Facebook gebruiken voor fotografie.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Even een vraagje aan de gebruikers van Facebook.
Mijn dochter is 17 jaar binnenkort 18 jaar tot nu toe heeft ze nog geen facebook account.
Ze volgt een fotografie opleiding aan de ROC a12 in Ede, nu krijgt ze af en toe wel opdrachtjes
voor fotoshoots, maar haar vraag aan ons als ouders was of ze een facebook account mag
hebben om meer bekendheid te krijgen.
Begrijp de doelstelling en op school wordt het ook gepromoot om via facebook te communiceren,
we zijn niet streng of zo, maar zijn nogal huiverig daar het ook tegen haar kan werken, vooral op jeugdige
leeftijd is privé en zakelijk moeilijk te scheiden en kunnen sommige zaken snel escaleren.
eenmaal in de internetcloud blijft het in de cloud.
Ben wel benieuwd onder de gebruikers van facebook gerelateerd aan dit vak/hobby of het goed te combineren
valt en zijn er nog adviezen waar we moeten op letten als we zoiets opzetten.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je kunt anno 2014 niet meer om internet heen als het gaat om de profilering van jezelf. Al jaren niet meer, maar goed. Dat is niet alleen op social media, maar ook op een gewone site o.i.d.

Facebook kan een onderdeel zijn van je profilering, sterker nog, je kunt er niet omheen. Het is het grootste platform momenteel. Maar je kunt werk en privé wel scheiden.
Je kunt privé een pagina aanmaken en daarnaast ook nog een bedrijfspagina. De interactie met andere mensen is op een zakelijke pagina wel lastiger (tenzij je de portemonnee trekt, dan wordt je exposeren wel groter, maar dat zou ik zeker nog niet doen. Zeker niet in het begin)

Maar zie Facebook echt als een extra stukje service. Je hoofdmoot qua profilering zou ik toch eerder gewoon op internet zoeken. Dan kun je je presentatie maken zoals jij het wil.

In het geval van bescherming voor je dochter, het is maar welke beren je op de weg ziet. Bedenk dat het gevaar van social media voor wat betreft verkeerde personen voornamelijk aan de andere kant van de camera zit. Het is met name meer voor modellen e.d.
Als fotograaf moet je je gewoon netjes gedragen en dan kan het een mooi medium zijn om je netwerk te vergroten. Als klantwerving zou ik het 123 niet zo snel in willen zetten. Maar het ligt eraan op welke markt je wil mikken
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Je hebt een hele fijne dochter, die met bijna achttien eerst overlegt voordat ze een Facebook pagina opent. Om eerlijk te zijn begrijp ik je vrees niet zo, als ze haar Facebook gebruikt om zich zakelijk te profileren, dan hoeft zakelijk en privé niet door elkaar lopen. En wat betreft "sommige zaken snel escaleren", dat is in het echte leven ook zo. Ik weet niet of je dochter op Instagram zit, maar dat is echt niet zo heel veel anders als Facebook. Als ze actief is op internetforums, zoals jij dat ook bent, dan is dat niet veel anders dan Facebook. Maar alleen jij kunt inschatten of je dochter hier verstandig mee omgaat.

De opmerking "eenmaal in de internetcloud blijft het in de cloud" is niet helemaal waar. Probeer maar eens iets terug te halen wat op een Hyves pagina heeft gestaan, of één van de vele AOL sites.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

addy101 schreefCOLONJe hebt een hele fijne dochter, die met bijna achttien eerst overlegt voordat ze een Facebook pagina opent. Om eerlijk te zijn begrijp ik je vrees niet zo, als ze haar Facebook gebruikt om zich zakelijk te profileren, dan hoeft zakelijk en privé niet door elkaar lopen. En wat betreft "sommige zaken snel escaleren", dat is in het echte leven ook zo. Ik weet niet of je dochter op Instagram zit, maar dat is echt niet zo heel veel anders als Facebook. Als ze actief is op internetforums, zoals jij dat ook bent, dan is dat niet veel anders dan Facebook. Maar alleen jij kunt inschatten of je dochter hier verstandig mee omgaat.

De opmerking "eenmaal in de internetcloud blijft het in de cloud" is niet helemaal waar. Probeer maar eens iets terug te halen wat op een Hyves pagina heeft gestaan, of één van de vele AOL sites.
Wil haar alleen zo goed mogelijk begeleiden, en met in de cloud bedoel ik als het eenmaal gequoteerd en gekopieerd wordt raakt het vaak zijn context kwijt en begint het
zijn eigen leven te leiden run al jaren een groot forum en heb al heel wat gekke dingen meegemaakt.
Ja dochter zit op instagram, maar met facebook zijn er meer mogelijkheden. Verder zit ze niet op andere forums (jongere generaties hebben daar niet zoveel behoefte meer aan lijkt het).
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Zolang persoonlijke dingen niet op facebook gedeeld worden is er weinig tot niets aan de hand.

Mijn dochter zit ook in ede op de fotovakschool.
Naar mijn beleving is de school vrij duidelijk naar de voor en nadelen van social media.
Verders komt het in de opleiding ook allemaal aan de orde..
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ik begrijp je terughoudendheid. Ik heb ook een dochtertje (veeeeel jonger dan de jouwe haha) en moet hier ooit ook bij stil gaan staan. Waarom moet je als ouder (mijn mening) hier bewust mee omgaan? De anonimiteit van de online wereld zorgt voor een enorme toename in pesten, laster (kijk maar even naar Frank Doorhof zijn huidige ellende) en misbruik. Op het moment plaats ik zelden (ik denk 1 of 2 in het afgelopen jaar) foto's van mijn dochtertje online.

Moet je daarom geen Facebook (lees ook: Google+, Twitter, Instagram, etc.) nemen, of je dochter dit ontzeggen? Nee, absoluut niet. Facebook, of beter nog: de online wereld, is nu eenmaal een groot deel van de sociale ontwikkeling van je kind. Tuurlijk, persoonlijk met elkaar omgaan is vele malen leuker en interactiever dan de online wereld. Maar als je je kind in het echte leven niet blootstelt aan contact, dan raakt deze bevreemd van die wereld. Dat geldt ook voor de online wereld. Interacties en sociale omgang zijn enorm verschillend met de 'echte wereld'. Als je je kind daarvoor afschermt, dan krijg je hetzelfde effect: ze zou niet weten hoe ze met mensen moet omgaan in de online omgeving.

Je kan je kind beter leren ermee om te gaan. Vertel haar van de positieve punten, waar ze rekening mee moet houden, maar ook van de negatieve punten. Laat haar leren van jouw ervaringen, hoe beperkt dan ook. Waarschuw haar voor de negatieve kant, maar enthousiasmeer haar van de positieve kant. Maak met haar een afspraak, als ze dat ok vindt, dat je af en toe met haar mee wilt kijken. Niet als controle, maar altijd op basis van advies en begeleiding!

Nu je vraag. Mijn advies is om Fotografie-wise niet alleen Facebook te gebruiken. Gebruik een blog, een eigen website waarop je je foto's plaatst. Voor de losse foto die ze wilt showcasen zou ik óf een nieuw account aanmaken (het zakelijke account als het ware) óf een Facebook page. Overigens heeft een Facebook account hetzelfde als de Facebook page tegenwoordig: Facebook bepaalt welke posts zichtbaar zijn of niet. Ik heb het grote voordeel van een Facebook page nog niet kunnen vinden (behalve dan dat je niemand hoeft te forceren vrienden met je te worden).

Ik ben wel gecharmeerd van Google+. Toegegeven: dit netwerk heeft het aantal gebruikers van Facebook niet (daarom gebruik ik allebei), maar het is aanzienlijk vriendelijker voor je foto's.

Lang epistel, gebaseerd op mijn mening en ervaring :)
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

eMKay schreefCOLON Facebook, of beter nog: de online wereld, is nu eenmaal een groot deel van de sociale ontwikkeling van je kind. Tuurlijk, persoonlijk met elkaar omgaan is vele malen leuker en interactiever dan de online wereld. Maar als je je kind in het echte leven niet blootstelt aan contact, dan raakt deze bevreemd van die wereld. Dat geldt ook voor de online wereld. Interacties en sociale omgang zijn enorm verschillend met de 'echte wereld'. Als je je kind daarvoor afschermt, dan krijg je hetzelfde effect: ze zou niet weten hoe ze met mensen moet omgaan in de online omgeving.
Offtopic:
En dit alles slaat inmiddels dermate door dat we inmiddels vaak vrienden niet meer bellen of opzoeken maar met ze mailen of faceboeken.
Toppunt wat ik laatst met eigen ogen heb gezien: twee collega's die in de pauze met elkaar whatsappen terwijl ze tegenover elkaar zitten.
Of wat te denken van verjaardagen waar iedereen alleen nog maar op een telefoon zit te staren.
Heb eerder het idee dat heel veel jongeren (en ouderen) hun persoonlijke sociale vaardigheden aan het verliezen zijn ten koste van de online vaardigheden.
Ik heb geen enkel bezwaar tegen social media maar het is belangrijk om de juiste balans te hier in te vinden.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Dat is inderdaad een bijverschijnsel, een heel irritante zelfs. Zoals voor alles geldt: met mate :)
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Je onderschat Instagram en het belang daarvan in de jongerencultuur. Jongeren voelen zich relatief veilig op Instagram aangezien daar minder volwassenen zitten. Als je dochter daar verstandig mee omgaat, dan zal ze dat ook met Facebook doen, lijkt mij. Zeker als ze dat zakelijk doet.

n.a.v. de off-topic: ik maak me er niet zoveel zorgen over en 15 jaar geleden SMS'ten mensen, nu Whatsappen ze, niets nieuws!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

addy101 schreefCOLONn.a.v. de off-topic: ik maak me er niet zoveel zorgen over en 15 jaar geleden SMS'ten mensen, nu Whatsappen ze, niets nieuws!
En de sociale vaardigheden (lees omgangsvormen) zijn de laatste 15 jaar dan ook enorm verbeterd. :D :D
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

jans1960 schreefCOLONEn de sociale vaardigheden (lees omgangsvormen) zijn de laatste 15 jaar dan ook enorm verbeterd. :D :D
Wij hebben op mijn werk net een grote groep twintigers aangenomen, ik heb geen klachten over hun omgangsvormen. Horken heb je altijd gehad, maar tegenwoordig is het wel heel makkelijk om de hele wereld duidelijk te maken dat je een hork bent dus lijkt het net of er meer horken zijn, maar dat is echt niet waar volgens mij.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Ik hoop van harte dat je gelijk hebt :wink:
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Ook ff off-topic: ga naar een concert. Sta je een beetje achteraan kijk je alleen tegen mobiel schermpjes aan ......

On topic: FB hoort er gewoon bij. Dat brengt de tijd met zich mee.
Lekker snel communiceren en bijvoorbeeld foto's delen. Best leuk.
Je moet alleen allert zijn op welke informatie je wenst te delen met "vrienden".
Als je daar verstandig mee om gaat is er niets aan de hand.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

addy101 schreefCOLON
jans1960 schreefCOLONEn de sociale vaardigheden (lees omgangsvormen) zijn de laatste 15 jaar dan ook enorm verbeterd. :D :D
Wij hebben op mijn werk net een grote groep twintigers aangenomen, ik heb geen klachten over hun omgangsvormen. Horken heb je altijd gehad, maar tegenwoordig is het wel heel makkelijk om de hele wereld duidelijk te maken dat je een hork bent dus lijkt het net of er meer horken zijn, maar dat is echt niet waar volgens mij.
Dat kan best kloppen maar uit wat voor een nest en wat voor opleiding komen en hebben die twintigers? Ik ben bang dat die groep niet bestaat uit de z.g. kans arme jongeren.

En m.i. kan je je kop wel in het zand steken maar de samenleving wordt echt niet socialer van sociale media! Zijn we dat „feestje“ in dat plaatsje in Groningen alweer vergeten?

Of Facebook een geschikt media platform is voor zakelijke toepassing weet ik niet.
Mijn beide kinderen promoten daar wel hun bedrijf.
Maar af en toe denk ik wel eens, dat moet je niet schrijven je klanten kunnen het ook lezen.

Qua structuur en gebruik vind ik Facebook een slecht sociaal platform. Soms weet ik echt niet op wiens pagina ik nu weer gekomen ben! Maar dat zal wel aan de leeftijd liggen. Maar aan je vrienden op Facebook meedelen wanneer je precies op vakantie gaat moet je toch echt niet doen. Hier zou ik het uitvoorzorg ook niet doen.

Vr. gr.

Roel J.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar