Vraag over rekenen van vergoeding voor afname foto

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Beste mede forumleden,

Ik ben gevraagd voor een afname van een foto voor een bedrijf.
het bedrijf wilt de foto op 8x2 meter afdrukken en plaatsen op een wand.

Ik hoef enkel de foto aan te leveren in de hoogst mogelijke resolutie.

Nu heb ik geen enkel idee wat ik voor de foto zou moet rekenen.
Als ik kijk op stockfoto's bij Getty images of stockphoto dan kom ik snel op bedragen richting 300-400 euro. Soms Royolty free gebruik of niet.

Ik zat zelf te denken aan 100-125 euro. Is dat reëel?

Ik hoor graag van jullie of jullie hier ervaring mee hebben en wat een redelijke prijs is.

Gr Sven
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Sven,

€ 125,00 is veel te weinig, vind ik. :wink:

Denk eerder in de richting van de € 400,00, dat vind ik persoonlijk een veel realistischer bedrag voor dit. En dat kan soms nog meer zijn, hóe je het afspreekt in verband met jouw rechten. Geef je ze meer vrijheid, bijvoorbeeld dat het onbeperkt mag hangen, dan kun je een hoger bedrag vragen. Hoe exclusiever, hoe hoger het bedrag...

Ook, speelt mee: waar ben jij zelf tevreden mee. Kijk, ik moet mijn brood ermee verdienen, maar dat kan niet voor jou gelden. Dus persoonlijke dingen overwegen ook mee.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

zo'n project met afdruk van dat formaat kost toch al een paar cent, die zullen niet om 100 eur jouw foto niet meer willen...
dus ik zou gewoon de stockprijzen aanhouden... als je het heel graag wil en je mag ze graag ga je er 50 eur onder zitten
wel een formele afspraak maken lijkt me... zoals Benny al aangaf
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

100-125,- vind ik zelf ook veel te weinig eerlijk gezegd..
zeker als jij 'm digitaal in hoogst mogelijke resolutie moet leveren zodat zei 'm kunnen afdrukken?! Zei kunnen 'm dan nog verder delen als je hier geen duidelijke afspraken over maakt..
€350,- is geen slecht bedrag vind ik zelf..
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Eens met de commentaren hiervoor. Los daarvan: mooi compliment altijd, zo'n vraag!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
almanbrother
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2465
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2006 13:45
WoonplaatsCOLON Heuvelrug
CONTACTCOLON

Ik weet het niet.
Prijzen voor foto's zijn tegenwoordig niet meer zo hoog.
Er zijn tegenwoordig natuurlijk heel veel hobbyisten die hele mooie foto's maken, maar niet hun brood daarmee hoeven te verdienen. De een zal zeggen dat dat niets uitmaakt, de ander vindt dat dat wel bepalend is voor de prijs.
Vooral als je kijkt naar stock-sites waar bijvoorbeeld vormgevers vaak hun materiaal vandaan halen.
Vorig jaar werd ik benaderd voor een foto welke in een leerboek moest komen, gedrukt door een grote uitgever, oplage 10.000 stk.
Uiteindelijk kreeg ik er €75 voor. Navraag leerde dat normale prijzen zo tussen de €40 tot €90 liggen.
Is natuurlijk een iets ander verhaal én de grootte van de afbeelding zoals die gebruikt werd in het leerboek was natuurlijk aanzienlijk kleiner dan de 8x2 meter waar jij het over hebt :shock: .
Verder is het aan jezelf of je de hoofdprijs ervoor wil hebben en of je de eer dat ze jouw foto willen hebben ook als een stukje aanbetaling ziet.
Groet,
Aldert
Ik zou toch eens HIER kijken!!
Voor een account op zenfolio.com: code QHS-2X7-66B
EdvdB
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2015 21:22
WoonplaatsCOLON Sappemeer
CONTACTCOLON

€400 voor een foto van 8x2m is helemaal niet veel. Het feit of je amateur of professional bent doet niet ter zake. Naamsbekendheid wellicht wel, maar je hoeft jezelf niet uit de markt te prijzen. Nogmaals, €400 euro voor een kwaliteitsfoto is spotgoedkoop, we hebben het niet over een persfotootje (no offence) voor de krant, maar een foto op groot formaat, voor een mega poster.
Ga alleen maar eens na hoeveel uren werk jij uiteindelijk in die foto hebt gestoken. Lokatie, apperatuur, reiskosten, nabewerking...alles moet van die €400 betaald worden. Zelfs een eenvoudige loodgieter kost je zo €50 per uur. Onthoud: alles heeft zijn prijs en als je te goedkoop werkt gaat dat zelfs tegen je werken. (Als parfum van Chanel voor €2,50 te koop zou zijn zou niemand het kopen...) Die prijs is niet eens het grootse punt. Wil je serieus genomen worden, denk dan ook eens aan zaken als copyright. Er is een topic https://www.eosdigitaal.nl/forum/viewto ... 94#p644938 waar een en ander heel helder wordt uitgelegd.

In feite geef jij voor het maken van die afdruk van 8x2m alleen een licentie, en daar moet voor betaald worden. De foto blijft jou eigendom. Maak een contractje op voor jezelf en de opdrachtgever (daar zijn ook wel voorbeelden van te vinden op internet) waarin je kort, maar duidelijk omschrijft wat de opdrachtgever wil doen met jouw foto en dat jij hiervoor toestemming geeft en tegen welke vergoeding. Ook verstandig is om te vermelden hoe jij de foto aanlevert (aantal pixels, formaat -tif, jpg-, via mail of usb/schijf e.d.). Misschien kun je er ook nog de duur van de publicatie (1 of 2 jaar) erbij zetten. Maak deze overeenkomst op in tweevoud en laat je opdrachtgever die ondertekenen en een (ondertekend) exemplaar naar jou terugsturen (mag als bijlage in mail). De andere is voor hemzelf. Zo schep je duidelijkheid voor allebij de partijen. Als je dit als freelancer doet wordt er naast dit contract een rekening opgemaakt zonder BTW, indien je een bedrijfje hebt (ZZPer) een met BTW, dan is het ook nog fiscaal aantrekkelijk voor je opdrachtgever.

Wees zakelijk, wees niet benauwd, ik ben door schade en schande wijsgeworden en er zijn er genoeg die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Natuurlijk is het een eer dat jouw werk uitgekozen is, maar, mits je opdrachtgever geen bekende is of een charitatieve instelling is, willen zij er ook gewoon geld aan/mee verdienen.
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Hierboven is al veel zinnig gezegd.

Je zou je nog kunnen afvragen in hoeverre deze print jouw werk meerwaarde / naamsbekendheid kan geven. Decennia geleden heb ik ooit - weliswaar in een compleet ander vakgebied - veel werk gedaan voor de destijds leidende uitgever in mijn branche.

Als ik de lump-sum die ik van ze kreeg achteraf terugreken naar uurloon, heb ik destijds voor 3 euro en 15 cent per uur zitten werken. Maar als ik kijk hoe het mijn c.v. heeft geholpen voor de eerste twee banen daarna - is het niet in geld uit te drukken geweest...

Ik ken niet zoveel fotografen die een 8 bij 2 meter drukwerk in hun portfolio kunnen overleggen, indruk maakt het wel - denk ik.
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Dank allen voor de uitgebreide reacties. Allemaal heel helder en heeft me goed op weg geholpen. Ik ben er uit gekomen met de koper. Tevens een afspraak kunnen maken voor een vervolg opdracht. Uiteindelijk niet de prijs zo hoog gemaakt zoals ook hierboven werd voorgesteld. De afdruk komt op een kantoor te hangen en heeft dus weinig tot geen commerciële bedoelingen, enkel ter decoratie.

Ik ben in ieder geval enorm tevreden qua prijs, en belangrijker nog de eer. Ik zal het resultaat tonen als het af is.

Nogmaals dank allen!
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Sven,

Als jij tevreden hiermee bent, dan is het goed. :wink:

Echter, vergeet niet, dat heel veel mensen in de commerciële sector helemaal niet opkijken van bepaalde "hoge" bedragen. Hoog tussen haakjes, want aan 't einde van de streep... :wink: Maar eer, zou ik een beetje mee uitkijken...kan misbruik van gemaakt worden...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Dank je wel Benny. Dat doe ik zeker. Ik merk toch ook wel dat ik soms wat commerciëler moet denken. Ik hoef niet als jij mijn brood er mee te verdienen maar dat moet geen reden zijn om niet het maximale te vragen.

Zeker een leerpuntje voor mij, en eer, tja de eer spreek ik alleen uit voor mezelf want misbruik is te snel gemaakt inderdaad!
Nogmaals thanx!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar