Je meest domme fout

ModeratorCOLON Global Moderators

Michaeldw

Was er niet ergens een topic waar je je meest domme instellingsfout kon delen? Ik kon het topic niet 1-2-3 vinden, maar staat me wel iets van bij dat dit er wel is geweest.

Afgelopen weekend had ik zo'n domme fout.

Voordat ik naar een mini reggae festival ging, heb ik van de camera's de sensor gereinigd, mini stofjesdeeltjes in de camera weggehaald met een klein statisch tipje, etc.

Kom ik op het festival en pak ik de body, doe de lens erop, stel hem in. Wil de eerste foto maken, *klak*..huh, waar blijft de tweede *klak*?!?
Spiegel hoor ik omhoog gaan...maar niet meer omlaag. Geen foto. Zet de camera uit, hoor ik de spiegel naar beneden klappen. Oh, hij werkt dus toch... Camera weer aan, foto, *klak*. Neeeeee. Hij zal toch niet kapot zijn!?
Camera uit, batterij er uit, knoopcelbatterij eruit. Even wachten, weer in de camera, tijd instellen...potver..doet nog steeds niet.
Flink balen, ik zag het al voor me: sluiter kapot en ga deze maand nog op vakantie. Lichtelijk geirriteerd met de andere body nog foto's gemaakt, maar ik had de zin er al snel af.

Kom ik thuis, balen, pak de camera er bij en ga even in de bank zitten. Het eerste wat ik (onbewust) deed, is naar het Cfn menu... ah, sh*t, met het schoonmaken had ik de optie 'spiegel opklappen' (mirror lock-up of MLU) geactiveerd....

Gelukkig dat dat het was, maar ik dacht toen echt 'hoe dom kun je zijn'... en overwoog eigenlijk om nog even terug te gaan. Daar kun je best wel chagrijnig van worden! :wink:
Laatst gewijzigd door 2 op Michaeldw, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ach,

het lijstje is eigenlijk wel eindeloos.

- 100 km van je huis erachterkomen dat je geheugenkaartjes nog op tafel
- Accu's niet opgeladen
- Spullen vergeten (dit weekend de camerahoes nog voor het tomatengooien, dus weer terug naar huis om dat te halen
- Lenskapje er niet afhalen, staat erg professioneel
- En zo verder
Laatst gewijzigd door 1 op fotojeroen, in totaal 2 keer gewijzigd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
kohma
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2008 10:48
CONTACTCOLON

Hahaha, ja het lenskapje vergeten, die is echt erg!
Hoewel het soms ook het ijs kan breken.

Wat mij ook wel eens is overkomen dat ik de flitskabel voor de externe set ben vergeten. Dus toen moest ik met de ingebouwde flitser de externe koppen af laten gaan. en met mijn hand de cameraflitser afdekken. Ideaal was het niet!
Ik schrijf verhalende beelden

Canon EOS 40D - 50/1.8 | 11-16/2.8 | 17-40/4.0 L | 70-200/4.0 L | 430EX - Vanguard Oregon 52 | LowePro Rover AW II | Kata 3n1-30
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De grootste toch wel:

Ergens komen en beseffen dat je eigenlijk toch wel je camera bij had willen hebben
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
hennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 14:37
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

De lensdop... een klassieker, al had ik daar met compact meer last van.
Camera niet bij je.... overkomt me ook regelmatig.
Mijn stomste fout maakte ik toen ik pas mijn 350D had.
Het knopje AF op de kitlens stond niet aan, ik maar niet snappen waarom mijn foto's niet scherp waren... :oops:

Verder;
- Op Av zetten als het eigenlijk te donker is en dan verrast worden door sluitertijd van 2 sec.
- op 350d per ongeluk op tijdsontspanning zetten en dan niet snappen wat er aan de hand is.
- Flitser aanzetten om in te flitsen bij heel zonnig weer en Av op 4.0. Gevolg: super overbelichte foto's omdat sluitertijd naar 1/200 ging.
- ISO op 1600 laten staan toen dat helemaal niet meer nodig was.
Laatst gewijzigd door 1 op hennie, in totaal 2 keer gewijzigd.
Als mijn foto's mislukken licht het meestal aan het ligt.
Michaeldw

dejong1racing schreefCOLONLenskapje er niet afhalen, staat erg professioneel
oe...herkenbaar!
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

Met je nieuwe macro lens in het boos gaan fotograferen en je fototas even in het gras leggen. Er 's-avonds thuis achter komen dat je je foto tas (met je 24-105, 100-400, 580EXII, diverse filters) niet kan vinden :oops:
En dan met een zaklamp 's-avonds in het bos door de politie worden aangehouden met de verdenking op stropen, omdat ze niet kunnen geloven dat iemand zo dom is om zijn fototas te laten liggen in het gras :evil:

Wel teruggevonden overigens...... :D
Wijo
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2008 15:30

Michaeldw schreefCOLONAfgelopen weekend had ik zo'n domme fout.
Het verhogen van de ISO instelling om binnen een foto te kunnen maken,
en vergeten deze terug te zetten. Met mijn huidige 40D kan ik dat in de zoeker zien, maar met de 300D kon dat niet.

Het instellen van belichtingscompensatie en vergeten deze terug te zetten.
Is te zien in de zoeker, maar als je wat duf bent (of iemand anders even
wat foto's laat maken) valt het niet op


Wim
Michaeldw

MaestroNL schreefCOLONMet je nieuwe macro lens in het boos gaan fotograferen en je fototas even in het gras leggen. Er 's-avonds thuis achter komen dat je je foto tas (met je 24-105, 100-400, 580EXII, diverse filters) niet kan vinden :oops:
En dan met een zaklamp 's-avonds in het bos door de politie worden aangehouden met de verdenking op stropen, omdat ze niet kunnen geloven dat iemand zo dom is om zijn fototas te laten liggen in het gras :evil:

Wel teruggevonden overigens...... :D
Heb je dat vaker? En in welk bos fotografeer jij dan? ;)
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ach, is mijn vader ook een keer overkomen.

Op de vliegbasis bij Koksijde (België) teruglopen naar de auto in de zeikende regen.
Tas op de grond, auto openmaken, iedereen instappen en 250km verderop thuis maar even naar de basis bellen of het koffertje er nog stond.
Natuurlijk niet.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

Michaeldw schreefCOLON
MaestroNL schreefCOLONMet je nieuwe macro lens in het boos gaan fotograferen en je fototas even in het gras leggen. Er 's-avonds thuis achter komen dat je je foto tas (met je 24-105, 100-400, 580EXII, diverse filters) niet kan vinden :oops:
En dan met een zaklamp 's-avonds in het bos door de politie worden aangehouden met de verdenking op stropen, omdat ze niet kunnen geloven dat iemand zo dom is om zijn fototas te laten liggen in het gras :evil:

Wel teruggevonden overigens...... :D
Heb je dat vaker? En in welk bos fotografeer jij dan? ;)
Naast Kamp Holterhoek ;) Nee hoor hier in de buurt en het gebeurd me echt geen 2e keer meer ;)
Michaeldw

Ah? Je kent de omgeving van Kamp Holterhoek?
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Autofocus uitzetten en vergeten weer aan te zetten (en inderdaad pas halverwege de sessie constateren dat het allemaal wel erg onscherp is door de zoeker). Een objectief meenemen waarvan je weet dat het kapot is. En inderdaad de MLU - daar ben ik ook al eens tegenaan gelopen (al kwam ik er op locatie na een paar minuten zoeken toch wel achter ;)).
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

Michaeldw schreefCOLONAh? Je kent de omgeving van Kamp Holterhoek?
Heb er 14 maanden verplicht gezeten dus ja, ik ken die omgeving wel aardig (hoewel het wel een tijdje geleden is) ;)
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

In het analoge tijdperk werkte ik voornamelijk met rolletjes van 36 fotos...

Zo ook in Londen, tijdens een stedentrip....en helemaal ondersteboven van paniek...m'n camera stopte er mee bij 24 fotos, alle instellingen nagelopen, alles was in orde...alleen....ik kreeg er geen een foto meer bij.....bankje opgezocht...gaan zitten en tegen de camera aan turen...hopend op een heldere ingeving.....

Uiteindelijk naar een fotozaak gewandeld...gevraagd of ze m'n camera even wilden controleren....

Nou ja..u raad het al...ipv een rolletje van 36 fotos...zat er een rolletje van 24 foto in..

Iets vergelijkbaars met geheugenkaartjes zal ons zo snel niet gebeuren, toch?

groet,

Erik
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ook hier in het analoge tijdperk, mijn eerste betaalde opdracht, een wielerteam die weken van te voren aan het regelen waren om iedereen op die datum en tijdstip aanwezig te laten zijn, vrachtwagen van de sponser erbij, met zijn alle in de (open) vrachtwagen, fietsen mooi opgepoetst ervoor, ik op een ladder met mij A1 (vergelijkbaar met de huidig 5D voor de nieuwelingen), had nog een rolletje liggen dacht ik, niet goed gekeken natuurlijk, rolletje erin gedaan ervan uitgaande dat het een nieuw rolletje was.

Afein, thuis gekomen mijn eerste schrik kamera stond nog op 1600 ASA (vergelijkbaar met 3200 ISO maar dan nog slechter), rolletje was maar 200 ASA, weggebracht met de opmerking erbij, dus geforceerd ontwikkeld, bleek er ook nog foto's op te staan dus alles dubbel exposure, fietsers met dierentuinbeelden erdooheen.

Welgeteld gelukkig nog 1 foto bruikbaar en af kunnen leveren, maar je schrikt je suf.

Is me natuurlijk nooit meer gebeurd.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

Closeshooter schreefCOLONfietsers met dierentuinbeelden erdooheen.
:D Had iets voor mij kunnen zijn ;)
Gebruikers-avatar
marcelvdbos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 08:17
WoonplaatsCOLON Lisse

MaestroNL schreefCOLONMet je nieuwe macro lens in het bos gaan fotograferen en je fototas even in het gras leggen. ...

Ach ....ik heb mijn tas wel eens in een filmruimte laten liggen van een locatie die we bezochten... gelukkig ook terug gevonden ondanks dat er weer een groep na ons film zat te kijken.. Ben dus niet de enige die wel eens wat vergeet. pfff

Geweldig leerzaam en herkenbaar (!!) topic trouwens :-)
40D | 350D | 70-200mm L 2.8 | 50mm f1.8 | 17-85 | 16-35 | Lowepro trekker tassie en nog wat spul...
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

O zo ken ik er ook nog een, tijdens een vakantie in Oostenrijk, tijdens een terrasje zagen we een glamuseumpje, leek ons wel leuk dus naar binnen, toen we buiten kwamen na een half uur zag ik tot mijn grote schrik mijn rugzak met alle fotospullen, paspoorten, reisdocumenten, geld (er was toen nog geen pinautomaat dus was je voorraad voor 2 weken), stond nog gewoon netjes bij het tafeltje terwijl het toch best druk was hier, oef....

(niet echt een fotoblunder, maar aangezien er 2 camera's in zaten met wat lenzen toch fotogerelateerd)
Fotograferen is kijken niet klikken.
Codacs
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2007 13:28
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

Overstap gemaakt van de 350D naar 40D...een keer teveel aan het wieltje gedraaid. Bleek later de flitscompensatie te zijn, maar ik dacht dat het de belichtingscompensatie was...Ik heb me SUF gezocht en uiteindelijk, met het schaamrood op mijn kaken, hier de vraag maar gesteld. Ik dacht echt dat ie kapot was. Je gaat ook echt zien dat je foto's overbelicht zijn (terwijl ze dat niet zijn)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar