Hoeveel vragen voor een foto + welke overeenkomst

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

Hoi mede forumleden,

Ik heb een vraag waarbij ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik heb geen idee wat ik er mee aan moet.
Ik krijg zo net een mailtje van een grafisch ontwerper die geïnteresseerd is in 1 van mijn foto's.
Hij wil deze gebruiken als achtergrond voor etiketjes van Zeeuwse ambachtelijke producten.
En dan is natuurlijk de vraag of hij deze mag gebruiken en zo ja, wat zijn de kosten...

Heeft iemand een idee wat een reële prijs is, of is dit niet te bepalen aan de hand van de gegeven informatie?
Heb namelijk geen idee om welk product het specifiek gaat + wat de oplage gaat zijn.
En even voor de de duidelijkheid, ik hoef er niet op binnen te lopen maar een 'bijdrage' zou toch wel leuk zijn.

En daarnaast zit ik me af te vragen welke overeenkomst ik aan kan/moet gaan.
Kan ik afdwingen dat de foto alleen voor 1 bepaald product mag worden gebruikt, etc, etc..
Heeft iemand hier ervaring mee?
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Dit geeft wel een idee, maar zoals te zien erg afhankelijk van doel en frequentie.
http://www.fotografenfederatie.nl/filea ... A-2013.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je kunt alles afdwingen. Zelfs dat de etiketten met jouw foto's alleen maar gebruikt mogen worden op de potjes die een oneven houdbaarheidsdatum hebben, maar wel op een even dag afgevuld zijn. Zo gek als jij het wilt maken.

En prijs? Je kunt allerlei rare debielen rekenconstructies loslaten op het geheel, maar kijk gewoon eens naar wat de prijzen in de regio zijn en wat voor jou een prijs is die fair is en daar op aansluit.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

@Bavarian, bedankt voor de link.
Dit geeft wel een goede indicatie.
fotojeroen schreefCOLONJe kunt alles afdwingen. Zelfs dat de etiketten met jouw foto's alleen maar gebruikt mogen worden op de potjes die een oneven houdbaarheidsdatum hebben, maar wel op een even dag afgevuld zijn. Zo gek als jij het wilt maken.
Hahahahaha, dat is niet echt wat ik in gedachten had :wink:
Maar 't is goed om te weten dat ik het volledig in de hand heb.
Zit zelf te denken aan een overeenkomst dat de auteursrechten sowieso bij mij blijven en dat de foto alleen voor dit specifieke product gebruikt mag worden.
Overigens bedankt voor je reactie.

Maar ik zal eens een mailtje sturen met de vraag om welk product het nu eigenlijk gaat + of er een oplage bekend is..
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLONJe kunt alles afdwingen. Zelfs dat de etiketten met jouw foto's alleen maar gebruikt mogen worden op de potjes die een oneven houdbaarheidsdatum hebben, maar wel op een even dag afgevuld zijn. Zo gek als jij het wilt maken.

En prijs? Je kunt allerlei rare debielen rekenconstructies loslaten op het geheel, maar kijk gewoon eens naar wat de prijzen in de regio zijn en wat voor jou een prijs is die fair is en daar op aansluit.
Jeroen,

Geheel mee eens!

Ook kan ik mee geven, dat de zogenaamde richtprijzen die gegeven worden, verre van realitisch zijn. Ja, vroeger konden die hanteert worden, nu al lang niet meer; uitzonderingen daargelaten. Alleen bij rechtzaken, hanteert een rechter vaak de tarieven van Foto Anoniem of de richtprijzen. Bijvoorbeeld als men je auteursrecht heeft geschonden, maar nu zoeken we het wel héél erg ver. :D

Ook zit er verschil tussen redactioneel gebruik en commercieel gebruik. Bij commercieel gebruik liggen de tarieven hoger, omdat men zelf er ook weer winst op maakt bij doorverkoop. Bij niet commercieel gebruik, zou ik zeggen tussen de € 80,00 a € 100,00 ex btw, maar ik neem vrijwel zeker aan dat jij niets met btw van doen hebt en dan mag je dit geen eens vermelden op je factuur.

Is het voor commercieel gebruik, dan hangt de prijs af van de oplage, de afmeting van de foto's en de gebruiksduur. Tarieven liggen bij commercieel gebruik aanzienlijk hoger, maar dat is infeite ook logisch.

Voor het gebruik, stel je een schriftelijke gebruikerslicentie op, in het meervoud en die je beiden ondertekend, dus je klant en jij.

Maar elke fotograaf heeft hier zijn eigen manier voor, en er is dus ook geen eenduidig antwoord op te geven; alleen enkele handvaten.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

@Canon Benny, sorry voor de late reply maar ik zag je berichtje nu pas.
Bedankt voor het zeer uitgebreide antwoord!
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Stafford,

Geeft niet! :)

Ik ben zelf ook druk en dan schiet er ook weleens wat bij in om ergens op te reageren ergens op een forum of zo. :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar