In dubio: ondernemer of gewoon bijverdiener

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Zoals de titel van het onderwerp al zegt, ben ik erg in dubio over het wel of niet aanmelden van mijn activiteiten op fotografiegebied bij de KVK en belastingdienst. Ongetwijfeld hebben veel van jullie ooit eens op dit punt gestaan waar ik nu sta: een bedrijf starten of niet.

Kamer van Koophandel
Als ik op de website van KVK kijk dan probeer ik de vraag te beantwoorden: 'ben ik ondernemer of niet?'. Daar hebben ze een artikeltje over, een paar kleine punten:
Criteria voor een onderneming:
  • U levert goederen of diensten. check
  • U vraagt hier een vergoeding voor. check
  • U neemt regelmatig deel aan het normale economische verkeer. tja, lastig, wat is regelmatig?
  • U heeft meer dan 1 opdrachtgever. check
  • U kunt uw werkzaamheden naar eigen inzicht uitvoeren. check
Het lijkt erop dat ik daar dus wel aan voldoe (maar ja, wie niet als er af en toe voor betaling gefotografeerd wordt). Maar er staan nog aanvullende criteria op die pagina:
Extra richtlijnen:
  • Soms geven de criteria niet genoeg duidelijkheid. Dan telt ook de tijd die u in uw bedrijf steekt mee. Gemiddeld moet dat meer dan 15 uur per week zijn. 15 uur per week aan opdrachten werken -> nee dat haal ik niet (los van het feit dat ik het ook niet kan aantonen
  • Als een stille maatschap niet aan al deze criteria voldoet, maar de omzet meerdere jaren hoger dan €10.000 was, dan kunt u een beroep doen op het zogenaamde 'substance'-begrip. De Kamer van Koophandel beoordeelt dan opnieuw of er toch sprake is van een onderneming. wruh? niet van toepassing lijkt mij
Voor de KVK zou ik zomaar eens als ondernemer aangemerkt kunnen worden, denk ik althans.

Belastingdienst

De belastingdienst maakt het weer eens ietsje minder makkelijk. Er zijn voor zover ik kan zien twee zaken om rekening mee te houden:
  • Ondernemer voor inkomstenbelasting
  • Ondernemer voor omzetbelasting
Daar komt ie: wanneer ben ik ondernemer voor de inkomstenbelasting (zie ook hier):

Bij de eerste vraag loop ik al stuk, althans het antwoord is nee. De vraag was: "maakt u winst?". Ik heb op het moment namelijk meer kosten dan dat ik inkomsten heb. In theorie zou dat wel kunnen veranderen natuurlijk.

En dan vervolgens: wanneer ben ik ondernemer voor de omzetbelasting (zie ook hier):

Als ik onder de 1345 euro blijf (daar heb je toch zeker inkomsten uit onderneming van 6725 euro voor nodig) dan heb ben ik niet btw plichtig, maar ja dat weet je pas aan het einde van het jaar. Maar als ik niet btw plichtig ben dan mag ik ook geen btw op de rekening zetten. Voelt een beetje als kip en het ei verhaal :(

Bijverdiensten
Ik heb ergens gelezen (ik weet niet meer waar) dat het net zo makkelijk is om alleen je bijverdiensten op te geven bij je inkomstenbelasting. En als je dus meer kosten maakt dan dat er binnen komt dan is dat bedrag dus 0. Het vereist wel een goede administratie (dat moet uiteraard sowieso als je ondernemer bent).

Ik heb alleen geen idee of dat wel volgens 'de regels' is.

Heeft iemand nog een andere zienswijze of verhelderende blik? Of misschien tips?

Ik blijf voorlopig in dubio :S
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Onze enig echte Ton Canon (zie http://www.eosdigitaal.nl/forum/memberl ... le&u=14152" onclick="window.open(this.href);return false;)
heeft in het verleden het nodige bijgedragen en zelfs workshops daarover gegeven.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
JdeK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 22:04

Je kunt het aan MvdE vragen. Dat is een fiscalist.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Hoe doe je het nu? Heb je nu een gewone baan en zeg je die op? ga je minder werken om meer aan je fotografie te kunnen doen? Wil je echt op jaarbasis een bepaald minimumbedrag binnenhalen (er is een verschil tussen wensen en realiseren, maar ik bedoel dat het ook een haalbaar bedrag is)

Zet eerst eens voor jezelf duidelijk op papier wat je allemaal wilt. Op korte termijn (6 tot 12 maanden) en wat je op de lange termijn uiteindelijk wilt (60 maanden). Een ondernemingsplan hoef je er nog niet voor te schrijven (hoewel dat nooit onverstandig is) maar breng voor jezelf eens in kaart wat je wilt gaan doen met je fotografie, hoe je daar geld uit haalt en wat je verwachtingen zijn.

Betaald fotograferen is voor de meeste zelfstandig ondernemerschap. En het is niet zoveel anders dan taarten versieren als het op het zakelijke gedeelte aankomt. Punt is dat je je waarschijnlijk in een markt gaat begeven die reeds verzadigd is, dus je moet hard zwemmen om je kop boven water te houden. Bedenk eens hoe jij een hap uit de taart wil hebben en of die hap dan ook groot genoeg is om er aan over te houden (te ondernemen) of om goedkoper te kunnen fotograferen (belastingvoordelen).

In dat eerste geval wil de KvK en de belastingdienst best helpen. In het laatste geval gaat er vanuit de kant van de belanstingdienst op een gegeven moment weer een streep doorheen; ze zijn er niet om je op je hobby een korting te geven. Dan kun je beter "inkomsten uit overige werkzaamheden" hanteren als je er af en toe iets mee verdiend maar nog wel 40 uur bij je baas blijft werken.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

@jeroen:

Ik ga mijn gewone baan niet opzeggen. Ik ga ook niet minder werken.

Ik heb geen minimumbedrag op het oog: de fotografie is en blijft bij mij voor het plezier. Als er meer inkomsten zijn dan kosten dan is dat mooi meegenomen, maar dat is niet mijn doel. Laten we het erop houden dat ik probeer op 0 onder de streep uit te komen (nu draai ik "verlies" :D ).

Ik hoef er niet van te leven, dus kop boven water houden is niet van toepassing :)

Ik wil in ieder geval voorkomen dat ik ergens de regels overtreed. KvK zegt: "Alle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland moeten zich inschrijven in het Handelsregister." Als ik dus aan de criteria van een onderneming voldoe dan moet ik mij dus inschrijven(?) En dan moet ik ook de nodige informatie verstrekken aan de belastingdienst (?)
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

eMKay schreefCOLON de fotografie is en blijft bij mij voor het plezier. Laten we het erop houden dat ik probeer op 0 onder de streep uit te komen (nu draai ik "verlies" :D ).
Als een onderneming dat als doel zou hebben zou het slecht gaan met de economie :P . Je bent dus duidelijk geen ondernemer en daar hoef je dus ook niets mee. Niet naar de Belastingdienst en niet naar de Kamer van Koophandel. Wel geef ik je 2 aandachtspunten mee:
- Hou per jaar een simpele 'boekhouding' bij (overzicht/spreadsheet van inkomsten en uitgaven met bewijsstukken). Zolang je geen winst maakt hoef je bij Resultaat uit Overige Werkzaamheden (ROW) ook niets aan te geven.
- Presenteer je niet als onderneming (alsof je wel als doel hebt om winst te maken). Ik heb even op je website gespiekt en daar zit weinig risico in. Ik zou alleen onder de tab 'over' de zin 'je kunt me inhuren' vervangen door 'je kunt me vragen' (en dan kun je altijd nog mondeling een onkostenvergoeding overeen komen).
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Er is nog een regel bij de belasting.
Je kan jezelf ook als resultaat genieter laten vastleggen.

Dit betekend voor zover ik het begrijp een beperkte kosten aftrek.
Dus niet op je materiaal (Bv foto benodigheden), je blijft btw plichtig.
Maar je kan wel onkosten zoals reiskosten in mindering brengen.

Ik weet niet hoe het precies helemaal in elkaar zit, maar hier vind je wat meer info.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... kzaamheden" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Zelf ben ik even bij de starters dagen geweest en heb ik mij op kantoor van de Kamer van Koophandel laten voorlichten. Zelf heb ik mij wel ingeschreven, aangezien ik wel eens het verzoek krijg om een factuur te maken met BTW voor een klant etc... Voor mij zelf was inschrijven de betere optie.

Het kan geen kwaad om eens bij de starters dagen langs te gaan bij de Kamer van Koophandel.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Nee, die startersdagen zijn inderdaad wel aan te raden.
Je kunt er een aantal workshops/lezingen volgen en je kunt ook gewoon persoonlijk je vragen stellen. In de regel zijn alle partijen die belangrijk zijn voor het starten van een onderneming (niet alleen KvK en belastingdienst, maar bijvoorbeeld ook al aan een verzekeraar gedacht?) aanwezig
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ton Canon schreefCOLON
eMKay schreefCOLON de fotografie is en blijft bij mij voor het plezier. Laten we het erop houden dat ik probeer op 0 onder de streep uit te komen (nu draai ik "verlies" :D ).
Als een onderneming dat als doel zou hebben zou het slecht gaan met de economie :P . Je bent dus duidelijk geen ondernemer en daar hoef je dus ook niets mee. Niet naar de Belastingdienst en niet naar de Kamer van Koophandel. Wel geef ik je 2 aandachtspunten mee:
- Hou per jaar een simpele 'boekhouding' bij (overzicht/spreadsheet van inkomsten en uitgaven met bewijsstukken). Zolang je geen winst maakt hoef je bij Resultaat uit Overige Werkzaamheden (ROW) ook niets aan te geven.
- Presenteer je niet als onderneming (alsof je wel als doel hebt om winst te maken). Ik heb even op je website gespiekt en daar zit weinig risico in. Ik zou alleen onder de tab 'over' de zin 'je kunt me inhuren' vervangen door 'je kunt me vragen' (en dan kun je altijd nog mondeling een onkostenvergoeding overeen komen).
Dank! Dat zijn goede tips. Toch is het niet zo dat ik geen winst maak per opdracht (ik werk niet op benzinekosten alleen). Ik hoop toch ook ooit die 70-200 te kunnen bekostigen (deels) van de opbrengst. Ik kan mij voorstellen dat dat toch gezien wordt als winst uit onderneming, of zie ik dat verkeerd?
Mozes schreefCOLONEr is nog een regel bij de belasting.
Je kan jezelf ook als resultaat genieter laten vastleggen.

Dit betekend voor zover ik het begrijp een beperkte kosten aftrek.
Dus niet op je materiaal (Bv foto benodigheden), je blijft btw plichtig.
Maar je kan wel onkosten zoals reiskosten in mindering brengen.

Ik weet niet hoe het precies helemaal in elkaar zit, maar hier vind je wat meer info.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... kzaamheden" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat ziet er interessant uit. Dank je wel. Maar of ik echt onder de freelancers val(?)
Apple schreefCOLONZelf ben ik even bij de starters dagen geweest en heb ik mij op kantoor van de Kamer van Koophandel laten voorlichten. Zelf heb ik mij wel ingeschreven, aangezien ik wel eens het verzoek krijg om een factuur te maken met BTW voor een klant etc... Voor mij zelf was inschrijven de betere optie.

Het kan geen kwaad om eens bij de starters dagen langs te gaan bij de Kamer van Koophandel.
Startersdagen wil ik inderdaad wel even langs. Dank!
fotojeroen schreefCOLONNee, die startersdagen zijn inderdaad wel aan te raden.
Je kunt er een aantal workshops/lezingen volgen en je kunt ook gewoon persoonlijk je vragen stellen. In de regel zijn alle partijen die belangrijk zijn voor het starten van een onderneming (niet alleen KvK en belastingdienst, maar bijvoorbeeld ook al aan een verzekeraar gedacht?) aanwezig
Ik neem aan dat diezelfde verzekering ook nodig is als ik geen ondernemer ben? Of praten we niet over aansprakelijkheid oid?
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

eMKay schreefCOLON Toch is het niet zo dat ik geen winst maak per opdracht (ik werk niet op benzinekosten alleen). Ik hoop toch ook ooit die 70-200 te kunnen bekostigen (deels) van de opbrengst. Ik kan mij voorstellen dat dat toch gezien wordt als winst uit onderneming, of zie ik dat verkeerd?
Martijn, het gaat om je JAARopgave. Dus gemiddeld inkomsten minus uitgaven over een heel kalenderjaar.
Je moet dan aan het eind van het jaar dus wel even opletten. Stel je hebt het hele jaar leuk gespaard voor je 70-200 en nog wat spul en je eindigt per saldo het jaar met € 2000 winst. Denk dan niet "WOW, dan ga ik op 2 januari als ik vakantie heb even die lens kopen!". Dan ben je de pineut omdat je het jaar afgesloten hebt met € 2000 winst en dat dus moet opgeven. De boodschap: kijk tegen het einde van het jaar even naar je saldo inkomsten/uitgaven en zet dat af tegen je wensen om nieuwe spullen te kopen nog in datzelfde jaar.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ah, helemaal top Ton!
Ik realiseer me goed dat het nadeel is dat ik dus geen prijzen op mijn site kan gaan zetten.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

eMKay schreefCOLONIk neem aan dat diezelfde verzekering ook nodig is als ik geen ondernemer ben? Of praten we niet over aansprakelijkheid oid?
Ja, eigenlijk wel. Als het goed is heb je een aansprakelijkheidsverzekering bijvoorbeeld. Maar je moet even nagaan of die ook schade dekt die je veroorzaakt als je voor iemand aan het fotograferen bent. Ook al ben je 40 uur per week bij een baas in dienst, schade tijdens bijklussen wordt misschien niet gedekt. Dan mag, het hoeft namelijk niet, je een extra verzekering voor afsluiten.

En zo ook met andere verzekeringen. Maar check vooraf gewoon goed je polissen zodat je weet wat wel en niet gedekt is.
Zo kan je best een verzekering hebben waar schade door je apparatuur gedekt wordt, maar vaak geld dat alleen voor vakantiedingen e.d. Bij professioneel gebruik (en daar zit je voor verzekeringsmaatschappijen zal verdomd snel aan, d'r zijn er die een taart als betaling zien en dan is het dus professioneel) zijn er vaak clausules die dekking uitsluiten.

En laat je vooraf goed voorlichten en maak de rekensom of een apparatuurverzekering wel interessant is. Soms betaal je je blauw aan premie en als je na 3 jaar ergens gebruik van wilt maken, dan blijkt dat je een berg afgeschreven hebt waaruit dan blijkt dat je dat al aan premie hebt betaald.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Goed punt Jeroen. Daar moet ik even in gaan duiken.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Ow en check even of er in je contract van het werk iets opgenomen is over nevenwerkzaamheden.
Vaak geen issue als je werk totaal niet gerelateerd is met je fotografie, maar zou erg vervelend zijn als je baas je ontslaat omdat je in je contract hebt staan dat er geen nevenwerkzaamheden mogen plaatsvinden (al dan niet binnen een straal van x km rondom de vestigingsplaats etc).
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ook al heeft het geen raakvlakken met je werk: check het alsnog. D'r zijn ook bazen die ieder bijbaantje niet toestaan tenzij schriftelijk overlegd, ook al sta je in het dagelijks op de o zo belangrijke vuilniswagen, het kan goed zijn dat je contract je verbiedt om andere dingen te doen voor geld.

Ik heb het bij mijn vorige baan in ieder geval wel kenbaar gemaakt in de sollicitatiegespreken. Ik solliciteerde op de functie van technisch fotograaf en vertelde dat ik daarnaast nog freelancer was voor verschillende dingen in de voetbalfotografie. Men vond dit geen probleem. Helaas botste het soms wel met het werk en op een gegeven moment heb ik, mede daardoor, besloten te stoppen met voetbalfotografie (de auto's betaalde ook gewoon meer en dat was ook meer vastigheid, het was een keuze)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Nog meer goede tips. Lekker bezig allemaal! :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar