Ongevraagd gebruik foto

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

Ik zit net op Facebook te lezen en wat schetst mijn verbazing, ik zie een foto die door mij is genomen verschijnen in een post van Racesport.nl. Ik heb daar nooit toestemming voor gegeven of de foto aan hen verkocht. Betreffende foto staat op Oypo, maar is daar nooit verkocht. Hoe pak ik dit het best aan zonder meteen mijn glazen in te gooien?
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Neem contact op met Oypo en geef aan dat het jou foto is. Als jij hier bewijs voor kunt overleggen dan zal die verwijderd worden en kun je met hen verdere acties bespreken tegen de gene die hem geplaatst heeft. Tevens contact op nemen met Racesport waarom ze jou foto gebruiken en dat je hier geen toestemming voor gegeven hebt.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Zie ook: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 2&t=117523

In jouw geval zal het wel wat lastiger zijn om de exacte schade aan te tonen.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Helemaal eens met Apple, gewoon contact zoeken en de vraag stellen. Zou zeker niet gelijk gaan dreigen met kosten en procedures wellicht dat er "ergens" een misverstand is en je dit samen op kan lossen.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
bierelier
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2013 18:52
WoonplaatsCOLON Sneek
CONTACTCOLON

iig even mailen met racesport, dan kunnen ze je naam er nog bij zetten.

bij welk onderwerp staat de foto ?
er is van mij van de week ook een foto gebruikt door racesport met keurig naamsvermelding erbij
hoewel dat in dit geval niet nodig was aangezien ik mijn naam redelijk ruim in de foto zelf heb staan :)
plaatjes makende verouderde jongere
7D, 5DIII, 100 2.8, 70-200 2.8, 50 1.8, 24-105 4.0, 100-400 tassen, statieven, flitser, TC 1.4 en 2.0
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

Foto is een foto die ik op facebook heb gepost in het verleden naar aanleiding van een evenement. Ik heb ook absoluut geen probleem met het feit dat men een foto van mij gebruikt, dit is tenslotte een blijk van waardering voor mijn werk. Het gebruik van mijn foto's met commerciële doeleinden vind ik echter een ander verhaal.

Inmiddels contact gehad met de racesport.nl redactie die mij in contact hebben gebracht met de coureur die de foto heeft ingestuurd. Coureur was zich uiteraard van geen kwaad bewust en simpelweg niet op de hoogte van het feit dat je niet zomaar de foto's van iemand anders zonder overleg of naamsvermelding kan insturen.

Zoals het nu lijkt gaan we er in goed overleg uit komen.


https://www.facebook.com/Racesport.nl/p ... =1&theater" onclick="window.open(this.href);return false;
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
Anoniem 4

Klaasw schreefCOLON... Coureur was zich uiteraard van geen kwaad bewust en simpelweg niet op de hoogte van het feit dat je niet zomaar de foto's van iemand anders zonder overleg of naamsvermelding kan insturen.
Een coureur is toch niet per definitie dom, lijkt me eerder een staaltje "van de domme houden".
Juridisch gezien heb je met de coureur trouwens niets te maken. Je moet degene aanspreken die de foto zonder toestemming heeft gepubliceerd en dat is de beheerder van racesport.nl.
Zij zijn verantwoordelijk voor wat op of via hun site wordt gepubliceerd. Zonodig kunnen zij de coureur aanspreken, daar sta jij als rechthebbende buiten.
Gebruikers-avatar
Falerossi
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1041
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2005 20:41
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Klaasw schreefCOLONIk zit net op Facebook te lezen en wat schetst mijn verbazing, ik zie een foto die door mij is genomen verschijnen in een post van Racesport.nl. Ik heb daar nooit toestemming voor gegeven of de foto aan hen verkocht. Betreffende foto staat op Oypo, maar is daar nooit verkocht. Hoe pak ik dit het best aan zonder meteen mijn glazen in te gooien?
been there done that! Racesport heeft schijt aan wetten en regels en doet lekker wat hun het beste uit komt!

Tijdje terug het zelfde verhaal, alleen deze fotograaf stuurde er meteen een rekening heen. Waarop racesport reageerde met een boos verhaal op hun facebook pagina. Waar het wel niet met de wereld heen moet als we zo te werk gaan!

Mailen en gewoon een rekening presenteren.
www.sport-picture.nl | Canon EOS 7D Mark II | 70-200 2.8L | 11-16 2.8 | 300 2.8 |
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

Foto is inmiddels verwijderd en ik ben wel een beetje klaar met Racesport.nl Journalistiek om te huilen en zetten alles naar eigen hand.
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
Gebruikers-avatar
Falerossi
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1041
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2005 20:41
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Klaasw schreefCOLONFoto is inmiddels verwijderd en ik ben wel een beetje klaar met Racesport.nl Journalistiek om te huilen en zetten alles naar eigen hand.
Wil er hier niet al te veel over uitweiden, maar ik en met mij vele anderen hebben precies het zelfde verhaal gehad.

PB me maar als je verder wil praten.
www.sport-picture.nl | Canon EOS 7D Mark II | 70-200 2.8L | 11-16 2.8 | 300 2.8 |
Gebruikers-avatar
focused
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2005 09:40
WoonplaatsCOLON zwolle
CONTACTCOLON

Ook niet geheel onbelangrijk om dit even door te lezen.

https://decorrespondent.nl/4/Van-wie-is ... 6-b003ab22" onclick="window.open(this.href);return false;
Canon 1D MK3 , 7D mkII , Samsung NX300 -
Canon 70-200 F2.8 L - Sigma 24-105 F4 ART - Sigma 50 F2.8 Macro
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

Dank, helder artikel!!
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar