijk protocol waar wij als docent ons aan moeten houden in de omgang met onze leerlingen.
Ik denk dat die richtlijnen niet zoveel verschillen van de omgang als fotograaf met zo'n jong modelletje. Kinderen van die leeftijd zijn erg kwetsbaar aan de ene kant, maar [edit] kunnen [/edit] ook geraffineerd zijn aan de andere kant.
Zorg in ieder geval dat er bij een foto-shoot een ouder/verzorger aanwezig is en het liefst nog iemand die jou als fotograaf assisteert.
Het lijkt allemaal overdreven, maar ik ken een aantal gevallen, niet als fotograaf, maar als docent, waar het kind verhalen gaat vertellen die apert onwaar bleken.
[edit]daarom schreef ik vorig topic ook dat ik als docent/fotograaf zeker geen shoots met leerling als model zou doen.
Zelfs worden foto's van schoolfeestjes en -kampen al met de uiterste zorg op de schoolsite gepubliceerd.[/edit]

Misschien heb je hier iets aan.

Gabriël
Laatst gewijzigd door 2 op Anoniem 3, in totaal 7 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
KD-fotografie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1413
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 20:59
WoonplaatsCOLON Zaltbommel
CONTACTCOLON

Ik denk dat vooral de mannelijke fotografen sneller onder vuur worden genomen.
Ik heb wel eens meisjes van 15 in bikini gefotografeerd, dit voor hun portfollio, ze willen graag model worden ( en eentje is dat ook geworden).
Die foto's heb ik hier ook laten zien en kreeg helemaal niet negatieve reacties over de leeftijd.

Ik ben van mening, als de ouders het weten, er een volwassen begeleider bij is en de foto's zijn niet uit sexueel oogpunt gemaakt dan zie ik er niks kwaads in.

Ik ben overigens moeder van 2 dochters.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

inderdaad sowieso altijd onder begeleiding van een ouder, al is het maar dat die het model brengt en haalt maar het liefst wil ik ze erbij houden en nooit alleen met een tiener shooten (visagie blijft bij mij altijd in de buurt.)

(en ik ben ook vader van 2 dochters) :D
groetjes,
Rob
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

MartinPhili schreefCOLON...De reportage van undercover in Nederland was schrijnend maar is volgens mij in dit verband niet van toepassing...Martin
Ik plaatste de vergelijking ivm het volgende:
Hoe meer "lijkt" te kunnen bij de vertrouwde fotografen hoe moeilijker het wordt voor het meisje om het verschil tussen viespeuk en fotograaf te kunnen zien (laen we duidelijk stellen dat het "lijkt" te kunnen niet refereert naar de foto's van Marius!).

De veel gevoerde discussie over video clips en het gedrag daarin legt de lat al behoorlijk hoog wat betreft het toelaatbare. Veel mensen hebben een goede camera tegenwoordig en veel meiden/jongens willen maar al te graag een mooie foto op TFP basis. Dit gaat natuurlijk in de meeste gevallen gewoon goed en is er niks aan de hand. Er zullen alleen ongetwijfeld ook jeugdigen zijn die de grens minder makkelijk kunnen herkennen of die wat makkelijker om te praten zijn.
veldje63 schreefCOLONinderdaad sowieso altijd onder begeleiding van een ouder, al is het maar dat die het model brengt en haalt maar het liefst wil ik ze erbij houden en nooit alleen met een tiener shooten (visagie blijft bij mij altijd in de buurt.)
Dat is zeker voor de fotograaf een goede manier om om te gaan met modellen, ook de enige manier waarop ik het wil en zelf doe. Alleen is dit voor de buitenwereld niet zichtbaar. Hierdoor zou mogelijk iemand verleid kunnen worden om een dergelijke shoot te doen, maar dan niet weten dat het absoluut belangrijk is om iemand mee te nemen.

(ik zit trouwens wel in mijn moraalridder c.q. zeik modus)
Laatst gewijzigd door 1 op E7picture, in totaal 7 keer gewijzigd.
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Ja maar dat zijn gevallen waarbij fotografie eigenlijk niks mee te maken heeft, het wordt dan als middel gebruikt voor een verkeerd doel. Je hebt ook figuren die via andere middelen hun doel bereiken.

Ik zie verder ook geen probleem.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Ik denk alleen dat Martin inderdaad gelijk heeft dat dit hele verhaal (en ook de bewuste reportage) erg weinig met het stuk 'het fotograferen van een jeugdig model' te maken heeft.
Dit zijn namelijk gewoon pedofielen die een rol aannemen. In dit geval fotograaf maar dat kan ook filmmaker, scout, ondernemer met een mooi baantje zijn. Deze mensen zijn erg creatief in manieren vinden waardoor ze in contact komen met jonge meisjes. Vandaar niet echt van toepassing in dit verhaal behalve dan dat je als serieuze fotograaf heel goed moet nadenken wat wel en niet kan en hoe je met dit soort jeugdige modellen om gaat (zoals eerder in de tips is aangegeven).
groetjes,
Rob
Anoniem 3

veel meiden/jongens willen maar al te graag een mooie foto
klopt helemaal. Die zetten ze op hyves en de grootste ruzies kunnen ontstaan. Je moest eens weten hoeveel problemen we op school n.a.v. foto's moeten oplossen.
Maar dat probleem ligt eigenlijk buiten dit topic.

Blijft voor mij wel het feit, dat ook (semi)professioneel gemaakte foto's van een jong model (m/v) een eigen leven kunnen gaan leiden. Zeker nadat ze op de een of andere manier, bijvoorbeeld op dit forum, gepost gaan worden.

Misschien is het verstandig om foto's van jonge modellen niet hier ter meerdere eer en glorie (niet negatief bedoeld) van de fotograaf te publiceren? Daarmee bedoel ik dat het MAKEN en PUBLICEREN van de foto's heel andere invalshoeken heeft.
Of is dit weer misschien wel een aanleiding voor een nieuw topic?

Gabriël
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

E7picture schreefCOLON Dat is zeker voor de fotograaf een goede manier om om te gaan met modellen, ook de enige manier waarop ik het wil en zelf doe. Alleen is dit voor de buitenwereld niet zichtbaar. Hierdoor zou mogelijk iemand verleid kunnen worden om een dergelijke shoot te doen, maar dan niet weten dat het absoluut belangrijk is om iemand mee te nemen.
Dan gooi ik de knuppel een beetje in het hoenderhok :wink:
Maar als de intenties van de fotograaf puur zijn is het dan werkelijk noodzakelijk om een ouder aanwezig te laten zijn? Even afgezien van het feit dat je jezelf op deze manier wel in dekt tegen mogelijke laster natuurlijk.

En moet je als fotograaf laten zien dat je 'netjes' een ouder bij de shoot aanwezig hebt gehad om mensen niet op verkeerde gedachten te brengen? Zou er dan bij iedere foto een waarschuwing moeten staan?
[deze foto is gemaakt in het bijzijn van een ouder of voogd]

Ik zit hier alleen de discussie een beetje op te trekken hoor :wink:
Laatst gewijzigd door 1 op MartinPhili, in totaal 7 keer gewijzigd.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

gvasseldonk schreefCOLON
Misschien is het verstandig om foto's van jonge modellen niet hier ter meerdere eer en glorie (niet negatief bedoeld) van de fotograaf te publiceren? Daarmee bedoel ik dat het MAKEN en PUBLICEREN van de foto's heel andere invalshoeken heeft.
Of is dit weer misschien wel een aanleiding voor een nieuw topic?

Gabriël
Nee hoor de titel is Integriteit met Leeftijd en daar valt dit zeker onder :)
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
Anoniem 3

Maar als de intenties van de fotograaf puur zijn
Ook de intenties van docenten zijn puur.
Maar de grillen van pubers kunnen grillig zijn. Één aanraking kan al funest zijn voor de docent, zelfs onder de gymles....
Dat geldt ook voor fotografen.

Gabriël (Opa van een kleindochter van 11) nog laat aan de bak, maar morgen vrij vanwege pre-pensioen.
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

gvasseldonk schreefCOLON
Maar als de intenties van de fotograaf puur zijn
Ook de intenties van docenten zijn puur.
Maar de grillen van pubers kunnen grillig zijn. Één aanraking kan al funest zijn voor de docent, zelfs onder de gymles....
Dat geldt ook voor fotografen.

Gabriël (Opa van een kleindochter van 11) nog laat aan de bak, maar morgen vrij vanwege pre-pensioen.
Als de intenties van de fotograaf puur zijn raakt-ie het model dus ook met geen vinger aan.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

MartinPhili schreefCOLON
Maar als de intenties van de fotograaf puur zijn is het dan werkelijk noodzakelijk om een ouder aanwezig te laten zijn? :wink:
Ik begrijp waar je naar toe wilt Martin, maar moet je hier niet ontzettend mee oppassen?
Welke intenties zijn puur en niet meer puur, wie bepaalt dit en wie kan de integriteit, ook van een door de wol geverfde fotograaf 100% garanderen.
Ik zelf(maar dat probleem heb ik natuurlijk met mijn plantjes niet :lol: )zou nooit en te nimmer een shoot met een dertienjarige griet durven maken zonder dat één van de ouders of in ieder geval een neutraal volwassene standbye zou zijn!!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Anoniem 3

Als de intenties van de fotograaf puur zijn raakt-ie het model dus ook met geen vinger aan.
Al is het maar om het modelletje een bepaalde houding aan te laten nemen.
In mijn voorbeeld met de gymleraar: om hem/haar te behoeden voor een val. Het lijken lullige voorbeelden, als volwassene zoek je er niets achter, maar het kan in een puberhoofd behoorlijk spoken.

Daarom mijn eerste tip: ouder erbij en zorg voor een persoon aan je eigen kant.

Gabriël, die nu echt van zijn eigen model (vrouw, al 39 jaar) gaat genieten..... :oops:
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Ik denk inderdaad dat het een vorm van indekken is. Tieners zijn grillig en een puberbrein kan vreemde kronkels hebben.
En zelfs de indruk dat er misschien vanuit de fotograaf wat minder pure intenties zijn (terwijl dit totaal niet zo is) kan genoeg zijn om jou als fotograaf aan de schandpaal te nagelen en de meest wilde verhalen de rondte in te zien gaan.

Als verzorger in de gehandicaptenzorg is dit voor mij geen onbekende manier van werken. Ik zal bijv nooit de verzorgingsruimte afsluiten als ik daarin bezig ben. Mijn collega's kunnen altijd zo naar binnen wandelen. (en ja, als man ben je daar zeker veel kwetsbaarder in dus dek je jezelf erg in tegen welke indruk dan ook).

Trouwens vind ik dit niet alleen voor tienermeisjes gelden maar ook voor begin 20ers. Ik shoot eigenlijk nooit alleen met het model.
groetjes,
Rob
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Ik zit ook maar een beetje te stangen hoor. Bij mij is een metgezel ook altijd welkom bij de fotosessie, of dat nou met een meisje van 16 is of een jongedame van 40. Dat is ook helemaal niet het punt.
Wanneer zijn je intenties puur? Heel eenvoudig gezegd als jij als fotograaf alleen maar mooie plaatjes wilt maken.
Ben je er op uit om zo'n model op een sexier manier te fotograferen dan ze zelf wil of anderszins verantwoord is (of erger nog als je probeert haar uit de kleren te praten) ben je niet meer correct bezig. Dan moet er inderdaad een toeziend ouder aanwezig zijn.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

gvasseldonk schreefCOLON Al is het maar om het modelletje een bepaalde houding aan te laten nemen.
............
Golden rule bij modellenfotografie:
De fotograaf raakt het model NOOIT aan, niet om een kledingstuk te schikken, niet om een haarlok uit het gezicht te halen, nooit!
Dat doe ik dus zelfs niet bij modellen die in dat opzicht behoorlijk vrij zijn.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

KD-fotografie schreefCOLONIk denk dat vooral de mannelijke fotografen sneller onder vuur worden genomen.
Ik heb wel eens meisjes van 15 in bikini gefotografeerd, dit voor hun portfollio, ze willen graag model worden ( en eentje is dat ook geworden).
Die foto's heb ik hier ook laten zien en kreeg helemaal niet negatieve reacties over de leeftijd.

Ik ben van mening, als de ouders het weten, er een volwassen begeleider bij is en de foto's zijn niet uit sexueel oogpunt gemaakt dan zie ik er niks kwaads in.

Ik ben overigens moeder van 2 dochters.
en daarbij wil ik nog even aangeven... als het 'meisje' of de 'jongen' het leuk vindt en wil en de ouders gaan akkoord gewoon lekker doen.
met uitsluitsel van 18+zaken want die zijn ook echt voor 18+ :-)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar