Een mooi (zelf)portet voor een goed doel..?

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
Michael_7D
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2012 11:27

Dag mensen,

Ik ben bezig met een actie om aandacht te vragen voor een netelige zaak. De olieramp in Nigeria. Deze is al jarenlang bezig en allang vergeten door het nieuws. Ik werd hiermee geconfronteerd door de herhaling van een documentaire: "Hallo wereld, hier olieramp".

Als je deze docu gezien hebt dan begrijp je misschien waarom ik iets wilde doen. Dat is nu, na bijna 2 maanden, een heel leuk plan geworden! Heel simpel gezegd: ik heb een low-key portret van mij laten schieten (in zwart/wit) met mijn emotie hierover. Dit ga ik over 9 dagen posten op mijn facebook-pagina, tesamen met een boodschap over de hele situatie, met het doel dat mensen mijn pagina gaan liken en/of delen.

Ik bedacht me al snel dat ik dit niet alleeen moest doen en nu heb ik ondertussen al 20 foto's van verschillende mensen die allemaal hetzelfde gaan doen, op de 24ste maart a.s. dus. Zoals het er nu naar uitziet is het dus gelukt om een aantal mensen te vinden die allemaal in 'dezelfde' stijl (maar met genoeg creatief speelveld) iets hebben laten maken door een (bevriende) fotograaf, zelfs internationaal maar vooral geen 'bekende Nederlanders'.

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening over ons plan die overigens niet politiek, fund-raising of 'anti-shell' is en gewoon een particulier initiatief. Hopelijk is deze post niet ongewenst hier en levert het een zinvolle discussie op, of wie weet wat meer! ;-) Wij gaan dus voor een symbolische olievlek!

Groet, Michael

36551

Een van de deelnemers, een erg goed gelukte foto maar het is er slechts één uit de serie wat we nu al gezien hebben, dat is het mooie: allemaal verschillend maar wel allemaal tot nu toe in 'dezelfde' stijl. De overall kwaliteit van de foto's ben ik ook zeer tevreden mee, ze hebben iniedergeval allemaal grafische attentiewaarde.
Gebruikers-avatar
shyam
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2009 12:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Mooi initiatief!
Gebruikers-avatar
Michael_7D
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2012 11:27

Dankje, is het wat voor je? 8)

Ik hoop niet dat het als spam gezien wordt, ik zie dat het pas mijn tweede bericht op dit forum is! Ik had me nog wel voorgenomen om hier wat foto's te gaan posten destijds bij mijn registratie. Mooie reden om goed te maken :)

Laat ik nog even mijn eigen portret zien!

36552
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Goed initiatief! Maar wat wil je nu exact bereiken met het liken en delen van al die foto's?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
shyam
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2009 12:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Het zal zeker niet al spam worden gezien. Er zullen heel veel mensen zijn die hetzelfde als jij erover denken.

Het lijkt me wel wat. Ook de stijl bevalt me wel, maar om een zelfportret van mezelf te maken. Daar moet ik nog over nadenken. ;)
Gebruikers-avatar
shyam
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2009 12:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

MarcoEOS550D schreefCOLONGoed initiatief! Maar wat wil je nu exact bereiken met het liken en delen van al die foto's?
Het bewust maken van de mensen hiervan. Iedereen doet dat op zijn eigen manier. Televisie is 1 ding, maar als mensen het op verschillende manieren er bewust van worden gemaakt, dan heeft het meer impact dan alleen naar een documentaire te kijken.
Gebruikers-avatar
Michael_7D
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2012 11:27

MarcoEOS550D schreefCOLONGoed initiatief! Maar wat wil je nu exact bereiken met het liken en delen van al die foto's?
Hele goeie vraag. Ik ben persoonlijk nogal 'ziek' van de hele olie-business en het confronterende was dat ik zelf ook van diezelfde olie gebruik maak. Ik wilde meer aandacht voor dit probleem dan alleen de link naar de documentaire op mijn facebook te zetten. Dat had namelijk bijzonder weinig effect. Wij hopen dat als er nu iniedergeval aandacht voor komt op één of andere manier dan wordt het draagvlak misschien wat groter, voor daadwerkelijke oplossingen (schoon drinkwater voor de getroffenen?). De laatste 6 weken heb ik al gemerkt hoeveel mijn actie in mijn omgeving teweeg heeft gebracht en meteen dus ook hulp heb gehad om dit op te zetten.
shyam schreefCOLONHet lijkt me wel wat. Ook de stijl bevalt me wel, maar om een zelfportret van mezelf te maken. Daar moet ik nog over nadenken. ;)
Deelname kan inderdaad voor of achter de camera ;-) Roep maar als je meer wilt weten over 'het plan'. Er doen ook al mensen mee van buiten NL dus alle info is ook in het Engels.
shyam schreefCOLON
MarcoEOS550D schreefCOLONGoed initiatief! Maar wat wil je nu exact bereiken met het liken en delen van al die foto's?
Het bewust maken van de mensen hiervan. Iedereen doet dat op zijn eigen manier. Televisie is 1 ding, maar als mensen het op verschillende manieren er bewust van worden gemaakt, dan heeft het meer impact dan alleen naar een documentaire te kijken.
Mag ik deze a.u.b. gebruiken? 8) Overigens: zodra ik mijn fotopost heb geplaatst zet ik als reactie bijvoorbeeld meteen weer de link naar die docu, ik zou wel willen dat meer mensen deze bekijken!
Gebruikers-avatar
shyam
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2009 12:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

@Michael, Het is mij niet helemaal duidelijk wat je wilt gebruiken.
Gebruikers-avatar
Michael_7D
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2012 11:27

Ik zoek mensen die ook aan deze actie willen bijdragen met hun portret! Je zult dan wel een fotograaf hier beschikbaar voor moeten hebben die het truukje met low-key kan uitvoeren voor je. Behalve de bestaande foto's die we nu al hebben kunnen we wat voorbeelden laten zien en ik heb een soort inspiratie-site gemaakt met beelden die ik heb gezocht met Google Images.

Ikzelf ben deze actie gestart met mijn eigen foto en ik heb daarnaast nog een aantal mensen op de foto gezet. Dit wordt dus nu door meerder mensen wereldwijd gedaan. Zij gaan allemaal hun foto en onze boodschap op 24-3 posten. Voor degene die geen facebook hebben, maken wij ook een centrale pagina waar alle portretten bij elkaar zullen staan. Het gaat er alleen om dat alle portretten ongeveer 'dezelfde' stijl hebben!.

Mijn idee is dus wel opgepikt ondertussen maar had ik gehoopt op iets meer deelnemers. Is het zo weer duidelijker?
Gebruikers-avatar
shyam
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2009 12:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Dank je voor de uitleg. Ik zal kijken of ik nog voor 24 maart een lowkey zelfportret kan maken. Maar ga door. Goed initiatief!
Gebruikers-avatar
Michael_7D
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2012 11:27

Zegt het voort! En bedankt alvast, als het gaat lukken zoals gehoopt (en ik zit dan op de helft nu) dan krijgen de foto's veel exposure dat is het enige wat ik als 'voordeeltje' kan opnoemen voor de fotograaf, of model :-)

Maar wat mij betreft gaat het om het doel, als dat je interesse wekt dan is het een leuke overweging om mee te doen! Dus, ik vraag me af of er hier niet meer mensen het willen overwegen zoals shyam.

Uit Australie, Turkije, Duitsland komen deelnemers/foto's maar het meerendeel is vanuit Nederland, wel goed verspreid evengoed. Ook doet er een Nigeriaanse kunstenaar mee die bijv. 3000 vrienden op zijn facebook heeft, je begrijpt dat we met zijn deelname erg blij zijn. Ik moet echter de foto nog zien dus eerst afwachten of het gelukt is. Ook wel weer spannend ;-)

Edit: hier is een pagina met het soort foto's wat ik zoek. Let wel dit zijn niet mijn/onze foto's het is slechts ter illustratie! Ook gaat het niet om topkwaliteit van de foto, als 'ie maar een grafische attentiewaarde heeft. https://www.icloud.com/photostream/#A35ON9t3tH5Qk" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je een paar meer van onze foto's wil zien dan kan dat via een privebericht!
Gebruikers-avatar
Michael_7D
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2012 11:27

Ik had eigenlijk op wat meer feedback gehoopt, vooral als ik zie dat dit topic 300x bekeken is. Uiteraard ben ik nieuwsgierig wat jullie er van vinden..?

Dus ik geef het nog maar een schopje omhoog, er is tenslotte nog een hele week te gaan voor het begin van de actie! ;-)
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Die 300x bekeken zegt niets, ik tel in m'n eentje al een stuk of tien views.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Michael_7D
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2012 11:27

Ja, had ik kunnen weten inderdaad. Ik had waarschijnlijk iets meer discussie of vragen hierover verwacht ;-)

Er is ondertussen weer een nieuwe foto binnengekomen, past perfect in de serie tot nu toe!
Gebruikers-avatar
Michael_7D
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2012 11:27

https://www.facebook.com/ProjectOil" onclick="window.open(this.href);return false; :-)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Michael_7D schreefCOLONMijn idee is dus wel opgepikt ondertussen maar had ik gehoopt op iets meer deelnemers.
Ik spreek (uiteraard) voor mijzelf.
Het is mij niet duidelijk wat het doel van de actie is, behalve om het probleem ruimer onder de aandacht te brengen.
Maar wat dan?

Probleemstelling zonder oplossing?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Michael_7D
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2012 11:27

boels069 schreefCOLONProbleemstelling zonder oplossing?
Ja dat vragen meer mensen en het is ook niet zo makkelijk te beantwoorden. Als wij deze actie anders hadden gedaan (bijv. wel anti-shell / een politieke of een actie om geld in te zamelen) dan vallen er al direct veel mensen af om deze actie te steunen. Maar eigenlijk zou ik simpel gezegd willen, dat meer mensen hierdoor de documentaire (http://www.youtube.com/watch?v=aBh1O9cMsok" onclick="window.open(this.href);return false;) gaan zien, wat de aanleiding hiervoor was. En zich meer op de hoogte te stellen dat er FLINK wat mis is in de huidige olie-business.

Wie weet komt dit dan ook bij mensen die er meer mee gaan doen of iets kunnen gaan betekenen, ikzelf ben daar nu heel hard over aan het nadenken maar als deze olievlek gaat opvallen dan ga ik er dus vanuit dat het nog een staartje gaat krijgen! Dit initiatief is dus puur een kwestie van 'ergens beginnen'.

Ik hoop dat ik het goed verwoord, het was een kort nachtje ;-)
Gebruikers-avatar
Michael_7D
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2012 11:27

Zojuist kwam deze bijdrage binnen:

Daarom Project O.

Na het kijken van de documentaire ‘Hallo wereld, hier olieramp!’ bekroop ons een machteloos gevoel. We vroegen ons af waarom dit niet allang lokaal is opgelost. Al snel realiseerde we ons dat het probleem veel ingewikkelder is. Olie en gas heeft ons enorme welvaart gebracht. Meer dan 88% van de olie- en gasvelden is echter in het bezit van staatsbedrijven waarvan driekwart onder dictatoriaal regime. Er is een samenhang aangetoond tussen aanwezigheid van natuurlijke hulpbronnen in een land enerzijds en armoede en onderdrukking van de bevolking anderzijds. Olie regimes hebben namelijk geen ‘normale’ economie nodig om aan de macht te blijven en investeren daarom nauwelijks in onderwijs, rechtszekerheid en gezondheidszorg.

Wat wij met Project O. willen is mensen laten inzien dat het probleem verder reikt dan Nigeria. Het laat ons in ieder geval nadenken over het soort maatschappij dat wij nastreven en het energiesysteem dat erbij hoort. In dit licht worden de alternatieve energiebronnen zoals zonne- en windenergie wel stukken interessanter. Hiermee komt de energievoorziening namelijk in handen van individuele burgers en kleine ondernemers die zelf voorzien in hun energiebehoeften.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Daar was ik al bang voor :wink:

Ik denk (dus een persoonlijke mening) dat je beter kunt werven op sites die specifiek groengericht zijn (er zijn er heel veel).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Michael_7D
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2012 11:27

boels069 schreefCOLONDaar was ik al bang voor :wink:

Ik denk (dus een persoonlijke mening) dat je beter kunt werven op sites die specifiek groengericht zijn (er zijn er heel veel).
Bedankt voor je mening! ;-)
Dit is vannacht begonnen, de verspreiding is nu, ik neem je tip mee!
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar