De wet Moss - een btw-drama voor online ondernemers

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Voor degenen die hun plaatjes verkopen (b2b of particulier). Een fijne niet doordachte BTW maatregel die vanaf 1 januari jl van kracht is. Succes... :(

Check.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet ;-)
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Als ik het goed begrijp is het via Oypo geen enkel probleem.
Verkoop je zelf via je eigen site, dan moet je betalingen omzetten naar donatie vorm.

Klinkt simpel, maar dat is wat ik zo snel even tussen de regels door lees?
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Helemaal onderaan staat (de nadruk is van mij):
Disclaimer: bovengenoemde informatie berust op de Nederlandse wet alleen en is enkel ter informatie. Ik ben geen expert op het gebied van wetten en belastingen en ben dan ook op geen enekele manier verantwoordelijk voor eventuele onjuistheden in de tekst en kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de inhoud ervan.
Zie de info van de Belastingdienst:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... vanaf_2015

Wil je meer info?
Dan met Google zoeken op "MOSS+BTW" (zonder aanhalingstekens).
Leef je uit :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ik was weg toen ik las: "De nieuwe EU-BTW-wet" - de EU maakt geen wetten. Daarom ben ik blij met de link van Boels!

Roept bij mij wel de vraag op welk probleem er met deze regels wordt opgelost: als afnemer ben ik geïnteresseerd in de totaalprijs, als leverancier in de opbrengst en aangezien de BTW in alle EU landen weer anders is, zorgt dit enkel tot chaos. Verder is dit slechts voor een beperkt aantal diensten, wat het weer lastig is als je meerdere diensten levert als bedrijf. Maakt gresoverschrijdend ondernemen niet makkelijker ben ik bang....
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Grote internationale webwinkels leveren vanuit landen met een lage of laagste BTW.
Zie voor een overzicht van de BTW (=VAT):
http://ec.europa.eu/taxation_customs/re ... tes_en.pdf

Dat is gunstig voor die landen en voor de consument; meestal ongunstig voor het ontvangende land.
Gevalletje schatkistje spekken.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Daar was al een regeling voor, het hing af van hoeveel omzet er ging naar een bepaald land (binnen de EU) boven 100000 euro zakencijfer moest de btw van het land van verbruik worden aangerekend. Grote bedrijven met grotere omzetten deden dat dan ook al; vooral deze die via Amazon.de werkten (veel mensen kopen in Duitsland omwille van de iets lagere btw.) Maar dat is dus voor tastbare materialen.

De nieuwe regeling voert dit nu ook in voor online diensten (en bv. downloaden van software is een dienst).

Maar bekijk het positief : nu zou eigenlijk de prijs voor Cloud abonnement iets moeten dalen, ipv. de hoge 23 % ierse btw. zou Adobe Ierland nu 21% moeten aanrekenen aan nederlanders, belgen, ... enz.
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Lekkere janboel. Ik mag niet eens BTW rekenen volgens de Duitse belastingdienst (kleine ondernemers-regeling), dus hoe dat dan weer zou werken. Bovendien verkoop ik mijn foto's via Zenfolio en vraag ik me af of zij onder deze noemer vallen:

"Verkoop je digitale diensten en producten via zogeheten marktplaatsen, zoals Clickbank of Amazon. Verkoop je digitale diensten en producten via zogeheten marktplaatsen, zoals Clickbank of Amazon. Als een klant via zo’n platform een product van jou afneemt dan koopt dit platform als het ware het product eerst van jou en verkoopt het vervolgens door aan de klant. Dat betekent dat zij vervolgens verantwoordelijk zijn voor de verificatie van locatie en het betalen van de BTW aan het betreffende EU-land."

Zij houden namelijk wel een bepaald percentage in. Maar goed, zoals ik het nu zie, moet ik misschien maar overwegen om de boel op te doeken. Het is niet mijn hoofdinkomsten en zou nu ineens wel voor een hoop kopzorgen kunnen gaan zorgen.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik zie op het forum waar ik dit bericht vandaan had, ook wel wel enige discussie over de toepassing ervan. Wellicht valt het mee ;)
Het aangehaalde blog is een interpretatie van iemand die niet deskundig is op dit gebied. Er staan ook nogal wat fouten in.

De essentie van de nieuwe regels is dat voor ondernemers de regels voor levering aan particulieren in andere EU-lidataten worden gelijkgetrokken aan de regels voor levering aan ondernemers in andere EU-lidstaten. De administratieve eisen (weten wie je afnemer is, factuurvereisten, bewaarplicht) die horen bij deze regeling zijn niet veranderd ten opzichte van de oude situatie dus in dit kader zouden er geen verrassingen moeten zijn.

Ondernemers kunnen de BTW voor andere lidstaten aangeven via de Nederlandse belastingdienst. Als je je administratie goed hebt ingericht, zal dat qua administratieve belasting niet echt een issue zijn

Voor de particulier die af en toe een foto verkoopt, al dan niet aan het buitenland, is er niets aan de hand. Die is geen ondernemer voor de BTW dus heeft sowieso niets met BTW-afdracht te maken.

Zie voor betrouwbare info hier:
Taxence - MOSS
Belastingdienst - wijziging in digitale diensten 2015
Belastingdienst - BTW-'MOSS
EU-regeling BTW en MOSS
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 4

Daar heb ik geen last van. Ik verkoop mijn foto's niet voor minder dan 10.000 euro en dan nog alleen aan een klein, maar select groepje kopers en uitsluitend in contanten.
Voordeel, geen administratie, geen tussenhandel, geen belastingaangifte en ook geen last van deurwaarders aan mijn deur.
Jammer Marco, aan mij ga je niet verdienen. :D
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

De Nikonians zijn so dom nog niet... Dat zie je maar eens weer...
@marco goede informatie ; feitelijk genoeg om de kou uit de lucht te halen van deze hoax...
Thx!
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Illuminatus schreefCOLONJammer Marco, aan mij ga je niet verdienen. :D
Tóch jammer - lijkt me zó leuk om eens beslag te leggen op jouw fotogear :mrgreen: :wink:
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 4

Gaat je tegenvallen. Allemaal oud spul, zeker meer dan twee jaar niets meer aangeschaft. Probeer mijn foto's dat levert meer op. :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Hebben mensen die online foto's verkopen buiten Nederland hiervoor al een oplossing gevonden? Mensen die roepen dat dit een hoax is hebben dus duidelijk niet veel gelezen over deze nieuwe EU wetgeving, want het is wel degelijk een groot probleem voor eenieder die digitale producten verkoopt aan consumenten in EU-landen buiten zijn eigen land.

Idealiter zou ik een dienst als Zenfolio, Flickr etc. willen gebruiken als die me de belastingrompslomp uit handen zouden willen nemen. Tot dusver heb ik er echter nog geen een gevonden die dat doet. Etsy doet het bijvoorbeeld wel, maar ik weet niet of dat zo geschikt is om mijn foto's (voornamelijk sport) te verkopen. Verder heb ik Gumroad gevonden, maar daar moet ik nog mee experimenteren voordat ik weet of dat voor mij werkbaar is.

Maar mochten er hier mensen zitten die een oplossing hebben gevonden, dan hoor ik het graag. :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar