Flits

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Dre_Meuffels
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2010 11:35
WoonplaatsCOLON Holtum
CONTACTCOLON

Op mijn camera 5DMarkII en de flitser 580EX staan alle parameters standaard ingesteld.
Als ik nu alle instellingen staan laat en maak 2 verschillende flitsfoto's van exact het zelfde dan blijkt dat ik verschillende belichtingen heb bij een gewoon gemaakte foto en een met lichtvergrendelingvergrendeling (*) foto.
Mijn inziens geeft de flits een voorflits en meet hiermee de belichting . Druk je de belichtingsvergrendelknop (*) dan wordt er een voorflits gegeven en hiermee wordt dan de belichting gemeten en dus vastgehouden.
Dit mag dan toch geen verschil zijn?
Met de (*) vindt ik de beste belichting maar ja je moet deze knop dan steeds gebruiken en dit vindt ik erg storend, of is dit ergens in te stellen?
Dré
Anton-FTP
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2006 23:28
WoonplaatsCOLON Oud-Beijerland

Ik lees even mee.

Vroeg me het zelfde ook af...
Canon 5D markII, Canon 70-200[color=#FF0000]L[/color] 2.8IS, Canon 50/f1.8 II, Canon 28-135 IS
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ik behandel in m'n workshops altijd FEL (Flash Exposure Lock, dat *), maar altijd met de opmerking dat men dat maar niet moet gebruiken. Ik heb er nog nooit constante resultaten mee gekregen. Kan aan mij liggen natuurlijk, maar dat geldt zowel voor m'n 30D met 550EX als m'n 5DmkII met 580EXII. Ik heb werkelijk geen idee waarom dat zo is, maar als iemand het antwoord heeft, houd ik me ook aanbevolen.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Dre,

Meerdere mensen hebben dit! 8)

Ik gebruik de fell of * praktisch nooit. Alleen bij tegenlicht wil ik het nog weleens gebruiken, omdat het dan soms wel goed werkt. Waarom? Vraag het me niet. :wink:

Daarbij moet ik ook bekennen, ondanks dat ik Canon gebruiker ben, dat Nikon in het flits gebeuren wat verder gevorderd is dan Canon. Dit zie ik o.a. bij m'n collega die Nikon gebruiker is.

Ik zou me er voor de rest niet al teveel zorgen over maken... :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Dre_Meuffels
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2010 11:35
WoonplaatsCOLON Holtum
CONTACTCOLON

Ytos schreefCOLONIk behandel in m'n workshops altijd FEL (Flash Exposure Lock, dat *), maar altijd met de opmerking dat men dat maar niet moet gebruiken. Ik heb er nog nooit constante resultaten mee gekregen. Kan aan mij liggen natuurlijk, maar dat geldt zowel voor m'n 30D met 550EX als m'n 5DmkII met 580EXII. Ik heb werkelijk geen idee waarom dat zo is, maar als iemand het antwoord heeft, houd ik me ook aanbevolen.
Ik heb nu op mijn camera mijn flitser ingesteld op "gemiddeld". Mijn eerste indruk geeft dit een verbetering.

Waarom deze vraag eigenlijk:
Omdat het punt waarop ik scherp stel niet altijd goed belicht (meestal te donker) is terwijl dit wel zo is zonder flits.
Bedenk hierbij dat je meestal iets op de voorgrond hebt.
Dré
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Mijn inziens geeft de flits een voorflits en meet hiermee de belichting
Klopt. Deze belichting wordt dan 16sec vastgehouden of zolang je de afdruk knop half ingedrukt houdt.
De belichting wordt echter gemeten voor het huidige actieve focus punt.
Mocht je tussen de 2 opnamen van focus punt veranderen dan krijg je inderdaad 2 verschillende foto's
Dit kan vrij snel gebeuren als je niet zelf (manual) een AF punt kiest maar de camera er automatisch eentje laat kiezen

Overigens wordt FEL alleen maar aangeraden voor als je een scene wilt fotograferen waarbij het voor de camera moeilijk is om de hoeveelheid flits power te berekenen.
Denk aan sterk reflecterende oppervlakken zoals spiegels en/of metaal. Je gebruikt dan de FEL button terwijl je de camera op een ander (niet reflecterend) punt richt, pas daarna de compositie aan en maak de foto
Met de (*) vindt ik de beste belichting maar ja je moet deze knop dan steeds gebruiken en dit vindt ik erg storend, of is dit ergens in te stellen?
Jep, je kan de flash exposure compensation (FEC) gebruiken. Hiermee kan je de flits output aanpassen. Deze instelling blijft ook bewaard...

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar