reacties op foto's en series

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Vroeger, nou ja vroeger, laten we zeggen tot een paar jaar geleden was het op dit forum gemeengoed inhoudelijk te reageren op foto's en series. Foto's werden echt besproken. Men was kritisch, als een foto niet goed was werd dat gemeld als ie wel goed was ook. Maar, vooral werd er in gegaan in het waarom wel of waarom niet (in de ogen van de kijker, dat spreekt voor zich, begrijp ook niet waarom dat iedere keer weer geschreven moet worden, lijkt me logisch, ik schrijf toch ). De belangrijkste reden dat we dat toen deden is dat we allemaal iets wilden leren op dit forum.
Jammer genoeg heb ik de laatste tijd het gevoel dat ook dit forum in de richting tot een "oh wat mooi"-medium is afgezakt. Je kunt je dus afvragen wat de meerwaarde nog is t.o.v. vluchtige media als facebook google+ etc. Willen we dan niet meer leren, mag je geen inhoudelijk commentaar meer geven en krijgen? Is iedereen ineens doodsbang om iemand voor het hoofd te stoten of gestoten te worden?

Als bovenstaande aanvallend of gechargeerd overkomt: dat is ook de bedoeling :). Ik zou hier graag eens een discussie over voeren met de hoop dat de best grote schare nieuwe (actieve) leden net zo veel en snel kunnen leren als ik ooit deed hier. Brand los!
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Je hebt ongelijk. Kijk maar eens in dit topic: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 4&t=115262.
De foto (foto's) zijn niet perfect, maar wel goed. Er wordt dan ook gewezen op de zaken die niet goed zijn. Daar leer ik van. Dus nee, ik ben het niet met je eens. Maar ja, vroeger was alles beter ;)
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Het verschilt per topic. Soms is er inhoudelijke feedback, soms alleen complimenten. Is dat erg? Niet als de complimenten terecht zijn.

Een discussie hierover kan sommigen wellicht prikkelen iets kritischer te kijken, maar pas op met "verwijten". Ik denk altijd maar "verbeter de wereld, begin (bij je) zelf".
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Er zijn niet erg veel sites waar door de beheerders expliciet gevraagd wordt om niet alleen lovende kritiek op de foto's te geven, maar vooral eerlijk je mening te geven wat er in jouw visie mooier en beter kan. Als je hier op EOS eerlijk je mening geeft dan heb je grote kans dat je in je Inbox verwijtende en /of buitengewoon onaardige mails treft. Dat is de reden dat ik deze site lange tijd links heb laten liggen. Toen ik jaren geleden vaste bezoeker van deze site was, kreeg je altijd inhoudelijk goede ( idd vaak negatieve) kritiek, waar ik veel van geleerd heb. Sinds de komst van de Social Media lijkt het wel of men alleen vrienden kan zijn door elkaar veren in de kont te steken. Ik kan zo gauw niet bedenken hoe ik dat netjes kan zeggen. :) Dat is jammer!
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Inhoudelijk reageren op foto's is eigenlijk helemaal niet zo makkelijk. Uitleggen waarom een foto je in meer of mindere mate aanspreekt dwingt je tot het nadenken over die foto. Vervolgens moet je ook nog eens proberen je gedachten netjes te formuleren, op een zodanige wijze dat je inderdaad niemand voor het hoofd stoot. Best lastig. En het kost ook best veel tijd. Het is veel makkelijker om snel te reageren op een foto die je wel aanspreekt, door te zeggen dat je het een mooie foto vindt. Foto's die kwalitatief iets minder mooi zijn, krijgen vaak ook maar weinig reacties. Dan heeft de plaatser van de foto's al wel een goede hint dat er verbetering is aan te brengen.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Zelf vind ik het op ons forum erg wisselend. Er zijn topics waar goed en inhoudelijk gereageerd word en er zijn inderdaad ook topics waar dit niet gebeurt. Ik ben eens met collega Marco :D Verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Ik probeer altijd als ik reageer aan te geven wat mij wel en niet aanspreekt in de foto dat dwingt je er toe niet zo maar iets te roepen maar na te denken over je reactie en hoe je de foto ziet. Soms kan dit uitgebreid en soms korter. (inderdaad is dan tijd die je hebt maatgevend). Zelf reageer ik liever niet dan dat ik alleen maar roep mooie foto of foto spreekt mij niet aan. Als ik foto's plaats hoop ik ook altijd op een inhoudelijke reactie.

Dat het lastig is om kritische reacties te plaatsen vind ik wel meevallen. Als je maar twee zaken in de gaten houdt:
- breng je kritiek als jouw zienswijze en niet als feit.
- hou het positief en breek niemand persoonlijk af. ("wat u niet wilt dat u geschied doe dat ook een ander niet" zij mijn oma altijd :wink: )
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

1. Sommige mensen leren het om interessante foto's te maken; anderen hoeven dat niet te leren, omdat ze het "van huis uit beheersen".

2. Sommige mensen kunnen foto's (van anderen) prima van eerlijk commentaar voorzien; anderen leren dat van goede voorbeelden.

Voor beide (1 en 2) geldt: laat de mensen die het beheersen de goede voorbeelden laten zien waar anderen van kunnen leren => interessante foto's plaatsen en eerlijk commentaar geven op foto's van anderen.

En deze discussie? Lekker stoppen met dit soort meta-beschouwingen; daar gaat het op dit forum helemaal niet om!!
Groeten, Jaap
mdbphotography

Jaap Koole schreefCOLON1. Sommige mensen leren het om interessante foto's te maken; anderen hoeven dat niet te leren, omdat ze het "van huis uit beheersen".

2. Sommige mensen kunnen foto's (van anderen) prima van eerlijk commentaar voorzien; anderen leren dat van goede voorbeelden.

Voor beide (1 en 2) geldt: laat de mensen die het beheersen de goede voorbeelden laten zien waar anderen van kunnen leren => interessante foto's plaatsen en eerlijk commentaar geven op foto's van anderen.

En deze discussie? Lekker stoppen met dit soort meta-beschouwingen; daar gaat het op dit forum helemaal niet om!!
Dan zakt je de moed aardig snel in de schoenen als je alleen "mooi,gr. jan" (vooral de interpunctie is om te huilen vaak) als reactie op je foto's krijgt. Hoewel het hier nog niet geheel tot Zoom.nl niveau is gedaald zie ik het vaak wel akelijk dicht in de buurt komen maar het verschilt een beetje per topic.

Om dit op te lossen kun je roepen "begin bij je zelf" maar dat is lang niet voor iedereen weg gelegd, niet iedereen kan goed commentaar geven of wil daar de moeite voor doen. Het is dan ook de taak van de moderators om hier duidelijke afspraken over te maken en deze te handhaven. Mensen die alleen willen kijken moeten dat vooral doen, niet ook reageren met "mooi,gr.jan", de stille kijker wordt ook gewaardeerd ;)
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

mdbphotography schreefCOLONOm dit op te lossen kun je roepen "begin bij je zelf" maar dat is lang niet voor iedereen weg gelegd, niet iedereen kan goed commentaar geven of wil daar de moeite voor doen. Het is dan ook de taak van de moderators om hier duidelijke afspraken over te maken en deze te handhaven. Mensen die alleen willen kijken moeten dat vooral doen, niet ook reageren met "mooi,gr.jan", de stille kijker wordt ook gewaardeerd ;)
Wat verwacht je van de mods dan? Je kunt geen commentaar afdwingen, en iemand die kort en krachtig zijn mening geeft ga ik evenmin corrigeren.

De ene foto roept nu eenmaal ook inhoudelijker reactie op dan de ander...
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Jaap Koole schreefCOLONEn deze discussie? Lekker stoppen met dit soort meta-beschouwingen; daar gaat het op dit forum helemaal niet om!!
Waarom Jaap ? Het is toch goed het hier over te hebben. Ik weet dat het onderwerp vaker aan de orde is gekomen maar zo nu en dan hier met elkaar over nadenken kan heen kwaad denk ik.

Denk dat het zelf commentaar geven op foto's je kennis en kunde alleen maar kan verbeteren. Alleen kijken naar goede voorbeelden geeft in mijn ogen te weinig "prikkel" Waarom is het een goede foto, waarom spreekt de foto je aan enz enz.

Als je hier over nadenkt en dit probeert onder woorden te brengen leren we hier allemaal van en dat is juist wat een forum leuk en levendig houdt.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ik verwacht niets van moderators. Een ander forum dat ik frequenteer heeft "Alpha eyes", speciale moderators die zijn aangesteld om inhoudelijk (maar positief!) commentaar te geven. Maar dat is een site die minimaal 500.000 bezoekers per maand trekt... dat is niets voor EOS-Digitaal. Wij zijn afhankelijk van de leden.

Als iemand een foto mooi vind, dan moet 'ie het zeggen. Als 'ie denkt dat kan beter, dan moet 'ie het ook zeggen.

@mdbphotography: maar waarom geef jij niet vaker feedback? Jouw laatste keer is van 21 mei, twee maanden geleden.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Wellicht ontstaat dit gebrek aan feedback ook omdat veel leden hier ook lid van een ander forum zijn. Prima natuurlijk maar daardoor ontstaat wel verdunning van aandacht en tijd. Kortom mogelijk dat hierdoor wat minder uitgebreide feedback ontstaat. Overigens vind ik het nogal meevallen, ik lees met aandacht en genoegen de 'andere' kijk op sommige fotos ... En soms is er alleen een schouderklopje uit te delen... Nou en?
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Ericszn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1400
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2010 22:28

Leuke discussie.
Zelf ben ik ook voorstander van een korte inhoudelijke reactie waar de maker wat aan heeft.
Helaas door tijdgebrek (zoals iedereen in deze tijd....) lukt dit niet altijd.
Soms probeer ik met een korte reactie ook het betreffende topic een schopje te geven.

Commentaar op topics verschilt inderdaad per topic. Mij valt op; het zijn vaak dezelfde mensen die wat uitgebreider reageren. Ook zijn er veel dezelfde mensen die altijd kort reageren dmv een compliment of een afkraker, maar hier verder geen advies of aanbeveling bij geven waar de maker wat aan heeft. Wat doe je er aan? Misschien helpt deze discussie. Wat is jouw bijdrage? Wat verwacht je zelf als reactie of opbouwende kritiek op jouw foto's? Begin daar eerst eens zelf mee.

Ik denk persoonlijk wel; hoe meer binding met het forum, hoe beter en uitgebreider de reacties en commentaren zijn. Dus wat dat betreft ligt er ook voor het beheer/mods/expo-com een voortdurende taak cq uitdaging: hoe krijgen en houden we leden (meer) gebonden aan Eosdigitaal?
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
Gebruikers-avatar
D!ck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 666
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 09:26
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Omdat ik zelf geen fotograaf ben (van beroep)
Heb ik niet echt kijk op de technische kant van de foto.

Maar soms valt mij bij een foto gewoon iets op. zoals bijvoorbeeld een klein hoekje van een dak ect.
Of ik benoem wat ik misschien anders gedaan.

Ook ik geef soms alleen een compliment ook omdat het soms genoeg is.
Kritiek graag opbouwend ;)
En wat er (wel) goed gaat hoor ik graag

Eos 80D

kijk ook op http://www.dick-bosman.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ericszn schreefCOLON#KNIP#
Ik denk persoonlijk wel; hoe meer binding met het forum, hoe beter en uitgebreider de reacties en commentaren zijn. Dus wat dat betreft ligt er ook voor het beheer/mods/expo-com een voortdurende taak cq uitdaging: hoe krijgen en houden we leden (meer) gebonden aan Eosdigitaal?
Dat is een lastige taak. Ten eerste moet je dan weten wat de doelgroep is. Ja, Canon EOS gebruikers, maar met welk leefpatroon? Volgens mij zijn "de EOS leden" niet alleen actief op dit forum maar ook op twitter, facebook, linkedin, flickr, pintrest, enz. enz. Net als heel veel internetgebruikers zullen ze ook ergens de tijd moeten opbrengen om, naast alle andere social media en fora, hier te willen en kunnen kijken en reageren.
Ik denk dat de gebondenheid niet echt stuurbaar is. Het enige wat wij met z'n allen kunnen doen, is het zo prettig, educatief en gezellig mogelijk maken.

Fora in het algemeen hebben vaak te kampen met concurrentie van twitter en facebook en dergelijke. Er is een overvloed aan fora waardoor de potentiële gebruiker door de bomen het bos niet meer zien.


Wat betreft het reageren op EOS Digitaal denk ik dat het vooral ligt aan het kunnen en durven reageren. Inderdaad is het snel gezegd dat een foto mooi is, maar waarom is de foto mooi? Die wedervraag wordt zelden gesteld. Het verwoorden hiervan is een kunst op zich. Hoe determineer je een foto? Wat is er mooi aan de compositie, de belichting, de nabewerking, de DOF? Wat zou een mooie foto nog mooier kunnen maken? Allemaal lastig te verwoorden en niet alleen voor beginnend fotografen, maar ook voor profs.
En er is (voor zover ik weet) geen tutorial voor. Dat leer je door te doen en door het doen leer je ook meteen meer over fotografie.

Tenslotte, wat zeker meespeelt is dat wanneer er 1 duidelijke uitgebreide reactie is gegeven, de rest niets meer heeft toe te voegen dan "vind ik leuk".
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Nu ff een andere kant ;)

Een factor die ook meespeelt, is dat lang niet iedere poster in staat is om goed met kritische feedback om te gaan. OK, van een post als "wat een baggerfoto" zal niemand blij worden. Maar ik zie regelmatig posters reageren op feedback op een manier dat ik denk "nou, die zal nog eens reageren...". Oftewel: "forummen" is tweerichtingsverkeer. Je moet als actief forumdeelnemer in staat zijn om te zenden én om te ontvangen. Als je niet met kritiek om kunt gaan, is de kans groot dat je al snel helemaal geen feedback meer krijgt.

't Is inmiddels al meermalen gezegd: laat iedereen gewoon bij zichzelf beginnen en op de manier die bij je past én met respect voor de ander participeren op dit forum.

En, tot slot, remember: c'est le ton qui fait la musique!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Kanon111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2014 13:39

Ik kijk alleen nog op het forum of ik iets kan leren.
Dat zorgt ervoor dat ik me niet erger aan mensen die de wijsheid in pacht denken te hebben.
Ik ben het met Marco eens dat dit forum op dit moment weinig biedt en dat is jammer. Een beperkt aantal mensen is elkaar inderdaad aan het prijzen, zonder dat ik de reden ontdek.
Bovendien zie ik vaak dat forumers die net aan fotografie beginnen, een tikje sneu worden behandeld. Die zie je dus niet terug.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Dat zorgt ervoor dat ik me niet erger aan mensen die de wijsheid in pacht denken te hebben......ik ben het met Marco eens dat dit forum op dit moment weinig biedt en dat is jammer. Een beperkt aantal mensen is elkaar inderdaad aan het prijzen, zonder dat ik de reden ontdek.
Je spreekt jezelf een beetJe tegen geloof ik :wink:
Iemand besluit zelf om een foto te plaatsen, dan moet je naar mijn mening open kunnen en willen staan voor kritiek.
Wat ook al eerder werd geschreven: veel leden die foto's plaatsen en daarop vervolgens een reactie krijgen, vertalen "positief bedoelde kritiek" naar negatieve kritiek. Aan de andere kant gaat het soms met de botte bijl. Maar daar wordt meestal goed op ingegrepen.
Ik ben het eens dat de manier van verwoorden een heel belangrijke factor is. Ik probeer altijd positief te beginnen maar ook mijn kritiek te uiten. Het is de toon die de muziek maakt, maar een reactie wordt al heel snel negatief vertaald.

Daarnaast zie ik gewoon heel vaak erg mooie foto's waar ik gewoon een reactie van misschien maar 1 woord als wow, of prachtig of.... wil kunnen achterlaten. Waarom mag dat niet als die foto verder voor mij gewoon goed is?
En daarbij heb ik geen verstand van alle takken van sport. Dus waarom bijvoorbeeld uitgebreid kritiek geven op een macro foto terwijl ik zelf amper weet hoe ik er een moet maken. Dan mag je je bewondering toch wel uitdrukken, in 1 of een paar kreten, naar de topic starter.
Ik zie soms kritieken / reacties / adviezen van mensen voorbij komen waarbij ik denk: "dat slaat kant nog wal" . Nou daar heb je wat aan als beginner / gevorderde. Als je inhoudelijk kritiek geeft moet het ook enigszins gefundeerd zijn.

Kortom laten we blij zijn dat we hier weer zoveel leven in de brouwerij hebben, en ieders mening respecteren of die nu uitgebreid of kort verwoord is. Zolang het maar respectvol is richting de ander.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

steven l schreefCOLONFora in het algemeen hebben vaak te kampen met concurrentie van twitter en facebook en dergelijke. Er is een overvloed aan fora waardoor de potentiële gebruiker door de bomen het bos niet meer zien.
Dat is mij ook opgevallen.
Bij mijn (vrijwel) dagelijkse speurtocht naar nieuwtjes merk ik een duidelijke achteruitgang in activiteit bij de fora die ik bezoek.

Dat vind ik jammer omdat het overgrote deel van de fora niet bestaat uit onnozel gebabbel :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Begint een leuke discusie te worden. Vraag die ik mij als moderator zelf stel is wat kan ik hier aan doen ? Hoe kunnen we samen met jullie zorgen dat er wel meer inhoudelijk gereageerd gaat worden ?

Ik heb wel een lijstje :D :

- Zelf het goede voorbeeld geven.
- Vragen stellen in een topic waarom iemand een foto mooi of lelijk vind. (sturen van de discusie)
- Ingrijpen bij botte en lompe reacties.
- Nieuwe leden extra aandacht geven als dat nodig is.
..............................
.................
enz enz.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar