Op zoek naar nieuw statief

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Beste mede forumleden,

Ik ben op zoek naar een nieuw statief en wil graag wat ervaringen van jullie weten voordat ik naar de winkel ga.

Momenteel heb ik een vanguard MK4, in principe voor binnen prima, echetr ben ik laatst buiten (savonds) wezen fotograferen en blijkt dat dit statief niet stevig genoeg is (eigenlijk wist ik dat wel).

Hierbij even mijn wensen, eigenschappen en materiaal.

De reikhoogte van 1m62 bevalt me wel. Laag bij de grond hoeft voor mij niet speciaal.
Ben gek op slecht weer, met name onweer (het is dan meestal niet windstil) en wil dit graag buiten kunnen fotograferen met lange sluitertijden.
Statief moet een 450D met een 70-200 F4 IS kunnen dragen.
Budget ligt rond de 150 euro.
Een quick release plaatje bevalt mij wel maar is dat ook stevig genoeg?

Mijn vraag is nu of dit haalbaar is of raden jullie aan door te sparen? Zo ja welk statief is aan te raden.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gr Sven
AlbertVos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2011 18:51
WoonplaatsCOLON Bergentheim

Manfrotto 055 misschien?
Zie hier: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... combi.html" onclick="window.open(this.href);return false;.

Heb dit statief ook in handen gehad, en is erg mooi en stevig, maar ik vondt het 'teveel' geld voor m'n eerste statief en de keren dat ik het gebruik.
Dus heb ik gekozen voor de Velbon Sherpa200.
Canon EOS1100D, EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS, EF-S 55-250mm f4-5,6 IS, EF 50mm f/1.8 II, Velbon Sherpa 200R, Speedlite 430exII
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Hoi Sven,
150 is krap voor een stevig statief. De 450D is geen probleem, de 70-200 zal flink meer wind gaan vangen.
Heb je ook een statiefgondel voor de 70-200 f/4 ?? Hiermee staat het geheel een stuk beter gebalanceerd. Wind vangen blijft 'ie wel.

Ik raad je aan om het eerst eens met een steen te proberen. Hang een plastic tas met een steen er in onderaan de schuifbuis van het statief. Als daar niets aan vast te maken is, dan maar aan de spin/pootkoppen. Misschien dat alles daar al een stuk steviger mee staat. Als het werkt, kies dan een tas (voor die steen) van gaas, dat vangt minder wind.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik ben van een Velbon Sherpa overgestapt op de Manfrotto 190X Pro B met daarop de 680B kop. Was qua stevigheid een grote stap vooruit!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

@aflits, Voornamelijk met onweer zal toch de 17-70 er op zitten. De statief gondel is inmiddels besteld en is dus onderweg. Dank voor je tip, ik zal het is proberen, alleen steeds een steen meedragen zie ik niet zo zitten.

@Marco, waar vindt je de 680B kop, als ik die zoek kom ik alleen maar de monopod tegen. De 190X is wel interessant en zal ik is verder in gaan verdiepen, samen met de 055.

Bedankt voor de reacties tot zover, uiteraard blijven meer tips en adviezen welkom.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Svennie schreefCOLON@Marco, waar vindt je de 680B kop, als ik die zoek kom ik alleen maar de monopod tegen. De 190X is wel interessant en zal ik is verder in gaan verdiepen, samen met de 055.
Je hebt ook helemaal gelijk, ik heb in de gauwigheid de typeaanduiding van mijn monopod gekopieerd. De balhead die er in werkelijkheid opzit, is de Manfrotto 322RC2 Grip Balhoofd. Aanradertje, wat mij betreft!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
XiaoBianZi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 424
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2007 20:06
WoonplaatsCOLON Veenendaal/Yangshuo

Ik heb pas m'n eerste statief gekocht. Heb geen ervaring en ben hier afgegaan op wat in China populair is en goed bekend staat. Zo ben ik bij het Chinese Benro uitgekomen. Staat erg goed bekend en ziet er zeer degelijk en goed afgewerkt uit.

Ze hebben vele soorten op de website staan:

http://www.benro.nl/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb zelf gekozen voor de Carbon C1691T met B0 balhoofd. Ik zie dat die op de site 379 euro kost. Hier betaal je er omgerekend 200 euro voor. Dat scheelt nogal. Er zijn echter ook vele goedkopere statieven op de site.

Een review van een aantal Benro statieven vind je hier (klinkt erg positief):

http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... _benro.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Blijkbaar erg veel waar voor je geld, zelfs met de Nederlandse prijzen.

Ik heb het statief nog niet veel gebruikt en zoals ik al zei is het m'n eerste statief, dus heb ik zelf geen vergelijkingsmateriaal, maar wat ik wel kan vertellen is dat het er inderdaad zeer professioneel, degelijk en goed afgewerkt uit ziet. Misschien dat er iemand hier op het forum ervaring heeft met dit merk in vergelijking met de bekende merken?

Success met de zoektocht!
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

De steen omruilen voor een paar flessen water, dan is de terugweg tenminste minder zwaar. Of je durft je fototas er aan te hangen.
Gebruikers-avatar
hoekie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 22 Mei 2010 09:03
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Vandaag de Manfrotto 055XDB met 804RC2 head gehaald (145,95 bij Steenweg in Utrecht, elders gezien voor 139)
Nog niet mee gespeeld, maar lijkt mij een erg degelijk statief, hoewel het gewicht wel een nadeel kan zijn.
Gelukkig heb ik nog een mini statief voor tijdens het langere wandelwerk.
Canon EOS 80D en toebehoren
Blog: http://hhoekstra.wordpress.com
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

net zoals XiaoBianZi heb ik ook voor een benro statief gekozen. Ik ben er zeer over te spreken en na 2 jaar stevig gebruik is hij nogsteeds prima.

voor het geld wat je uit kunt geven zul je naar Aluminium als materiaalkeuze moeten kijken omdat carbon te duur wordt.
op de website van fotoshopaalten staan alle benro statieven met informatie erbij. zelf heb ik de A650EX met HD38 3weg kop. hoewel de set bijna 4 kilo weegt kun je hem onder alle weersomstandigheden gebruiken. Er zijn veel meer goede merken statieven, maar vergeet zeker niet even te kijken bij benro!

Succes
Canon
Daffiedolf

Natuurlijk zijn er merken en merken. Maar om nu alleen op naam te kopen?
Ik heb onlangs een setje gekocht bij Hans Keuzekamp in Zwolle voor net boven de €100
Was een overjarig model ( A 600ex) , compleet met kop (BH 2 M) van BENRO.

Een zeer goed prijs-kwaliteit-verhouding. Kan het gewicht makkelijk aan en had voor mij het voordeel dat de maximale hoogte hoog was (hoef ik als rugpaptiënt niet in een bocht te staat).
Is zeer stabiel. De kop werkt goed en de bevestiging middels plaatje gaat prima.
Ik heb zelf en extra plaatje gekocht voor mijn 70-200, omdat ik die met gondel gebruik.
Kan bovendien helemaal plat voor macro.
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Ik wil jullie bedanken voor alle tips en adviezen.

Ik ben vandaag naar de plaatselijke foto'boer' geweest en heb uiteindelijk een statief gekocht.
Het een en ander aan statieven en balhoofden vergeleken en ben tot de volgende combi gekomen.

Het is Redged RTA-432 geworden, met een mazzeltje om dat de verkoper zich vergist had kreeg ik hem voor de prijs van de RTA-424, scheelt toch 70 euro. De kop is een RNB-3 geworden.

Voelt al met al erg stervig aan en denk dat ik hiermee een goede koop heb gedaan en voor de komende jaren klaar ben.

Gr Sven
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar