Matglasvraag

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Anoniem 3

Eigenlijk verlang ik wel eens terug naar de tijd van toen, toen ik nog perfect manueel moest scherpstellen op mijn matglas.
Prachtig hoor, die piep als de camera vindt dat het scherp is.
Maar er zijn momenten dat je een ander scherpstelpunt zelf nét iets belangrijker vindt.
Als je veel tijd hebt, kun je via life-view en MF werken.
Als je minder tijd hebt, moet dat via de zoeker en het standaard matglas.

Ik heb gezien dat er verschillende soorten matglas zijn. Eentje met lijntjes,
Lijntjes

lijkt me ontzettend handig en eentje (EF-A), waarvan ook beweerd wordt dat het helpt bij scherpstellen.
EF-A

Mijn vraag is:
Heeft iemand ervaring met vervanging van het originele matglas door een van deze matglaasjes?

Ik ben zo benieuwd.
Anoniem 4

Ik heb er geen ervaring mee, laat ik dat voorop stellen. Wel vraag ik me af waarom je de EF-S buiten beschouwing laat. Dat lijkt mij nu juist de mooiste.
Overigens ben ik ook wel benieuwd naar ervaringen, dus ik kijk lekker mee.
Ken je deze trouwens al.
http://www.youtube.com/watch?v=fYGjEnm8PSc" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 3

EF-S is volgens mij alleen maar geschikt voor lenzen met 2.8 en kleiner diafragmagetal.
In dat geval blijf ik net zoveel matglaasjes als lenzen wisselen....
Anoniem 4

Deze zijn er ook nog, maar wel prijziger en niet van Canon.
http://www.katzeye.nl/site/products/16854" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 3

Mijn vraag is:
Heeft iemand ervaring met vervanging van het originele matglas door een van deze matglaasjes?

Ik ben zo benieuwd.
:?: :?:
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Gabriël, ik heb de EF-D met lijntjes dus, geplaatst. Ik vind het erg handig, vooral omdat ik nogal eens een afwijking heb om mijn horizon recht te houden ;-)

Het zelf plaatsen was een eenvoudig klusje, de beschrijving was duidelijk. Kies wel voor de Canon versie, anderen breken snel, en bij de Canon versie zit een fraai gereedschapje wat het plaatsen vereenvoudigd.

Met de andere glaasjes heb ik geen ervaring!

Gr. Gaab
Gebruikers-avatar
Matglas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2009 21:56
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Ik ben onvervangbaar!
Canon 5D, wat glas, wat licht en een voetstuk om het op te plaatsen..
Anoniem 3

Denk je, Gaby
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik heb de ef-s in mijn 5d en in mijn 50d en werkt als een trein!
Vervangen is makkelijk; gebruiksaanwijzing even lezen, voorzichtig frutten in je camera en klaar is Kees als je Kees heet.
Wat zoek je in onze ervaringen? Of het te doen is? Of het werkt?
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
-Gaby-
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2009 16:37
WoonplaatsCOLON Hilversum

Misschien heb je iets aan dit linkje :)
http://www.focusingscreen.com/work/40den.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 3

gumpje schreefCOLONIk heb de ef-s in mijn 5d en in mijn 50d en werkt als een trein!
Vervangen is makkelijk; gebruiksaanwijzing even lezen, voorzichtig frutten in je camera en klaar is Kees als je Kees heet.
Wat zoek je in onze ervaringen? Of het te doen is? Of het werkt?
Vooral of het werkt en nuttig is.
Kun je die EF-S bij alle objectieven gebruiken, of heb jij alleen maar 2.8 en beter?
Gebruikers-avatar
AvanO
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 316
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 11:36
WoonplaatsCOLON Midden van het land
CONTACTCOLON

Zelfde verhaal als Gaby. Vervangen is ene fluitje van een cent. Volgens mij staat er wel ergens een filmpje op internet waarin het wordt getoond. Kon het alleen even niet vinden. Zoek nog ff verder.

Gevonden, http://www.youtube.com/watch?v=szFOsQ4pGWo" onclick="window.open(this.href);return false; en in deze omgeving kun je er nog wel meer vinden.
Laatst gewijzigd door 1 op AvanO, in totaal 23 keer gewijzigd.
Arie

Leuke speeltjes, waar altijd wat bij kan.
Anoniem 3

Dat filmpje ken ik.
Maar het gaat mij om het nut. Is het werkelijk een verbetering t.o.v. het standaardmatglas.
Gebruikers-avatar
AvanO
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 316
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 11:36
WoonplaatsCOLON Midden van het land
CONTACTCOLON

het gaat mij om het nut. Is het werkelijk een verbetering t.o.v. het standaardmatglas.
Ik vind van wel. Ik heb dus de uitvoering met 'de lijntjes' waardoor het makkelijker is om de horizon recht te houden, of de beeldverdeling in de gaten te houden. Of als je panorama's wil maken uit de hand (ja ik weet het, moet je eigenlijk vanaf statief doen) dan heb je kun je met de lijntjes de zaak redelijk op dezelfde lijn houden. Kortom, ik ben er wel tevreden mee.
Arie

Leuke speeltjes, waar altijd wat bij kan.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

+1
Op het oog scherpstellen gaat met een EF-D niet beter dan een een EF-A.
Het enige verschil tussen de twee zijn de lijntjes.
Met de EF-S heb ik geen ervaring. Overal staat dat deze alleen werkt bij f/2.8 of groter.

Hans.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Lijntjes heb ik inmiddels niet meer nodig, en anders is er nog Lightroom om aan horizonnen te hangen.
Maar ef-s werkt bij mij goed. Ja, ik heb alleen maximale diafragma's groter of gelijk aan F/1,4.
Daar is het matglas met name voor bedoeld.

In mijn beleving zoekt het rustiger door de zoeker. Het scherptevlak zie ik mooi door het beeld schuiven wanneer ik (vooral handmatig) focus :)
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

Laten we voorop stellen dat ik met die schermpjes nog een volledige noob ben,

maar waarom zou de ef-s alleen bij grote diafragma's werken?

Is dit glas een stuk helderder wat bij 'normale' gediafragmenteerde foto's erg gaat storen ofzo?
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Info
Het EF-S precisie matglas is ontworpen voor manual focus lenzen met een hoge lichtsterkte van minimaal f/2.8. Het EF-S scherm heeft kleinere microlensjes met een stijlere paraboolvorm dan de EF-A en EF-D matglazen waardoor het verschil tussen scherpte en onscherpte duidelijker zichtbaar is in de zoeker van de camera. Omdat het focus glas minder licht doorlaat is het aan te raden dit niet te gebruiken bij lenzen met een diafragma kleiner dan f/2.8.
http://www.cameranu.nl/nl/accessoires/z ... 1573_8050/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

oja, als ik wat verder had gezocht dan mijn neus lang is, had ik dat ook kunnen zien ja, thanks.

dus de ef-s is nog onduidelijker dan het std matglas, damn, vind het std matglas al onduidelijk genoeg... :)
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik heb ook de EF-D geplaatst en ik vind de lijntjes erg hangdig in gebruik. (scheelt toch rechtzetten in de nabewerking) Je krijgt het matglas keurig met beschrijving en soort pincet geleverd om deze te plaatsen. Het zou mij verbazen als dit een probleem voor ja gaat worden Gabriel. :wink:

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar