Wat fotograferen? Inspiratie nodig.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
markvog
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 03 Apr 2014 13:27

Hallo,

Ik wil graag beter worden in fotografie, maar heb geen idee hoe ik kan oefenen. Bij zonsondergang of een uur hiervoor kan je mooie foto's maken, maar daarnaast zou ik niet weten wat ik zou kunnen fotograferen. Vind natuur altijd leuk om te fotograferen, maar overdag ziet dat er niet heel denderend uit vind ik:P

Iemand tips? Of misschien een website om inspiratie op te doen? (naast 500px die ken ik al)

Hier een paar foto's die ik tot nu toe gemaakt heb: http://500px.com/markvogelaar" onclick="window.open(this.href);return false;

Mark
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Misschien is OKDOTHIS iets voor je.

Volgens mij heb je daar wel een iPhone of iPad voor nodig en ik weet natuurlijk niet of je die hebt.

Verder welkom hier. Dit is natuurlijk ook een bron van inspiratie ;-)
markvog
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 03 Apr 2014 13:27

MvdE schreefCOLONMisschien is OKDOTHIS iets voor je.

Volgens mij heb je daar wel een iPhone of iPad voor nodig en ik weet natuurlijk niet of je die hebt.

Verder welkom hier. Dit is natuurlijk ook een bron van inspiratie ;-)

Wel vet idee, heb helaas geen iPhone. wel een ipad.
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Hij doet het sowieso op de ipad.
Gebruikers-avatar
Ericszn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1400
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2010 22:28

Inspiratie nodig?

Hier zo iets wat in me opkomt;
Ga eens in het gras liggen en maak eens foto's van kleine kevertjes en andere insecten. Of wat dacht je van vlinders. Of kleurrijke bloemen.
Of ga eens in een park of drukke straat zitten en zet mensen op de foto.
Daag jezelf uit, maak gebruik van je fantasie en probeer verschillende composities uit.

Succes, en laat resultaten hier maar zien!
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Tip: Neem altijd en overal je camera mee. Je weet nooit wat je tegen komt. Afgelopen maandag, op weg naar mijn werk, zag ik een ontsnapte kameel langs de kant van de weg staan. Geen camera bij me. Vorige week, ook op weg naar mijn werk, was de zonsopgang schitterend met een mooie nevel over het landschap. Wederom geen camera bij me.
Mocht je toch niet in de gelegenheid zijn om je camera mee te nemen, neem dan een leeg dia-frame mee. Daarmee kan je onderweg je compositie bepalen om op een later tijdstip terug te komen met camera.
Een leuke oefening om je creativiteit te prikkelen is het alfabet spel. Overal om ons heen zien we vormen. Sommige vormen lijken op een letter. Bijvoorbeeld de zijkant van een picknicktafel lijkt op de letter A. Probeer deze vormen te herkennen en fotografeer ze. Zo leer je anders kijken naar je omgeving en wordt je misschien geprikkeld in je creativiteit.
Uiteraard geeft dit forum tal van mogelijkheden. Kijk vooral eens bij de fotokettingen.

Met fotografie kan je zoveel kanten op. Van landschap tot macro. Van architectuur tot sport. en alles wat daar tussen en buiten valt.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
markvog
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 03 Apr 2014 13:27

Bedankt voor de reacties :) Zal eens kijken wat voor resultaten deze tips opleveren :)
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

mijn tip: kijk wat anderen op dit forum hebben vastgelegd, kijk eens wat je zelf leuk vind.
vind je natuur en landschappen leuk om te doen, trek er op uit met je fiets of auto, dat soort foto's kan je bijna altijd maken, in welk jaargetijde en onder welke omstandigheden dan ook.
of ga je liever voor architectuur of straatfotografie, zoek een leuke stad uit.
dierentuin ? ga dan mee op 27 april naar Blijdorp, meldt je even aan (http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 9&t=113467" onclick="window.open(this.href);return false;).
toch liever binnen in de studio .....
zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik weet het, allemaal open deuren :wink:
Een en ander is natuulijk ook wat afhankelijk van je gear, een hert op de Veluwe proberen vast te leggen met een 10-22 is ook zo lastig :lol:
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Nog een tip.
Spreek eens met iemand af om een rapportage te maken met een bepaald thema.
Bijvoorbeeld aan het eind van de maand 10 foto's met het thema ...
Dat forceert je erover na te denken maar geeft wel richting.
Ook leuk om te zien wat de ander ervan gemaakt heeft.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Jammer dat je geen iPhone hebt, Canon heeft een appje gereleased voor de 1200D, het uitleg gedeelte is aardig, maar het leukste is het inspiratie gedeelte, dan kun je net zoals bij memory 2 vakjes openen en dat vormt dan je opdracht van die dag. Mijn opdracht voor vandaag was donker en water. Maar daar is niks uitgekomen, maar morgen beter.

Afbeelding

aanvulling: hij doet het ook op de iPad.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Canon 7D
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2013 09:55
WoonplaatsCOLON Provincie Flevoland

markvog schreefCOLONHallo,

Ik wil graag beter worden in fotografie, maar heb geen idee hoe ik kan oefenen. Bij zonsondergang of een uur hiervoor kan je mooie foto's maken, maar daarnaast zou ik niet weten wat ik zou kunnen fotograferen. Vind natuur altijd leuk om te fotograferen, maar overdag ziet dat er niet heel denderend uit vind ik
Als je beter wilt worden dan moet je ontdekken waar je grenzen liggen.

zomaar een paar losse ideeën om 'grenzen' te verkennen.

Camera restricties:
1: Zet je camera op JPG en niet op Raw.
2: Schiet in zwart/wit.
3: Houdt de camera de gehele dag in de portrait stand.

Positie:
4: Ga op de grond liggen zoals Ericszn ook al noemde.
5: Zet je toestel op een statief, steek het statief in de lucht (zo ver als je zelf durft) en gebruik de 2sec. of 10sec. timer.
6: Ga zo dicht mogelijk naar je onderwerp toe. In het extreme geval is niet meer duidelijk wat het onderwerp is en zie je alleen nog de structuur van je onderwerp.

Nabewerking:
7: Maak een Panorama foto. Microsoft ICE is zeer handig programma.
8: Volg de Brenizer methode.
9: Maak HDR opnames.

EOSdigitaal:
10: Blijf op dit forum (kritische) vragen stellen.
11: Ga mee met een EOS uitje.

Algemeen:
Maak een variatie van verschillende bovengenoemde punten.
Canon 1Dmk4 / Canon EOS M3 / Lytro illum
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar