Polarisatiefilter of een 'tikkie' onderbelichten?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Jurjen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2010 09:53
WoonplaatsCOLON Haarlem

Heren/Dames,

Komende zomervakantie ga ik de bergen van Oostenrijk in om m'n vakantie te vieren. Dit biedt natuurlijk een mooie gelegenheid om indrukwekkende landschappen vast te leggen.

Nu heb ik gelzen dat een UV-filter tegenwoordig met digitale camera's niet meer nodig is, omdat de sensor geen 'last' heeft van UV (of zoiets). Maar wat is het beste om bij het fotograferen overdag goede kleuren te behouden (uitgaande van felle zon, blauwe lucht)? Is het het beste om standaard ietsjes onder te belichten (1/3 stap of zo) of biedt een polarisatiefilter uitkomst? Als ik naar (circulaire) polarisatiefilters zoek dan kom ik overigens verschillende typen tegen die mij weinig zeggen.

Wie heeft voor mij de tips and tricks en evt een aanrader voor wat betreft het selcteren van een juiste polarisatiefilter?

Alvast bedankt!

Groet,
Jurjen
Gebruikers-avatar
janwelt
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2007 15:16
WoonplaatsCOLON boxtel
CONTACTCOLON

polarisatiefilter zonder twijfel, een grijsfilter kan ook. nooit onderbelichten. een onderbelichte foto kan je niet lichter maken ( ontstaat er ruis) daar in tegen een maatige overbelichte foto kan ik wel ( makkelijker ) goed krijgen.
jan van welt
body eos 7D, 5D II kijk ook eens op janvanwelt.nl
mijn motto met vallen en opstaan woord men groot
Gebruikers-avatar
Jurjen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2010 09:53
WoonplaatsCOLON Haarlem

Ah, ok. Maar een grijsfilter zorgt er toch juist voor dat je langere sluitertijden moet gaan gebruiken of een groter (meer open) diafragma? Wat doet het met de kleuren. Het effect van een polarisatiefilter ken ik.

Ik dacht altijd dat een grijsfilter gebruikt kon worden voor als je bv. overdag beweging van iets zoals water wilt vastleggen doordat je dan langere sluitertijden kunt gebruiken.

Gr,
J.
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Jan heeft het ook over een polarisatiefilter voor de kleuren, 90 graden tov de zon, dat is iets anders dan een grijsfilter.... die zet je vooral in als je het licht wilt temperen en dus langere sluitertijden wilt hebben, wat je zegt.

niet onderbelichten idd, die kun je niet 'optrekken' zonder veel ruis te creeren...
drevdijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2007 11:15

Ik gebruik zelf een ND4 grijsfilter van Hoya als 'zonnebrilletje' voor de camera. Nadat ik deze voor de 1e keer had gebruikt op een zeer zonnig waddeneiland, was ik aangenaam verrast door het resultaat. Sindsdien ligt mijn polarisatiefilter onder een laagje stof in de kast :wink: . Voor langzame sluitertijden hoef je niet bang te zijn overdag met zo'n filter (uiteraard in zonnige omstandigheden). Zeker in groothoek kun je dan makkelijk uit de losse hand fotograferen.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Er is (volgens mij) geen enkele reden om in Oostenrijk anders te gaan fotograferen.

Ook filtertechnieken zijn niet wezenlijk anders.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Met een grijsfilter krijg je in standje AV precies dezelfde belichting, maar dan met een vier keer zo lange sluitertijd en bij gebruik van een niet-peperdure ook nog een kleurzweem. Lijkt me redelijk onzinnig voor landschapsfotografie, behalve als je bij veel licht beweging (= lange sluitertijden) in de foto wilt.
Wat je wel kun gebruiken is een grijsverloopfilter, waarmee je de felle lucht enkele stops kunt tegenhouden.
Gebruikers-avatar
Jurjen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2010 09:53
WoonplaatsCOLON Haarlem

Hmm... ok. Waarschijnlijk dat ik het met een polarisatiefilter ga proberen. Misschien is anders het fotograferen in RAW nog het beste.....(?)

Gr,
Jurjen
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Met RAW heb je nog alles in eigen hand.
Let wel op het histogram van de opname, zorg er voor dat het zover mogelijk naar rechts staat zonder te "clippen".
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

even voor de duidelijkheid, er zijn twee soorten grijsfilters, eentje die helemaal grijs is, dient bv om lbewust langere sluitertijeden te krijgen voor bv stromend water als melk eruit te laten zien en er is er eentje die half grijs half doorzichtig is, deze dienen ervoor om grote contrastverschillen op te lossen bij bv landschappen, vaak als je een foto belicht dan wordt een van twee niet goed, of de lucht mooi doortekend en het landschap te donker, of andersom, dit verloopfilter dient ervoor om de lucht dus donkerder te maken zodat beide delen mooi belicht kunnen worden, zowel de lucht mooi doortekend als het landschap.

Met een polarisatiefilter bereik je weer iets andere resultaten.
Fotograferen is kijken niet klikken.
drevdijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2007 11:15

Ik heb een HMC filter van Hoya en ik kan geen vreemde kleurzwemen ontdekken op mijn foto's. Wel zijn de luchten mooi egaal diep blauw, geen uitgebeten plekken en lekkere verzadigde kleuren. Met tegenlicht opnamen krijg je helemaal mooie effecten. Het is, zoals gezegd, een ND4, dus dat scheelt slechts 2 stops. Kans dat je met zonnig weer bewegingsonscherpte krijgt, is dus erg klein.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dus jij wilt zeggen dat je lucht anders kleurt met een ND-filter.
Als jij normaal een foto maakt op 1/500 bij f/5.6 en iso 100, dan wordt dat met een ND-filter van 2 stops. 1/125 bij f/5.6 en iso 100.
Dan worden luchten echt niet donkerder hoor. Je belichting blijft even correct met dat filter.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

precies, wat voor filter heb je nu? HMC zegt alleen iets over de coating en kan op heel veel soorten filters slaan.
Als de voorgrond goed belicht wordt, en de lucht daardoor 2 stops overbelicht dreigt te raken, dan heeft het geen enkele zin om een 2 stops ND te gebruiken, het verschil tussen voorgrond en lucht blijft 2 stops.
Gebruikers-avatar
-Gaby-
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2009 16:37
WoonplaatsCOLON Hilversum

Ik lees even mee, wil namelijk een goed filter voor mijn erg zonnige en 'scherpe' lucht vakanties.. ;)
Gebruikers-avatar
Jurjen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2010 09:53
WoonplaatsCOLON Haarlem

ik ben er uit..... ik ga een polarisatiefilter aanschaffen om de kleuren bij die knijter-harde middagzon nog wat in bedwang te kunnen houden.....

Bedankt voor al jullie reacies!

Gr,
Jurjen
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Jurjen, leg eens uit, wat heb je nou precies geleerd, want ik kan het niet helemaal volgen?
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Jurjen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2010 09:53
WoonplaatsCOLON Haarlem

Ik verwacht de komende zomervakantie veel foto's te gaan maken van groene en met bloemen begroeide berglandschappen.
De grootste waarschijnlijkheid is dat ik dat vooral op de uren zal gaan doen waarop het zonlicht eigenlijk te hard en fel is om kleuren goed te kunnen behouden.
Een polarisatiefilter maakt in deze omstandigheden het groen (in dit geval bv van het gras) groener en de lucht krijgt een diepere blauwe kleur. Bovendien wordt het contrast tussen lucht en eventuele wolken vergroot.
Kortom, ik verwacht met een polarisatiefilter meer diepte in de kleuren te houden bij een felle en harde zon.

Over een maandje weet ik of het allemaal gelukt is :-)


Groeten,
Jurjen
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Jurjen schreefCOLON...meer diepte in de kleuren te houden bij een felle en harde zon.
Het is een kwestie van een beperkt dynamisch bereik van de camera en er bestaan bij mijn weten geen filters die daar iets aan kunnen doen.

Houd het histogram in de gaten en zorg dat je die zoveel mogelijk naar rechts krijgt zonder over te belichten.
(En later bij de nabewerking eventueel de belichting corrigeren)

Een polfilter kan wel nuttig zijn, maar op een andere manier dan je nu bedoelt.

En waarom wachten tot je in de bergen zit?
Felle zon en grote kontrasten heb je dit weekeinde genoeg.
Laatst gewijzigd door 1 op boels069, in totaal 4 keer gewijzigd.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ze bstaan wel hoor Jan.
ND-gradfilters kunnen je te lichte luchten donkerder maken waardoor het bereik tussen lucht en landschap kleiner wordt
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Daar had ik niet aan gedacht :oops:

Dank voor de aanvulling!
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar