Aanschaf studio set

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
pas
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2007 12:19

Hallo,

De laatste tijd begin ik mij te interesseren voor portrait fotografie.
Ik wil nu wat spullen gaan aanschaffen zoals een softbox een achtergrond.

Bij KE kwam ik deze set tegen; http://www.kamera-express.nl/product/fa ... TabsAnchor" onclick="window.open(this.href);return false;
Op zich lijkt mij hier alles bij te zitten wat je als basis allemaal nodig hebt.

Nu is mijn vraag; is dit wel het geld waard en ga ik niet te snel tegen beperkingen aan lopen. Of kan ik beter wat anders aanschaffen.

Ik bezit een Canon 7D en een Canon 580EX II speedlite.

Alle tips en informatie zijn welkom.


Groeten, Pascal
7D en route
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2011 19:59

Pascal,

Kijk hier eens...
http://www.bonjourfoto.nl/How-To/5-tips ... tsset.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

ik heb een keer wat besteld bij bonjourfoto en ik oon midden in zeeland , ik jon het op gaan halen in ettenleur......100km knorren!
reden : verzending wordt geregeld door DPD! voor mij geen bonjourfoto meer dan maar een paar euro meer.
Gebruikers-avatar
jackk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 313
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2008 11:55
WoonplaatsCOLON Noord Limburg
CONTACTCOLON

keesvdh schreefCOLONik heb een keer wat besteld bij bonjourfoto en ik oon midden in zeeland , ik jon het op gaan halen in ettenleur......100km knorren!
reden : verzending wordt geregeld door DPD! voor mij geen bonjourfoto meer dan maar een paar euro meer.
Wat is er mis gegaan en wat is er mis met DPD?
een Canon, wat glas, een paar lampjes en accessoires

http://www.kjkok.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

pas schreefCOLON...Nu is mijn vraag; is dit wel het geld waard en ga ik niet te snel tegen beperkingen aan lopen. Of kan ik beter wat anders aanschaffen...
Je krijgt bij deze set veel voor weinig. Of het kwalitatief dan wel op langere termijn datgene biedt wat je verwacht, is denk ik een betere vraag.

Persoonlijk zou ik dit niet doen. Allereerst biedt de flitsset maar weinig vermogen. De site bonjourfoto met 5 tips voor het kopen van een flitsset waarnaar verwezen wordt, legt aardig uit hoeveel vermogen je nodig hebt voor bepaalde vormen van fotografie. Maar er staat ook duidelijk bij dat men dan uitgaat van een hoofdlicht op vol vermogen. Persoonlijk zou ik altijd wat speling willen hebben en toch minimaal voor 300Ws (per kop) gaan. Ook omdat je je koppen dan niet constant op vol vermogen hoeft te zetten en om dat de recycletijd dan wat sneller is.

Daarnaast heeft deze set volgens mij een vrij specifieke aansluiting. Persoonlijk zou ik voor een set gaan, met een Bowens S-bajonet als aansluiting voor lichtvormers. Daarvoor is namelijk heel veel te krijgen, ook goedkoper (Chinees) kloonspul. Merken waar je dan naar kunt kijken zijn Qihe, CML (van Cameraland) of mijn persoonlijke voorkeur Linkstar. Je betaalt bij aanschaf wat meer, maar op de lange termijn heb je er meer aan.

Dan de achtergrondsupport. Die is niet echt stevig weet ik uit ervaring, al is het moelijk te zien welke het precies is. Het ding is in ieder geval gemaakt van aluminium en van dat type ken ik er twee. Als dit ook het systeem is dat met imbusboutjes werkt om de dwarsligger vast te zetten, is het helemaal een rampzalig ding. Als de dwarsligger met een schuifsysteem werkt, zit je slechts met een gebrek aan stevigheid.

De set die je gevonden hebt is een complete set. Met drie lampen, achtergrondsupport met doeken, trigger etc. Zeker als je e.e.a. los moet kopen, ben je meer kwijt. Toch zou ik dus even verder kijken.

Wat achtergrondsupport kun je bijvoorbeeld kijken bij Calumet. Die hebben momenteel de Heavy Duty Achtergrondsupport in de aanbieding. Ik heb die ook en die is absoluut Heavy Duty ;). Voor achtergronddoek kun je kijken bij http://www.stoffenhandel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. Cor van Dijk (http://www.prostudio.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) en lid van dit forum, verkocht vroeger Linkstar. Wat hij nu precies heeft weet ik niet, maar je zou eens kunnen informeren.
pas schreefCOLONIk bezit een Canon 7D en een Canon 580EX II speedlite.
Geen idee waarom je die speedlite noemt, maar die kun je niet zomaar gebruiken met je flitsset. Wellicht wil je 'm gebruiken als trigger voor de flitsset, maar dan moet je 'm al op manueel instellen. Daarnaast zit je dan nog met het probleem, dat je in principe frontaal flitst, tenzij je 'm loskoppelt van je camera en aanstuurt met bijvoorbeeld een cactussetje. Maar... waarom dan een grote flitsset? Laat je dus even goed informeren hoe e.e.a. werkt.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

@Jackk, als je niet thuis bent wanneer de bezorger van DPD voor de deur staat gaat het doodleuk naar een centraal distributiepunt toe. Zo kon ik ook een keer een pakketje in Utrecht op gaan halen, kostte me in totaal anderhalf uur. Voor mij ook de reden om webshops met DPD bezorging links te laten liggen, of als het niet anders kan een adres op te geven waarvan ik zeker weet dat er iemand aanwezig is (mijn werk meestal, maar dan moeten ze niet op zaterdag komen...)
Gebruikers-avatar
jackk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 313
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2008 11:55
WoonplaatsCOLON Noord Limburg
CONTACTCOLON

@Rocker
Ja dat is inderdaad niet leuk, wel goed om te weten.
Bedankt voor de info.
een Canon, wat glas, een paar lampjes en accessoires

http://www.kjkok.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

Je kunt ook voor een strobist oplossing gaan. Je kunt dan met je huidige 580EX II en je 7D aan de slag. Wat je nodig hebt is dan alleen een paraplu, een neigkop en een lichtstandaard. Voordeel is dat je de set ook snel mee naar buiten kunt nemen of op locatie kunt gaan fotograferen. Het vermogen is natuurlijk minder, maar met de huidige moderne camera is het niet nodig om op ISO 100 te blijven schieten, ik gebruik rustig ISO 400 als het moet. Ik gebruik nu voor mijn softbox de Phottix Easy-up softbox 60x90 en ondanks dat de flitser in de softbox zit kun je gewoon met je 7D deze via de ingebouwde flitser aansturen. Je kunt zo ook volledig e-TTL flitsen. Je ben dan tussen de €70 a €100 klaar (er zijn natuurlijk nog duurdere sets) Wel moet je dan nog een achtergrond aanschaffen. Hou er wel rekening mee dat je veel ruimte nodig hebt, vooral in de lengte. Daarom ben ik zelf de strobist techniek gaan toepassen omdat mijn huis te klein is.
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

de set die je noemt bij Kamera Express is harstikke leuk om te beginnen met studiofotografie, of je snel tegen beperkingen aan gaat lopen hangt puur af van je wensen die later gaan ontstaan, ben je tevreden met wat half body, of een incidenteel full body met een enkel persoon dan kun je lang van dit soort sets genieten, echter ga je wat mee rverlangen van je set, snellere oplaadtijden, constante lichttemperaturen, meerdere mensen, meer creatieve lichtsituatie's dan zul je tegen beperkingen aan gaan lopen.
Maar het leuke van dit soort sets is dat ze never nooit wegegooid geld zijn, later als je meer wil is snel en eenvoudig een stel extra lamoen bij aan te schaffen die bv 400 watt zijn, de lichtere set kun je dan prima gebruiken voor extra belichting, zoals haarlichtjes, kleur op de achtergrond brengen, achtergronden uitlichten enz.., dus om een lang verhaal kort te houden, mooi set om mee te gebinnen en om alter uit te breiden.
Fotograferen is kijken niet klikken.
pas
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2007 12:19

Dank voor alle reacties.
Ik zal mij de komende tijd wat meer verdiepen in deze materie en zal er vast nog wel op terugkomen.


Groeten, Pascal
pas
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2007 12:19

Wat ik mij nog afvraag is het volgende;

- Hoe 'trigger' je eigenlijk de flitsset, zoals bv, deze http://www.bonjourfoto.nl/Flitser-Sets/ ... 2200F.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Waar dienen de synchrokabels voor?


Alvast bedankt,

Groeten Pascal
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

De flitser trigger je met een kabel of met een radio trigger. Je kunt de Falcon Eyes ook als slave gebruiken (dan gaat deze af als er hij een andere flits ziet) alleen kan hij niet omgaan met de pre flits van het Canon TTL systeem. Met de synchrokabel kun je de flitser via de camera aansturen. Meestal adviseer ik dat niet omdat ik wel eens verhalen heb gehoord dat de een flitser een camera kan beschadigen door een te hoge sync spanning (mag nooit boven de 6 volt komen). Ik heb deze set van Falcon Eyes maar vind de bouw heel zwak. Ik zou toch eerst eens kijken of je niet met je 580EX II kunt gaan werken. Alleen een plu, tatief en een neigkop, meer heb je niet nodig.
Afbeelding
Je kunt de 580EX II aansturen via de ingebouwde flitser van de 7D.
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

ik ben bang dat het anwoord op mijn volgende vraag nee is, maar is stel hem toch:

kun je de flitsbuis ook vervangen door hoger aantal Watt?? (net als een peertje in een lamp). Of kan de 'flitser' zelf vaak niet meer aan?
EOS 50D + grip | 70-200mm L IS USM F2,8 | 24-70mm L USM F2,8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 50mm F1,8 | 430 EX II | 2.0 extender | CP + UV filters, ND glasplaatjes, draadloze ontspanner en een omkeerring
http://www.lennartros.nl
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

lennart_ros schreefCOLONik ben bang dat het anwoord op mijn volgende vraag nee is, maar is stel hem toch:

kun je de flitsbuis ook vervangen door hoger aantal Watt?? (net als een peertje in een lamp). Of kan de 'flitser' zelf vaak niet meer aan?
Het vermogen van een flitser zit niet in de flitsbuis, maar in de condensatoren die de lading afgeven voor de flits.
Natuurlijk zit er een andere flitsbuis in een 200W flitser dan in een 400W flitser maar de buis alleen bepaald het vermogen dus niet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektronenflitser" onclick="window.open(this.href);return false;
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

@mmuetst: Thanx. Duidelijk!
EOS 50D + grip | 70-200mm L IS USM F2,8 | 24-70mm L USM F2,8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 50mm F1,8 | 430 EX II | 2.0 extender | CP + UV filters, ND glasplaatjes, draadloze ontspanner en een omkeerring
http://www.lennartros.nl
pas
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2007 12:19

Inmiddels ben ik weer wat wijzer geworden in een zoektocht naar een passende flitsset.

Ik heb besloten dat ik een set wil van 400W.

Nu er zijn er twee mogelijkheden (die ook binnen het budget passen)

1) Falcon Eyes voor 529 EURO bij Kamera-Express

2) Jinbei voor 529 EURO bij Foto Konijnenberg met divers toebehoren

Bij de Falcon Eyes zet zitten standaard twee softboxen en bij de set van Jinbei zit een paraplu en een softbox.

Persoonlijk neig ik naar de set van Jinbei waarbij je 'veel-voor-weinig' krijgt zullen we maar zeggen.
Alleen heb ik een twijfel geval hierover en dat is; het merk kom ik niet zo heel veel tegen. Foto Konijnenberg lijkt haast de enige en biedt wel een hoop accessoires e.d. aan van dit merk. Maar is dit merk ook te gebruiken met andere merken? Falcon Eyes is daar in tegen een veel breder merk wat je meer tegenkomt op internet.

Een ander punt is; zijn de triggers die bij de Jinbei set wel betrouwbaar?

Kan iemand mee helpen denken en mijn keuze vergemakkelijken?


Groeten, Pascal
Machie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 245
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2011 19:37

Ik lees mee.
Ik wil een simpel setje kopen voor op zolder. Eigenlijk alleen voor het op de foto zetten van honden. Kortom, makkelijk en goedkoop moet het zijn ;)
En als het even kan makkelijk mee te nemen. Kan ik de honden van vrienden ook op de foto zetten ;)
Gebruikers-avatar
robfzr1000
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 213
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2007 10:33
WoonplaatsCOLON Limbricht

Machie schreefCOLONIk lees mee.
Ik wil een simpel setje kopen voor op zolder. Eigenlijk alleen voor het op de foto zetten van honden. Kortom, makkelijk en goedkoop moet het zijn ;)
En als het even kan makkelijk mee te nemen. Kan ik de honden van vrienden ook op de foto zetten ;)
Dan zou ik je deze aanbevelen, makkelijk en goedkoop:

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... -luxe.html

Was voor mij als instapsetje bedoeld toen mijn vrouw een dikke buik begon te krijgen(ja dat was mijn schuld, en niet omdat ik zo lekker kook) om daarna een fatsoendelijke set (500 watt metaal) te kopen, maar heb hem nu al 3 jaar en bevalt prima, heb er zelfs al een groepsfoto van 6 dames mee kunnen maken.
Ik loop (nog) niet tegen beperkingen aan, en doe voornamelijk product en portret+dikke buiken, en af en toe onze hond.

Bouwkwaliteit is niet om over naar huis te schrijven(plastic) maar is me echt 100% meegevallen.
Body's, glas en ander spul
Machie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 245
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2011 19:37

robfzr1000 schreefCOLON
Machie schreefCOLONIk lees mee.
Ik wil een simpel setje kopen voor op zolder. Eigenlijk alleen voor het op de foto zetten van honden. Kortom, makkelijk en goedkoop moet het zijn ;)
En als het even kan makkelijk mee te nemen. Kan ik de honden van vrienden ook op de foto zetten ;)
Dan zou ik je deze aanbevelen, makkelijk en goedkoop:

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... -luxe.html

Was voor mij als instapsetje bedoeld toen mijn vrouw een dikke buik begon te krijgen(ja dat was mijn schuld, en niet omdat ik zo lekker kook) om daarna een fatsoendelijke set (500 watt metaal) te kopen, maar heb hem nu al 3 jaar en bevalt prima, heb er zelfs al een groepsfoto van 6 dames mee kunnen maken.
Ik loop (nog) niet tegen beperkingen aan, en doe voornamelijk product en portret+dikke buiken, en af en toe onze hond.

Bouwkwaliteit is niet om over naar huis te schrijven(plastic) maar is me echt 100% meegevallen.
Dank je!
Ik had ook al een site met echt goedkoop spul gevonden. Puur om eens te kopen en te kijken of ik het wel leuk vind/meer dan 2 keer ga gebruiken (op deze site: http://www.koopgoedkoop.nl/vrije-tijd/f ... osets.html" onclick="window.open(this.href);return false; ) Maar geen idee of die site echt betrouwbaar is. Mooi goedkoop is het wel. Al kan goedkoop heel goed duurkoop zijn.

Verder kan het hier ook zijn dat ik dikke buiken op de foto mag zetten. Een vriendin van me maakt bellypaints en die zoekt eigenlijk een fotograaf voor erbij. Dan moet mn spul dus wel makkelijk mee te nemen zijn :)
Gebruikers-avatar
robfzr1000
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 213
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2007 10:33
WoonplaatsCOLON Limbricht

Dat ziet er wel erg goedkoop uit, lijkt bijna te mooi om waar te zijn..........

Maar denk dat je bij 120 watt wel erg snel tegen beperkingen aanloopt, en zou persoonlijk toch eerder naar Konijn gaan, ook makkelijker met garantie e.d.

Maar goed of je nou deze set zou pakken, of de set die ik heb, het is allemaal Chinnees plastic en niet super duurzaam.(ik had mijn set ingeschat op 1 jaar levensduur, dus valt me 300% mee)
Body's, glas en ander spul
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar