Een tijdschrift wil gebruik maken van mijn foto's

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Franscanon40d
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2012 16:05
WoonplaatsCOLON Zuidholland

Er is meen ik een topic over gebruik van eigen werk door derde. Ik kan hem echter niet vinden en open een nieuwe topic.

Het is allemaal een beetje spannend voor mij omdat het toch voor het eerst is dat ik ben benaderd door iemand die belangstelling heeft in mijn fotomateriaal.

Het begon dus met een uitnodiging op facebook.
Daar werd ik benaderd door een redacteur van een klein blad(naam doet er nu niet zo toe)
Daarop antwoorden ik dat natuurfotografie een groot deel van mijn onderwerp is. Echter leek het mij ook leuk om weer eens wat tips en nieuwe dingen te leren. In het antwoord terug plaatste ik een link van mijn foto blog en een foto uit mijn archiefje.
Het vervolg was dat hij mij een bod deed op het mogen gebruiken van beelden van mij en evt de mogelijkheid tot het maken van fotoreportages. Ik heb daarop bevestigend gereageerd.

Echter ik zit alleen een beetje ermee dat hij een aantal foto's vooraf wil hebben voor zijn archief om deze snel tot zijn beschikking te hebben. Een overzicht op Flickr met daaruit de keuze wilde hij liever niet vanwege de deadlines waarmee hij werkt. Daar staat natuurlijk wel een vergoeding tegenover op het moment dat ze daadwerkelijk worden gebruikt in het blad. Tevens krijg ik dan een exemplaar ervan toegestuurd.

Omdat het mijn eerste opdracht min of meer wordt, is de vraag of ik dit zo kan doen.


Groet,

franscanon40d

Hopelijk is dit een betere opbouw van de topic.
Laatst gewijzigd door 1 op Franscanon40d, in totaal 29 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

leuk, en nu?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Franscanon40d
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2012 16:05
WoonplaatsCOLON Zuidholland

fotojeroen schreefCOLONleuk, en nu?

Druk bezig dat fotoarchief op orde brengen. Dat is met 17000 foto's lichtelijk onoverzichtelijk geworden. Nu wil hij dus een aantal van mijn beste foto's hebben om in een archief te bewaren. Dat op het moment dat hij ze wil gebruiken, ze bij de hand heeft. Helemaal lekker zit het niet maar ik geef natuurlijk niet alles weg. Er komt een selectie op mijn flickr account en daar kan dan voor meer beeld worden gekeken.

Redelijk onzeker nog maar we maken gewoon een beginnetje met wat materiaal beschikbaar stellen.
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Oké
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

"cool story bro"

ik heb het gevoel alsof je ergens antwoorden op wilt hebben, maar je stelt niet echt concrete vragen (hint)
757D + 8-400 mm
Franscanon40d
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2012 16:05
WoonplaatsCOLON Zuidholland

Daar ben ik al fijntjes op gewezen.. Was een beetje te over enthousiast. Sorry. Communicatie is niet altijd mijn sterkste kant.

Ik breek even in op mijn topic en pas deze aan.
PE1PQX
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2013 10:33
CONTACTCOLON

In geval van 'gebruik' altijd schriftelijke afspraken maken met zaken zoals aantal edities (en daarbij de oplage) de betreffende foto gebruikt mag worden, hoe de foto gebruikt mag worden (onbewerkt, bewerkt/geretoutched), wie de rechtmatige eigenaar is/wordt, bronvermelding/naamsvermelding en de kosten die betaald dienen te worden. Zo kom je achteraf niet voor ongewenste verassingen te staan.
Ook dat de redactie 'alvast' een aantal foto's vooruit wenst is voor mij zeer twijfelachtig en zou er niet aan willen meewerken.

Maar altijd schriftelijk!!! Een mondelinge afspraak is nagenoeg onmogelijk te bewijzen!
Groeten, André
Prettig gestoorde hobby-ist: Iedere gek zijn gebrek.
Franscanon40d
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2012 16:05
WoonplaatsCOLON Zuidholland

PE1PQX schreefCOLONIn geval van 'gebruik' altijd schriftelijke afspraken maken met zaken zoals aantal edities (en daarbij de oplage) de betreffende foto gebruikt mag worden, hoe de foto gebruikt mag worden (onbewerkt, bewerkt/geretoutched), wie de rechtmatige eigenaar is/wordt, bronvermelding/naamsvermelding en de kosten die betaald dienen te worden. Zo kom je achteraf niet voor ongewenste verassingen te staan.
Ook dat de redactie 'alvast' een aantal foto's vooruit wenst is voor mij zeer twijfelachtig en zou er niet aan willen meewerken.

Maar altijd schriftelijk!!! Een mondelinge afspraak is nagenoeg onmogelijk te bewijzen!

Dit soort antwoorden zoek ik nou net. Ik ga ook een paar foto's als indicatie van mijn kunnen naar hem opsturen. De rest gaat via flickr en op bestelling.
En zaken op schrift stellen doe ik eigenlijk standaard. Dan sta je juridisch weer een stuk sterker in je schoenen. Ik hoor nog wel eens dat ze dat watermerk vervelend vinden door mijn foto's maar helaas moet dat gewoon. Ze gaan er mee aan de haal en jij hebt vaak het nakijken.

Bedankt voor je antwoord.
PE1PQX
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2013 10:33
CONTACTCOLON

Franscanon40d schreefCOLON
Dit soort antwoorden zoek ik nou net. Ik ga ook een paar foto's als indicatie van mijn kunnen naar hem opsturen. De rest gaat via flickr en op bestelling.
En zaken op schrift stellen doe ik eigenlijk standaard. Dan sta je juridisch weer een stuk sterker in je schoenen. Ik hoor nog wel eens dat ze dat watermerk vervelend vinden door mijn foto's maar helaas moet dat gewoon. Ze gaan er mee aan de haal en jij hebt vaak het nakijken.

Bedankt voor je antwoord.
Wees in ieder geval voorzichtig met het 'vooraf insturen', zet er een vette watermerk overheen zodat het voor productie onbruikbaar is.

Aan de andere kant als je te huiverig bent en met zware middelen (zoals een vette watermerk) aankomt loop je de kans dat het helemaal niets oplevert. Je zou natuurlijk ook met een laptopje met een aantal foto's naar de redactie toe kunnen gaan en daar ter plekke laten zien wat je bieden kunt. Zo houd je zelf de foto's en stuur je vooraf niets in.
EN daarnaast: face-to-face heb je ook een gezicht en is minder afstandelijk dan via mail een telefoon.
Je kunt dan ook alles overleggen/eisen stellen en direct op papier laten zetten. Je hebt dan ook een locatie (een redactie adres) mocht het toch fout gaan.

Succes in ieder geval, en ben benieuwd wat je het kunnen regelen.
Groeten, André
Prettig gestoorde hobby-ist: Iedere gek zijn gebrek.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar