Mijn mening over foto's nabewerken of niet? In RAW of JPG?

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Hallo mede forummers,

Graag wilde ik mijn mening met jullie delen over hoe ik hier over denk.
Wie weet zijn er mensen die hier wat aan hebben :)

Er komt nogal eens de vraag naar voren of je digitale foto's nu juist wel of niet moet nabewerken.
Is RAW nu beter dan JPG.
Hoort de foto nu wel of niet "puur" uit de camera te komen?

Mijn mening / redenatie:

Vroeger schoot je de foto en kwam deze op een negatief. Ik vergelijk dat met een RAW foto.
RAW heeft daarmee een hoge kwaliteit / is zo puur mogelijk.
Uiteraard moest een negatief eerst ontwikkeld worden in een doka (lees: nabewerkt) om de definitieve foto te verkrijgen.
Dus als je in RAW schiet, dan hoort het nabewerken er gewoon echt bij.

Schiet je in JPG, dan gebruik je als het ware de "interne doka" van je camera.
Volledig machinaal wordt dan door je camera de foto "nabewerkt", uiteraard wel met enigszins wat opties en instellingen op je camera.

Kortom: De echte mooie foto's worden gemaakt door de fotograaf, inclusief het ontwikkelen/nabewerken van de foto!

Maar wat ik wel erbij wil zeggen is dat je in het nabewerken (zeker met photoshop) ook door kan slaan (maar dat kon vroeger in een doka ook).

Uiteraard zijn er nog veel meer aspecten te verzinnen, maar dit is (voor mij) wel de basis.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ben je je ervan bewust dat we hier net een heel topic over gehad hebben, van Jeroen?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

deze dus: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 9&t=114372" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik sluit deze, als je de discussie nogmaals wilt voeren kan dat ik het eerdere topic.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar