Studio, hoe en waar?

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Kaat
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2007 09:34
CONTACTCOLON

Het blijft kriebelen om wat studio-apparatuur aan te schaffen. :wink: Tegelijk daarmee rijst steeds weer de vraag: waar ga ik met dat spul naar toe? We hebben geen kamer over, ik moet dus of in een kamer aan de gang die normaal gesproken al in gebruik is (woonkamer bijv.), of iets anders gaan zoeken.

Dat wat anders gaan zoeken spreekt me wel aan, maar ik heb natuurlijk niet de inkomsten om een echte studio ook rendabel te maken. Het zou fantastisch zijn als dat ooit wel zou lukken, maar nu is eerst het doel maar eens wegwijs te worden in de studiofotografie, en dan zien we wel weer verder.

Hoe hebben jullie e.e.a. geregeld? In je eigen huis, breek je alles steeds af, is dat te doen?

Of heb je een ruimte extern, waar dan? En hoe is dat geregeld?

Alvast bedankt voor alle antwoorden, hopelijk geeft het wat inspiratie! :D
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik heb geen studio dus kan je vraag niet beantwoorden, maar hier vind je veel thuisstudio's.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
Expression
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 204
GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008 14:41
CONTACTCOLON

voor nu doe ik alles in mijn huiskamertje :lol:
Dat betekent dus met een shoot al een uurtje van te voren opbouwen.
Mijn lampen staan wel kant en klaar boven op zolder.
Mocht ik ooit echt heel serieus verder in de fotografie willen gaan dan ga ik mogelijk op zoek naar externe ruimte.
Ik weet dat aardig wat fotografen ruimtes huren voor een prikkie die niet gebruikt worden (antikraakpanden, pin me er niet op vast)
Voor mezelf vind ik dit nog niet nodig.
Canon 50D *Canon 17-85 mm IS USM***Falcon Eyes Flitsset ss110F
Gebruikers-avatar
Nol77
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1373
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2008 13:39
WoonplaatsCOLON nijkerk gld

Ik heb nu net de zolder helemaal verbouwd dat is nu 1 studio geworden in plaats van een logeerkamer en een rommelkamer. Muurtje er tussenuit, alles weer eens mooi gemaakt, maar daar ging heel veel tijd in zitten. Daarvoor had ik het gewoon op de slaapkamer, opbouwen en afbreken. Alleen is het dan wel handig dat je de softboxen in tact laat, want dat blijft een crime die dingen opbouwen ;-)
Als je in de buurt zit van Nijkerk ben je van harte welkom om eens te kijken hoor........neem wel een leuk model mee ;-)

Cheers,
Arnold
Vroeger had ik een hekel aan werken, maar tegenwoordig vind ik het wel leuk om naar te kijken...
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Hey Kaat.

Ik doe het ook gewoon in mijn huis kamer.
Ik heb aan beide muur kanten een haakje zitten waar ik een bus aan kan hangen waar mijn papier rol op zit. dus dan kan ik makkelijk rollen en het hang stevig.
Ook een voordeel dat de haakjes alleen opvallen als je weet dat ze er zitten.

verder heb ik boven op zolder alles klaar liggen dus kan ik zo naar beneden hallen.

Voor deel vindt ik:
het kost geen geld
ben binnen 30min klaar om te shoten.
In mijn eigen vertrouwde omgeving.

als ik deze luxe niet had kon ik terecht bij mijn fotoclub.
daar kan ik een heledag in voor €13,- dus das geen geld.

zoals Arnold ook al zegt.
ook bij mij mag je gerust komen kijken!

GR Dimitri
Gebruikers-avatar
digicanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 854
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Hooghalen

Tja, huis met 4 slaapkamers en we zijn maar met zijn tweetjes. Dus ik heb een grote en aangrenzende kleine kamer "in beslag genomen" in de grote staat dus permanent alles klaar, kwestie van raam dicht maken met een doek en ik kan beginnen. In de kleine ernaast staat de PC en dergelijke randaparatuur.

Dus ik heb eigenlijk een luxe probleem wat kamers aangaat.

Het op en afbreken gaat je snel vervelen.....
M.vr.gr Bert
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Zolder, drie slaapkamers, slechts twee personen. Ergo, ruimte voor een studio, een studeerkamer, een kleedkamer / doka en dan ook nog een slaapkamer... :lol:

Maar... ik ken ook iemand die in een 1-kamer flatje woont (d.w.z.: 1 woon- en eetkamer en een slaapkamer). Die maakt gebruik van een achtergrondsysteem op basis van stempels, niets boren in muren of plafond en zo mee te nemen op klus als het moet. Als ik geen ruimte zou hebben zou ik 't ook zo doen.

Enne... als je er tegen op ziet om iedere keer weer je kamer te verbouwen... het kan in 108 seconden :lol:
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Dus eigenlijk is de tip.
of begin een studio in huis of een groot gezin :P
Gr Dimitri

P.s. Leuk filmpje Joost.
Gebruikers-avatar
Vincent_AMS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 584
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2009 22:50
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Huren?
50D|EF 100-400 F4.5-5.6[color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2,8[color=red]L[/color] IS USM | EFS 10-22mm f/3,5-4,5 USM | EF 50mm f/1.8 II | Speedlite 430EX II | SP AF Di 90mm 1:2.8 Macro | Sigma 150mm F2.8 EX DG OS HSM
keppe
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2203
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2005 22:42
WoonplaatsCOLON verhuisd naar Zaandam maar thuis waar mijn pjutter staat.....
CONTACTCOLON

hoi hoi,

Ik ben begonnen in mijn woonkamer.
Die werd iedere keer omgebouwd.
De spullen stonden aan de zijkanten en het achtergrondstatief bleef op den duur gewoon boven de eetkamertafel staan.
Was niet ideaal gewoon.

Toen ben ik gaan zoeken naar iets huurbaars, antikraak werd dat.
voor 80 euro in de maand had ik samen met een andere fotograaf een grote ruimte. een nadeel, je mocht er echt niets aan veranderen. nog geen likje verf op de muren. en een ander nadeel, je hebt geen rechten! de huisbaas kon iedereen gewoon de sleutels meegeven om te kijken of ze het wilde huren.
Dus je dure spullen liet je niet staan.

Toen heb ik samen met een andere fotograaf een tijdelijk huurcontract gevonden. Dit was in een afbraakpand in amsterdam.
Hier wel een "normaal" huurcontract maar met een eindtijd.
Dit was al wat duurder maar hier hadden we gewoon een goed afgesloten ruimte (60m) waar alle spullen konden blijven staan.
Deze ruimte moesten we uiteindelijk 29 juni verlaten.

Het heeft mij heeel veel tijd en energie gekost om op tijd iets vervangends en betaalbaars te vinden.
Maar het is gelukt!!

Ik heb nu in Wormerveer een ruimte van 80m2 die betaalbaar is.
Het was een casco pand waar we heel wat klus uurtjes in hebben gestoken en nu is verdeeld in twee ruimtes. een visagie/omkleed/workshop ruimte met wc en keukentje erin.
En een studio ruimte met vast achtergrond systeem met verschillende rollen en ondertussen vijf lampen + twee reserve lampen.
Het is een ideale ruimte (alleen wat warm nu met dit weer)
Maar het is goed zoeken in het grote aanbod van leegstaande ruimtes om iets betaalbaars te vinden.

Om de kosten toch in de hand te houden verhuur ik de ruimte ook wel eens.

succes met het vinden van de voor jou juiste oplossing
grt Keppe :D

"Leave nothing but footprints. Take nothing but pictures"
[url=http://submit.shutterstock.com/?ref=54223]Ook foto's verkopen? kijk bij ShutterStock[/url]
Gebruikers-avatar
Kaat
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2007 09:34
CONTACTCOLON

Vincent_AMS schreefCOLONHuren?
Nee, daar heb ik echt de inkomsten nog niet voor.

Voorlopig zal het wel de woonkamer worden, ik heb gewoon geen andere opties. Groot nadeel is dat we een hele grote glazen pui in de woonkamer hebben, ik weet nog niet goed wat ik daarmee zou moeten doen. Misschien daar simpelweg het achtergrondsysteem maar voor zetten. Beter lijkt me dan extra licht dat op het model komt te schijnen. :(

@ Keppe: ik had ook al gedacht aan anti-kraak, een 70-80 euro heb ik op zich wel te besteden, en dat kan ik er denk ik ook nog wel uithalen iedere maand. Ik had me alleen niet gerealiseerd dat je dan risico loopt met de spullen. Als ik iedere keer de boel in de auto moet laden dan gebruik ik nog liever m'n woonkamer.

Bedankt voor alle reacties en suggesties en zeker ook voor de link naar het topic over huiskamerstudio's! :D
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

@kaat
Welke regio woon jij?
Ik ben niet ongeïnterreseerd in het evt delen van studioruimte met andere fotografen. Mits niet te duur natuurlijk.
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
Gebruikers-avatar
Kaat
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2007 09:34
CONTACTCOLON

Helaas Jivecar, ik woon omgeving Nijmegen. :( Jammer, want zo'n optie zou mij ook erg aanspreken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar