Fotograferen vanuit vliegtuigje

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Binnenkort ben ik in de gelegenheid om een rondvluchtje over de Hoge Veluwe te maken. Ik had vernomen dat men een vergunning nodig heeft om vanuit een vliegtuig te fotograferen, maar een snelle Google zoektocht leerde me dat dit is opgeheven.
De rondvlucht zal zo'n kwartiertje duren. Niet lang, maar ik denk lang genoeg om een paar foto's te kunnen maken.
Nu is mijn vraag: waar moet ik op letten? Camera instellingen, filters, werkwijze. Ik wil wel een beetje voorbereid zijn, want een kwartiertje is zo om.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Anoniem 3

1. Plastic zak om de camera, voor het geval dat je groen gaat zien... :lol:
2. ramen van het vliegtuigje een goede poetsbeurt geven.
3. veeeel bochten laten maken, dat heb je beter uitzicht.

Alles met een :wink:
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

4 niets doen en genieten van het uitzicht
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

- Lens zo dicht mogelijk bij (niet tegen zoals Ronald aangeeft) het raam
- Misschien handmatig focus gebruiken (op oneindig) als je autofocus niet wil
- Niet flitsen, maar die had je zelf wel door natuurlijk :)
- Vooral genieten!

Ben zelf ooit met een zweefvliegtuigje (vanaf Terlet) wezen vliegen. Prachtige ervaring. (geen camera bij me toen)
Veel plezier Steven.
Laatst gewijzigd door 1 op DavevdrH, in totaal 28 keer gewijzigd.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Gaaf hoor!
Heb zelf vanaf Lelystad gevlogen... alleen had beide handen aan het stuur dus kon geen foto's maken :D :P
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

1. Plastic zak om de camera, voor het geval dat je groen gaat zien... :lol:
2. ramen van het vliegtuigje een goede poetsbeurt geven.
3. veeeel bochten laten maken, dat heb je beter uitzicht.
Vooral die combinatie van 1 en 3 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Er is al eens een topic over geweest op het forum, zoek dus even (doe ik niet want ik moet weer weg nu :| )

Maar vooral genieten, zonde om zo'n kwartiertje met je camera te klungelen.
Geniet ze!!! De Veluwe is echt prachtig van boven af.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Steven, ik neem aan dat je Google al geraadpleegd hebt en wat hits hebt gevonden ?
Ik kwam niet verder dan
- fotograferen in RAW
- sluitertijd toch minimaal 1/500 of hoger, diafragma op 8, ISO aanpassen aan combinatie sluitertijd/diafragma
- objectief niet tegen het raam drukken (trilling van vliegtuig levert misschien bewegingsonscherpte op)

succes, ben benieuwd naar je platen en alvast veel plezier !
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Hallo, Het is de vraag vlieg je mee of heb je een fotovlucht geboekt.
Ben een paar maal met onze bedrijfsfotograaf als passagier mee omhoog geweest. Hij liet dan altijd de deur aan zijn kant demonteren en dan zitten in een vierpuntsgordel. Zo had hij alle mogelijkheid om vrij te fotograferen waar de piloot op zijn aanwijzing heenvloog. Was wel koud daarboven, dus dikke jas aan.
Als je mee vliegt kijken of raam open kan en anders gewoon gokken. een polariasatiefilter op de lens wil wel eens schittering door ramen voorkomen.
Succes,

Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Bedankt voor de reacties en tips! Zakje zal ik niet nodig hebben denk ik. :lol:

Ik heb inderdaad ge-googled en kwam ook op een hoge sluitertijd. DOF wil ik, volgens mij, zo groot mogelijk. ISO als ondergeschikte.
Ik weet niet of een pol-filter zin heeft. Het houd misschien wel de weerspiegeling van het raam tegen, maar het scheelt wel weer een stop.

De vlucht is gekregen van een leverancier. Die geeft, bij besteding van een bepaald bedrag, een donatie aan MAF. http://www.maf.nl/
De organisatie geeft op zijn beurt, een vlucht van een kwartiertje over de veluwe terug. Het is geen fotovlucht, dus de deur demonteren zit er niet in denk ik. (vragen kan altijd, toch? :) )

Ik heb de rest van de dag voor mezelf. Rianne (vrouw) is werken en Amber (dochtertje) is logeren, dus ik denk dat ik voor en/of na de vlucht naar de Veluwe ga om op mijn gemak foto's te maken. 18 januari is de vlucht, ik hoop dat het dan een beetje gesneeuwd heeft. Zou een leuk extraatje zijn.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Anoniem 3

18 januari?
Kunnen we er mooi EOS@work-dagje van maken.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Dat zou kunnen! Ik weet nog niet wat de invulling van de dag is. Waarschijnlijk een introductie, voorbereiding op de vlucht, vlucht zelf, hapje eten. Zodra ik meer weet, laat ik het hier weten.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Anoniem 3

Ja, hapje eten wel na de vlucht.... :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Waarom gebeurt er van alles op data dat ik net niet in Nederland ben.... Zucht.

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik kan vragen of de piloot even een lusje verder vliegt zodat ik naar je kan zwaaien. Noorwegen is richting het Noorden, toch?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Leuk! En ik vlieg zelf ook. Ook in open kisten. En wat ik helemaal leuk vind: ik doe van alles voor de MAF, maar dan niet alleen voor NL.
Wat een vergunning betreft: ja, die is wel nodig. Veel vliegbedrijven krijgen er een, die telkens voor een jaar geld en dan ook voor passagiers geld. En nu een wonder: de vergunning kost niets. En dat in Nederland. Het gaat eigenlijk ook niet om een echte vergunning, meer om een registratie. Mocht ergens eens iets gebeuren en er zou een foto van kunnen zijn, dan wil de overheid daar graag beschikking over krijgen. Dat is b.v. in Enschede toen ook gebeurd.
Als je een C-172 mee krijgt, dan kan de deur er eenvoudig uit. Maar of ze een harnas hebben, dat weet ik niet.
Laat de vlieger vooral bochtjes naar rechts draaien, dan heb je uitzicht naar beneden. Als je het raam open doet, heb je vrij zicht. Niet je zonnekap verliezen. Diafragma op 8-16, zo kort mogelijke sluitertijd.
Maar vooral: geniet er van!!
Het is mooi dat het in januari is, dan heb je vaak de helderste dagen.

Ennnuh, een vliegtuigje is toch groot hoor. Noem het gerust een vliegtuig! (Ga het maar eens poetsen, dan ben je wel even zoet :-).)
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Volgende week vrijdag is het zover! Ik heb de invulling van de dag ontvangen. Het begins 's morgens om 9 uur tot een uur of half 2. 2 groepen die ieder 1 uur onderweg zijn. (ik weet niet precies hoe lang we werkelijk vliegen, maar dat zie ik dan wel) Ik lees net nog eens het berichtje van Anko. Ik moet nog even vragen of ik mag fotograferen, bijna vergeten. :oops:

Om half 2 vertrekt mijn fotoclub vanuit Helmond naar Duisburg. Ik rij rechtstreeks ook naar Duitsland om met de fotoclub het Landschaftspark te fotograferen. Daarna naar Tilburg. Aan het einde van de dag heb ik zo'n 400km gereden en een paar km gevlogen. :lol:

Foto's volgen.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Veel plezier met alles! En wat vliegen betreft: je kruist gemiddeld met 120 knotsen. (knots). In een korte tijd maak je heel wat kilometers :-).
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Anko schreefCOLONVeel plezier met alles! En wat vliegen betreft: je kruist gemiddeld met 120 knotsen. (knots). In een korte tijd maak je heel wat kilometers :-).
Vlieg knots, het zelfde als de water knots of te wel een zeemijl?
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Gaaf zeg! Ik heb ooit een rondvlucht gemaakt boven Vancouver, Canada, met een watervliegtuigje destijds. Ik heb toen ook vooral gelet op sluitertijd, om bewegingsondscherpte te voorkomen. Mijn iso stond voornamelijk op 800, en ik had wel een pola filter voor de lens, omdat ik anders heel veel last had van weerspiegeling in de ramen. Ik heb mijn zonnekap overigens wel op de lens gehouden, en heb mijn camera zo dicht mogelijk tegen het raam aan gehouden. Ik heb echt genoten van de uitzichten, het was één van de gaafste dingen die ik ooit op vakantie heb gedaan.

Mocht je de resultaten willen zien, klik dan hier.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Roel Jansen schreefCOLON
Anko schreefCOLONVeel plezier met alles! En wat vliegen betreft: je kruist gemiddeld met 120 knotsen. (knots). In een korte tijd maak je heel wat kilometers :-).
Vlieg knots, het zelfde als de water knots of te wel een zeemijl?
Het gaat inderdaad om zeemijlen :-). Een zeemijl is 1852 meter, een landmijl is 1609 meter. In de luchtvaart wordt beiden gebruikt, al komt de landmijl bijna niet meer voor. In de Piper Cubs enz. nog wel.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar