fotograferen bruiloft

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
suyari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2009 15:55
WoonplaatsCOLON Bovenkarspel
CONTACTCOLON

Het komt regelmatig voorbij: je mag een bruiloft fotograferen...en daar begin je enthousiast aan.
Mijn zoon trouwde in mrt en al toen ik de "fotograaf" aan het werk zag, zag ik dat deze meneer er niet veel van begreep
Mijn zoon kreeg het fotoboek en ze zijn er blij mee, er is met fotoshoppen veel weggewerkt, gekropt en lagen er overheen gelegd. Ik heb nu de originele foto's op de computer, een dikke 1000, een hele prestatie dus, zeker hard gewerkt, niets mis mee.
Maar er zitten bewogen foto's bij : tot 1/3 sec rustig uit de hand geschoten, veel op 1/20, 1/30 en veel overbelicht
Blijkbaar ook nog nooit van spot- of deelmeting gehoord, maar wat ben ik blij dat mijn andere zoon ( een volslagen leek) er liep met zijn toestelletje

jammer dat de fotograaf gewoon de techniek niet beheerst. Dat vind ik zonde, de scherpte ontbreekt bij de hogere sluitertijden en de belichting is daardoor ook niet goed. Het is een echt vak, wat je niet als hobby er naast kan doen, dat is me wel duidelijk geworden.
Laatst gewijzigd door 3 op suyari, in totaal 14 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Cdegier
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2011 19:38
WoonplaatsCOLON Houten

Ik hoop niet dat je zoon ook op dit forum zit :-)
Het meervoud van lef is leven....
Gebruikers-avatar
Hayo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2008 13:19
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

of die bruiloftsfotograaf
Canon 60D|Canon EOS 350D|Tamron 17-50MM F/2.8|EF-S 18-55MM|EF-S 55-250MM IS|Canon Speedlite 430EX II|Konig Photo Tripod 30|Lowepro Slingshot 200 AW|Lowepro Nova 1 AW|Praktika MTL3 met Pentacon 50mm F/1.8
FLICKR
Gebruikers-avatar
suyari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2009 15:55
WoonplaatsCOLON Bovenkarspel
CONTACTCOLON

mijn zoon zit hier niet, en de fotograaf mag van mij...
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Als je nog over hard inflitsen en veel ruis was begonnen had je wel alle facetten gehad :)
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Ik had z'n vergoeding ook 7 stoppen overbelicht... :mrgreen:
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ik heb twee jaar terug het huwelijk van een vriend gefotografeerd. Als je een beetje nadenkt, kun je technisch al veel ondervangen met de goede instellingen: ik begrijp niet dat mensen geld kunnen vragen voor slechte foto's. En als je een beetje rondzoekt dan kom je overal en nergens fotografen tegen die geld vragen, maar er echt niets van kunnen. Echt jammer.

En wat betreft de fotograaf, ik hoop dat hij hier op de site zit want dan kunnen we tenminste wat goede adviezen meegeven!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
suyari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2009 15:55
WoonplaatsCOLON Bovenkarspel
CONTACTCOLON

Ik heb alles eens rustig bekeken, en dan zal ik het niet hebben over idd ruis. Een groot deel van de foto's is binnen gemaakt met diafragma 2.0 Waarschijnlijk heeft ie gedacht: donker, grote opening...maar geen verhoging van de ISo, die blijft consequent op 100 staan. Gevolg is veel onscherpte op de foto's , want de sluitertijd is soms 1/10. 1/ 20 sec.
Jammer, want zo zijn er een heleboel foto's die echt heel leuk hadden kunnen zijn, niet geschikt.
Wat ik hoop, is dat iemand, die graag dit soort fotografie wil gaan doen, zich moet beseffen dat er veel meer bij komt kijken. een bruiloft wordt gefotografeerd onder veel verschillende lichtomstandigheden en daar voor moet je wel de techniek beheersen van je camera. Of anders gebruik je het groene blokje :-))
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik wordt nu wel nieuwsgierig: hoe kom je aan die 1000 foto's? Bij de meeste fotografen krijg je niet klakkeloos alle geschoten foto's digitaal aangeleverd.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

MarcoEOS550D schreefCOLONIk wordt nu wel nieuwsgierig: hoe kom je aan die 1000 foto's? Bij de meeste fotografen krijg je niet klakkeloos alle geschoten foto's digitaal aangeleverd.
Ik heb ook alle foto's gekregen + digitaal bewerkt album en een prachtig fotoboek.
Nabestellen is meestal een drempel welke velen niet nemen. Daarnaast blijft het voor de fotograaf een verplichting alle foto's te bewaren (backuppen) voor een eventuele nabestelling over 25 jaar wanneer de bruiloft overnieuw wordt gevierd. ;)
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Ik zou zeggen, als het kan, laat eens wat zien, want dit moet wel heel erg zijn.......
Gebruikers-avatar
Charlie.P
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 451
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2008 17:42
WoonplaatsCOLON Hasselt (NL)
CONTACTCOLON

Wat ik mij dan wel afvraag, hoe kom je tot het besluit om zo'n fotograaf te kiezen?? Was het een vriend? Hebben ze meerdere reportages van de fotograaf gezien?
Kortom hoe komen ze aan de fotograaf?
Groeten, Karel
_________________

Website : www.KPOfotografie.nl
Facebook : www.facebook.com/KarelPops
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Zo zonde.. en helaas een verhaal wat je heel regelmatig hoort..
Geluk bij een ongeluk dat je zoon toch nog wel blij is met het fotoboek

Maar wat betreft je opmerking
Blijkbaar ook nog nooit van spot- of deelmeting gehoord,
Ik gebruik die ook nooit hoor. Altijd evaluative/matrix.
Gewoon een kwestie van goed belichten..

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Charlie.P schreefCOLONWat ik mij dan wel afvraag, hoe kom je tot het besluit om zo'n fotograaf te kiezen?? Was het een vriend? Hebben ze meerdere reportages van de fotograaf gezien?
Kortom hoe komen ze aan de fotograaf?
Dit vraag ik mij ook af ja. Er zijn zoveel mensen die zich als fotograaf aanbieden tegenwoordig. Als je een DSLR hebt word je ook al vaak zo gezien door anderen en gaat men er bijna blind vanuit dat je mooie foto's maakt met zo'n camera. Er is zo veel voor hele verschillende bedragen dat je heel goed moet vergelijken voor je een keuze maakt.

Jammer dat bij jullie het resultaat dan teleurstellend is.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Ja, iets wat ik ook niet snap is dat je blindelings zomaar een fotograaf laat komen zonder je vooraf in te "kijken" Een beetje gerenommeerde prof, semi prof of zelfs hobby fotograaf die van zichzelf zegt bruiloftsfotografie te kunnen doen heeft toch op zijn minst een portfolio......
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Het ligt er ook een beetje aan wat het bruidspaar wil; de amazone van mijn paarden heeft me gevraagd foto's te maken van hun trouwen. Ze laat alleen voor een fotoreportage een ander komen, want ik heb tegen haar gezegd dat ik niet die verantwoording aandurf.
Als ik de rest van de dag geen foto's zou maken, zouden ze gewoon geen foto's hebben verder, dus dat is wel relaxed.
Ik maak vast wel wat betere foto's dan tante Truus met de compact :)

Ze wilde er zelfs wat voor betalen, maar dat wil ik niet, dus nu hebben we afgesproken dat dat mijn cadeau voor hun is! Ik heb er wel zin in, lijkt me erg leuk om eens te doen!
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Als je werkelijk zo'n slechte fotograaf hebt ingehuurd voor je bruiloft heb je zelf ook je huiswerk niet goed gedaan....
Hoe moeilijk is het om ander werk van de betreffende fotograaf te bekijken om een oordeel te vellen over zijn kwaliteiten?
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ik doe zelf nogal wat reportages van communicantjes en als ik sosm zie wat collega fotografen presteren dan vraag ik me soms ook af waar ik me druk om maak, mensen zijn nl sneller tevreden dan we denken, wij zitten denk ik door onze hobbie teveel op kleinigheden te letten en technische aspecten, terwijl momenten en uitdrukkingen vaak een foto maken, niet of ie goed belicht of scherp is, natuurlijk helpt dit mee, maar belangrijker is de algehele sfeer die een foto uitstraalt.
Ik zit altijd als een bezetene erop te letten dat de jurkjes van de kleine bruidjes (communicantjes) niet uitbijten, maar de gemiddelde ouders of familie zal dat een worst zijn heb ik gemerkt.

Dus ik denk dat we meer in het geheel moeten kijken hoe alles eruit ziet en niet zozeer in technische details zitten te spitten.

Ik merk dat zelf bij bijbestellingen, vaak zijn de wat slechtere technische foto''s, die ik ook natuurlijk ertussen heb zitten, nog het populairst om te bestellen, puur omdat hier een leuke uitdrukking, pose of dergelijke staat, terwijl mijn keuze geheel anders zou zijn, we kijken meer naar de technische kant dan de gevoelskant.
Dat maakt het dan ook gelijk lastig als men deze bijbestelling aan een andere fotograaf laat zien, die zal meteen zeggen, wat een flutfotograaf, dus alles is betrekkelijk hierin.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Matglas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2009 21:56
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Ik denk dat closeshooter hier wel een punt heeft. Het bruidspaar heeft een heel ander gevoel bij de foto's. Die kijken er niet fototechnisch naar. Hetzelfde bij het maken van foto's van iemand anders zijn kindjes..

Ikzelf ben inmiddels 6 jaar getrouwd. Niet traditioneel, wilde alles zo goedkoop mogelijk. In eerste instantie wilde we helemaal geen foto's, maar dat hebben we toch maar gedaan. Naar een fotozaak gegaan en gekeken of ze foto's wilde maken. Het was niet duur, we wilde het niet duur en we wilde gewoon iets op de gevoelige plaat vast hebben gelegd. Toen maakte het me nog niet uit. Nu kijk ik toch anders naar die foto's, en technisch gezien zijn ze niet zo goed gelukt eigenlijk. Ze zijn wel scherp en zo, maar de compo's niet interessant gekozen. Bij voorbeeld van voor tot achter alles in focus terwijl er een drukke achtergrond is.. Het is ook een beetje je krijgt waar je voor betaald denk ik?
Canon 5D, wat glas, wat licht en een voetstuk om het op te plaatsen..
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Closeshooter,

Ik denk, dat je een heel goed punt hebt. :wink:

Als ik kijk wat mensen bij me nabestellen, dan zou dat bijna nooit mijn eerste keus zijn, terwijl die mensen vol lof over die foto's zijn.

Ik maak wel een hele strenge selectie waar men uit kan kiezen. Of kort gezegd: Ik laat dus nooit geen technisch onperfecte foto's zien. Toch, heb je altijd uit zo'n slectie wel een persoonlijke voorkeur voor bepaalde foto's.
Dat maakt het dan ook gelijk lastig als men deze bijbestelling aan een andere fotograaf laat zien, die zal meteen zeggen, wat een flutfotograaf, dus alles is betrekkelijk hierin.
Dit probeer ik dus te voorkomen, door geen technische onvolkomen foto's bij de selectie te plaatsen. Immers, een slecht praatje is al gauw te ronde, en de meeste mensen (helaas) praten liever negatief over mensen dan positief.

Vooral particulieren (leken) kijken inderdaad minder kritisch, maar dan moet je er als fotograaf voor zorgen dat men niet uit minder kwalitatieve foto's kan kiezen. Ook al heb ik een foto waarvan ik denk: "Wat een mooi moment, maar helaas technisch niet goed", dan verwijder ik hem wel. Ik ga dat ook niet met Photoshop proberen te verdoezelen door allerlei kunstzinnige ingrepen.

Matglas,
Het is ook een beetje je krijgt waar je voor betaald denk ik?
Helaas, hanteren bepaalde collega's dit principe wel. Echter, ik vind het een foute gedachtegang, want het is wel je handelsmerk wat je in feite te grabbel gooit. Iemand die bij mij bijvoorbeeld een portretsessie boekt, daar zet ik me meer dan 100% voor in; ongeacht het bedrag dat we hebben afgesproken. En het is uiteraard zo: Ook een fotograaf heeft weleens een mindere dag wat menselijk is, maar dan produceren we nog geen rotzooi.

Ik ben wel benieuwd naar de foto's van de TS... Het is wel heel stil; ik heb vermoedens dat er meer bijzit... :roll:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar