Canon Club Nederland

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Tja als je ziet hoe de Nikon club het aanpakt dan zijn die goed bezig en heeft die aanpak zeker zijn toegevoegde waarde. (zou er zelfs een naamsverandering van eosdigitaal naar canonclub nederland voor over hebben :D )

Wel leuk om er over na te denken en te onderzoeken of het levensvatbaar is. Is het niet een idee eens te gaan praten met iemand van de nikon club om te vragen hoe zij e.e.a. achter de schermen georganiseerd hebben. Ik denk dat je van een uittreksel van de KvK niet veel wijzer gaat worden.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Kan iemand mij dan vertellen wat de nikonclub wel biedt wat ons eosforum niet biedt?
Ik heb namelijk helemaal geen zicht op de andere kant... ;)
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik lees dat je korting op spullen kunt krijgen (tot 10%), hebben een niet-commerciële band met Nikon, organiseren "foto-uitjes", lezingen, cursussen, enz.
Contributie zo'n €27 per jaar, 4x per jaar een clubblad, er bestaan regio's.

Alles valt of staat, in het algemeen, met de permanente inzet van een vaste kern vrijwilligers.
Ik ben daar optimistisch over, dat gaat niet lukken in het huidige tijdsbestek :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Omdat ik nou eenmaal verzamelaar ben, en aangesloten bij zowat elke bestaande computerclub, ben ik ook aangesloten bij het NCN. En doordat ik meewerk aan het onderhoud van de diverse servers weet ik ook dat ook daar de organisatie vrij solide in elkaar zit.

En nee dat krijg je niet op korte termijn voor elkaar, dat moet groeien.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON Alles valt of staat, in het algemeen, met de permanente inzet van een vaste kern vrijwilligers.
Ik ben daar optimistisch over, dat gaat niet lukken in het huidige tijdsbestek :wink:
Een waarheid als een ........

Aan de andere kant kan lekker vrij denken en onderzoeken zoals panzerfaust nu doet ook tot mooie dingen leiden. Later maar eens kijken naar het hoe je iets voor elkaar krijgt. Ik kan niet de agenda van andere kijken maar met een aantal enthousiaste mensen met de juiste "skils" kan je snel een hoop bereiken. Vaak werkt enthousiasme en inzet als een olievlek en maakt steeds meer mensen bereid mee te werken aan je doelen.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het oprichten van een club is relatief een makkie, het gaat om de continuiteit daarna.
Wie heeft er tenminste 1 uur per dag continu beschikbaar voor zo'n activiteit?

Dan kom je snel tot de conclusie dat het een club gaat worden die door voornamelijk ouderen overeind gehouden wordt.
Dat moet men niet willen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

boels069 schreefCOLONHet oprichten van een club is relatief een makkie, het gaat om de continuiteit daarna.Wie heeft er tenminste 1 uur per dag continu beschikbaar voor zo'n activiteit?
Dan kom je snel tot de conclusie dat het een club gaat worden die door voornamelijk ouderen overeind gehouden wordt.
Dat moet men niet willen.
Waar! Echter volgens mij moet de eerste discussie gaan over wat we nu missen... Waarom je de club wil. Immers zelfs met ouderen kun je dat nog wel gaande houden ... Kern is als er maar toegevoegde waarde is voor leden... Zelf hb ik daar nog geen goed antwoord opgezien.
Frankly speaking 10 % korting oid is echt onvoldoende basis...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Ik lees dat je korting op spullen kunt krijgen (tot 10%), #Wij hebben ook inkoopacties bv Martijn met accus, grips, straps en remotes.
hebben een niet-commerciële band met Nikon, #Bij onze meeting van techrepair laatst was canon er ook bij met een actieve rol.
organiseren "foto-uitjes", #Motorcros, ouwehand, blijdorp, enz. Dat doen wij dus ook.
lezingen, #Frank Doorhof? :)
cursussen, enz. #Vele professionele EOS leden bieden cursussen aan in diverse richtingen.
Contributie zo'n €27 per jaar, #Eos is gratis
4x per jaar een clubblad, er bestaan regio's. #Ja woehoe. De kampioen gaat ook altijd meteen de kachel in.


Mijn persoonlijke mening is dat EOS digitaal een mooi platform is die we eventueel kunnen professionaliseren tot een echt visitekaartje.
Maar ik denk dat we dat van binnen moeten doen en niet door er een club naast te planten welke het einddoel moet vertegenwoordigen.

Maar uiteindelijk vind ik EOS Digitaal al erg mooi zoals het is. Een hechte club met veel initiatieven en erg behulpzaam naar elkaar en beginners.
Als EOS digitaal nog niet bestaand had was het een grandioos plan geweest! :)

Mijn mening.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Anoniem 3

boels069 schreefCOLONHet oprichten van een club is relatief een makkie, het gaat om de continuiteit daarna.
Wie heeft er tenminste 1 uur per dag continu beschikbaar voor zo'n activiteit?

Dan kom je snel tot de conclusie dat het een club gaat worden die door voornamelijk ouderen overeind gehouden wordt.
Dat moet men niet willen.
Hé hallo,
plat gezegd: lulkoek.
Of de club door ouderen of jongeren overeind gehouden wordt is geen issue.
Ik ben een oudere, maar ook jongeren hebben, in mijn jarenlange ervaring als jongere, oudere jongere, jongere oudere en oudere wel een uurtje per dag de vrijheid om te doen wat ik wil.

Verder vind ik je opmerking behoorlijk onbehoorlijk naar de oudere leden toe. :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik denk dat de meeste argumenten wel goed zijn, zowel de voors als de tegens. En ook ik heb men bedenkingen wel door ervaring in het besturen van verenigingen en het werken met vrijwilligers. Continuïteit is zo belangrijk maar ook zo lastig. Ik denk wel dat de structuur van een vereniging iets meer houvast kan bieden voor deze continuïteit. Je moet toch wat meer nadenken over je beleid en hoe je e.e.a. stuurt.

Aan de andere kant zijn de tegenargumenten ook een beetje dooddoeners en als je hier mee begint komt er nooit iets van de grond. Denk maar eens "out of the box" en ga later maar eens nadenken hoe je het gaat doen. Soms kom je dan tot hele verrassende uitkomsten. :D

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Misschien vraagt dit wel om een poll?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Telescoop schreefCOLON
boels069 schreefCOLON..
Dan kom je snel tot de conclusie dat het een club gaat worden die door voornamelijk ouderen overeind gehouden wordt.
Dat moet men niet willen.
..
Verder vind ik je opmerking behoorlijk onbehoorlijk naar de oudere leden toe. :mrgreen:
Ik ben een 70+er, ik weet dus zo'n beetje waar ik het over heb.
Nieuwe wijn in oude zakken en oude wijn in nieuwe zakken werken niet, zie de maatschappelijke veranderingen, ontwrichtingen en onvredes.

Ik ben niet tegen een Canonclub, er bestaat vrijheid van vereniging (en dat is goed).
Ik schets de problematiek na de oprichting: gebrek aan continu drijvende en vernieuwende kracht als het bestuur voornamelijk uit ouderen bestaat.
Daarmee diskwalificeer ik ouderen niet, die kunnen heel goed faciliterend bezig zijn.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Houd maar een poll, dat is dan tenminste iets zinnigs maar vermeld er dan ook bij of iemand bestuurlijk of organisatorisch actief wil zijn en hoeveel tijd er beschikbaar is en in welke dag delen.

Wat Boels zegt is bepaald géén lulkoek!

De continuïteit is slechts gewoon een van de meest belangrijke aspecten. En daarnaast vooral ook de tijd die mensen willen besteden door ook daadwerkelijk actief deel te nemen.

Maar dat gaat niet altijd goed. Een praktijk voorbeeld:
In mijn periode als coordinator en mede vormgever van een lokale activiteit van een vakbond ging het snel mis. Er werd een groep vrijwilligers geformeerd met een doel. Dat doel was het waakzaam en actief te reageren op de uitvoering van de wet WMO en WWB. In principe was alles aanwezig om daar een succes van te maken!
Er was een zeer goede voorbereiding met veel enthousiasme onder de aanwezige vrijwilligers op een aantal gehouden sessies.

Dit alles leidde uiteindelijk tot de vorming van een Kernteam van 15 leden waarvan er twee functioneerden als de coördinatoren. Er waren meer dan 100 aangemelde leden voor de taak van Netwerkers ten minste dat dachten we. Met twee professionele Vakbond’s leden voor permanente begeleiding gingen we heel erg enthousiast van start maar niet aan de slag.

Maar waarom ging dat toch eigenlijk direct mis? Kort: Je werkt met vrijwilligers en hun Privé belang. En de later gebleken teleurstelling, dat men niet benoemt was in het kernteam met als gevolg een directe totale desinteresse en afhaken, bij de voor het uitvoeren de belangrijkste groep de Netwerkers. Einde exercitie!

Zorg er dus voor, dat bij de grootste groep van een organisatie er geen teleurstelling komt en er een duidelijke meerwaarde voor hen is. Voor de groep uitvoerders moet een zicht op continuïteit gevonden worden, zo niet, dan gaat de lol er snel van af. Laat alles dan liever zoals het was.

vr.gr.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik denk dat je twee zaken gescheiden moet houden:

1. Willen we het en zien we toegevoegde waarde ?
2. Hoe gaan we het doen ?

Als je het nu al over het hoe gaat hebben en dan ook de aanname doet dat (op basis van eigen ervaring) er geen mankracht is om het te organiseren dan strand dit plan al op de "tekentafel".

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik denk dat ons huidig "clubje" EOS Digitaal al heel veel te bieden heeft. Regelmatig uitjes (al dan niet kostenloos), chipcleaning, feedback enzovoort. Momenteel regelt iedereen die wil en kan, zo nu en dan iets voor anderen. Als je dat in clubverband zou willen doen, MOETEN er dingen geregeld worden en meestal door dezelfde groep harde kern.
Nu is het onbedwongen. Als iemand veel wilt organiseren, dan kan dat. Wilt iemand zo nu en dan een foto of reactie posten, dan kan dat. Niets of niemand dwingt je ertoe om deel te nemen of iets te regelen.
Als je er echt een officiële club met leden van gaat maken, verwachten de leden continuïteit en iets van meerwaarde ten opzichte van de huidige situatie. Ik denk dat mensen wel bereid zijn om hiervoor te betalen, als ze er maar iets van meerwaarde voor terug krijgen. Wil je bijvoorbeeld minder betalen voor de aankoop van een Canon product, zal iemand moeten onderhandelen met Canon. Ten eerste weet ik niet of Canon daarop zit te wachten en ten tweede weet ik niet of de korting opweegt tegen de contributie van het lidmaatschap.
Dat is mijn antwoord op Rijk's eerste vraag.

Vraag 2: hoe gaan we het doen?
Naast de belastingtechnische rompslomp en het financiële plaatje heb je vooral mensen nodig. Mensen die zich continue inzetten voor de club. Een voorzitter, penningmeester, uitjesregelaar, kortingsregelaar, aanspreekpunt naar buiten de club, aanspreekpunt voor binnen de club enz enz.

Ik denk dat, wanneer we willen upgraden naar een club, we eerst een stabiele basis moeten hebben. Daarmee bedoel ik dat we de verschillende functies gevuld moeten hebben. Dus enige regelmaat in het regelen van uitjes, een regelmatige aanbieding, een vast aanspreekpunt voor buiten de club. (Ik heb bij het afgelopen uitje naar de motorcross Overloon gemerkt dat mensen interesse hebben in onze foto's. Een centraal punt of website voor deze mensen zou fijn zijn.).
We kunnen, als oefening voor wanneer we club zijn, een clubblad beginnen. Een maandelijks pdf-je wat verspreid wordt. Met daarin topics zoals tips, foto's van de maand, leden uitgelicht, uittips enz.
Kortom, we kunnen alles gereed maken voor een soepele overstap naar een club status. Mocht het niet lukken, dan is er nog geen man overboord. Mocht het wel lukken, krijg je niet de vraag HOE worden we een club maar WANNEER worden we een club.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Tot op dit moment is er nog steeds geen enkele poging gedaan om een goedonderzoek te doen b.v. in de vorm van een poll of iets dergelijks. Net zoals er eerder al is gezegd het oprichten van een vereniging is niet echt heel moeilijk maar het gaat er inderdaad om de realisatie en invulling ervan. Zeker ten opzicht over het Wie, Wat, Waar, Hoe en Waarom.

Voor mij is dit plan al gesneuveld. En ik denk, dat het gezien wat we nu al hebben en onder de huidige omstandigheden hier niet erg is. Maar het recht op vereniging is bij wet geregeld dus wie er anders over denkt, ga je gang en ik wens je veel succes!

Vr. gr.

Roel J.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Roel Jansen schreefCOLONVoor mij is dit plan al gesneuveld. En ik denk, dat het gezien wat we nu al hebben en onder de huidige omstandigheden hier niet erg is. Maar het recht op vereniging is bij wet geregeld dus wie er anders over denkt, ga je gang en ik wens je veel succes
Wat een waardeloze opmerking. Je mag best je mening hebben maar hiermee doe je weinig recht aan mensen die zicht wel inzetten voor het forum en proberen hier iets van te maken. Wat bedoel je met "huidige omstandigheden" zijn die niet goed ???? Probeer een initiatief nu eens positief te benaderen, dat je het niet ziet zitten is nu wel duidelijk. :cry: :cry:

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Weet je waar ik bang voor ben? Dat je eindigt waar je nu al bent maar dat je er dan geld voor moet gaan betalen.

En wat mensen betreft die zich inzetten voor het forum hier mee te maken hebben, ontgaat me geheel!

En de huidige omstandigheden, dat betekend, dat ik heel tevreden ben zoals dit forum reilt en zeilt!




vr gr.

Roel Jansen
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ok Roel misschien pakte ik je opmerking iets te negatief op (en dat is nu juist wat ik in dit topic niet wil :oops: )

Ik ben ook ruim 20 jaar actief in allerlei besturen van clubs en snap best wat je bedoelt. Ik vind het initiatief in ieder geval leuk genoeg om in overweging te nemen en nogmaals, als je nu al gaat nadenken hoe je het moet regelen dan zullen weinig mensen enthousiast worden.

Een poll vind ik het nu nog te vroeg voor dan zal het een hele zwart/wit ja of nee worden en daar heb je denk ik niet zo veel aan.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik denk dat het geen vraag moet zijn, hoe we een club worden, maar meer een logische stap. Op een gegeven moment komen we op een punt waarbij we met grote regelmaat dingen doen en regelen, dat we ingeschreven moeten zijn bij de kamer van koophandel.
Zie het als een logische stap van amateurfotograaf naar professional. Je begint met fotograafje spelen voor familie en vrienden. Dan zo nu en dan een snabbeltje. Daarna ieder weekend één of twee opdrachten. Enzovoort. Totdat je je baan in de weg staat voor je fotografie klussen.
Op dit moment denk ik dat we ergens tussen "fotograafje spelen" en "zo nu en dan een snabbeltje" zitten.

Ik denk dat Roel ergens wel gelijk heeft. Om de vergelijking door te trekken, ik zie regelmatig nieuwe professionele fotografen met bosjes tegelijk failliet gaan omdat ze te vlug te veel willen. Dat wilt niet zeggen dat we zo af en toe naar de toekomst mogen kijken. Vooralsnog zou ik zeggen, stapje voor stapje. Zie mijn vorige bericht.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar