foto verkoop contract

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
J.dRijk Photography
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2014 08:56
WoonplaatsCOLON Dalfsen

hallo , beste leden.
ik ben net nieuw hier, maar ik kan er niet uit komen wat ik zoek ik heb het forum een beetje afgelezen met de contracten maar ik kom er niet goed uit.

ik zoek namelijk een overheen komst voor verkoop van foto's
er is namelijk bedrijven die graag belang in mijn foto's hebben voor reclame doel einden.
hoe kan ik een contract maken met de belangrijke dingen en wat kan ik per foto vragen?.
er is een bedrijf die bied me 30 euro incel usb voor 62 foto's ongeveer. ik vind het kunnen om dat foto's van 2012 zijn en gemaakt een compakt camera.

ik hoop dat iemand me kan helpen.

mvg jaco

ps ik heb moeite met lezen en schrijven, lezen op hoog niveau lukt me moeizaam.

https://www.facebook.com/JdeRijkPhotography" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Welkom hier!

Willen ze exclusief recht op de foto's (dat je ze dus nadat je ze aan hen verkocht hebt niet meer aan iemand anders mag verkopen)?

Bedragen voor foto's is heel divers. De een krijgt een paar honderd duizend euro voor 1 foto, de ander een paar tientjes. Daar kan ik je dus niet bij helpen.

Voor mijn gevoel is 30 euro erg weinig voor ruim 60 foto's, maar dat is dus heel erg afhankelijk van de kwaliteit en het soort foto.
J.dRijk Photography
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2014 08:56
WoonplaatsCOLON Dalfsen

over die rechten heb ik het eens niet gehad.
ik maak al heel wat jaren foto's voor de hobby maar nu word wel sireuser.
Canonflits

Lijkt mij ook wel erg goedkoop!
Een paar euro per foto lijkt mij niet onredelijk. Je hebt je apparatuur gekocht en je hebt er werk van.
Veel meer hoeft niet. Je kunt zo mooi je portfolio opbouwen.
Succes!
J.dRijk Photography
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2014 08:56
WoonplaatsCOLON Dalfsen

ik heb met verschillende Canon compact camera's gewerkt zin een poosje heb ik een canon 650d
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Omgerekend 50 cent per foto??? Op die manier weet dat bedrijf er zich wel heel goedkoop vanaf te maken. Dat het voor jou hobbymatig is wil nog niet betekenen dat ze je dus ver onder de marktprijs kunnen vergoeden... En of jij de foto's met een simpele compact, je telefoon of een high-end camera hebt gemaakt maakt daarin geen verschil. Hooguit dat jouw kostprijs zeg maar hoger zou komen te liggen, als je dat erin zou willen betrekken.

Maar een contract kan je zo smal of zo breed maken als je zelf wil.. Wat Martijn ook al zei, als ze een exclusief recht op de foto's willen hebben maakt het verhaal alweer heel anders. Ook of ze de originele bestanden krijgen of ze er zelf nog aan mogen photoshoppen. Ik zou dat dus eerst met ze uitzoeken.
Het contract is daarna niet meer dan die afspraken op papier (of digitaal ;)) vastleggen. Gewoon helder beschrijven wat ze ermee mogen en wat niet.

Dat is dus van geval tot geval verschillend, en dat is ook de reden dat je een standaard contract hier niet snel zal vinden. Binnen bepaalde genres is dat nog wel te doen (bijvoorbeeld modelfotografie als hobbyfotograaf), maar dit zijn meer maatwerk leveringen.
J.dRijk Photography
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2014 08:56
WoonplaatsCOLON Dalfsen

het bedrijf wil een van foto;s gebruiken voor een folder , de prijs is verandert
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik moet er een slag naar slaan hoor, maar voor 62 foto's kom je bij ons echt niet onder de 1000 euro weg denk ik. Ook niet onder de 2000. Mag je ze gebruiken waarvoor je ze wil, daar liggen we dan weer niet wakker van.
En als je ver in het archief duikt, dan staat het vol met foto's van apparaten die bestonden voordat de digitale camera zelfs was uitgevonden.......

30 euro voor 60 foto's?
Kom op zeg, waarom wil je dan betaald worden. Doe het dan voor niets (ook niet doen trouwens)
Als je de 30 euro omzet naar een uurloon, dan verdien je waarschijnlijk meer in de supermarkt met vakkenvullen dan met het opzoeken van alle 62 foto's, ze verzamelen en doorsturen.

Je fotografeert landbouwvoertuigen. Daar zijn niet zoveel fotografen in en als ik zo eens over je werk heen kijk, dan zitten daar best goede foto's tussen. Je fotografeert in een niche, een stukje van de markt waar niet zoveel aanbod in is. Als er wel vraag is, dan hoef je je echt niet voor een fooi aan de kant te laten zetten.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
J.dRijk Photography
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2014 08:56
WoonplaatsCOLON Dalfsen

de prijs is verander naar 1euro de foto hoog wilde hij niet anders maakte hij zelf foto's. en er zijn hier in de omgeving best veel jongens die fotograferen in landbouwsector.
en ik zit nog ergens mee waar mee ik op moet passen.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Als jij gelukkig bent met de prijs, dan is dat prima toch?

Geef wel duidelijk aan dat de foto's voor eenmalig gebruik zijn (1 doel: alleen die folders), de foto's naamsvermelding moeten hebben (jouw naam als fotograaf staat erbij) en dat ze de foto's niet mogen doorverkopen (de rechten blijven te allen tijde bij jou).
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

J.dRijk Photography,

Je gaat toch niet voor een fooi van € 1,00 de foto's van de hand doen...!? Ik zal het even keihard zeggen, maar laat duidelijk zijn dat het niet persoonlijk bedoeld is: Dan ben je werkelijk knetter gek. :wink:

Die vent maakt gewoon misbruik van je. Als je dat nu nog niet door hebt, dan weet ik het ook niet meer. Zo'n vent wou ik geen eens foto's leveren. Ik gaf 'm nog liever een trap onder z'n hol.

Dus, omdat er veel andere jongens zijn die ook dergelijke dingen fotograferen, moet jij je maar aanpassen...!? Mij niet gezien. Deze man, wil gewoon voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. En waar moet je mee oppassen...? Laat je niet gebruiken man!

Jeroen zit vrij goed met zijn bedragen, want dat reken ik zo ook ongeveer: Ik reken € 80,00 per hoge resolutie bestand voor commerciëlen; particulieren geef ik geen hoge resolutie bestand. Dus 62 x € 80,00 = € 4960,00

Laat die gek maar mooi zelf zijn foto's maken; ik wou daar niks geen gezeur met zo'n vent over hebben.
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar